View tracker

Om tio veckor ska jag springa ett lopp i Göteborg. Under dessa tio veckor har jag bestämt mig för att löpträna varje söndag. Gjorde första passet idag, 7 km och det kändes jättebra! Känslan i kroppen var att jag skulle kunna springa hur länge som helst. Höll ett ganska lugnt tempo för att det skulle bli en behaglig start. Ingen torr hals, inget håll.

Senast jag sprang för ett par veckor sedan testade jag backintervaller och det var superjobbigt. Nu ska jag försöka komma igång lite med pulsträningen igen. På sistone har den mest varit Hot Yoga och GRIT, två underbara träningsformer. Ska bli kul att nu träna med ett mål - en mil på vinterunderlag i januari.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Nu har jag genomfört den första veckan av mitt livs första yoga challenge. Känns bra!

Efter varje pass skriver jag några rader i ett yoga-dokument på min dator och vid en tillbakablick märker man tydligt hur stor skillnad det är mellan olika dagar.

Nu sitter jag och letar för fullt efter handdukar, toppar, shorts, vattenflaskor och så vidare. I yogan liksom i andra träningsformer vill man ju ha de rätta redskapen.

Likes

Comments

View tracker

Den här helgen har jag yogat igen. Två klasser blev det på Hot Yoga Malmö. Jag hade tappat mer rörlighet än jag kanske trodde, till exempel var asana 11 enligt Bikram "Standing Separate Leg" inte ens möjlig för mig att nå med forehead to knee. Var helt ärligt inte så peppad efter klassen igår men idag var det skönare. I och med att man gör varje övning två gånger är det förhållandevis enkelt att fokusera på här och nu istället för vad som kommer sen. Man bara hänger med i en skön rytm, "there is always a second set" :)

Det är bara 5 juni och jag har redan slagit maj i tränad tid. Nu måste jag blicka framåt och inte gräma mig över förlorade träningstimmar. Jag har gym-medlemskap igen och piercingen är läkt så det är bara att köra.

Likes

Comments

En av mina absoluta favorit-träningsformer är GRIT Plyo. Det är så sjukt jobbigt men att arbeta så hårt under 30 min är underbart. Det är lätt hänt att råka skrika rakt ut och kroppen är alldeles utmattad efteråt.

Gick på denna klass idag efter några månaders uppehåll. Kände mig i förvånansvärt bra form även om jag minns att kraften i hoppen kan byggas upp ytterligare, ganska snabbt, om Plyo tränas regelbundet.

Likes

Comments

Ska inte bli långrandig om detta men jag har äntligen varit hos en sjukgymnast. Jag råkade klumpigt nog falla nedför en trappa i november och har haft ont i mitt ena knä sedan dess. Att jag pendlar och tränar hela tiden tror jag har gjort att det inte har hunnit läka så bra och sjukgymnasten menar att jag har en överbelastningsskada. Skönt att höra att inget var trasigt i knäet i alla fall! Hon rekommenderade gymmande istället för pass som exempelvis BodyPump som jag skrev om tidigare så nu ska jag försöka med 6 veckor i gymmet för att se om det blir bättre. Hon pratade en del om att BodyPump går alldeles för snabbt för att man ska hinna med. Bättre att då lyfta tyngder i sin egen takt i gymmet. Jag är verkligen inte gumtypen men detta kan vara ett bra tillfälle att testa.

Likes

Comments

Idag har jag tränat BodyPump för första gången på ett halvår. BodyPump är nog den träningsform som jag har tränat allra flest gånger. Under de senaste månaderna har jag ägnat mig åt så kallad Hot Yoga men nu har jag tagit ett avbrott för att jag har piercat mig och ska låta det läka.

Måste säga att jag saknat styrketräningen. Var överpeppad i början men när jag redan i passets tredje låt knappt kunde böja mig efter vikterna taggade jag ner lite. Ska bli spännande att se hur kroppen känns imorgon.

Har funderat mycket på sistone över vad jag ska träna. Yoga? Löpning? Gruppträning? Har varit medlem på SATS, Fitness24Seven och Nordic Wellness tidigare men efter att ha tränat pass i typ 10 år kändes det lite tjatigt och därför testade jag att fokusera på yogan. Tycker mycket om den fysiska utmaningen i Hot Yogan och närheten till kroppen som jag upplever men saknar ändå tempot och att träna till musik.

Drömmen och ambitionen nu är att träna mer varierad träning. Alltså att kombinera utifrån ett upplägg med 2-3 gruppträningspass i veckan, typ GRIT, en klass Hot Yoga och en löprunda. Ska satsa på det!

Likes

Comments