Igår kom jag tillbaka till Sydney efter fem dagars surf camp i Gerroa på Seven mile beach. Gerroa var ett mysigt litet samhälle ungefär två timmar utanför Sydney.

På fem dagar har vi haft 8 st lektioner. Det har varit väldigt roligt men också frustrerande i mellan åt. Första dagen hade vi väldigt bra ’’conditions”. Högt tidvatten, knä till midjehöga vågor och lagom vind, vilket gjorde det enklare för oss att surfa. Jag surfade min första våg och tyckte det kändes ganska enkelt, tills dagen efter. Då var det tvärt om istället (alltså inte så bra ”conditions”) och jag lyckades nästan inte surfa några vågar alls på förmiddagen, vilket kändes ganska frustrerande.

Men som tur är ändrades det hela tiden och det var sju gånger roligare än vad det var frustrerande i alla fall. Så just nu är jag ganska sugen på att köpa en surfbräda men jag får se hur jag gör. Det hade inte heller varit desamma utan alla härliga människor som jag lärde känna. Gjorde hela upplevelsen så mycket bättre.

Jag har tyvärr inte så mycket bilder att visa eftersom jag inte har lyckats klura ut hur jag för över bilderna från min kamera till surfplattan. Ska försöka fixa det, mobilbilderna får helt enkelt duga så länge. Nu ska jag sova. Klockan har hunnit bli ganska mycket här, god natt!

Under min första dag i Sydney hade jag planerat att gå till stranden och kolla in staden mer. Jag vaknade dock med feber på morgonen och jag kände mig inte superfräsch när jag gick i pyjamasen för att köpa frukost. Så jag vilade hela dagen på rummet.

Igår kände jag mig bättre och tog bussen till Coogee beach. Jag kunde lika väl vila på stranden som på hostelet. Det var väldigt fint där men det var höga vågor så jag vågade inte bada, haha! Solade bara två timmar men lyckades ändå bränna mig, trots solskyddsfaktor 50. Så nu ser jag ut som en tomat såklart. No shocker! På kvällen följde jag med en tjej jag lärt känna på hostelet och hennes kompisar på en barrunda. Vi började på en bar som heter The Wild Rover. Så himla skön stämning där, kommer definitivt gå dit igen.

Idag mötte jag upp Katie och Colette vid Circular Quay. Vi gick längs hamnen, operahuset och den botaniska trädgården. Åt glass och njöt av solen. Det var en skön avslappnad dag. Men nu tänkte jag sova för imorgon ska jag åka på Surf Camp. Ha det!

Så kom dagen med stort D. Resfebern var på max, jag kände mig nervös och spänd men samtidigt exalterad.

Jag vill ofta identifiera mig som spontan men sanningen är att jag är allt annat än spontan. Jag trivs som bäst med rutiner och överväger noga det mesta i livet. Så inför resan var jag mest nervös över att inte riktigt veta hur det kommer att bli, med en enkelresa och fyra dagar bokat på hostel.

Väl på planet släppte den värsta nervositeten och jag såg fram emot mellanlandningen i London. Jag hann knappt landa innan jag satte mig vid en bänk och plockade upp det första brevet. Ett brev fullt med pepp och fina ord från lika fina vänner.

När jag landat och checkat in på mitt hostel vandrade jag runt i området. Första intrycket av Sydney är bra, känns som en liten storstad. Åt lunch och gick till hamnen där jag solade en stund på ett trädäck. Just då kändes alla känslor inför resan så himla värt det. För att få känna solens varma strålar.