Hej! Vädret har inte varit så bra det senaste. Vi har haft supervarmt med uppemot 40-50 grader vilket gjort att det har varit en del oväder. Flera dagar förra veckan samt denna veckan har jag fått sluta efter 2-4 timmar för att det varit i princip tomt på stranden. I söndags var det superkallt. Det var 15 grader och kalla vindar (låter inte så kallt men jag lovar att det var kallt). Jag hade bara shorts och t-shirt på mig. Ångrade mitt klädval starkt.

I fredags kväll surfade jag och Portia. Jag lånar för tillfället Inas surfbräda, har inte införskaffat mig en egen än. I början var jag lite rädd, tycker fortfarande det är lite läskigt men samtidigt roligt när man väl lyckas fånga en våg. Det är bara andra gången som jag gett mig ut efter surf lägret. Så efter att jag fångat första vågen försvann rädslan lite grann och det var kul! Jag lyckades surfa (eller ställa mig upp) typ 8-10 gånger. Så jag var glad. Jag lyckades också trilla av och få ett stort blåmärke på låret. Brädan åkte runt i vattnet och tillbaka för att träffa mig med fenan. Jag fick två små skärsår och ett stort blåmärke. Och så tappade jag fenan. Kunde inte gå ordentligt på några dagar utan att det gjorde ont, fick gå i snigelfart, haha!

Nu har jag varit iväg i ungefär två månader och jag hade hemlängtan för första gången häromdagen. Trodde nästan inte att det skulle komma för jag trivs bra här men det gjorde det ändå. Det är skönt att ha så nära till havet för det räckte med att gå ner till havet en stund så kändes det bättre. Det är ganska skönt att det alltid är folk runt en också. Trodde att jag skulle tycka det var jobbigt att dela rum och bo fyra i en lägenhet. Men nu tycker jag det är tomt om jag är ensam hemma för länge.

Puss och kram!

Hallå Hallå! Idag har jag varit sjukt trött, känner mig lite småsjuk. Har dragit på mig hosta och lite snuva. Jag jobbade några timmar på morgonen men fick sedan sluta pga vädret. Det åskade och regnade på morgonen. Hade nästan inga kunder alls men det innebar att jag fick öva på att stå i kassan. Jag hoppas jag lär mig det fort, är lite stressande när kunden väntar på att man ska knappa in allt.

Efter jobbet försökte jag surfa lite även fast det nästan inte var några vågor alls. Den enda vågen som jag > n ä s t a n < surfade gjorde jag en nosdykning, haha! Tror inte jag kommer bli en surftjej! Tycker det är läskigt också men skam den som ger sig, eller hur? Häromdagen var det en vithaj på 3 meter i Norra Bondi. Man vet att dom är där ute men kanske lite väl nära för bekvämligheten.

Bilderna är ifrån när jag och Ina var i Blue Mountains för några veckor sedan. Har äntligen fixat en simkortläsare till min kamera.
Det åskar nu igen, kanske inte blir så mycket jobb för mig imorgon heller. Återstår att se. Puss och kram!

Gott nytt år på er!
Hoppas ni har haft en bra start på det nya året. Var det inte roligt att sista december var en söndag och första januari en måndag det här nyåret? Jag, Ina och Portia planerade en picknick i en park i Rosé Bay. Där mötte vi upp Kasperi, Julia och Felicia. Vi hade jättefin utsikt över Sydney Harbour. I picknickväskan hade vi packat ner jordgubbar, vindruvor, kex, dipp, walnötsbollar, sallad och dricka. Under tolvslaget vadade vi ut i vattnet och tittade på fyrverkerierna, så himla fint.

Det enda som var lite tråkigt var att jag jobbade på Nyårsafton och på nyårsdagen. Det var superfint väder och röd dag så det var smockat på stranden. Vi var ett av det få fik som hade öppet så vi hade en lång kö hela dagen. Jag jobbade från klockan åtta till halv sju på kvällen. Nu får jag i alla fall in lite pengar som täcker för hyran och lite sånt (och shoppingen, har typ väntat på första lönen för att få shoppa hehe).

Nu ska jag promenera till postkontoret och få hjälp med mitt skattenummer. Jag ska göra en ny ansökan och tänkte att det är lika bra att gå in till dom istället för att göra det på nätet igen.
Puss och kram!

Hallå bloggen!

Jag vill önska er en god fortsättning och hoppas att ni har haft en fin jul. Själv har jag haft en bra jul. Det kändes inte som julafton men det var nog lika bra. Jag hade säkert bara saknat er där hemma annars. På julafton jobbade jag några timmar. Det gjorde mig inte så mycket eftersom dom ändå firar 25e här. Så på julaftons kväll gick jag och mina rumskompisar till deras kompisars hus för middag och julfest. Det var väldigt trevligt. Det var hur mycket plockmat som helst.

Igår hade vi tänkt grilla och spendera dagen på stranden men vädret var inte så bra och det var ganska kallt. Så vi hängde en stund vid stranden innan vi gick tillbaka till lägenheten. Trots vädret var det mycket folk på stranden och strandpromenaden.

Jag har varit väldigt dålig på att ta bilder under julen så tyvärr får ni stå ut med en selfie på mig, hehe ;)

Hallå!
Nu var det ett tag sedan jag skrev i bloggen. En månad sedan för att vara exakt. Den senaste tiden har det hunnit hända ganska mycket. Jag har fått flytta igen. Hon vi hyrde rummet av var tvungen att komma hem tidigare från Sydamerika pga av sitt jobb. Så efter att bara ha bott där i två veckor fick jag börja leta nytt boende. Det tråkigaste var att lämna Simba, deras hund. Så himla mysig. Så nu bor jag i Bondi istället. Jag delar en trerumslägenhet med två killar från Brasilien och en tjej från Norge. Har bott här i drygt en vecka och det känns väldigt bra.

För två veckor sedan provjobbade jag på ett café vid stranden här på Bondi Beach. Sejuiced heter det. Jag hade mitt första pass där i lördags. Så nu har jag både jobbet och stranden med 5-10 minuters gångavstånd. Jag väntar dock fortfarande på mitt skattenummer, har väntat i en månad nu. Känns lite drygt att bara vänta på det. Jag kan jobba utan skattenumret men jag får betala mer skatt. Så jag hoppas att jag får mer jobb när jag väl har fått det.

Annars har jag varit mycket på stranden den senste tiden. Åkt på dagsutflykt till Palm beach och Manly. På Manly badade vi på två olika stränder. Båda låg i en bukt så vattnet var alldeles stilla. Inga vågor i sikte, vilket var skönt för omväxlingsskull. Först solade och badade vi en stund på Shelly Beach. Ett väldigt fint ställe att snorkla på. För att sedan vandra vidare till Collins beach.

Kan knappt förstå att det är julafton om bara några dagar, det känns helknäppt. Julstämningen lyser med sin frånvaro. Vi har en julgran i lägenheten, en annorlunda sådan. Det är en surfbräda med julgransbelysning och tomtemössa, haha!

Nu ska jag börja göra mig iordning för att sova. Klockan är strax halv elva här. God natt och fortsatt trevlig dag till er.

Tiden går så himla fort. Vi har snart bott i lägenheten i en vecka. Jag har precis gjort klart mitt CV och skrivit ut det. Jag har också bokat en RSA-kurs (om jag ska jobba på café, bar, restaurang m.m behöver jag det för att få servera alkohol). Så nu återstår det bara att söka jobb. Tänkte ge mig ut imorgon och på fredag. Det är väldigt enkelt att spendera pengar här så jag hoppas att det inte är allt för svårt att hitta ett jobb.

Igår var jag och Portia på Coogee beach. Jag lyckades såklart glömma av att smörja in ansiktet med solskyddskräm. Jag kom på det efter en stund men då var det redan försent. Det är andra gången jag glömt det, så korkat. Jag blev i alla fall knallröd och var lite svullen idag när jag vaknade. Så glad att jag tog med min Aloe Vera gel.

Jag gillar verkligen området som vi bor i. Det tar inte alls lång tid att gå eller ta bussen till stranden. Plus att vi har en park bara några gator bort. Tog en löprunda där nu på kvällen, superfint med Sydneys stadskärna i bakgrunden.

Nu ska jag försöka sova. Vi ska åka till Maroubra och surfa en stund på förmiddagen (jag vet, jag skrev att jag ska söka jobb men man måste ju prioritera rätt, haha!). Surfa först, sen söka jobb.

Igår och idag har jag och min vän Portia letat efter rum. Det första rummet vi såg i förrgår var egentligen det bästa. Vi hade dock inget att jämföra med och lät nog ganska veliga, så en timme senare när vi sa att vi ville ha den var det redan försent. Lesson learned!

Idag bestämde vi oss för ett rum vi såg igår. Det är mellan Bondi Beach och Coogee Beach, lite inåt stan till. Vi kommer dela lägenheten med ett par och deras barn på ett år. Men det är inte så långt till stranden och vi kommer ha en hund, haha! En supergullig hund som heter Zimba.

Får ta bilder och visa er senare i veckan.

På eftermiddagen firade vi med pizza och vin på en italiensk restaurang på Bondi.

Igår kom jag tillbaka till Sydney efter fem dagars surf camp i Gerroa på Seven mile beach. Gerroa var ett mysigt litet samhälle ungefär två timmar utanför Sydney.

På fem dagar har vi haft 8 st lektioner. Det har varit väldigt roligt men också frustrerande i mellan åt. Första dagen hade vi väldigt bra ’’conditions”. Högt tidvatten, knä till midjehöga vågor och lagom vind, vilket gjorde det enklare för oss att surfa. Jag surfade min första våg och tyckte det kändes ganska enkelt, tills dagen efter. Då var det tvärt om istället (alltså inte så bra ”conditions”) och jag lyckades nästan inte surfa några vågar alls på förmiddagen, vilket kändes ganska frustrerande.

Men som tur är ändrades det hela tiden och det var sju gånger roligare än vad det var frustrerande i alla fall. Så just nu är jag ganska sugen på att köpa en surfbräda men jag får se hur jag gör. Det hade inte heller varit desamma utan alla härliga människor som jag lärde känna. Gjorde hela upplevelsen så mycket bättre.

Jag har tyvärr inte så mycket bilder att visa eftersom jag inte har lyckats klura ut hur jag för över bilderna från min kamera till surfplattan. Ska försöka fixa det, mobilbilderna får helt enkelt duga så länge. Nu ska jag sova. Klockan har hunnit bli ganska mycket här, god natt!

Under min första dag i Sydney hade jag planerat att gå till stranden och kolla in staden mer. Jag vaknade dock med feber på morgonen och jag kände mig inte superfräsch när jag gick i pyjamasen för att köpa frukost. Så jag vilade hela dagen på rummet.

Igår kände jag mig bättre och tog bussen till Coogee beach. Jag kunde lika väl vila på stranden som på hostelet. Det var väldigt fint där men det var höga vågor så jag vågade inte bada, haha! Solade bara två timmar men lyckades ändå bränna mig, trots solskyddsfaktor 50. Så nu ser jag ut som en tomat såklart. No shocker! På kvällen följde jag med en tjej jag lärt känna på hostelet och hennes kompisar på en barrunda. Vi började på en bar som heter The Wild Rover. Så himla skön stämning där, kommer definitivt gå dit igen.

Idag mötte jag upp Katie och Colette vid Circular Quay. Vi gick längs hamnen, operahuset och den botaniska trädgården. Åt glass och njöt av solen. Det var en skön avslappnad dag. Men nu tänkte jag sova för imorgon ska jag åka på Surf Camp. Ha det!

Så kom dagen med stort D. Resfebern var på max, jag kände mig nervös och spänd men samtidigt exalterad.

Jag vill ofta identifiera mig som spontan men sanningen är att jag är allt annat än spontan. Jag trivs som bäst med rutiner och överväger noga det mesta i livet. Så inför resan var jag mest nervös över att inte riktigt veta hur det kommer att bli, med en enkelresa och fyra dagar bokat på hostel.

Väl på planet släppte den värsta nervositeten och jag såg fram emot mellanlandningen i London. Jag hann knappt landa innan jag satte mig vid en bänk och plockade upp det första brevet. Ett brev fullt med pepp och fina ord från lika fina vänner.

När jag landat och checkat in på mitt hostel vandrade jag runt i området. Första intrycket av Sydney är bra, känns som en liten storstad. Åt lunch och gick till hamnen där jag solade en stund på ett trädäck. Just då kändes alla känslor inför resan så himla värt det. För att få känna solens varma strålar.