Bloglovin
Instagram
Blogkeen
Nouw

Hej på er! Hade min första tent idag och nu känns det verkligen som att det börjar närma sig slutet på mitt utbyte. Nu har jag bara en tent till på måndag och en hemtent och ett grupparbete som ska lämnas in nästa veckas, sen är allt klart.

Det är endast 9 dagar kvar tills jag flyttar hem igen, ser verkligen fram emot det. Ska bli kul att träffa alla där hemma, saknar dem! Dessutom ser alla dagar här likadana ut, så börjar bli lite enformigt. Går till skolan mellan 10 och 11, är där och studerar hela dagen och går hem mellan 17 och 19. Ska bli skönt att göra nåt annat än att bara vara i skolan studera, har så mycket saker jag ser fram emot att göra när jag kommer hem!

Hello! I had my first exam today and now it really feels like the end of my exchange is near. Now I only have one exam left on Monday and one home exam and one group work to hand in next week, then it's all done.

It's only 9 days left until I'm moving back home, I'm really looking forward to it. It's gonna be nice to meet everyone at home, I miss them! And all the days here look the same so it starts getting monotonous, going to school between 10am and 11am, being at school and studying the whole day and going home between 5pm and 7pm. It'll be nice to do something else than just being at school and studying, I have so many things that I'm looking forward to doing when I come home!

Dagens goda frukost / Todays delicious breakfast

Igår kom första snön här i Oslo, som jag har längtat! Tycker det är så mysigt nu när det ligger snö på marken, plus att det ljusar upp utomhus också. Hoppas att den stannar några dagar till och inte smälter bort direkt. Nu längtar jag verkligen till jul, vill bara hem och julpynta nu!

Yesterday the first snow came here in Oslo, finally! I think it's so cosy when there's snow on the ground, and it also lights up outside. Hope it stays for a few more days and that it doesn't melt away immediately. Now I'm really longing for christmas, I just wanna go home and start decorating for christmas now!

Här nedanför är några vintriga bilder från igår och idag!
Here are some wintry pictures from yesterday and today!

Utsikt från 5:e våningen i skolan/Jag och Anna matchade med våra gråa mössor med tofs haha.
View from the schools 5th floor/Me and Anna with matching hats, haha.

Starbucks i skolan har fått några juliga nyheter/Jag testade Gingerbread Latte/Skolan utifrån på kvällen
Starbucks at school have got some christmassy news/I tried Gingerbread Latte/The school from the outside in the evening

Hade en underbar helg i Helsingfors med Rasmus. Vi bodde på Clarion Hotel Helsinki, har bott där en gång förr och älskar det hotellet!

Vi kom till Helsingfors på fredag eftermiddag. På fredag kväll tog vi en drink i hotellbaren med Rasmus kompis och hans kompis flickvän och sen gick vi ut och åt till Tokyo 55, maten där var jättegod och hade en jättetrevlig kväll!

På lördag åkte vi in till centrum efter frukosten för lite shopping i några timmar. Vi åt lunch på Fuku där de har sushi buffé, och den var riktigt bra! Resten av dagen stannade vi på hotellet. Vi testade takpoolen, men eftersom det är utomhusluft i rummet där den är så var det väldigt kallt fast poolen är uppvärmd, så vi tog bara ett snabbt dopp. På kvällen åt vi middag i hotellets restaurang.

På söndag tog vi en promenad i Brunnsparken, gick på stan en stund och chillade i hotellbaren innan det var dags att åka hem igen.

I had a wonderful weekend in Helsinki with Rasmus. We stayed at Clarion Hotel Helsinki, I've stayed there once before and i love the hotel! During the weekend we did some shopping, ate good and tried the rooftop pool at the hotel.

Frukost på hotellet/ Inne i centrum
Breakfast at the hotel/In the city center

Julgran inne i Stockmann
Christmas tree inside Stockmann

Sushi buffé på Fuku till lunch/Påväg till takpoolen
Sushi buffé at Fuku for lunch/Going to the rooftop pool

Julpynt i Forum
Christmas decorations inside Forum

Påväg ut på middag/Middag på hotellet
Going out for dinner/Dinner at the hotel

Hotellets bar med utsikt över Helsingfors
The hotel bar with a view over Helsinki

Hejsan! Efter min föreläsning i skolan idag så åkte jag och Anna in till centrum för att shoppa. Vi gick runt där i några timmar och tog en fika på Espresso House, tog min favvo Chai Latte. Hittade två plagg inne på Zara som jag är riktigt nöjd över, kommer säkert visa dem senare! Ikväll ska jag en sväng till Kroa, studentbaren på skolan. Men kommer inte stanna där så länge eftersom jag flyger till Helsingfors imorgon. Ser verkligen fram emot att spendera helgen där med Rasmus!

Hello! After my lecture at school today I went to the city center with Anna. We walked around there for a few hours and took a Chai Latte at Espresso House. I found two things at Zara that I really like, I'll probably show them to you later! Tonight I'm going to Kroa, the student bar at school. But I won't be there for long since I've a flight to Helsinki tomorrow. I'm really looking forward to spending the weekend there with Rasmus!

Hej på er! Flög tillbaka till Oslo imorse, gick till skolan nästa direkt på en föreläsning och var där i några timmar. Nu är jag hemma men skall snart gå tillbaka till skolan på en gratis middag. Känns lite sådär att vara tillbaka faktist, får alltid lite hemlängtan när jag är här, speciellt när jag är i studentlägenheten. Jag är ju van att ha R nära mig och att träffa honom varje dag hemma, behöver aldrig gå och lägga mig ensam eller vakna upp ensam, så de känns speciellt ensamt på kvällen och morgonen här. Men nu är det ju bara en månad kvar tills jag flyttar hem till Finland igen så vill verkligen försöka glömma min hemlängtan och njuta av den sista tiden här.

Hello! I flew back to Oslo this morning and went to school almost immediately for a lecture and where there for a few hours. Now I'm at home but I'm soon going back to school for a free dinner.

Igår träffade jag Cila och vi gick till K.achi och åt sushi. Det var första gången jag var där och sushin var god så kommer nog gå dit igen!

Met my friend Cila yesterday, we went to K.achi for sushi. It was my first time there and the sushi was good so I will probably go there again!

Hade en riktigt mysig hemmakväll igår med Rasmus, vi drack vin och åt lite gott medan vi kollade på Idol. Dock somnade jag under programmet och missade typ en tredjedel, typisk mig haha. Idag har vi bara tagit det lugnt hemma och ikväll tänkte vi gå ut och äta. Hoppas ni har en fin helg!

Had a really cosy evening at home yesterday with Rasmus, we drank some wine and had some goodies while watching Idol. However, I fell asleep during the program and missed a third, so typical of me haha. Today we've just chilled at home and tonight we're planning to go out for dinner. Hope you are having a nice weekend!

Hej! Nu är jag hemma i Vasa i några dagar igen, känns skönt! Idag har jag varit med min syster och hennes dotter, ätit lunch på stan med Rasmus och shoppat lite födelsedagspresenter. Har också fått hem några paket som jag beställt, bl.a. ett nytt telefonskal som ni kan se på bilderna! Ikväll blir det mys hemma med en god middag och Idol.

Hello! Now I am back in Vasa for a few days, feels good! Today I've spent time with my sister and her daughter, had lunch in town with Rasmus and done some shopping. I've also recieved some packages with products that I've ordered, i.a. a new phone case that you can see in the pictures! Tonight we'll stay at home, have a nice dinner and watch Idol.

Är riktigt nöjd över mitt nya skal från Richmond & Finch! Älskar att detaljerna är i roséguld, passar perfekt till min telefon eftersom den också är roséguld.
I'm so happy about my new case from Richmond & Finch! Love that the details are in rose gold, it matches perfectly with my phone which is rose gold as well.

Måste bara visa er ett ställe till som vi besökte i London, Sky Garden. Det ligger 155 meter upp och har utsikt över hela staden. Där inne finns det en massa växter men där finns även restauranger och caféer.

Det är gratis att åka upp dit men man måste boka tid på nätet innan, och man ska ha med sig ID och gå igenom en säkerhetskontroll. Vi var där på dagen men jag skulle även vilja åka dit på kvällen någon gång och se solnedgången därifrån, tror det hade varit coolt!

Just need to show you one more place that we visited in London, Sky garden. It's 155 meters up and gives a view over the whole city. There are a lot of plants inside and there are also restaurants and cafes.

It's free to go up there, but you need to book your free visit on the internet before, and you need to bring your ID and go through a security check. We where there during the day but I would also like to go there during the evening and see the sunset, I think that would be cool!

Nu är det äntligen november och jag har flera roliga planer för den här månaden:

- Ska åka hem och hälsar på en lång helg, åker redan imorgon faktiskt! Har riktigt jobbig hemlängtan vissa dagar så ska bli skönt att åka hem några dagar igen.

- Ska på BI-nner, en gratis middag på skolan för utbytesstuderanden. Väldigt bra för mig eftersom jag aldrig orkar laga middag här själv.

- Ska åka till Helsingfors över en helg med Rasmus <3.

Det var mina planer som jag ser mest fram emot den här månaden, sen ska jag även göra mindre roliga saker som att läsa på tenter och skriva klart inlämningsuppgifter, har min första tent i slutet av månaden. Men i början av December är tenterna slut och då får jag flytta hem igen, ska bli så skönt!

För lite över en månad sedan åkte jag och min vän Anna iväg på en spontanresa till London över två nätter. Vi hittade sjukt billiga flygbiljetter för ca. 15€ per väg. Förutom en massa shopping åt vi även en hel del god mat, och höjdpunkten på resan var helt klart Sushi Samba! Restaurangen ligger på 38:e våningen och har väldigt fin utsikt. De hade också väldigt god sushi, kanske godast jag ätit! Servicen var även väldigt bra och inredningen är superfin!

Vi delade på Samba London, Tiger Maki och California Maki till huvudrätt och till efterrätt tog vi varsin Chocolate Banana Cake. Allt var väldigt gott men min favorit var Samba London, den med röda runda dekorationer ovanpå.
Kan verkligen rekommendera det här stället om ni besöker London!