Livsstil

Nu var lovet slut och tillbaks till skola.

De sista dagarna innan lovet spenderade jag för det mesta på stranden med mina vänner och njöt av våran lilla semester.
Dessa två veckor har varit fantastiskt bra, har hunnit med så mycket roliga saker och upptäckt två andra öar här i Hawaii. Ätit gott och levt gott!
Eftersom jag har gjort så mycket så kändes lovet väldigt långt vilket är bra på ett sätt men samtidigt var jag redo för skolan igen.
Samtidigt som jag var så taggad för skolan och mina rutiner igen så insåg jag att det bara är 6 veckor kvar har i paradiset. Många säger att det har gått så fort och det kanske det har, men jag känner ändå att jag har verkligen utnyttjar tiden. Kan inte säga att det har gått så fort utan har verkligen njutit och tagit vara på min tid här så är väldigt nöjd med min tid och de sista sakerna jag har kvar att göra. Det är blandade känslor att komma hem och lämna mitt nuvarande hem... men ska inte tänka på det nu utan fortsätta leva i nuet och leva livet!

Första skoldagen avklarad vilket känns skönt, är nu tillbaks till mina rutiner med mat, träning och nöjen. Så då kör vi, lev livet och njut till fullo!

• Livsstil

Hejsan svejsan!

Kan fortsätta från gårdagens inlägg.
Det var roligt att träffa Maëvas föräldrar och äta en god middag tillsammans på Cheesecake Factory. Som vanligt tog jag deras goda hamburgare. Efter middagen tog vi tjejer bussen tillbaka till huset. Jag somnade väldigt snabbt efter vi la oss i sängarna.

Idag vaknade jag upp vid 8 då alarmet ringde. Hade planer på att åka till Lanikai Beach för att spendera dagen där. Istället åkte jag och Ayano till North Shore för att göra en liten vandring idag igen. Tycker det är väldigt kul och ett bra sätt att upptäcka ön på men även bra motion som är rolig och fridfull.
Så denna gång gjorde vi Ehukai Pillbox Hike, den är ganska kort men fin utsikt.
Vi hade inte det bästa flytet med dagens trip, när vi skulle byta buss och ta en annan så stod vi på fel sida vägen vilket gjorde att vi tog fel buss. Men vi hoppade av ganska fort och fick stå och vänta på den rätta bussen. Denna vandring har två små "Pillboxar" (hus). Den första var väldigt lätt att hitta men den andra var lite svårare då man kunde välja mellan två olika vägar. Självklart tog vi fel väg först, ner för ett stup och när vi hade kommit en bit fanns det ingen stans att ta vägen och ingen box.
Så vi gick tillbaks och tog den andra vägen då vi möte några och frågade om det var rätt väg och som tur va så var det rätt väg.
När vi kom till sista boxen tog vi lite bilder och njöt av utsikten som vanligt.
Efter vandringen var det saga för våran lunch trodde vi ja... när vi tog bussen till Ehukai Pillbox Hike såg vi längst med vägen "foodtruks". När vi väl var tillbaks tänkte vi att vi skulle gå till matstället för vi ansåg inte att det var så långt. Men fel som vi hade fick vi gå en bra bit innan vi kom fram, vilket ledde till att våran lunch åts klockan 16.30. Därefter tog vi bussen hem som tar ett par timmar. Helt slut nu och väldigt trött och frusen.

När livet leker

Nu har det gått 4 dagar sen jag kom tillbaks till Oahu. Har rullat på väldigt fort då jag har haft det riktigt bra.
Första januari ville jag bara spendera hela dagen hemma efter allt farande. Så jag hade det allmänt bra och tittade på olika filmer.
Andra januari fick det bli en "beach day" så skönt att vädret har blivit bättre nu. Åt min efterlängtade acai bowl och njöt i solen hela dagen.
Köpte lite snacks till stranden som blev olika frukter och lite chips. Låg även och tänkte på det här med hemlängtan. Jag har konstigt nog inte haft någon hemlängtan. Den ända hemlängtan jag har haft var när jag var på Kauai i 5 dagar och ville hem till Oahu. Det är väldigt skönt med samtidigt konstigt att inte sakna mitt hem i Sverige. Men det kanske är för att det är så mycket skönare väder här och det finns så mycket mer att göra. Konstigt men bra!

Tredje januari var det dags för en vandring upp mot bergen. Jag, Ayano och Josh tog bussen iväg mot östra sidan av ön och gjorde vandringen, Deadman's Catwalk. Det är en vandring som är olaglig så det var spännande när vi gick där. Tittade runt så vi inte skulle bli upptäckta. Men som tur var såg vi ingen på vägen upp. Det tar bara 30 min att gå upp då det är asfalt hela vägen och väldigt enkel. När vi väl var framme fick vi se en fantastisk utsikt över östra sidan. Vi stannade där uppe och tog lite bilder, åt lite snacks och njöt av utsikten.
På vägen tillbaks såg vi några personer som jobbade där uppe, det är nämligen en slags antenn vid utsiktsplatsen. Men vi gick bland buskarna och kom förbi dem.
När vi var tillbaks tog vi en Uber till Ala Moana för att släppa av josh och vi tog bussen hem för att göra oss i ordning för middag. Ayano skulle iväg med sina kompisar och jag iväg med mina.

Fjärde januari, idag kom Maëva tillbaks efter hennes semester med familjen. Såå kul att träffa henne igen då det har hänt så mycket sedan vi sågs. Hade så mycket att berätta och har verkligen saknat henne.

Ikväll ska vi ut och äta med hennes familj vilket ska bli kul.
Hoppas ni har haft en bra start på 2017.

Äventyr, Livsstil

Gott nytt år!

Då var det sista dagen på detta år. Min dag började väldigt bra, jag hoppas nyåret hemma i Sverige var bra och inte allt för galet.

Min dag har sätt ut såhär, vaknade upp vid 8 tiden och tog det väldigt lugnt. Skrev mitt blogginlägg om gårdagens utflykt och lagade till min frukost. Vid 10 tiden började jag packa ihop mina saker för att checka ut. Som tur var tittade solen fram litegrann under dagen, så jag bestämde mig för att köpa en glass. Den var så god, tog smakerna hallon/lime och mini ananas. Efter det strosade jag runt i butikerna och gick längst med gatan och vattnet. Älskar verkligen Lahaina staden, såå mysig med de "gamla" byggnaderna och de härliga färgerna på husen. Köpte med mig ett par sandler som jag kollat in rätt länge, så nu slog jag till. De hade så fina "souvenir" butiker med massa fina inredningsdetaljer, ville köpa allt men så svårt att frakta hem...
Vid 1 tiden tog jag bussen till flygplatsen, var ute i god tid vilket gjorde att jag satt ett tag på flygplatsen och väntade. Väl när vi fick stiga på flygplanet meddelade piloten att de hade mekaniska problem med flyget och att vi skulle vänta. Som ni oftast vet så ger de inte så mycket information och säger att man ska vänta x antal minuter och så pratar piloten i högtalaren igen och säger att man ska vänta x antal minuter...
Sammanlagt väntade vi i 2 timmar tills vi kunde flyga iväg. När vi äntligen landade i Oahu fick vi ett meddelande i högtalaren igen och så säger piloten sitt tack tal och ursäktar för förseningen och allt. Till slut erkänner han att de hade aldrig sätt det här mekaniska problemet förut och därför tog det så lång tid... att de aldrig kan tala sanning från början.
Så istället för att jag skulle ha landat kl 6 landade jag kl 9. Detta gjorde även att min nyårs firande ändrades totalt. Hade nämligen planerat middag med några tjejer från skolan och eventuellt möta upp några efter för att se på fyrverkerierna. Men jag kände mig inte jättepeppad på att dra iväg kl 11 på kvällen för några timmars firande. Så viktigt är inte nyår för mig. Så jag åt jättegod mat här hemma som bestod av nudlar och en god kyckling soppa, revben och vårrullar. Helt perfekt för mig!
Där efter tog jag det lugnt, tittade på lite fyrverkerier och la mig i sängen för film och mys. Måste ändå säga att det var en riktigt skön nyårs afton! Är inte jättefann av nyårsfirande, oftast väldigt överdriver och extremt, gillade att bra ta det lugnt, kommer nog bli fler år jag firar hemifrån.

God natt, nattinatti!

Discover the other side.

Igår fortsatte äventyret här på ön. Men igår blev det biltur, vilket var tur i oturen. Det regnade rejält i går. Så jag tyckte det var bra med en road trip eftersom man sitter i bilen för det mesta. Så vi åkte upp och hämta ut vår bil för dagens utflykt. Tror vi lämnade vandrarhemmet vid 8-8.30 tiden sen började vi äventyret. Vi åkte längst med havet och stannade till på de ställen vi kände för. Så vi såg olika vattenfall och vackra stränder. Det var lite otur att det regna så mycket eftersom man kunde inte njuta av stränderna så mycket. Eftersom man åker längst med kusten så är det jättefina vyer på vissa ställe och det var med svårt att se ut över på grund av regn. Samtidigt så var vi väldigt nöjda att vi gjorde bilturen när det regnade för tillbaka på vandrarhemmet kunde vi inte göra någonting iallafall.

I vissa vattenfall var vattnet brunt på grund av allt regn, så det var lite synd men de var ändå fina. Det var även vattenfall ut mot vägen som ni kan se på en bild. Det var verkligen vatten överallt igår. Vi stannade på många ställen och tog kort. Emot slutet insåg vi att vi inte kunde stanna så ofta för då hade vi aldrig kommit fram.
För att summera en heldag med massor med intryck och äventyr så är det lättast med en hel del bilder. Men kan skriva ner mina favoriter:
- En hel del vattenfall
- Vackra stränder
- Svart strand
- Röd strand
- Djungel
- Gammal vulkan som inte är aktiv.
- Jättefina utsikter över havet och öarna som är utanför Maui.

Väldigt rolig dag!

Livsstil, Äventyr

Att så lite kan göra så mycket.

Då var det dag nummer två här på Maui och det har varit toppen bra.
Dock började dagen inte på bästa sätt då jag tyvärr hade huvudverk. Kände av lite igår innan jag somnade. Det brukar alltid bli bättre när jag ska sova men tyvärr kände jag av det hela natten och morgonen.
Jag gick upp vid 8 tiden för att laga till min gröt och banan till frukost, där efter pratade jag med päronen där hemma.

Sedan var det dags för dagens utflykt som bestod av cykeltur. För vissa kanske det låter jätte tråkigt och för vissa jätte kul.
Jag tyckte det var super mysigt och härligt. Kändes konstigt att cykla men jag höll balansen hela vägen. Tyvärr höll inte kedjan på cykeln hela vägen, den hoppade 4 gånger...
Efter sista gången bestämde vi oss för att åka tillbaks för att äta lunch och sedan byta cykel och försöka igen och det gick kanon bra. (det är därför jag har en röd cykel på vissa bilder och en rosa på de andra)
Jag och en tjej från Brasilien åkte tillsammans och vi åkte längst med havet upp mot staden Kaanapali. Vi stannade till på en jättefin strand, jag läste min engelska bok och slumrade till. När vi kände oss utvilade gick vi längst med vattnet och stranden. Vi såg nämligen på kartan att stranden skulle vara lång. Så vi började gå, vi gick och gick såg inget slut.
Tillslut såg vi bort mot en bergsklippa där folk hoppade ifrån. Vi gick hela vägen och tillbaks igen. Det var en fantastisk strand, dock var det hotell längst hela stranden så många turister men verkligen helt otrolig!
Sedan tog vi cykeln tillbaks till Lahaina och köpte vatten på vägen tillbaks. Vi stannade även till i "centrum" där två personer framförde jättefina låtar med så fina historier bakom låtarna. De sjöng så bra och med historierna bakom låtarna blev jag så rörd. Tänkte på alla nära och kära i Sverige, älskar er!
Efter det fortsatte vi vår cykeltur hem för kvällsmat och sovdags.
I morgon väntar mer äventyr!

Ren semester

Ursäkta för sista uppdateringen från Kauai.
De två sista dagarna tog vi det lugnt, söndagen bestod av strandhäng hela dagen. Måndagen blev en besvikelse från min sida. Hade nämligen tänkt åka helikopter men tyvärr slog vädret om totalt och det var nästan storm och det regnade en hel del. Eftersom vi inte kunde göra så mycket bestämde vi oss för att ta ett tidigare plan hem vilket var väldigt skönt.
Eftersom de sista två dagarna var så sega och tråkiga så kan det bero på att de inte fick ett eget inlägg.

Men från det ena till det andra. Från en ö till en annan. Nu befinner jag mig på Maui!
En väldigt spontan bokning, snabba beslut bara att packa om på tisdagen innan jag åkte iväg kl 4 på onsdag morgonen.
Nu ligger jag i sängen efter en väldigt bra dag, dock vänligt lång så antar att det är därför jag är så trött nu. När jag landade i Maui tog jag bussen till Lahaina, staden jag kommer bo i. En väldigt mysig och härlig stad måste jag säga.
Ska spendera 4 dagar här och kommer lagom tillbaks till Oahu för nyårsfirande.

Dagen idag har spenderats på stranden. Kunde nämligen inte checka in innan klockan 3. Trivdes även väldigt bra i solen så jag hade inga problem med det.
Vid 4 tiden checkade jag in och där efter gick jag en bit för att komma fram till en varubutik där jag köpte min kvällsmat och frukost.
Får se vad dagarna kommer bjudas på här. Tror dock inte det kommer bli så mycket vandringar men annat skoj förhoppningsvis. Känns som den här trippen kommer bestå av egentid och bara njuta. För ibland glömmer jag bort att jag är i paradiset, måste ta vara på tiden här för nu är det inte långt kvar.

Take care!

Äventyr

God jul till er där hemma.

Då var det den 24:e, vilket betyder julafton hemma i Sverige. Så mitt alarm var ställt på 06.45 för att prata med släkten kl 7. Det var så kul att får se hur mysigt och härligt det hade det där hemma i julstämningen. Hade jättegärna varit där, träffa alla kära och ha kul tillsammans. Men det fick räcka med ett videosamtal och det betydde verkligen mycket för mig.
Så min dag började verkligen jättebra!

Efter det åt jag frukost och fixade mig för ytligare ett äventyr. Idag var det nämligen dags för att göra en vandring längst med Na Pali Cost. Det är en väldigt berömd vandring som är så fin. Man går längst med kusten uppe på bergen. Den delen av ön är det känt för mycket regn vilket betyder gröna sidan, det var så fint att åka på vägen med djungel omkring oss.
Gillar verkligen den miljön!
På vägen ditt stannade vi till vid en grotta för att gå in och titta och ta lite bilder. Den var väldigt stor. Det kanske var 150 m djup i den och höjden var ca 10 meter på högsta stället.

Även idag hade vi toppen väder, vilket är riktigt bra då man ska göra den här vandringen. Även fast det var fint väder så blir stigen väldigt lerig och hal. Man får ta det försiktigt så man inte faller. Denna vandringen tar en hel dag. Tror vi började runt 10-11 tiden och var tillbaks vid 5 tiden. Som sagt var det helt underbart, vi bestämde oss för att vika av in mot bergen för att gå till ett vattenfall. Det var en lång vandring men det var verkligen ett mäktigt vattenfall så det var värt det. Stigen vi gick på var full med lera, rötter och stenar. På vissa ställe var det som trappsteg. När vi vek av mot vattenfallet var det samma underlag, men på vissa ställen var vi tvungna att gå igenom älvar och vattendrag. Det var kul att hoppa mellan stenarna i vattnet där det behövdes. På vissa ställe. Gick vi i vattnet vilket var en bra möjlighet att tvätta av sig och rengöra skorna.
Så det var tur att underlaget varierande annars hade jag blivit riktigt uttråkad av all lera och stenar överallt.
Efter att vi gått åt ena hållet var jag verkligen glad att jag gjorde den här vandringen. Men på vägen tillbaks började jag bli riktigt seg och trött. Hade ont i fötterna och nacken efter att ha tittat ner hela tiden.
Men det var verkligen en toppen dag.

Kan även nämna att Na Pali Cost är mycket längre än vi gick. Det tar 2 dagar att fullfölja den men för mig räckte detta. Jag föreslår kortare vandringar där man har något form av mål som tillexempel ett vattenfall eller en fantastisk utsikt. Jag blir lätt uttråkad när man bara går och går.
När vi äntligen var tillbaks till bilden åkte vi till närmaste ställe för att handla något att äta. Jag passade även på att köra en supergod glass, kan säga att det var min juldessert. Sen fortsatte vi bilturen hem till hoteller där vi tvättade skorna och duschade av oss all lera på kroppen.

Hoppas ni alla har haft en underbar Julafton med mycket kärlek. Imorgon är det vår Julafton här!

Äventyr

Då var det fredag och nya äventyr på schemat.

Min fredag har varit toppen, började dagen ganska lugnt med lite frukost och packning inför dagsutflykten. Vid 9 tiden åkte vi mot Waimea Canyon. Det är en mini variant av Gran Canyon. Det var väldigt fint och kul att få se en mini variant. Eftersom jag har varit till Gran Canyon så var det ändå väldigt likt men väldigt litet i jämförelse. Vi tog lite bilder vid utsiktsplatsen men sedan kände jag för att komma lite närmre så jag såg en väg fram till bergskanten. Så vi bestämde oss för att gå ditt och ta finare och roligare bilder. Efter ett tag såg vi att folk såg oss på andra sidan stängslet så det kom fler och fler turister som tog bilder bredvid oss. Efter allt posande framför kameran bestämde vi oss för att fortsätta gå upp på berget. Så vi gick längst bergskanten upp mot en högre höjd för att se utsikten därifrån. Det var väldigt fint! Vi kunde se till andra sidan ön, så vi hade bergen på vänstra sidan och höger om oss såg vi havet.

När vi kände oss klara var klockan runt 1 tiden, så vi bestämde oss för att åka ner till Waimea staden och ta en lunch. Efter den goda lunchen åkte vi till en jättelång och vacker strand som heter Polihale State Park. Vägen ditt var väldigt guppig, det var nämligen en "skogsväg". Det var små och stora hål, så vi fick åka väldigt sakta eftersom vi har en låg bil. När vi äntligen var framme slog vi ner oss i den mjuka sanden och somnade till en stund. Vid 5 tiden åkte vi tillbaks till hotellet.

Även denna dag bjöds det på toppenväder. Strålande sol och skön temperatur!

Dags för upptäcksfärd

Äntligen är jag på väg till en annan ö här i Hawaii. Klockan ringde 05.00 då det var dags att åka mot flygplatsen. Var väldigt trött men väldigt glad för att upptäcka en ny plats.
Flyget gick 07.25 och vi landade i Kauai strax efter 8 tiden. Så skönt med en kort flygning!
När vi lämnade Honolulu var det kallt och regnigt men när vi landade i Kauai var det sol och skön temperatur.
För er som inte vet så är Kauai en av världens mest regnigaste platser i världen så det var väldigt härligt att se solsken när vi kom fram. Får hålla tummarna att det kan vara skapligt väder resterande dagarna.

När vi landade på Kauai hämtade vi ut vår hyrbil som är en vit Mustang, känns härligt att kunna köra runt i den. Efter det åkte vi till Wailua Falls som var sååå fint! Det var verkligen mäktigt och underbart. Vi stod vid vägen och kolla på vattenfallet, men sedan frågade Jay om vi skulle gå ner och självklart ville jag det.
Det är olagligt men ingen fara för att bli upptäckt. Så vi började vandringen ner för stupet och det var väldigt halt och lerigt. Men vi ville ner så vi fortsatte!
När vi äntligen var nere fick vi verkligen se ett mäktigt vattenfall. Det var ganska högt skulle jag säga och väldigt mycket vatten forsade ner från bergsklippan.
Vattenångan som blåste emot oss fick oss tillslut att se ut som vi kom ut från duschen, även fast vi stod såå långt ifrån själva vattenfallet.
Vi tog lite bilder och njöt av vattenfallet, därefter åkte vi till en strand för att tvätta av oss och njuta av värmen. Klockan närmade sig 1 och vi åkte till en hamburgerrestaurang som var såå fräsch och såå gott. En av de godaste hamburgarna jag ätit!
Sedan handlade vi lite frukt och annat inför de kommande dagarna. Ska nämligen stanna här till den 26:e december.
Första dagen har verkligen varit suverän och jag vet att jag har så mycket mer att se fram emot här på ön.