Bilder, Äventyr

Soliga december.

Äntligen solsken i Hawaii, känns som nästintill hela november var blåsigt, regnigt och kallt. Men nu är det december och vädret har faktiskt visat sin bättre sida igen. Idag passade jag nämligen på att gå ner till stranden för att känna på värmen igen och förhoppningsvis förbättra på färgen. Dock tror jag inte det blev nån större förändring på brännan men så skönt med värme. Tyvärr började molnen komma fram vid 4 tiden så då bestämde jag mig för att möta upp mina två rumskompisar på Ala Moana Center. De spenderade dagen där med lite shopping. När de kände sig klara med shoppingen åkte vi till ett ställe där de skulle hållas en julparad och tända julbelysningen i området. Så vi hittade en plats och slog oss ner för att vänta på att allt skulle börja.
Det var väldigt fint och kul att de dekorerar husen och gatorna. Folk hade med sig mat, stolar, filtar och hela konkarongen för att se på paraden. Det var så mycket folk på plats.
De var karuseller, matstånd, små stånd med julklädsel och leksaker för alla barn.
Väldig kul att se och vara med om. Hoppas ni har det bra!

Äventyr, Livsstil

Ut i regn, åker till solsken.

Sista helg dagen. Idag ringde klockan vid 8 tiden men sov vidare en stund och gick ner och åt min frukost vid 10. Var väldigt glad för att få äta frukost. För det första är det min favoritmåltid här borta samt så var jag väldigt hungrig igår när jag gick och la mig. Vid lunchtiden åkte jag och Maeva till Waikiki för att äta lunch och hyra en varsin surfbräda. Kände att det var dags att hoppa på brädan igen och leka lite i vattnet. Det var inte jättebra vågor och det var lite svårt nu när man var utan lärare. Men vi hade kul ändå!

Efter surfingen stannade vi på stranden med några killar från skolan och bara tog det lugnt. Sedan drog dom ut till vågorna och jag och maeva drog oss hemåt. Efter vi lämnat tillbaks brädorna möttes vi av ett par som hade hittat en kattunge ute på gatan. Katten var såå liten och såå söt. Självklart gick jag fram och klappa den och tjejen som höll i katten fråga om jag ville ha den eftersom de var på semester och bodde på hotell. Jag ville verkligen ta hand om den men eftersom jag bor hos en värdefamilj tror jag inte det var så bra, tyvärr. Men vi sa åt dom att de kan säkert smyga in den på hotellet och ta hand om den. För de ville verkligen rädda kattungen och ta med den hem till New York. Så jag hoppas det gick bra tillslut.

Skön dag men skapligt väder. Imorgon väntar skola vilket ska bli kul. Jag har gått upp en nivå så jag har nytt schema, ny lärare, ny kurs och kanske några nya klasskamrater.

Livsstil, Äventyr

Lördag och nya äventyr.
Idag har det varit en riktigt underbar dag, till och med vädret var på min sida idag. Tog lite sovmorgon i morse och började morgonen med en god frukost som bestod av havregryn med banan och en nybakad fralla med keso, super gott!
Hade inget planerat för dagen men var sugen på att hitta på något och helst en vandring. Så jag hörde med min kompis Jay ifall han ville göra en vandring idag, lyckligtvis för mig så kunde han göra mig sällskap. Så jag letade upp en vandring och det blev Kuliouou Ridge Trail.
Vädret var även bra idag vilket var förvånande eftersom det inte har varit det på ett bra tag. Denna vandring var verkligen fantastisk fin, naturen ändrade sig vilket var väldigt häftigt att se. Vi började i vanlig skogs terräng med träd och en stig som bestod av sten och jord, sedan ändrade det sig och det blev en slags annan skog med stor yta mellan träden och det var strån från träden som låg helträckt på marken som om det vore snö, så fint!
Vid ett parti var marken täckt med bara rötter ifrån träden vilket var så fascinerande och häftigt.
Efter en stund kom vi in i en mer djungel natur vilket jag älskar, det gröna färgerna och de olika växterna. Det började även bli mer lerigt och smalare stig. Mot slutet var det fortfarande djungel terräng med trappsteg vilket var jobbigt men bra träning för lungorna och benen.
Sammanfattningsvis så var det många olika terränger vilket gjorde vandringen så mycket roligare och det var så häftigt att se skillnaden på naturen. Väl uppe på toppen möttes vi av en fantastiskt fin utsikt över den östra sidan av Oahu. Det var stark vind så håret flög runt överallt och efter en stund började jag även frysa. Vi stannade på toppen ett tag för att fånga några fina bilder och njuta av utsikten innan vi började våran vandring ner igen.
Det tog ca 1 timma och 30 min att gå upp. När vi väl var nere igen åkte vi till en grekisk resturang för att fylla på magen med lite käk och sedan hem för att gå igenom alla bilder och rensa.
Summering: Toppen dag!

Livsstil, Vardag, Äventyr

Lång helg!

Hejsan hoppsan på er där hemma.
De senaste dagarna har varit ganska fullspäckade. Här är det nämligen Thanksgiving vilket betyder lång ledigt, mycket mat, Black Friday.

I onsdags skulle vi ha varit ut på en utflykt med klassen men tyvärr blev den inställd. Så istället tittade vi på film och spelade spel. De bjöd även på bakelser och kakor på skolan men jag stod emot för det är inte alls som bakelser hemma. Vill inte äta bara för att äta utan det ska även smaka bra.
Torsdag morgon började jag morgonen men ett kort träningspass innan jag prata med mina nära och kära hemma i Sverige, vilket är lika kul varje gång. Vid 12 tiden åkte jag och Maeva till Waikiki för att strosa runt och titta i olika butiker. Det är fortfarande dåligt vänder här vilket gör att utflykter och annat kul är svårare att hitta på, då vandringar blir farliga när det blir lerigt och halt. Att åka till olika stränder är inte heller så roligt i regna,blåst och kalla temperaturer (24 grader).
Vi ville inte bara ligga inne på rummet så vi bestämde oss för att äta lunch i stan. Vi blev även sugna på världens godaste kakor. Stället heter "Cookie Corner" och de har nybakade kakor vilket är helt underbart! De är farligt goda, älskar dom!
Sedan bestämde vi oss för att åka hem och titta på serier och äta våra kakor, perfekt!
Sedan var det dags för Thanksgiving middag, så mycket mat, men det var även så gott. Helt proppmätt efter den kvällen.

Black Friday!
Idag var det Black Friday och självklart måste man uppleva det här i USA. Jag behöver inte handla något men måste se hur en riktig Black Friday är och hur galna alla är. Vi var redo kl 6 i morse för shopping, då de öppnade. Mina rumskompisar hade lite saker de ville shoppa så vi börja våran shoppingrunda och vid vissa affärer va det köer utanför och folk var så hetsiga.
Jag hade inte planerat att handla något men sen kom jag på att de har en Levi's affär så köpte ett par shorts och jeans för väldigt bra pris. Det var 40% på allt i affären så perfekt för mig för jag älskar detta märke, skönaste byxorna ever! Sedan åt jag lunch och gav mig till gymet för att träna bort lite kalorier. Efter gymet bestämde jag mig för att gå hem istället för att ta bussen så det var skönt och välbehövligt efter torsdagens mat. Resterande timmarna under fredagen bestod av serie tittande och chill i sängen. Vi va så trötta efter att ha gått upp så tidigt och sprungit runt i affärerna.

Vardag, Livsstil

Kick start!

Då var det ny vecka och min måndag har varit riktigt bra, även fast det har varit skit väder.
Började dagen med ett Crossfit pass kl 9. Kan inte säga att jag var jätte peppad eller pigg men när jag väl var där och började min träning så kom energin fram. Har nämligen gått och blivit medlem på ett Crossfit gym, då jag behöver mer varierad träning och motivation. Det som är så häftigt och härligt med det här gymmet är att det är utomhus, tyckte det var så cool och nytänkande. Även fast det regnar så kör vi ute. Gänget som jobbar där är jättetrevliga och sköna personer, trivs verkligen! Det var härligt att börja måndagen med ett träningspass. Efter det åkte jag till skolan för att träffa mina kompisar och äta min lunch. Han även med att titta på ett avsnitt Vampire Diaries innan lektionen började.
Efter skolan åkte jag och min rumskompis hem för att äta middag. Efter vi ätit gick vi till mataffären och köpte lite varor vi skulle ha för att göra våra lunchlådor denna vecka. För mig blev det kyckling och nudlar med broccoli, blomkål och jordnötter. Hoppas det blev mumsigt och gott, det får jag se imorgon.

När jag och Maeva stod i köket och lagade mat såg jag plötsligt något röra sig på golvet ganska snabbt. Jag kollade ner och såg en råtta! Jag menar verkligen råtta, ingen söt liten mus utan en större fulare model, RÅTTA! Jag stod vid spisen och viftade på min hand efter jag såg den, Maeva trodde jag brände mig på stekpannan och sa " spola lite vatten på fingret". Men jag svara, " det var inte det jag gjorde, jag såg en råtta" och efter det var vi så rädda resten av matlagningen, Usch så hemskt det var! Men som tur såg vi inte den igen.

Efter det la jag mig i sängen för att titta på utbildningar och program som jag kan tänka mig läsa till på universitetet. Vill verkligen börja läsa och bli klar med min utbildning men har så svårt att veta vad jag vill jobba med. Så det är inte så lätt för mig men tror jag börjar hitta nån inrikting där jag kan börja söka mig fram och hoppas det kan leda till något bra program.

Nu börjar jag bli trötter så nu är det dags att bädda ner sig i sängen och ladda för morgondagen.
God natt!

Livsstil

Som barn igen

Helgen har varit toppen, i fredags efter skolan mötte ja upp en kompis och vi åt på en Italiensk resturang. Vi åt pasta rätter vilket var super gott, jag beställde pasta med mozzarella med en krämig sås. Är van vid att äta ris varje dag så det var gott med något annat. Efter middagen gick vi till ett spel centrum där de har massor med roliga spel man kan köra. Vi köpte spelkort och börja utmana varandra. Det var superkul! Har aldrig varit på nått liknande förut så det var verkligen en lyckad kväll. När vi väl spelade gick vi verkligen in i det så mycket att man var som ett barn igen. Vi blev båda trötta och bestämde oss för att bege oss hemåt.
Lördagen tog jag lite sovmorgon och sedan åkte jag och Maeva till shoppingcentrumet, vi strosa runt där ett tag och begav oss hemåt vid 3 tiden. Jag började gör mig i ordning till kvällens festligheter. Jag var nämligen iväg på en Christmas Ball med några norska och svenska tjejer. Det började vid 6 tiden med lite mingel och sedan var det dags för mat. Maten var sååå god, dock sa de att det skulle vara 3 rätters med det var det inte utan varmrätt och efterrätt som man gick och tog själv. Efter det var det lite tal och lekar. Var lite besviken på evenemanget men maten var god så det är positivt.
Söndagen spenderades mest hemma i sängen. Kollade runt på datorn efter lite destinationer man kan åka till, gjorde en shopping lista och kollade på film och hade det allmänt bra. Det var min först dag här under två månader som jag bara tog det lugnt och tog hand om mig själv, så det var riktigt skönt och välbehövligt.

Denna helg och kommande vecka kan man verkligen säga att vintern har kommit till Hawaii med. Låter kanske lite konstigt och fel men det är mulet, regnigt och bara 24 grader vilket är kallt för mig nu, så dags att sätta på sig tjockare tröjor och långbyxor!

• Livsstil

Livsstil

Bara njuta av tiden här

Helgen min var väldigt lugn och skön. Vi hade inga planer att dra iväg nån stans utan hängde på stranden, åt gott och hade det allmänt bra i lördags. Söndagen blev en liten road trip till North Shore för att äta den goda Acai Bowlen. Tillbringa även den dagen på stranden och kolla på surfare ute i vattnet.

Det var faktiskt väldigt skönt att bara vara och leva livet där jag befinner mig. Hoppas ni där hemma har haft en kanon helg med mycket skoj eller en väldigt lugn och skön helg som mig.
Det fick bli ett kort inlägg om denna helgen men hoppas det är okej.

Tack care!

Livsstil, Träning, Vardag

Denna vecka har handlat mycket om president valet. Själv är jag inte jätteinsat i politik men har ändå följt presidentvalet. Eftersom jag är här när valet och den nya presidenten kliver in i vita huset kan det vara bra och veta vad som händer och kommer hända. Kan inte säga så jättemycket men lycka till USA!

I tisdags bestämde jag mig för att gå till gymet efter skolan då ett benpass stod på träningsschemat. Efter passet bestämde jag mig för att gå hem istället för att ta bussen. Det var ca 9 km hem och det tog ca 1 h och 45 min, gick i ett ganska raskt tempo. När jag kom hem var jag alldeles svett och trött i benen och höfterna. Morgonen efter hade jag rejäl träningsverk.

Torsdag var en kort skoldag med fantastiskt väder. Jag, Ayano och Maeva gick till Hard Rock Cafe och tog en varsin hamburgare och goda drinkar. Det var riktigt gott och man blev mätt och belåten. Sedan gick jag och Maeva till stranden där vi somnade till en stund innan vi gick bort mot vårt favoritställe Hawaiian Crown Plantation. Det är där vi köper de goda Acai Bowls, vi köpte varsin stor och njöt av att äta något fräscht och kallt. Efter det tog vi bussen hem.

Fredag! Min fredag börja tidigt då jag äntligen fick chansen att åka till friidrottsarenan och kasta lite spjut. Klockan ringde 06.00 och iväg vid 7 tiden i bussen. Det var kul att få kasta lite och känna känslan av "normal" träning för mig och inte bara gympass. Det var en super varm morgon, strålande sol och vindstilla. Tränade i 1,5 timma därefter åkte jag mot skolan för att handla lite lunch och snacks. Nu sitter jag i skolan och väntar på att lektionen ska börja.

Ha det så bra och trevlig helg!
Take care.

Paradise, no words need.

God kväll från Hawaii, idag har det varit en underbar dag med nya äventyr. Idag tog vi bussen mot Lanikai för att göra en vandring upp på ett berg där det finns två gamla betong bunkrar från kriget som militärerna använde förr. Det är en ganska enkel vandring, det ända som gjorde den svår var allt grus och sand som man kunde halka till på. Utsikten var jättefin, såg ut över havet, bergen, stränderna och det turkosa vattnet. Vi tog lite bilder och njöt av sällskapet och utsikten, innan vi gick ner mot stranden.
Självklart gick vi till Lanikai beach och spendera förmiddagen där, det är en av världens vackraste stränder. Kan inte annat än hålla med, stranden var så mjuk och vit, vattnet var turkosblått och helt underbart. Sedan åkte vi in mot Honolulu igen för att äta lunch.
Dagens lunch bestod av "fish and chips" sååå gott, skönt att äta något annat än ris.
Sedan åkte de andra hem, men jag vill ta vara på mina dagar så jag gick till en park och bara tog det lugnt. Tittade igenom bilderna och redigera dom inför blogginlägget. Sedan bestämde jag mig för att ta bussen hem och ta en dusch och fräscha till mig.

Hoppas ni har haft en kanon helg.
Take care!

Livsstil, Äventyr

Nya äventyr och nya platser.

Idag åkte bussen mot North Shore, det tog ca 90 min att åka med bussen från där jag bor, vilket inte var så farligt. Det ligger på andra sidan ön och är en plats som sägs vara så vacker och ett riktigt surf ställ. Kan efter denna dag bara nicka och hålla med om det. Så mysiga ställen, fina platser, god mat och vågor som är skrämmande stora. Först åkte vi till Haleiwa för att fota med dom berömda vingarna, sedan leta vi upp en strand där vi kunde chilla, lyssna på musik och kolla på surfare. På vintern här i North Shore är det röd flagga på alla stränder då det är så stora vågor och bakåt sug i vattnet. Men det är även nu som alla duktiga surfare på ön ger sig ut och fångar vågorna. På stranden vi befann oss på idag var det en hel del surfare från unga till gamla, det var så kul att se på men samtidigt läskigt när de faller av i de stora vågorna.

Klockan ticka på och det var dags för lunch då vi gick in mot lilla staden och tog oss en burgare, den var super god!
Därefter bestämde vi oss för att ta en efterrätt som var en Acai Bowl, det finns ett ställe i Haleiwa som är väldigt populärt så vi var tvungna att köpa en när vi väl var där. Även den var super god, har ätit 4 olika Acai Bowls och denna var verkligen min favorit!
Därefter åkte vi till Sunset Beach för att kolla på en surf tävling som Vans var sponsor för. Tävlingen heter HIC PRO och vinnaren blev Mason som har vunnit två år i rad nu. Han var så sjukt duktig och man bara log när han klara en super stor våg och fånga den perfekt.
Så kul att se en surftävling, så nu är första avbockad. Vi spendera vår eftermiddag där och tog sedan bussen hem igen.