Kom precis hem från gymmet och sitter just nu och äter en apelsin. Igår var jag hos sjukgymnasten och gjorde några av de nya övningarna jag fick förra gången. Nu får jag börja små hoppa!!!!! Jag får lämna marken Hahahah. Det är lite läskigt. Jag hoppar jämfota och sedan lägger jag över vikten på ett ben samtidigt som jag hoppar. Första gången jag gjorde det gick det bra, var bara läskigt. Men när jag kom hem strålade det typ i benet. Jag hade kramp i foten och ont från knät och ner dagen efter.
Igår när jag gjorde det igen gick det bättre, har inte haft ont på samma sätt idag heller. :)
Det jobbigaste är konditionen vilket egentligen är positivt.
Jag har lite ont just nu, är inte inne i en så jättemotiverad vecka just nu men det kommer, det är bara att ta sig igenom, göra sina övningar och vänta in motivationen igen.
Det är i alla fall kul att jag får hoppa nu. :))
Kram Linn

Idag har det varit väldigt fint väder här. Hyfsat varmt och mycket sol! Idag har jag dock varit inne mer än de andra dagarna. Vi hade lite längre sovmorgon imorse och tog en promenad till ICA. Sedan var det plugg städning och ännu en promenad.
Nu är har vi lagat middag och sitter och spelar "tjejmiddag" med några i klassen.
//Linn

Hello!
Idag var det ju tänkt att jag skulle åka längdskidor. Men när jag väl fått tag i mina skidor och kommit ut i spåren gick det inte att åka. Det var såå isigt. Det kändes verkligen som att man åkte på ren is.
Jag tog av mig skidorna och gick tillbaka till stugan igen. Det var väl inte det bästa som kunde hända...tyckte det var väldigt tråkigt.
Så delmål nummer två blev inte riktigt avklarat, om det berodde på underlaget och/eller knät kan jag inte svara på men det jag väl åkte i spåren kändes okej, lite läskigt var det med tanke på knät.

Jag och Cissi tog en promenad till receptionen för att säga till om vår spis som det varit något fel på. Det var halt även i backen och på vägen så det tog ett tag att gå.
Resten utav dagen promenerade jag lite till, lagade mat och tittade på när några åkte pulka.
Att åka pulka är en sak som jag inte får göra på grund av knät, speciellt inte ner från en skidbacke haha.

Nu sitter vi och äter lite plock fastän att klockan är två snart. Godnatt/Linn

Första dagen förbi. Idag har jag inte gjort så mycket. Vi hyrde skidor på morgonen och sedan följde jag med gruppen som aldrig åkt skidor tidigare. Jag stod längst ner i backen och filmade de som åkte. Sedan satte jag mig vid en bänk med några av mina klasskompisar som inte ville åka.
Lunch idag blev korv med bröd (glutenfritt och vegetariskt för mig) och efter det gick jag tillbaka till stugan.
Innan jag mötte de andra var jag på två promenader, en med Agnes och en med hanne och Cissi. Vi pratade och handlade mat till frukost imon.
Jag och Ida gjorde middag tidigt idag vilket resulterade i linsbolognese, väldigt gott.😊👍
Nu ska vi sova, imon blir det skidåkning för min del! 😊
Godnatt//Linn

Idag var jag hos sjukgymnasten igen, det var ett tag sedan nu eller ah två veckor haha. Första veckan var jag i Polen och veckan efter det var min sjukgymnast på kurs.
Polen resan var ju som sagt mitt första delmål. Jag tyckte att det gick bra, jag mådde bra under resan fastän att jag kände av knät då och då. Veckan efter däremot var jobbigare. Då hade jag ont flera dagar vilket egentligen inte är så konstigt eftersom jag gått och suttit stilla mycket.

Imorgon kommer jag närmre mitt andra delmål. Att åka längdskidor på klassresan. Imorgon är det nämligen dagen då vi åker iväg på "klassresan i nian" det vi sparat ihop pengar till under åren i grundskolan.
Dagen imorgon börjar med ett nationellt prov och sedan bär det av mot Stöten. Vi kommer ju sitta stilla flera timmar vilket jag brukar få ont av så att röra på knät kommer vara något jag tänker på under resan.

Det ska bli kul imorgon är bara stressad över allt, det känns som att allting händer nu på en och samma gång. Jag har inte ens hunnit tänka på att det är nationella imorgon för att det varit så mycket runt omkring men det är bara att få alla grejer avcheckade på "att göra listan" och komma närmre och närmre "målet".

Kanske kan blogga lite under resan, vi får se. :)
Kram!

Nu är jag hemma igen. Tråkigt. Redan på kvällen samma dag som vi kom hem så saknade jag alla och allt. Saknar att väckas av hotellets personal "Good morning" med polsk dialekt. :( saknar att äta frukost med alla och att ha ont i fötterna för att man gått så mycket.
Det är bra att vara hemma med familj och vänner men nu vill jag bara tillbaks.
Jag har ju varit i Polen med toleransprojektet en vecka. En resa med väldigt mycket känslor, mycket tårar och skratt. Vi gick en massa och ett av mina delmål med knät var att klara av resan. Det gick bra, tog aldrig smärtstillande men använde dock skyddet ett par gånger. Det var en dag då jag hade ont och haltade lite men det var bara att fortsätta gå tills man var framme. Jag är ändå nöjd, tycker att jag klarade av målet ganska bra. :)

Imon börjar skolan igen, något jag verkligen inte vill tillbaka till. Ska bli kul att berätta för alla hur resan var men mest av allt vill jag bara tillbaks.

Vi hade en blogg för resan kan länka den.//Linn

Hej! När detta publiceras är jag i Polen men tänkte att jag kunde tidsknställa detta. I ett tidigare inlägg hade jag med lite bilder från i somras då jag var i Sydkorea. Under samma resa var vi även i Vietnam. I detta inlägget fortsätter jag med lite bilder från resan men denna gången från Vietnam.

Vietnam är ett land där det finns både lyx och fattigdom. Vi landade i Ho chi minh city, Vietnams största stad. Där är folk vakna hela tiden och det finns alltid någonting som låter. Staden är rikligt befolkad och väldigt varm haha. På grund av läget landet ligger i, alla människor och alla moppar så är det inte så konstigt att staden är varm.

En sak man fick lära sig redan första dagen i Vietnam var hur man går över vägen i Ho chi minh. Om du står och väntar på att alla ska stoppa för dig för att du ska gå över kommer du få stå vid vägkanten i flera år. Man fick se sig för men var tvungen att gå trots att man hade moppar både framför och bakom sig. Det man skulle vara noga med var at gå med samma takt över vägen så att bilisterna och mopedisterna kunde planera sin körning.

En rätt som jag år ofta var fried rise, den gjordes nämligen vegetarisk på de flesta restauranger.

Frukt fanns det gott om dock var den faktiskt ganska dyr. I mataffärerna kostade den mer än hemma men på marknaden var det riktigt billigt. De som gick runt med frukten var fattiga och hade ett lägre pris. Ett halvtkilo litchi kostade tio kronor från en kvinna på marknaden.

Tjejen på bilden ovan sålde kokosnötter med kokosvatten för tio kronor styck.

Marknaderna var där saker var billigt annars var det ungefär som hemma om inte lite mer till och med.

Maten var däremot billig i Ho chi minh. Här äter jag ännu en gång fried rise. På bilden finns vårrullar, tofu, fried rise med tofu, någon citronväxt och pommes med något kött. Detta var en av våra middagar i Vietnam.

En dag var vi och tittade på en utställning om Vietnamkriget. Där fanns kläder och bilder från folk som varit med i kriget. Halshuggning "maskin", taggtrådsburar och fladdermöss fanns där också. Man halshögg folk med maskinen längst till vänster och lade två-tre människor under taggtrådsburarna. I rummet där fladdermössen fanns en "cell" som folk satt i under kriget.

När jag gick in i rummet tyckte jag att jag hörde något konstigt och trodde att det var möss så jag tittade på golvet om det fanns något där men det gjorde jag inte. Sedan tittade jag lite längre upp och ser då något svart sittade på väggen.... i taket fanns fler svarta saker vilket visade sig vara fladdermöss...

Vi åkte bort från stan och mer ut på landet där vi skulle bo på ett hotell som hade pool och sånt. För att komma dit behövde vi åka buss i fem timmar, vi tog oss dit med en "sleepingbus".

Där var det lyx. Jag har nog inte bott på ett finare hotell i hela mitt liv. Nära till havet, pool, gym, scen, fotbollsplan, basketplan, tennisplan osv...

Trädgården var helt fantastik, den gjorde mycket. Innan resan visste jag att jag ville till Mui Ne, ett ställe där det fanns öken. Mamma och pappa lyssnade på mig :) och jag tittade runt på olika hotell. Hotellen fanns i olika standard och det jag verkligen fastnade för var hela trädgården.

Vädret var dock inte alltid det bästa. Det regnade minst en gång om dagen vilket i och för sig gjorde det möjligt för lite träning.

Ödlor kunde man också få syn på.

Som sagt så fanns det fattiga ställen i landet också, bara tio minuter från hotellet såg det ut så här. Vi åkte till en marknad där det såldes mängder med mat, kläder och andra saker. Frukt fanns det gott om och även fisk. Folk sitter på golvet med fisken de säljer medan moppar och annat folk går där. En meter ifrån fisken säljs kläder och längre in på marknaden såldes ännu mer mat.

Att gå där inne är ganska omtumlande, jag kan verkligen inte förstå att det är så de lever. Så här ser det ut VARJE DAG för dem.

Vi åkte sedan vidare till havet där det var fiskmarknad, här är klockan ungefär åtta på morgonen. Detta var ganska coolt att se, nu var det inte lika sunkigt längre vilket gjorde det lite lättare att ta in men allt var fortfarande mycket överraskande. Det spelades discomusik, folk körde med moppar i sanden, bar skaldjur och alla hade triangelformade hattar klockan åtta på morgonen... haha

Bland det sista vi gjorde var att besöka tunnlarna som Vietnameserna gömde sig i under kriget. Tunnlarna var trånga, vissa mer än andra. Men storleken på tunnlarna under kriget var ännu mindre. Idag har man förstorat tunnlarna så att turister ska kunna kommer ner i dem. Nere i tunnlarna var det dålig luft, fladdermöss, trångt och mörkt.

Detta var en del bilder av vår semester i Vietnam, är så glad att vi åkte dit och att jag fick se allt nytt.

Ha det bra! Kram Linn

Hej igen, det var ett tag sen jag skrev här hehe. Jag hade ett ganska bra sportlov, det gick fort och var mycket plugg men bortsätt från det var det rätt bra.
Jag kom precis hem från stan där jag gör mina knätester. Jag är med i ett projekt som kallas "Projekt Korsband" jag gör tester efter ett visst antal veckor för att se hur min styrka, balans mm utvecklas. Jag gjorde ett test innan operationen då jag endast gjorde styrketesten (precis som idag). Det finns styrketest och hopptest men hopptesten gör man längre fram när knät blivit bättre.

Styrketesten går till så att man spänns fast i en stol (ganska hårt faktiskt 😅) och sedan ska man sparka upp och ner med benet i motstånd. Testen görs på båda benen och sedan sparas resultatet i ett system.
Testen idag är gick bra jag har blivit både svagare och starkare vilket är ganska normalt nu.

Idag hade vi även den sista toleranslektionen. På lördag åker vi!!!! Jag kan inte riktigt fatta att vi verkligen åker denna veckan. Jag är så taggad men samtidigt nervös. Det kommer vara långa dagar och mycket att ta in. Dessutom är jag lite orolig och nervös för hur det ska gå med mitt knä och min mage. Min mage tål ju inte riktigt allt och när mina matvanor ändras kan jag få en hel del ont men det löser sig nog, allt löser sig.

Resväskan står färdigpackad på mitt rum men innan vi åker har jag ett NOprov att skriva. Det blir alltså plugg dagarna fram till resan.

Hoppas ni haft en lika bra dag som jag😊