Habari zanu marafiki zangu? (Hur mår ni mina vänner?)

Jag själv mår jättebra, bortsett från en förkylning som har bråkat med mig i princip hela veckan. I tisdags var jag dock med på terminens första thaiboxningsträning. En sak som är säker är att det var i alla fall mer träningen än boxning. Uppvärmning: 20 varv runt tennis- och basketplanen, 15 knäböj, 10 armhävningar, 25 kickar på varje ben. Upprepa fem varv. Efter två snabba klunkar vatten skulle vi fortsätta med 20 sit ups och 20 fällknvien, lika många rundor. Någon vila var det inte tal om mellan seten. Därefter återstod bara en tredjedel av träningen för lite teknikgenomgång av bland annat utgångsposition och ett standardslag. Kul men tufft! Särskilt när man inte var helt kry...

Veckan har sedan flutit på enligt schemat, inget speciellt. Jag har ett relativt lugnt schema, med sovmorgon tre gånger i veckan, en "ledig" onsdag och några håltimmar. Däremot slutar jag 16.20 alla dagar förutom fredagar, då jag slutar 15.30. Hade detta varit hemma kanske jag hade varit mindre nöjd, men det är annorlunda när man bor på skolan.

Nu till the fun part - helgen! Vi i trean och naturtvåan åkte till Hell's gate, en nationalpark, för camping och vandring. På lördagsmorgonen började vi att packa bussarna vid 8-tiden innan frukost för att ungefär en timme senare vara startklara för den ca tre timmar långa bussresan. Det var kul att komma ut och få se sig omkring, både i och utanför Nairobi. Miljön är verkligen skiftande, något jag hann märka innan jag somnade till bussens motorljud.

När vi kom fram åkte vi till två separata campingplatser, en för treorna och en för tvåorna. Innan vi åt lunch fick vi packa upp och fixa med tälten. Efter att vi hade ätit åkte vi iväg med bussen igen, vidare in i parken för att där bli avsläppta och gå tillbaka till campet. Vi fick chansen att se både vilda giraffer med ungar, zebror, gnuer, flera olika sorters gaseller, vårtsvin (aka pumbas) och bufflar.

Middagen lagade vi själva. På menyn stod oxfilé med ris och wookade grönsaker. Till efterrätt blev det färsk annans och hemlagat pinnbröd doppat i kanel och socker. Riktigt gott! Nästan prick klockan 7 blev det becksvart ute och då satte vi oss runt elden och grillade marshmallows. Det enda som saknades var gitarren. Senare på kvällen körde vi också lite lära-känna-varandra frågor och Pandoras ask, som en tjej i klassen fixat = mysigt! Efter det var de flesta mycket trötta och gick och la sig, inklusive jag själv. För att sova i tält, sov jag riktigt bra! (Trots att man hörde hyenornas skratt).

Strax innan sju på morgonen vaknade jag självmant av att de andra hade påbörjat frukosten. Några hade gått upp tidigare för att kolla soluppgången. Det var dock tydligen inte så mycket att skåda, så jag är glad att jag sov istället. Frukosten bestod av fantastiskt goda fattiga riddare, mer pinnbröd, scrambled eggs, pannkakor och frukt. Återigen supergott!

Efter frukosten packade vi ihop tälten för att bege oss till "gorgen" (ravinliknande terräng) där vi skulle vandra. Vi valde att gå den äventyrliga slingan, vilket tyvärr gjorde det svårt att fotografera något med systemkameran, då man var tvungen att ha sina händer lättillgängliga. Det var en väldigt rolig vandring med otrolig omgivning. På ett ställe fick vi ta av oss kängorna och vada i vattnet för att komma fram, och på ett annat fick vi klättra upp för stigen med rep. Jag tror det slutade på ca sex - sju km på två timmar.

Glada, trötta och smutsiga satte vi oss sedan i bussen för att åka hem igen. Denna gång såg jag inte mycket av landskapet vi passerade, då jag nästan somnade med en gång och sov hela vägen tillbaka.

Helgen gick alltför fort och imorgon är det redan måndag. Nu ska jag krypa ner i sängen för en god natts sömn.

Lala salama, eller godnatt!

Linn

Karibu till min blogg och mitt första inlägg! Idag har jag varit i Kenya i hela 14 dagar. Det har känts omtumlande, spännande och overkligt. Nu börjar dock saker och ting sakta men säkert bli rutin.

De första dagarna bestod av info-möte efter info-möte. Kenya är inte som Sverige, utan kontrasterna är tydliga. Vi har kommit till en ny kultur, varför det är viktigt att vi också lär oss om den. I början kändes det lite tufft, men man kommer in i det mer och mer. Därtill var det internatregler, tider och framför allt namn som skulle läras in. I år är vi över 100 elever som går på gymnasiet. Namnen var därför kluriga, men efter att skolan anordnat lite teambuilding löste det sig ganska snabbt.

Skolan ligger några kilometer väster om centrala Nairobi. Innanför skolans murar finns allt från själva skolan, med klassrum för både grundskolan och gymnasiet, samt skolgård och matsal med personal, till internatet med rum, elevkök och sällskapslokaler. Dessutom har vi en tennis-, volleyboll-, och basketplan, samt pool och en mindre fotbollsplan till vårt förfogande inne på skolans område. Jag själv bor i ett singelrum med säng, två garderober, skrivbord, en hylla, nattduksbord och mitt kära myggnät. Efter lite inredning blev det riktigt hemtrevligt! (Jag kan garantera att jag iallafall inte bor i en så kallad "bajshydda", vilket mitt kära fotbollslaget hemma var oroliga för. Bildbevis kommer!).

Två dagar efter ankomst satte skolan igång. Det kändes skönt på ett sätt med underligt på ett annat. Mitt tredje och sista år på gymnasiet har börjat, mitt studentår - sjukt! Bortsett från de vanliga ämnena man läser på samhällsprogrammet läser jag också swahili och East African Model UN. Swahili är förutom engelska det officiella språket i Kenya. Det talas också i Tanzania, Uganda, Somalia och Kongo-Kinshasa. Jag har än så länge hunnit ha tre swahili-lektioner. De har varit riktigt roliga faktiskt! Till stora delar tror jag att det beror på att vår kenyanska lärare är så bra. Sedan är det också kul att få kunna använda lite olika fraser man lärt sig med lokalbefolkning. De blir alltid positivt överraskade! Kursen East African Model UN innehåller ett FN-rollspel på FN:s näst största högkvarter här i Nairobi. Dit kommer det komma elever från andra skolor, både internationella och kenyanska, som tillsammans med oss kommer diskutera och argumentera för olika resolutioner som vi under året har arbetet fram. Denna kurs tror jag kommer bli en spännande utmaning!

Efter skolan har vi möjlighet att vara med i olika aktiviteter. Jag kommer till exempel på måndagar spela fotboll med skolans fotbollslag, på tisdagar köra thai boxning med kenyansk tränare. på onsdagar löpning i Nairobi och på torsdagar spela volleyboll. Förutom dessa aktiviteter kan man anmäla sig på yoga, gymnastik, kör, spela i band, skrivarstuga, basket, tennis och dans. På vår fritid får vi nu också gå ut fyra och fyra. På kortast gångavstånd har vi ett shoppingcenter som heter Junction med olika affärer, restauranger och fik. Andra shoppingställen vi har besökt heter Jaya och the Hub. Sedan har vi även varit på Masai Market och Toi Market.

Igår var dock den roligaste dagen hittills. Vi åkte nämligen och besökte The David Sheldrick Elephant Orphanage där en organisation tar hand om elefantungar som av olika anledningar blivit föräldralösa. På barnhemmet tas elefanterna omhand tills de är friska och mogna nog att släppas ut i det vilda igen. Det var riktigt häftigt! Dessutom åkte vi till Giraffe Centre för att kolla på giraffer. Vi fick komma riktigt nära och fick både klappa och mata dem. Jag har alltid trott att giraffer är stora, men jag har nog inte kunnat föreställa mig att de var så här stora! Inte heller kunde jag föreställa mig hur en girafftunga skulle kännas... Det var också en upplevelse! Här nedan tänkte jag lägga ut några bilder från gårdagen.

Redan nästa helg har jag något nytt spännande att se fram emot. Då väntar en camping med vår klass i en av Kenyas nationalparker - Hell´s Gate. Där kommer vi vandra och tälta, och förhoppningsvis se några vilda djur. Tills dess väntar verkligheten, en skolvecka med både glosor och svenska tal.