Tjenixen! Allt bra med er? Hoppas att ni fick en fin midsommar. Vår var lugn, men ändå väldigt trevlig. Jag jobbade mellan 14-20 på midsommarafton och sedan kom Jacob hem till oss på kvällen. Vi grillade massa gott kött och såg på film och hade det bara mysigt. Marcus var så snäll och gullig som hade varit och handlat och sedan förberett allt med maten och grillen när jag kom hem från jobbet. Finaste pojkvännen!

Större delen av midsommardagen spenderades sedan på klubben, hehe. Vi har en del träning att ta igen nu när Jacob har varit utomlands en vecka, så det kändes bra att kunna dra igång igen på riktigt. Det blev nån timmes planering av ett nytt träningsupplägg för de kommande veckorna och sedan bugg- och foxträning ytterligare 3,5 timmar på det. Jag håller redan på att längta ihjäl mig till Micteams sommarläger i Enköping i början av augusti. Man brukar alltid lära sig så himla mycket under de träningsdagarna; det känns verkligen som att man utvecklas som allra snabbast veckorna därefter. Blir väldigt spännande att se vad vi får ut av lägret den här gången.

Just nu sitter jag utslagen i soffan och slötittar på något naturprogram på teven. Jag har jobbat från 7-18 idag och sedan lagat mat, tvättat och gjort i ordning en skål med fruktsallad som vi ska mumsa på till efterrätt om en liten stund. Känner mig sjukt produktiv! *Klapp på axeln* Borde egentligen tagit mig iväg till gymmet en sväng också men jag är alldeles för trött för det nu. Får se om jag kör lite kroppsövningar här hemma bara, jag ska ju ändå spegelträna innan jag lägger mig som jag brukar.

Glömde helt bort att ta fram kameran i fredags så det får bli några bilder från förra året istället, när jag och Marcus firade midsommar i Norge. Kram på er!

Det var en riktigt fin dag. Vi tyckte dock att det var svårt att få den rätta midsommarkänslan därborta i Norge utan midsommarstång, så vi pysslade ihop egna små blomsterkransar för att komma i stämning. Sedan hyrde vi en kanot från campingen och paddlade ut i fjorden några timmar, lyssnade på ljudbok och fiskade (inte för att vi fick något napp, men ändå). Härligt var det!

P. S. Ska försöka skriva klart nästa inlägg om Rom-resan imorgon och lägga ut så att ni får se bilderna från dag 2 också. Jag har inte glömt bort det!

Den här blev det: en Asus EeeBook E502SA-DM051T. 15,6 tum, 1920 x 1080p, Quadcore, 4 GB RAM, SSD på 128 GB och allt för 2999 kr! Snygg ser den ut att vara också. Kände inte för att lägga ut någon förmögenhet på en laptop, så när jag hittade den här som både var billig och dessutom hade alla de egenskaper som jag var intresserad av kändes det verkligen som ett riktigt kap. Hoppas bara att den lever upp till förväntningarna när jag får hem den.

Vad tycks?

Det blev middag på Allstar till slut, efter en stunds övertalning (Marcus ville käka på Pinchos men det var inte jag sugen på, hehe). Jisses vad god deras "Touchdown pepper steak" är! Kostar gör det ju såklart, men det var jag värd efter att ha klarat tentan tycker jag. Rekommenderas starkt till alla som vill lyxa till det med riktigt gott kött.

Har precis landat i soffan framför fotbollen (jag ville se på Bron istället, men blev bestämt nedröstad) och tänkte klicka hem en ny laptop som jag äntligen lyckats bestämma mig för. Kan visa bilder och skriva mer om vilken modell det blir imorgon. Tror att den blir riktigt bra! Är så less på min nuvarande skitdator med trasig skärm som inte går att vika ihop utan risk för att den faller i bitar...

Vad gör ni en kväll som denna?

Min fina, fina älskling. Du är bäst, visst vet du det?

Det var galet gott! Allting bara smälte i munnen. Pepprigt och kryddigt, helt i min smak.

Marcus beställde någon specialburgare på lammkött som tydligen bara gjordes nu under EM-perioden. Han var väldigt nöjd, men det var inte något för mig.

JAG KLARADE TENTAN! Det känns sååå bra! Nu kan man äntligen ta sommarlov på riktigt! Jag kunde nästan inte fatta det igår när resultaten kom ut och jag såg att jag blivit godkänd. När jag sedan hämtade ut tentan idag och upptäckte att jag inte bara klarat mig nätt och jämt, utan faktiskt skrivit med god marginal över godkäntgränsen, kändes det ännu mer overkligt. Det var ju en "vända-blad-tenta" där man hela tiden fick facit på frågorna på nästa papper, så jag hade ju rättat själv och räknat ihop att jag borde fått mellan 65-73 poäng beroende på hur snällt lärarna rättade. Gränsen för godkänt var 71 poäng, så jag trodde verkligen att det kunde gå hur som helst. Men jag hade 82 av 119 och därmed 69 % rätt! Sjukdomlära, symtom och diagnostik skulle vara den överlägset svåraste tentan med det maffigaste kursinnehållet (åtminstone av de prekliniska kurserna) och nu har jag klarat mig igenom den. Det är bara en ynka termin kvar innan de kliniska kurserna äntligen börjar nästa vår. Wiii!

Nåt annat roligt: idag har jag varit på inskolning några timmar hos en ny brukare som jag ska få jobba som assistent hos i sommar. Jag berättade ju förut att jag fått ett jobberbjudande på psykkliniken på sjukhuset, men när jag tackade ja till det så fick jag till svar någon vecka senare att just den avdelningen skulle tvingas stänga under sommaren på grund av sjuksköterskebrist. Därför trodde jag inte att jag skulle få jobba alls i sommar (utöver mina vanliga helgpass dvs). Men så ringde en av mina chefer upp mig och frågade om jag ville ha en massa extrapass hos en av brukarna och om jag kunde tänka mig att börja jobba hos en ny person också. Det ville jag ju såklart, så nu har jag plötsligt tre jobb i sommar och kommer jobba lite drygt 230 timmar bara i juli månad... Så kan det gå!

Nu ska jag hacka upp lite frukt och gå ut och sätta mig på balkongen tror jag. Min tävlingspartner är utomlands igen så jag har inte dansat på snart 8 dagar (!), vilket gör att jag är sjukt rastlös för tillfället. Är väldigt sugen på att gå på en långpromenad eller åka till gymmet en sväng, men jag har en träningsvärk from hell från måndagens helkroppspass (där jag för övrigt tog nytt personbästa i 6 av 7 övningar, vilket jag nästan ångrar lite idag) som gör att det gör svinont att gå ens några meter mellan rummen här inne i lägenheten. Tror jag vilar kroppen idag och siktar på att vara på topp imorgon istället  då blir det både ridning och dans på kvällen för då har Jacob kommit tillbaka!

Ikväll väntar styrelsemöte på klubben och sen blir det nog att gå ut och käka nånstans med Marcus för att fira tentan. Livet är underbart! Kram på er, hoppas ni får en lika grym onsdag som jag!

Eftersom jag har så himla många bilder från Rom tänkte jag att det blir lättast om jag berättar om resan i tre olika delar, ett inlägg för varje dag vi var där.

TISDAG

Tekniskt sett startade ju resan redan på måndag, eftersom vi var tvungna att vara på Arlanda på tisdag morgon. Flyget som vi egentligen skulle ha åkt med till Stockholm blev ju inställt på grund av pilotstrejken, så vi lånade mammas bil och bilade ner istället. Lämnade Ängersjö vid 20-tiden ungefär och parkerade på Arlandas långtidsparkering strax innan klockan 3 på natten. Vi sov några timmar ute i bilen (eller försökte åtminstone det var ljust ute och inte speciellt bekvämt att vara fyra personer som skulle trängas på sätena) och klev sedan upp tidigt för att inte riskera att missa planet till Rom som gick kl. 11.40.

Trötta resenärer redan innan resan börjat på riktigt.

Flygresan i sig tog inte speciellt lång tid, men vi mellanlandade i München och var tvungna att vänta i närmare 3 timmar på nästa plan. När vi äntligen landade i Rom var klockan omkring 17.30 och alla fyra var nog rätt sugna på att bara åka till hotellet och sova. Men vi hade bara några få dagar därborta, så vi bestämde oss trots allt för att ta vara på den första kvällen också. Efter en mardrömsfärd i taxi från flygplatsen till hotellet (jag skojar inte när jag säger att vi var rädda för våra liv och hade ont i magen allihopa efteråt) gick vi upp på våra rum och gjorde oss i ordning direkt, för att sedan dra ut på stan och käka mat.

Så här bodde vi. Det var ett ganska sjaskigt hotell, med trånga rum och osköna (!) sängar. Men vi betalade väldigt lite för det så jag hade inte väntat mig något lyxigare heller. Vi skulle ju ändå bara vara på hotellet medan vi sov, resten av timmarna ville vi vara ute och uppleva så mycket som möjligt.

Utsikten från mitt och Marcus hotellfönster.

Här står vi precis utanför hotellet och är på väg ut för att leta någonstans att äta.

Vi hade läst en hel del om restauranger och stadsdelar i Rom, så vi visste att vi ville åka till ett område som heter Trastevere som skulle vara väldigt fint och mysigt, lite som Gamla stan i Stockholm. Marcus tog på sig uppgiften som kartläsare förstås och guidade oss till bussterminalen, där vi enligt mannen i hotellreceptionen skulle åka med buss H (ja, nummer H) för att ta oss till Trastevere.

Så här såg det ut vid bussterminalen. Vi trodde först att bussen skulle avgå från hållplats H, men det var själva bussen som hette H, så det tog ett tag innan vi hittade rätt. Det hjälpte inte att fråga ordningsvakter eller andra busschafförer heller, för ingen var speciellt bra på engelska.

Här står vi vid en biljettautomat och försöker lista ut varför den bara spottar ut våra pengar. Vi insåg till slut att den ville ha betalt i mindre sedlar så vi gick iväg och växlade med första bästa butik. Då fungerade det äntligen!

Trastevere var verkligen allt vi hade hoppats på. Det var superfint med alla gamla hus, smala kullerstensgator och mysiga små restauranger i varje hörn. Vi var trötta och hungriga allihopa och det var så skönt när vi äntligen valt ut en av restaurangerna så vi kunde sätta oss ner. Jag som är den mest kräsna av oss (no shit, Sherlock) ville titta runt bland de olika alternativen ett tag, så de övriga hann bli smått irriterade på mig innan jag gick med på att äta på ett litet ställe som hette Carlo Menta.

Visst ser det mysigt ut? Riktigt italienskt och pittoreskt var det.

Maten var god, men inget speciellt tyckte jag. Jag beställde något som hette "Penne 'Carlo Menta'", som var pasta med gräddsås, ost, ärtor och sidfläsk. Det var väldigt gott men man blev lite less på smaken efter ett tag och proppmätt av all grädde. De andra beställde en traditionell fyrarätters middag och fick några olika alternativ att välja mellan för varje rätt. Jag smakade lite Spagetti Carbonara av Marcus, men tyckte att det var lite för mycket äggsmak i den för min del. Efterrätten med färsk frukt och vaniljglass var otroligt god däremot.

Fina Dennis och Lovisa. Det var verkligen sjukt kul att få göra en sån här resa tillsammans. Var åker vi nästa gång?

Nu har ni fått en sammanfattning av första dagen. Inte så händelserik kanske, men lugn det kommer fler inlägg om dagar som var desto mer fullspäckade. Kram!

Tjenis! Tänkte bara göra ett snabbt inlägg här och berätta att vi är hemma igen. Det känns både tråkigt och skönt på samma gång. Resan dit var definitivt inte den smidigaste jag varit med om, men det var otroligt fint i Rom så det var värt allt besvär. Jag har tagit nästan 750 bilder under de tre dagarna vi var där så det kommer ta en stund innan jag har hunnit gå igenom alla, men bilder och en fullständig redogörelse av resan kommer upp på bloggen så småningom. Nu ska jag och Marcus slappa i soffan och kolla på Bron resten av dagen. Kram på er!

#&$¤%@!! SAS pilotstrejk fortsätter tydligen så nu är vårt flyg till Stockholm inställt. Vi som var så taggade på att resa! Flyget till Rom går 06.15 från Arlanda imorgon så om vi mot all förmodan har tur och allting hinner lösa sig innan dess, måste vi hur som helst ta oss till Stockholm på något sätt. Just nu lutar det åt att vi gör oss helt klara och väntar hemma på besked och sedan tar bilen till Stockholm i natt om strejken avbryts. Bläää.

Update: Flygen blev inställda men Apollo ordnade nya biljetter med Lufthansa istället från Stockholm till Rom. Packar det sista nu sen bilar vi söderut. Vi får se om jag kommer kunna blogga något därborta, om inte så skriver jag på fredag istället när vi kommit hem. Wiiii!