I lördags var vi hos mina föräldrar och Jocke hjälpte pappa med maten till middagen.
Det mesta hade han förberett innan så det var bara för oss att packa med. Men så klart glömde vi en liten sak hemma så jag tog med mig mamma, Ronja, Axa och Robber på en promenad ner till Ica. Men vi hann inte så långt innan solen och värmen försvann och himlen öppnade sig. Som tur är är alltid regnskyddet till vagnen på vagnen så Ronja blev inte blöt, men det vart vi andra. Tur att det bara är lite vatten men synd att det var så himla kallt vatten som kom. Så när vi väl var hemma igen så var jag rätt kall och fick leta fram en tjock tröja och tjock strumpor att ha på mig.
Men det var skönt med en promenad och få lite luft.

NU KOM DET EN SPINDEL OCH KRÖP PÅ MIN AXEL! JAG HATAR DESSA DJUR OCH VILL VERKLIGEN INTE HA DOM I MIN SÄNG!

Middagen blev riktigt lyckad och gästerna var super nöjda och tyckte att Jocke ska öppna ett eget matställe.

Igår var vi och kollade in en aktivitetshall som dom har satt upp över sommaren. Jag tyckte inte att det var något märkvärdigt och det fanns inte så mycket att göra som jag trodde det skulle men Kajsa hade roligt och fick göra av med massa energi, vilket var det viktigaste.

Idag var Jocke tvungen att fara in på jobbet en snabbis för ett möte så då passade jag och Kajsa på att gå en liten sväng på stan. Då köpte jag ett kit med gips och ramar så vi kan göra hand och fotavtryck på Ronja imorgon.
Imorgon är även sista dagen vi har med Kajsa innan vi måste skjutsa henne hem till mamma igen då skolan börjar nu igen. Men det har varit så mysigt att ha henne här hos oss så vi har fått vara hela familjen lite. Nästa gång hon kommer hoppas jag blir i november när det är lov igen. Hoppas även kunna ha dop för Ronja då. Jag vill inte ha det om inte Kajsa kan vara med.
Nu ska jag sova så jag har energi imorgon att umgås riktigt med Kajsa innan hon lämnar oss för den här gången.
Linnéa

Idag har vi haft en lugn mys dag hemma. Jag och Kajsa har pysslat lite med papier maché som nu står på tork. Mysigt att sitta och pyssla lite med henne. Jag fixade en blåbärspaj som vi mumsade på nu ikväll.
Nu ska jag försöka få Ronja att somna igen och hoppas på att hon kan sova ett tag sen. Hon har sovit i ungefär 5 minuter varje gång jag lagt henne idag. Så länge hon ligger i min famn kan hon sova men inte om jag lägger ner henne, så det ska bli spännande att se hur det går inatt.
Linnéa

Igår somnade jag när jag tänkte uppdatera här. Behövde troligen sova då jag somna så fort huvudet hamna på kudden.
Igår var vi och fiskade igen och som vanligt så får inte jag någon fisk. Men jag njuter av att bara få vara ute i naturen så det gör inte så mycket. Skulle jag få fisk så är det bara en bonus. Var bara Jocke som fick fisk, 2 stycken gäddor. Jag tog även med Axa en liten sväng i båten, det tyckte hon var lite läskigt men satt så snällt och stilla och kollade runt bara. Hon lyckades som alltid skita ner sig och lukta illa efter att vi varit hos min farmor och farfar. Så när vi kom hem så fick hon sig en dusch, som hon inte heller riktigt tycker om men är så snäll och står där still.
Fiskarna som vi fick kokade jag och gjorde mat till Axa av dom, hon satt som ett ljus och vänta på sin mat när jag höll på fixa med fisken. Hon hoppades nog på att det var till henne. Sen när hon väl fick sin mat så tog det några sekunder så var koppen tom, det händer inte ofta att den blir tom på en gång. Hon brukar äta lite och sen kan hon äta upp resterna på kvällen eller natten. Men nu när hon har fått fisk några dagar har hon slickat koppen ren.

Idag har vi åter varit hos min farmor och farfar. Jag spenderar väldigt mycket tid hos dem då det är så lugnt och skönt i skogen hos dem. Jag försöker övertala pappa att jag ska få ta över gården istället för han, men vi är inte riktigt överens om detta ännu.
Jocke har varit till skogen och plockat hjortron och Kajsa har med lite hjälp av mig plockat lite olika sorters vinbär på gården. Både svarta, röda och vita vinbär fick följa med hem. Sen gick vi alla tre till skogen en sväng och plockade lite blåbär. Även Axa plockade blåbär, hon är så söt när hon går där bland riset och äter blåbär. Ronja fick hålla kolla på farmor och farfar så dom sköter sig medan vi plocka blåbär. Men hon sov bara.
När vi kom hem började jag och Jocke förbereda med maten vi ska ha på lördag då vi ska fixa middag till en bjudning som pappa ska ha. Det är dit en del av bären ska användas.
Jag har även smakat lite hjortron fast jag inte tyckt om det men tyckte nu att dom var helt okej, vet inte om jag tycker det är gott om det blir för mycket eller som sylt eller så, men att ta något enstaka färskt bär var helt okej i alla fall. Jag kanske kan lära mig att tycka om dom för jag tycker att dom luktar så himla gott!
Nu blir det go natt så jag orkar vakna inatt när Ronja vill ha mat.
God natt!
Linnéa

I söndags bestämde vi oss för att åka hem från stugan så då gick hela dagen åt till att packa ihop och städa ut i  stugan och sedan åka hem.
Igår for vi till min farmor och farfar där vi passade på att fiska lite. Kajsa och Jocke tog båten och for ut en liten sväng mellan regnskurarna och jag stod kvar på land och fiska. Jocke fick 4 gäddor och Kajsa fick 2 gäddor. Hon var överlycklig då hon aldrig tidigare fått gädda på kroken och dessutom fick en större än pappa! Jag fick en liten gädda på kroken men den släppte när halva var uppe på land tyvärr. Viktigast var nog att Kajsa fick fisk. Mamma och pappas gamla tant fick vara mef oss när vi rensade fisken och hon var helt galen, hon högg efter fiskarna så fort hon fick chansen. Jag har aldrig sätt en hund så galen i fisk. Vi visste att hon gilla tillagad fisk men inte rå fisk.
Så till middag sen så gjorde vi gäddfärsbiffar och det vart super gott! Har aldrig ätit gädda förut bara provsmakat en liten bit.

Idag har vi stökat och fixat här hemma och jag har sprungit fram och tillbaka till tvättstugan så nu är det rent och fint här hemma igen och all tvätt är tvättad.
När det var klart var det dax för besök hos BVC för vikt och längdkontroll. Lilla hjärtat växer och blir stor snart. Usch, vill inte att det ska gå så fort trots att jag längtar till hon är lite större och man kan ta med henne på saker och hon förstår vad vi gör.
Efter det så gjorde vi i ordning middag och min mamma och pappa kom förbi och åt med oss. Idag vart det kräftor med massvis av olika tillbehör, tex västerbottenpaj och löjrom.
Nu håller jag på matar Ronja och hoppas det blir sista för kvällen och att hon sedan sover till 2-3 inatt.
Linnéa

Idag har vi inte gjort mycket. Jocke har fiskat lite, jag har tagit en liten promenad och Kajsa har bara myst i stugan. Det regnade på morgonen men sen har det varit uppehåll men mulet och grått. Ändå så har det varit ganska så varmt vilket har varit skönt. Sen har vi myst i stugan och kollat på film och friidrott. Nu har vi gått och lagt oss och imorgon när vi äter frukost får vi känna efter om vi ska åka hem eller stanna en natt till. För på måndag måste vi åka hem för vikt och längdkontroll på BVC för Ronja.
Linnéa

Idag har vi inte haft det bästa vädret, regnat och regnat och regnat. Men jag tycker att det är ganska mysigt när vi är här i stugan. Jocke och Kajsa tog cyklarna och for iväg för att fiska trots regnet men dom lyckades inte få något tyvärr. Under tiden som dom fiska så tog jag med Axa och Ronja på en promenad. Men jag lyckades inte gå så långt jag ville då vi mötte ett gäng med renar, och då kan jag inte fortsätta med Axa då hon blir galen och vill jaga renarna. Nu ikväll har vi bara myst inne i stugan och spelat lite kort.
Linnéa

Idag for vi för att kolla på Tännfallet, men då vi kommer dit så håller dom på att bygga kraftverk där så vi kunde inte kolla på fallet. Det var tråkigt för jag älskar att kolla på Vattenfall och andra fina saker i naturen. Men vi fick kolla på forsen lite i alla fall och det är något speciellt med att sitta vid en fors och höra vattnet dundra fram.
När vi kom hem igen så for Jocke och fiskade och tjejerna somnade så jag passade på att diska undan lite och sen gå ut och lägga mig i solen för att må lite gott. Men tro inte att vädret tänkte samma sak, jag hann kanske ligga där i 10 minuter sen vart det mulet och började blåsa lite och vart kyligt. Då tog jag och bäddade ner Ronja i vagnen istället och tog med henne och Axa på en liten promenad. Men då jäklar kom solen igen och det vart varmt och skönt ända till jag var tillbaka och satte mig i en stol ute. Då vart det kyligt igen.
Vi grillade lite till middag och skulle sedan ta en liten promenad tillsammans hela familjen, men kom inte så långt så började det regna och vi fick vända hem igen. Väl hemma igen var vi blöta och det slutade regna.
Tur med vädret kan jag inte riktigt säga att jag har haft idag. Imorgon ser det ut som det ska regna massor hela dagen. Tråkigt men tur det finns regnkläder.
Go natt
Linnéa

Eftersom jag ligger någon dag efter i uppdateringen så kommer en uppdatering om lördag och söndag nu, kanske mer också om jag orkar skriva mer.
I lördags så hade vi fest för farmor och farfar som båda fyllt 75 år, farmor tidigare i vår och farfar i lördags.
Det var riktigt trevligt och mysigt att träffa alla, både släkt och vänner.
Pappa och Jocke skötte grillen eller rättare sagt grillarna då vi hade typ 5 stycken. Vi bara myste i det mycket fina vädret som vi hade turen att få och gjorde en rätt tidig kväll då vi hade andra planer på söndagen så vi behövde få sova ordentligt.

Så på söndagen klev vi upp rätt tidigt och for för att hämta upp Kajsa, ÄNTLIGEN! Hon hade kommit upp med sin mamma så vi hämtade henne bara på ett hotell i närheten. Efter det for vi hem igen och packade iordning våra väskor och sedan bilen för att fara på semester. När vi packat klart bilen så for vi och köpte badkläder till Kajsa som hon behövde för planerna vi hade för måndagen. När allt sedan äntligen var klart
så började vi färden söderut mot Leksand. Resan gick mycket bra men tog lång tid. Bi hade bokat en stuga på en camping mellan Leksand och Borlänge där det var tillåtet med hund då Axa var tvungen att följa med för senare planer. När vi väl var framme på campingen så packade vi bara ur bilen och for sedan för att få i oss lite sen middag och sedan sova.

Måndagen klev vi upp och käkade frukost och for till Leksand sommarland för en heldag där med bus och bad. Där har dom så bra att man kan hyra en hundgård så inte hunden blir kvar i bilen och blir stekt. Så där fick Axa vara under dagen och så kunde jag bara gå ut med henne ibland. Vi testade på massa roliga saker. Jocke och Kajsa badade också trots att vädret inte var det bästa. Vi fick en riktigt bra och mysig dag där. Sen vart det bara lite mys på campingen innan vi gick och la oss.

Tisdagen spenderade vi återigen i bilen och nu befinner vi oss i stugan i Tännäs. Så otroligt skönt att vara här igen och bara vara vi och inte en massa annat folk runt oss. Nu får vi verkligen vara bara vi familjen och mysa mitt ute i skogen.
Idag har jag, Kajsa och Ronja följt med Jockes farmor på marknad i Funäsdalen. Det var mysigt men dåligt väder, eller det var helt okej när vi gick runt på marknaden. Men när vi var på väg därifrån och till ica så kom det en jädra hagelskur, vi vart inte så blöt då det bara var hagel och inget regn i den, men när vi var klar på Ica och skulle till bilen så öste regnet ner istället så då blev vi riktigt blöt. Men när vi väl var hemma igen så var det bara att byta om till torra kläder. Sen har jag bara myst här i stugan och inte gjort något alls. Jocke har varit ute och fiskat mellan alla regnskurar som varit men inte lyckats få något då det hängt åska i luften och gått runt om oss hela dagen.
Imorgon hoppas vi på fint väder så vi slipper regnet nån dag iallafall.
Nu säger jag go natt och slänger upp några bilder från dagarna som varit.
Linnéa

Nu var det några dagar sen sist. Har haft en hel del för oss och inte orkar skriva något på kvällarna.
I fredags började dagen fruktansvärt tidigt, men inte för att Ronja vakna.
Det började med att Ronja vaknade som vanligt i halv 3 tiden och ville ha mat, så hon fick mat och jag fick henne att somna om. Men precis innan jag somnar om så ringer pappa (03.15) och jag får lite smått panik då han väldigt sällan ringer mig och framförallt inte efter klockan 9 på kvällen eller före 9 på morgonen. Då är han ute på eftersök och har tappat taget om kopplet till hunden när han snubblade över en bäck och Robber drar iväg (vilket han aldrig gjort tidigare) med halsband och lång lina på sig. Pappa hade då ringt mamma som fick komma med deras andra hund som också är en eftersökshund för att försöka söka efter han då även pejlen slutat funka strax innan han smet. Men då hon inte ville söka efter han så ringde pappa till mig och vart helt förstörd då hans enda tanke var att han hade förlorat hunden. Han ville då att jag skulle komma dit med Axa då dom två är så bra kompisar så kanske hon kunde leta rätt på han. Så jag klev upp och tog med mig Ronja då jag inte visste hur länge jag skulle bli borta. Annars hade hon kunnat vara kvar hemma med Jocke. Pappa tog med sig Axa och gick efter spåret som han börjat gå innan han smet. Men när dom gått efter spåret som gick tillbaka till bilen så frågade han om han fick ha henne lös för att se om hon sprang till Robber om det var så att han satt fast någonstans. Självklart fick han de då jag vet att hon alltid kommer tillbaka och så gick dom iväg åt ett annat håll (där jag tyckte att jag hörde en hund skälla när jag kom och klev ut ur bilen). Dom var borta bra länge innan dom tillslut kom tillbaka, men utan Robber. Då var klockan ungefär halv 6 på morgonen och pappa hade varit ute sedan ungefär halv 11 på kvällen. Han var väldigt trött och nere då han bara tänkte på att han mist sin nya hund.
Vi bestämde oss för att åka hem och försöka vila lite och sedan göra ett nytt försök. Så jag åkte hem och matade Ronja och sa hejdå till Jocke som for på jobbet och sedan sov jag i 1,5 timme ungefär (hade sovit ungefär 2,5 timme innan pappa ringde). När jag vaknade ringde jag och kollade läget och då var pappa iväg igen och kollade om han såg honom något men inget spår av honom syntes eller hördes.
MEN när han är på väg tillbaka hem igen så ringer någon och har fått tag på han! Förstå den lyckan som kom över pappa i den stunden! Han hade varit ute hela natten och sprungit med en lång lina släpandes efter sig och inte lyckats fastna i något, hur det ens är möjligt är för oss en gåta. Pappa for och hämtade upp honom och inte en skråma fanns på hunden, han var super trött men det var det enda.
Alla var väldigt lättade att vårt lilla charmtroll var tillbaka igen.
När han äntligen var hemma igen så hade vi en hel del annat att stå i då vi skulle förbereda för festen dagen efter. Grisen skulle rökas och kokas, grillarna skulle placeras ut, alla bord skulle ställas iordning och all övrig mat skulle förberedas.
Så när vi äntligen var klar med alla förberedelser så var klockan ganska mycket och vi var väldigt trötta så vi tog och gjorde kväll.
Det var bara lite om fredagen så återkommer jag om de kommande dagarna efter fredag senare, för nu orkar jag inte skriva mer.
God natt
Linnéa

Blir en liten kort uppdatering nu då jag är väldigt trött och måste passa på att sova när Ronja sover.
Idag har vi inte gjort så mycket. Varit och handlat en baby vakt och sedan hjälpte jag pappa att handla till festen på lördag. Ronja såg till så allt som stod på listan följde med.
När vi sen kom hem så städade jag undan lite i köket och sen tog vi oss ett bad då jag ville tvätta håret, Ronja verkar älska att bada! Hoppas det håller i sig bara.
Men nu ska jag ta och sova lite. God natt!