Thailand 2017

Detta blir sista delen av min reseberättelse från vår Asienresa 2017. Vi har alltså lämnat Kambodja nu och hamnat i Bangkok, Thailand. Vi bokade superfint hotell dessa nätter vi hade kvar. ett av Bangkoks finaste hotell. Det var fem-stjärnigt och hade i princip allt man kunde önska sig!

Vi gjorde Bangkok och besökte alla shoppingcentras som staden hade att erbjuda. Det var kul med lite storstadspuls efter våra enkla förhållanden ute på Kambodjas landsbyggd.

Vi åt lyxfrukostar, spa:ade, sov otroligt gott i de mjuka sängarna, tog upp room service och bara njöt av våra sista dagars semester! Det var fantastiskt och medan vi sög ut det sista ur semesterdagarna kom hemlängtan krypandes. Det skulle bli såå skönt att komma hem efter dessa månader utomlands, vi var nu klara med resan. Vi båda kände oss nöjda och vi saknade vårt älskade svedala. Konstig känsla, man vill så gärna åka hem och må sådär bra som man bara kan göra hemma, men man vill ändå vara kvar och leva i semesterbubblan.

Kort och gott, The Big Trip är nu över och jag är så otroligt stolt över mig själv som gjorde denna resan. Det kommer vara en resa jag tar med mig för hela livet!

Tack Asien och tack världen för allt fint du har att ge!

Kambodja 2017, Vietnam 2017

Vidare från Bali och Kuala Lumpur hamnade vi i VIETNAM! Under deras nyår till råga på det! Vilket resulterade i mopedkaos och stängda restauranger. Men ack vilket fint land med rik historia. Det finns otroligt mycket att se och de dagarna vi spenderade i landet hann vi se och erfara hur mycket som helst. Vi var endast i Ho Chi Minh och gjorde några rund resor till bland annat Cu Chi-tunnlarna.

Vi vandrade mycket till fots och såg hur mycket som helt, shoppingcentras, historiska monument, museums, Notre Dame, marknader osv. Vi fastnade för landets kultur och människorna var väldigt trevliga. Det var liksom något intressant över landet och det känns som att Vietnam har så mycket mer att ge än det vi hann med att se. Det blir definitivt en resa tillbaka dit någon gång!

Denna bussen tog oss till nästa destination! Vi satt på denna bussen i ungefär åtta timmar. Det var pest och pina vill jag informera er om. Men även det ett äventyr i sig!

Vi kom med denna buss till KAMBODJAAA!

Vi var först i Phnom Penh och gjorde den staden, med allt vad den har att erbjuda. Staden har otroligt mycket historia, bland det hemskaste jag har hört och sett. Det är helt sjukt att varken jag eller Andreas hade hört om landets historia innan vi kom hit. Men det var intressant och även mycket mycket jobbigt. Jag hade svårt att sova en massa nätter efter vår stora rundtur till bland annat ett museum under deras krigstid samt de berömda killingfields. Usch det var obehagligt och inget jag skulle vilja göra om, men jag är ändå tacksam över att jag fick se och lära om det. Det tog väldigt lång tid att smälta allt det, tur att jag hade trygga Andreas med mig!

Vi far sedan vidare ner mot kusten, till Sihanoukville. Därifrån ut till magsjukans-ö, Koh Rong. Även kallat Kambodjas paradisö. Stränderna på denna ön var heeeelt otroligt fina! Kritvita bakpulver-stränder, ja ni kan ju tänka er, det var magiskt!

Men som sagt magsjuke-ön, i princip alla som åker ut till Koh Rong och bor där blir magsjuka eller får matförgiftning. Tror det är något med deras vatten eller typ avlopp. Vääldigt tråkigt i alla fall för vi var sjuka och riktigt ostabila i magen övervägande del av dagarna vi var här. Vilket resulterade i att vi blev sängliggandes. Så när vi tröttnade på det åkte vi in till Sihanoukville igen.

Efter någon dag i Sihanoukville tog vi buss upp till Siem Reap (en resa i sig, som tog 13 timmar). Vanlig buss + nattbuss, spännade och väldigt jobbigt, men värt det!

Siem Reap har också mycket att ge och framförallt kulturhistoriska tempel att besöka! Det är otroligt maffigt och kan endast fångas med blåtta ögat! Vi bode på ett enkelt med trevligt hotell och hade en privatguide som körde runt oss på det som var värt att se. Mycket givande och mycket roligt!

Efter vi var klara i Siem Reap flög vi till...

Stay tuned till nästa reseinlägg!

Hej allesammans!

Idag har jag hunnit med en hel del på förmiddagen, bland annat en promenad med mamma och Tina samt en sväng in till Örebro för att handla lite småsaker som behövde fixas. Efter det har jag och mamma lagat mat; panerad fisk med mos, ärtor och dillsås. Alltså det var bara föör gott!

Nu ska jag snart rulla ner mot jobbet och tillbringa kvällen där. Hoppas på en lugn och skön kväll!

Jag har bestämt mig att söka in till högskolan till hösten. Jag vet att jag vill plugga, jag vet att jag vill träffa massa nya människor, se en ny stad och bredda vingarna lite ni vet!? Men sen är det stopp. Att komma in på det jag vill ser inte ut att fungera, jag saknar hur som haver ett poäng för att komma in. FATTAR NI, ETT JÄKLA POÄNG!?!? gahh, jag blir så ledsen. Men det gäller alltså nu att tänka i lite nya banor och se en annan möjlighet. Då återstår det bara att komma på var jag vill bo, vilken stad är bäst att plugga i? Var har man som student roligast? Lite sådana frågor ställer jag mig själv. Jag har inte kommit så långt i min tankeverksamhet ännu, men jag måste ha bestämt mig när helgen är slut för då åker jag utomlands.

Så med lite press som det nu blir hoppas jag kunna komma fram till en vettig lösning. Om inte kommer jag bara att söka det som känns bäst för stunden och så får allt annat lösa sig med tiden.

Nog tjatat om det, nu vet ni i alla fall att jag har en hel del beslut som jag går och funderar på hela dagarna.

Hoppas att ni får en härlig torsdagskväll!

Bali 2017

Next destination efter BALI är GILI TRAWANGAN. Vi tog oss dit med en färja som tog ca en timme, smutt. Gili T har inga vägar, endast häst och vagn och cyklar som gäller. Vilket var riktigt häftigt att uppleva. Stränderna var inget för oss, de var alldeles för mycket koraller, vilket gjorde att det inte gick att bada. Såg i princip ut så över hela ön. Paradis för den snorkelintresserade!

Vi tyckte inte att lokalbefolkningen var särskilt vänlig heller. De fick oss att känna oss mest till besvär, vilket var ganska frustrerande. Vi bodde som tur var på ett SUPERFINT hotell med en härlig restaurang och vänlig personal, så vi hängde mest där för resterande av ön hade inte så mycket att erbjuda oss. Sen kanske vi var kräsna efter stränderna vi sett i Thailand...I don't know.

Vi stannade här i några dagar och drog sedan till baka till Bali. Denna gång södra Bali. Vi hade några fantastiska dagar där och åt superGOD mat på Bukit café samt gled runt på hyrda mopeder!

Efter ytterligare några dagar i Bali for vi vidare. Vi mellanlandade i Kuala Lumpur på vår väg mot nästa destination. Flygpriserna var saftiga från Bali till i princip vilken annan destination som helst, tror det var typ dyraste flygningen (förutom den hem till Sverige såklart). Menmen vidare åkte vi och från Kuala Lumpur flög vi till...

Stay tuned till nästa inlägg om vår resa!

Glad tisdag på er peps!

Idag har jag jobbat långpass och efter det var det dags för personalmöte. Alla slängde ur sig saker som de tyckte skulle förbättras och som var dåligt att det inte gjordes ordentligt osv. Det roliga är att alla sitter och håller med om dessa saker, men ändå så är det inget som blir bättre möte efter möte. Well det är nog svårt att vara en arbetsansvarig/chef i denna situationen. Att få ordning på rutiner och att personal ska komma in i det ordentligt. Alla tycker oftast olika, så att samla gruppen lär vara en utmaning. Men knepet är väl att aldrig ge upp. Jaja jag ska väl vara försiktigt i mina uttalanden här, för vad vet väl jag. Huvudsaken är att alla är glada och nöjda samt att verksamheten fungerar som den ska.

Efter mötet fick jag världens huvudvärk som inte vill gå över, jag är sugen på att träna, men orkar inte. Jag är sugen på att baka, men vill inte äta massa onyttigt när jag inte har tränat. Osv. tror ni förstår min problematik.

Ska ta en dusch och ta en lugn kväll, skönt!

Längtar efter detta just nu!

...Update från förra delen! Vi fortsätter nu till BALI! Efter att varit ute i lite mer än tre veckor längtade vi efter detta land. Jag hade väldigt höga förväntningar på vad Bali skulle ha att erbjuda. Anser att man kan säga att vi blev både positivt överraskade och besvikna. Det var ett fantastiskt land och befolkningen var urhärlig. Öppna människor med en trevligt bemötande gentemot turister. Underbara naturupplevelser och häftig kultur. Jag blev besviken på det viset att jag hade en annan bild av landet än vad det visade sig ha att erbjuda. Det var helt klart ett land för den "fria" människan som gillar äventyr och att ta dagen som den kommer, om ni förstår vad jag menar? Helt okej matkultur och intressanta saker att se. Man ska inte åka till Bali för att sola och bada eller för att ha en semester på en fin resort. Då är man heelt fel ute! Med orden; surfing, tempel, hinduism, apor, blommor, risfält och te skulle jag beskriva Bali. Ett mysigt och genuint land!

En superhärlig Watermelonjuice på en charmig restaurang i Ubud + besök i Monkey forest.

Poolmys!

Ricefield, coffeeplantation and one big temple.

OCH vi draaar vidareee...

Stay tuned till nästa inlägg om vår resa!

Älskade grottor!
Piggar upp vilken grå onsdag som helst!

Hoppas ni har haft en bra dag peps!

Vardag

Idag har jag jobbat heldag aka delad tur. Skönt när det är över! Jag var hemma över lunchen och fixade iordning en veggtaco. Innehållande sallad, gurka, tomat, ananas, oliver, tacosås, cream fresh, jalapeños, ost, svarta oliver och cashewnötter! Wow de ni, det var smakens! Man tager vad man haver ibland!

Imorgon har jag en efterlängtad ledig dag och ska bara vila upp mig. Jag hade en mardrömskväll igår, magen var inte alls på min sida. Ska bli så skönt att komma iväg och kolla upp den och då förhoppningvis få reda på vad det är för fel!

Jaja det löser sig! Nu önskar jag er en god natts sömn!

Malaysia 2017

Efter Koh Lipe hoppade vi på en färja som tog oss till LANGKAWI. Det är en ö som tillhör Malaysia. En typisk backpacker-ö. Vi var inte så imponerade över vad ön hade att erbjuda och det finns andra pärlor i asien som har mycket mer att ge!

Vi blev inte långvariga på ön för vi hade bokat ett flyg till Kuala Lumpur dagen efter vi anlände. Så vi hann få en fin kväll i Langkawi i alla fall. Vi kollade in stranden och shoppingstreetan, helt ok, inget speciellt. Man måste nog upp i bergen och till utkiksplatserna för att se det fantastiska med Langkawi.

Våra minnen från Langkawi är inte så positiva överlag. Det var här vi blev matförgiftade aka magsjuka. Då på asiatiskt vis om vi säger så. UGH! Magvärken efter detta gick inte över på resten av resan. Men vi överlevde och kunde till viss mån njuta av mat och så ändå! Efter Langkawi flög vi som sagt till Kuala Lumpur. (Sjuka som få, men ändå, vi hade inte råd att köpa en ny flygbiljett haha).

Kuala Lumpur here we go! Vårat hotell var sådär, det var kackerlackor på rummet och ofräscht överlag, men det gick! Första dagen besökte vi Central Market, en spännande shoppingbazar, värt ett besök. Samt både ett hinduiskt och kinesiskt tempel, så himla mycket fina färger och kreationer. Likelike!

Efter templen tog vi en taxi ut till den berömda Bird Parken som är belägen en bit utanför city. Där spenderade vi hela resterande eftermiddagen. Det var absolut värt alla pengar, så himla kul att se alla exotiska fåglar. Det var inget "thailands hem för tigrar". Utan djuren här verkade bli behandlade på ett rättvist och bra sätt. Kul upplevelse i alla fall!

Innan vi åkte in till stan igen besökte vi en av världens största moskéer! Vi gick rundvandring med en guide som försökte omvända oss till muslimer, haha. Men det var intressant att se i alla fall.

Nästa dag besökte vi China town i Kuala Lumpur och vi var inte så imponerade. De var endast väldigt tjatiga och på, det var liksom inte trevligt att gå och kika. Så vi gick ganska snart därifrån och då istället till...

...PETRONAS TOWERS! Upp i skyn vi åkte. Såklart timeade vi med ett åskoväder, men det var häftigt ändå!

Efter dessa två heldagar i Kuala Lumpur kände vi att vi var klara och hade sett det vi ville se. Staden var absolut sevärd och det fanns mycket fint att se och även mycket shopping. Det är en stad influerad av islam och det mesta var anpassat för muslimer, vilket var lite tråkigt för oss som inte vill äta halal och så. Staden går i trafikens och tågets tecken. Det är alltså inte möjligt att promenera runt, utan det är antingen taxi eller tåg som gäller när man ska ta sig någonstans, det finns endast ett fåtal gångbara trottoarer. Människorna här var i allmänhet lite otrevligare än Thailändarna och maten var som sagt inte alls någon hit. Men vi är ändå glada att vi valde att göra ett stop här.

Sedan bar det av till nästa destination.

Stay tuned more information is coming...

Hej gullisar!

Idag är jag ledig och har försökt att ta det lugnt och slappna av. Jag har problem med min mage, så den behöver vila ibland, vilket innebär att jag måste ta det lugnt och stressa ner ibland. Det har gått helt okej, jag har fixat lite med ett projekt jag håller på med samt lagat middag till familjen, annars bara fixat smått med tvätt och jobb.

I helgen var jag och Andreas uppe hos mormor och morfar i Stockholm. Det var så himla välbehövligt. Jag älskar att vara hos dem över en helg sådär. Mormor är så duktig på att laga god mat och deras lägenhet är så mysig. Trivs så bra hos dem, de är bäst! Så det har varit en helg i med lite shopping, god mat och härligt umgänge. Helt perfekt!

Imorgon är det jobb igen som gäller. Härligt med en lugn start på veckan i alla fall! Nu ska jag snart ut och PW:a med mamma. Hoppas att ni får en superhärlig måndagskväll! Det vankas "En annan del av Köping", wiho!

Två somriga från varmare tider, snart är vi där igen!