Älskade grottor!
Piggar upp vilken grå onsdag som helst!

Hoppas ni har haft en bra dag peps!

Vardag

Idag har jag jobbat heldag aka delad tur. Skönt när det är över! Jag var hemma över lunchen och fixade iordning en veggtaco. Innehållande sallad, gurka, tomat, ananas, oliver, tacosås, cream fresh, jalapeños, ost, svarta oliver och cashewnötter! Wow de ni, det var smakens! Man tager vad man haver ibland!

Imorgon har jag en efterlängtad ledig dag och ska bara vila upp mig. Jag hade en mardrömskväll igår, magen var inte alls på min sida. Ska bli så skönt att komma iväg och kolla upp den och då förhoppningvis få reda på vad det är för fel!

Jaja det löser sig! Nu önskar jag er en god natts sömn!

Malaysia 2017

Efter Koh Lipe hoppade vi på en färja som tog oss till LANGKAWI. Det är en ö som tillhör Malaysia. En typisk backpacker-ö. Vi var inte så imponerade över vad ön hade att erbjuda och det finns andra pärlor i asien som har mycket mer att ge!

Vi blev inte långvariga på ön för vi hade bokat ett flyg till Kuala Lumpur dagen efter vi anlände. Så vi hann få en fin kväll i Langkawi i alla fall. Vi kollade in stranden och shoppingstreetan, helt ok, inget speciellt. Man måste nog upp i bergen och till utkiksplatserna för att se det fantastiska med Langkawi.

Våra minnen från Langkawi är inte så positiva överlag. Det var här vi blev matförgiftade aka magsjuka. Då på asiatiskt vis om vi säger så. UGH! Magvärken efter detta gick inte över på resten av resan. Men vi överlevde och kunde till viss mån njuta av mat och så ändå! Efter Langkawi flög vi som sagt till Kuala Lumpur. (Sjuka som få, men ändå, vi hade inte råd att köpa en ny flygbiljett haha).

Kuala Lumpur here we go! Vårat hotell var sådär, det var kackerlackor på rummet och ofräscht överlag, men det gick! Första dagen besökte vi Central Market, en spännande shoppingbazar, värt ett besök. Samt både ett hinduiskt och kinesiskt tempel, så himla mycket fina färger och kreationer. Likelike!

Efter templen tog vi en taxi ut till den berömda Bird Parken som är belägen en bit utanför city. Där spenderade vi hela resterande eftermiddagen. Det var absolut värt alla pengar, så himla kul att se alla exotiska fåglar. Det var inget "thailands hem för tigrar". Utan djuren här verkade bli behandlade på ett rättvist och bra sätt. Kul upplevelse i alla fall!

Innan vi åkte in till stan igen besökte vi en av världens största moskéer! Vi gick rundvandring med en guide som försökte omvända oss till muslimer, haha. Men det var intressant att se i alla fall.

Nästa dag besökte vi China town i Kuala Lumpur och vi var inte så imponerade. De var endast väldigt tjatiga och på, det var liksom inte trevligt att gå och kika. Så vi gick ganska snart därifrån och då istället till...

...PETRONAS TOWERS! Upp i skyn vi åkte. Såklart timeade vi med ett åskoväder, men det var häftigt ändå!

Efter dessa två heldagar i Kuala Lumpur kände vi att vi var klara och hade sett det vi ville se. Staden var absolut sevärd och det fanns mycket fint att se och även mycket shopping. Det är en stad influerad av islam och det mesta var anpassat för muslimer, vilket var lite tråkigt för oss som inte vill äta halal och så. Staden går i trafikens och tågets tecken. Det är alltså inte möjligt att promenera runt, utan det är antingen taxi eller tåg som gäller när man ska ta sig någonstans, det finns endast ett fåtal gångbara trottoarer. Människorna här var i allmänhet lite otrevligare än Thailändarna och maten var som sagt inte alls någon hit. Men vi är ändå glada att vi valde att göra ett stop här.

Sedan bar det av till nästa destination.

Stay tuned more information is coming...

Hej gullisar!

Idag är jag ledig och har försökt att ta det lugnt och slappna av. Jag har problem med min mage, så den behöver vila ibland, vilket innebär att jag måste ta det lugnt och stressa ner ibland. Det har gått helt okej, jag har fixat lite med ett projekt jag håller på med samt lagat middag till familjen, annars bara fixat smått med tvätt och jobb.

I helgen var jag och Andreas uppe hos mormor och morfar i Stockholm. Det var så himla välbehövligt. Jag älskar att vara hos dem över en helg sådär. Mormor är så duktig på att laga god mat och deras lägenhet är så mysig. Trivs så bra hos dem, de är bäst! Så det har varit en helg i med lite shopping, god mat och härligt umgänge. Helt perfekt!

Imorgon är det jobb igen som gäller. Härligt med en lugn start på veckan i alla fall! Nu ska jag snart ut och PW:a med mamma. Hoppas att ni får en superhärlig måndagskväll! Det vankas "En annan del av Köping", wiho!

Två somriga från varmare tider, snart är vi där igen!

Thailand 2017

Sista destinationen jag berättade om var Koh Mook och resan därifrån fortsatte på ännu en färja. Efter en båttur på över fyra och en halv timme kom vi fram till KOH LIPE. Vi bokade ju inga hotell i förväg så på varje ö var det första man gjorde att försöka hitta ett ok boende. Vissa ställen hade vi förbokat första natten så att man i alla fall hade någonstans att sova första natten. Det var även så vi gjorde på denna ön. Hotellet var svårt att hitta och lokalbefolkningen hade dålig koll på just vårat hotell. Men till slut hittade vi rätt! Vi tyckte att det var svårt att hitta "centrum" på Koh Lipe, men när vi fann det så flöt allt på och vi trivdes så bra på ön.

Det var fantastiska stränder även här. Vi besökte alla som fanns på ön. Pattaya Beach var vår favorit, det var inte så mycket folk där (konstigt nog), trots att stranden här var renast och havet lugnare på denna sida av ön. Men lite längre bort än där vi lång var det mycket speedboats oså. Kanske det som skrämde bort människorna, vad vet jag. Men vi tyckte om den stranden bäst i alla fall. Vi såg även NEMOFISKAR utanför Pattaya beach, åhh de var så fina! Vattnet var kristallklart, så det var perfekt för snorkling.

Sunset Beach var en ganska murrig strand. Alltså det var mycket överhängande träd och det var lite mer stenar/koraller/snäckor i vågbrytet. Säkert fint att snorkla där! Men stranden här var lite orange/mer åt det bruna hållet så vi låg här endast en förmiddag för jag ville ligga på de fina vita stränderna nu när man ändå kunde. Det kändes som om man kunde hitta en liknande strand hemma i svedala. Fördelen var väl att det inte var speciellt mycket folk!

Sunrise Beach var den längsta stranden och stranden där flest var. Den föll mig inte alls i smaken. Jag tyckte inte om att vårgorna slog ganska hårt, det var inte så långgrunt heller, så det var inte så kul att bada (för en rädd baddare som mig). Stranden var inte speciellt ren heller. Men fördelen här var väl alla fina restauranger och solbäddar man kunde använda. De var ju underbart fint. Men på grund av mycket folk och ganska vågigt tyckte vi bättre om andra sidan ön.

Vi hade lite svårt att hitta bra matställen på ön. Det var många som var inom samma kedja som mestadels sålde sötsaker aka pancakes och sådant. Man kunde även äta mat på dessa ställen, men det var inte speciellt mysigt. Sista dagen precis innan vår färja skulle gå blev vi tipsade om ett café på stranden som skulle ha öns bästa frukost. Och Herre säger jag bara. Det var en sann Thailandskänsla och de som ägde caféet var riktigt trevliga. Jag blev så ledsen för att vi upptäckte caféet sista dagen, jag hade velat äta där varje dag...kommer tyvärr inte ihåg vad cafeét hette, med det ligger på Pattaya Beach i alla fall. Till höger när man kommer från mainstreet ner på stranden. Tipstips!

En magisk solnedgång på Pattaya Beach! ♡

Vi fick en känsla av att ön är påväg till att bli lite som Phi Phi. Alltså lite mer utav en partyö aka Magaluf och Ayia Napa. Det börjar slå upp barer och säljas buckets (typiskt för festställen). Så kommenderat är att, om du vill besöka Koh Lipe för den fina och genuint thailändska ön det ännu är, så ska du åka NU, innan det är försent! Vi var på Koh Lipe i fyra dagar och en dag hoppas jag komma tillbaka. Efter dessa fyra fantastiska dagar hoppade vi sedan på en färja som skulle ta oss till...

Stay tuned till nästa reseinlägg!

Vardag

Hej och god förmiddag på er gott folk!

Idag har jag jobb som väntar mot kvällen, det ska bli roligt att komma tillbaka till avdelningen och se hur det är med alla. Även skönt att få komma hemifrån och tänka på lite andra saker. Jag var ute på en långpromenad förut och förutom att det blåste ganska hårt var det såå skönt ute. Det är riktigt fint väder idag, solen skiner och det är några minusgrader så snön glimmar så fint!

Jag tänkte peppa lite för denna veckan. Man vet aldrig vad som händer eller var livet tar en. Och denna vecka har alla möjligheter att bringa livet något gott. Så här kommer några härliga citat att läsa som kanske peppar er att catcha veckan och göra det bästa av den. Kanske har ni tentor, examinationer, mycket inför studenten, fullspäckat med möten och jobb eller så har ni inget planerat, i vilket fall är det viktigt att "stay positive" och leva varje dag som om det var en gåva. Dessa citat kommer hjälpa er att peppa till och ta tjuren vid hornen och erövra veckans äventyr!

Idag är en sådan där dålig dag ni vet. En sådan där dag då allt känns ganska hopplöst och allt man vill är att säga upp kontraktet med livet för en stund för att lista ut hur man ska lösa sina tilltrasslade känslor. Det är så mycket jag känner just nu och samtidigt känner jag ingenting, förstår ni den känslan? Jag är otroligt frustrerad och inte speciellt lycklig. Otacksam för det jag har? Kanske, men vissa känslor har man bara och jag har rätt att känna så även om jag har den finaste familjen i världen, mat på bordet och tak över huvudet.

Sen är det ju som jag nämnde tidigare i veckan att man kan inte gå och tycka synd om sig själv eller älta saker för det löser inga problem. Men alla gånger är det svårt att vara stark och klistra på ett leende när allt man vill är att storgråtande blöta ner en kudde för att det för den sekunden inte känns lika jobbigt.

Jag tror att det är väldigt många människor som befinner sig i min situation och känner frustration på grund av att man inte vet riktigt vad man ska göra för att känna sig hel och lycklig. Livet är för kort för att gå och känna så här därför vill man bara finna lösningen fortast möjlig för att sen kunna slappna av och känna lite mindre ångest. Men ja början går trögt.

Jag saknar ett tjejgäng/vänninor så otroligt mycket att det gör ont i mig. Inte det att jag vill ha tillbaka det som varit för det har gjort så otroligt ont många gånger. Men att ha ärliga och härliga vänner som passar ihop med mig precis som jag är, som jag kan ha genuint kul med och som jag kan träffa hur och när som helst, det saknar jag.

Att vara i en mellanperiod och varken ha ett eget hem eller ett fast jobb är ingen fas man vill vara i, men ändå är typ alla människor här någon gång i livet och alla ska vi gå igenom det. Jag skulle kunna börja plugga bara för att hitta nya och härliga vänner och liksom få en "nystart" men det känns på något sätt inte heller rätt med tanke på att jag inte riktigt vet vad jag vill plugga. GAHH denna kontrollmänniskan inom mig som alltid måste gå enligt manualboken gör mig galen. Det finns ju ingen manual för hur man ska leva livet rätt? Vilket gör att det trasslar till sig så otroligt mycket för mig.

Jag tänkte dra ut på en joggingrunda nu för att rensa tankarna lite. Hoppas att det hjälper, det är ju bra för kroppen i vilket fall!

Hoppas att ni får en härlig söndagseftermiddag!

Åsikter

Inte för att jag tror att någon av er inte har hört om Skam, men jag är inte den första som hoppar på ett trend-tåg, så jag började kolla på den serien först nu i veckan. Med en förhoppning om att jag inte skulle bli lika fast som flertalet andra tittare blir, men jag föll direkt. Jag tycker serien har ett starkt verkligehetsperspektiv och det är något som jag verkligen uppskattar hos serier. Inte för att jag är en "erfaren" serie-tittare. Men det gör hela upplevelsen mer relevant till ens eget liv och det går att relatera. Det som är så roligt med Skam är att det är som att spela upp sina tidiga tonår i repeat. Alla jobbiga och pinsamma stunder, det är ju superkul att känna samma känslor som man gjorde då i de situationerna.

Ja jag rekommenderar er i alla fall att se den för att återuppleva er ungdom på nytt! Det är nostalgiskt.

Weekend

Vakna allihopa, det är bästa dagen!
Vilken skön och härlig morgon/förmiddag det har varit. Jag vaknade vid sju imorse (livet som morgonpigg), så jag låg och läste en stund, käkade sen frukost med pappa. Kollade igenom mejlen och recenserade en massa hotell under förmiddagen. Sen kom farmor och farfar förbi på bullfika.

Sen dess har jag duschat, gjort hårinpackning, peelat fötterna och bara tagit hand om mig själv. Lördagsnöje som känns så himla bra efteråt. Ikväll ska jag åka in till pojken min som ska firas. Så jag har precis fixat iordning mig och ligger just nu bara och lyssnar på lite skön musik. Jag har snöat in på svenska ballader, de är ju så vacker musik! Det känns skönt för själen att lyssna på!

Vilket blandat inlägg detta blev. Nåja hoppas att ni får en superhärlig lördagskväll oavsett!

Åsikter

1. I en annan del av Köping

Alltså hur härligt är det inte. Det är ett program som lockar till skratt och man bli alldeles kärvänlig för att det är ett så genuint vackert program. De bjuder på sig själva och öppnar upp sig för att visa hur de lever sina liv. Det allra enklaste kan göra hela deras värld. Det är så kul och härligt att se!

2. Parneviks

Ännu ett program som lockar till skratt, men av en helt annan anledning. I programmet får vi alltså följa familjen Parnevik som bjuder in ett antal gäster varje vecka till sitt hus i Florida. Det händer så mycket tokigt och gästerna som är där har ofta väldigt mycket att berätta, många roliga historier blir det. Det är ett program som både skapar avundsjuka hos en själv och lycka över det man har här hemma. Avundsjuka pga av deras fina hus och lyxiga tillvaro men lycka pga allt som Sverige har att erbjuda som inte USA har. Väl värt att se!

3. Ung och bortskämd

Alltså jag skrattar bara jag tänker på programmet. Det är ju sjukt vad föräldrar kan göra sitt barn björntjänster och det är skrämmande hur lite en del kan om världen där utanför deras lilla bubbla. Man får alltså följa ett antal ungdomar som ska försöka överleva en vardag utan sina föräldrar, vi kan väl säga att det går sådär. Det är roligt att följa just pga att man blir ofta så chockad över hur de ser på saker och ting. Det är så långt ifrån verkligheten liksom. Men absolut en skrattretare i soffan!