Godkväll på er!

Idag har Åreskutan levererat riktigt bra offpiståkning. Med undantag för de lite isiga ställena som blev efter gårdagens blåst. Jag har i vilket fall bara njutit hela dagen. Det gäller att suga in landskapet och insupa den friska luften. Det är LIVSKVALITÉ! För att känslan när solen skiner, snön susar förbi under skidorna, när man skapar sina egna spår i den orörda snön och inte hör något annat än sina egna andetag, den känslan är oslagbar och kan inte finnas någon annanstans än på höga fjäll.

Nu halvligger jag i soffan, kollar på någon såpa, käkar saltlakrits och bara vilar upp benen efter den långa skiddagen. Lördagskvällen börjar på bästa sätt! Senare vankas mello och häng med familjevänner!

Hoppas att ni får en mysig och trevlig lördagskväll!

Vår resa började den 28:e december, klockan halv två lyfte planet som skulle ta oss till Bangkok, Thailand. Flygresan gick smidigt och var bekväm, det tackar vi Thaiairways för! Väl nere i Thailand hade vi ett anslutande plan som skulle ta oss till Krabi. Efter tio timmars väntan kom vi äntligen fram och hoppade på en buss som tog oss till vårt hotell i Ao Nang, vid kusten!

Efter nästan ett dygn utan sömn var det skönt att få sova en hel natt i en skön säng. Vi var i Ao Nang några dagar och hade många fina timmar på Railey beach. Dit kom man med en longtail från stranden i Ao Nang. Ska ni till Ao Nang är det ett måste att ta dessa båtturer till dessa gömda pärlor. Nu hann vi bara med två stränder, men alla dessa ställen runt/öar runt Ao Nang ska vara magiska, så TIPSTIPS! Det kostar typ ingenting att ta dessa turer heller, så det är klart värt det!

Snart påväg med en longtail ut till Railey beach.

En efterlängtad middag dagen innan nyår.

På fina Railey beach!

Alltså dessa rackars apor! De attackerade nästan mig pga min majskolv som de ville ha. Lite scary!

Princess Cave på Railey beach. En grotta som endast kunde nås vid lågvatten.

Lunchhaket på Railey beach!

När vi kände att vi var "klara" med Ao Nang hade vi bokat en färja som skulle ta oss till Phi Phi Island. Båtturen gick smidigt och var bekväm, den tog oss ungefär två timmar. Väl framme på Phi Phi började letandet efter vårt hotell vi bokat. (Vi bokade nästan alla boenden genom Expedia någon dag innan vi skulle anlända.) Det visade sig att detta hotell var ganska okänt och nystartat. Vi gick i flera timmar och letade på den lilla ön kändes det som. Tillslut kom vi i kontakt med någon som kände han som ägde vårt hotell och det var genom henne vi hittade rätt. Det visade sig att vi bokat ett hotell som låg uppe i bergen, i djungeln. Det var väärldens backe upp sista biten och där körde de med en liten tuktuk på en smal stig, så att man skulle slippa gå med de tunga väskorna. Haha det var en upplevelse kan jag säga. Det kändes som om tuktuken skulle tippa bakåt pga 90° lutning. Well vi kom fram och blev aningen besvikna. Men vi kände att det fick funka en natt och att vi sen skulle byta hotell dagen därpå. Natten blev en mardröm. Det spöregnade på vårt plasttak = lät som en orkan gick fram, plus att det kändes som om man låg på en säng gjord av endast trä...träsmak i hela kroppen när vi steg upp på morgonen, haha.

Vårt hotell låg nära en utkiksplats där man kunde se hela ön uppifrån. Så vi tog oss en promenad på morgonkvisten och det var faktiskt jättevacker utsikt! Vi tog sedan vårt pick och pack och vandrade ner till "centrum". Vi bokade där ett hotell mitt i smeten så att säga. Vi tänkte att det skulle vara skönt att ha nära till allt!

När vi hade kastat in väskorna i vår Bungalow bokade vi en båttur som skulle ta oss runt och visa Phi Phi´s mest sevärda saker. Det visade sig bli den hemskade båtresan i hela mitt liv. Eller ja rättare sagt det värsta jag någonsin gjort faktiskt. Vi satt i en liten longtail och det blåste vågor från hell. Alltså jag skojar inte när jag säger att man hade inte sett båten när den var emellan två vågor. Ja jag trodde typ att jag skulle dö flera gånger och satt och hade dödsböner för mig själv. Man kunde inte njuta av någonting man såg och jag ville bara iland och så långt ifrån havet som möjligt. Det var bara att bita i, stå ut och hoppas att man skulle överleva rundturen. Väl iland var jag typ helt utmattad (och dyngsur pga vågorna som välde över båtkanten), så det var skönt att komma till bungalow´n , duscha och vila sig. Duschen fungerade dock inte så vi fick duscha i kranen med kallvatten som man tvättar fötterna i, hehe. Hotellet hade recensioner som sa att det inte skulle gå och sova pga baren som låg på hotellområdet + omkringliggande barer. Men vi tänkte att det inte kunde vara så farligt och att folk ofta är lite känsliga, haha. MEN DET DUNKADE/VIBRERADE i vår säng pga musiken som spelades runtomkring. Det var som att ligga mitt på dansgolvet på klubben. Trevlig natt blev det med många timmars sömn...haha eller??

Well dagen efter bestämde vi oss för att lämna Phi Phi, vi tyckte inte alls om ön. Det var bara massa fest, klubbar och otrevliga människor, så den berömda paradisön är som bortblåst! Åk inte dit om ni inte vill ha party, precis som Magaluf eller Ayia Napa. Trist, men sant!

Morgonen efter vår drömmiga natt tog vi en färja till...

Stay tuned till nästa inlägg!

Vilken härlig dag det har varit idag. Solen sken när vi vaknade och hela förmiddagen var så fin och sådär krispig ni vet!? Lite senare mot eftermiddagen mulnade det på och snön yrde, det klarnade sedan upp och blev toppenväder. High five på den! En varm och god choklad slank även ner under en fikapaus i backen. Annars så har vi bara slirat runt i backarna och öst runt i skogarna. Vi åkte sedan hem för att fixa lite käk och nu väntar vi bara på att gänget ska bli redo att äta. Man kan ju inte annat än älska lugnet och lunket som är uppe i fjällen!

Hoppas ni får en härlig torsdagskväll!

Vardag, Vinter

God förmiddag!

Just nu sitter jag på ett tåg som ska ta mig upp till Åre. Jag ska möta upp familjen och joina dem på skidsemester. Snacka om kontraster, från 32 grader, svett och bikini till fem minus grader, förfrusna fingrar och dunjacka. Men jag gillar det! Det ger livet lite fart och man uppskattar verkligen varje ställe för vad det har att ge.

Busschauffören som jag åkte med igår klagade över att det hade kommit snö och att marken var vit igen, men jag svarade det att "ne jag älskar snön, så mig gör det bara glad.". Han såg lite häpen ut, haha. Men det är faktiskt verkligen så jag känner, jag brukar nästan aldrig beklaga mig över snön eller kylan. Det är för mig en fantastisk årstid. Precis som sommaren också är, men jag gillar kontrasterna och vill ha en lång och kall vinter likaså som en lång och varm sommar.

Well nog om vädret. Jag funderade på en väldigt intressant sak igår. Busschauffören som jag åkte med var extremt positiv och glad, han gav mig en dos med energi när jag gick på och jag bemötte det med ett leende och en glad ton. Sedan efter en stund gick det på en dam med en barsk ton och negativ energi som slängde ur sig en kommentar om hur dåligt det var att de inte hade plogat ända in till busshållsplatsen, så hon var tvungen att stå i snön. Jag satt sedan och lyssnade på henne en stund (hon satt och pratade i telefon). Allt hon sa var klag, hade en negativ ton eller handlade om hur dåligt någonting var.

Jag tänkte direkt att "vem orkar ha en sådan vän/sambo/familjemedlem eller vad det nu är!?". En människa som bara ser problem, tar energi och sprider negativ energi. ALDRIG att jag skulle palla det. Hur pallar människan ifrågan ens av sitt eget sällskap? Det kan ju inte vara ett roligt liv att leva om man bara ser problem hela tiden. NEJ en sådan människa vill jag inte vara och sådana människor vill jag inte omge mig av. HEJA kärlek, glädje och positiv energi!

Och heja FARAO! Vilken stjärna och vilken legend! Hans sprudlande energi och glädje skulle alla behöva en daglig dos av. Med ett skratt som hörs till Haparanda och en karisma utan dess like som utstrålar självsäkerhet och positiv energi. ÄLSKAR! Såg att han hade en podd, måste lyssna! Hans medverkan i Parneviks var ju fantastisk, rekommenderar er att kolla om ni inte gjort det!

Vardag, Upplevelser

Ja som rubriken lyder är jag nu hemma igen, landade närmare bestämt i Svedala igårnatt! Ni undrar säkert var jag har varit!? Det har ekat tomt här på bloggen under två månader och det på grund av att jag varit på en långresa med Andreas. Vi har gjort Asien och varit med om så mycket! Jag har så mycket att dela med mig av och så mycket att berätta. Jag har funderat på hur jag ska lägga upp det och klurat ut att jag ska göra ca ett inlägg om varje land vi varit i. Det är nog det lättaste sättet att följa vårat äventyr på. Inläggen kommer komma upp successivt och blandat med mina vardagsinlägg. Det låter som en bra plan va!?

Idag är det mulet och grått ute, jag ligger här i min morgonrock och håller på att strukturera mina bilder och dokument i datorn. Den är nämligen full, så jag måste börja tömma den. Hmm det tar lite tid, men det ska bli så skönt att få ordning på det. Senare ska jag upp och äta hos farmor och farfar, myspys!

Well nu är det dags att börja jobba. Hoppas att ni får en härlig och fin måndag!

Jul, Vinter

Nu är julen över för detta år. Vad fort det har gått och vilka härliga dagar det har varit! Jag älskar julen precis som vi brukar fira den och tycker att det är så himla mysigt! Jag kan säga att jag somnat proppmätt varje dag och med magen till hälften fylld med godis och sötsaker, men det hör julen till och det är så gott! Efter julen brukar det alltid vara skönt att träna ett pass eller två så att man får igång magaktiviteten igen. Jag har fått så mycket fint och blev så glad över att mina gåvor blev uppskattade! Det är lycka att ge och lycka att få.

På julaftonsförmiddagen hade vi glöggmys med tomten och familjen. Vi provsmakade årets glögg, vilken var smaksatt med kråkbär. Det var inte en smaksättning som jag föll för direkt men kul att testa!

Man nästan ser på bilderna hur mysigt vi hade det. Jag är glad för att mina föräldrar alltid har propagerat för att det är viktigt med frisk luft och att det är roligt med friluftsliv. För idag älskar jag att gå promenader, vara ute i skogen och tända brasor och grilla korv. Det känns som att det kryddar livet och renar själen att göra sånt!

Älskade, älskade mormor och mamma, som jag tycker om er ♡ Världens finaste tjejer!

Carl och jag försökte ta en mysig julbild, det här var den bästa bilden, vi var inte fotogeniska i fotandets stund, men denna blev ändå helt okej. Eller hur Carl!?

Sen våra fina höns som bidrog med alldeles färskvärpta ägg till julbordet. Det är så charmigt! Även om jag inte har ett intresse för dem så är jag glad att mamma tycker att det är roligt, för äggen vi får av dessa höns går inte att finna någon annanstans, de är verkligen av en högre klass!

Ja summerat blir jag lycklig och glad när jag tänker tillbaka på den här helgen. Jag är glad för de fina och härliga människor jag har omkring mig. Det är nog den bästa julklappen!

Vardag, Jul

Hörni nu är det inte många dagar kvar till självaste julafton, bästa dagen på hela året. Det ska bli så otroligt mysigt och härligt med jul. Det ända som saknas är snön och kylan, men vi får försöka bortse från det och vara nöjda och glada ändå!

Jag träffade Em igår, vi snackade ikapp om livet och bytte julklappar, supermys! Att ta en fika sådär och bara hänga en stund gör så mycket. Det blev som en liten uppladdning inför helgen.

Idag ska jag jobba kväll, så jag ska fixa med lite ärenden nu på förmiddagen och pyssla lite här hemma. Hoppas att ni får en härlig dag så här dan före dan före dopparedan och unna er en pepparkaka eller två!

Jul

Här kommer lite bilder på godiset jag bakade igår, saltlakritsfudgen var magisk!! De andra sorterna blev också bra, men för en lakritsälskare som mig så var den med lakrits himmelsk. Recepten hittade jag på en bak/matblogg, en riktig guldkälla, där kan man hitta en hel del mumsigt! Här hittar ni den.

Vinter, Resor

Jag och Emma var ju till Tallinn på sparesa mellan den 5:e och 8:e december och vi hade både toppar och dalar under den resan. Vår slutsats var att man ska inte åka dit på sparesa om man är kräsen av sig för alla pooler var lite för kalla, även jacuzzin och själva hotellet i sig som vi var på höll en ganska kall temperatur för övrigt. Hotellrummet var kallt det också och ac:n gick inte att få varmare än 5 grader...haha ja vi låg där och frös när vi skulle sova. I övrigt på hotellet gick man och småfrös i långärmad och jeans. Vi hade ett antal behandlingar inbokade och min favorit var ansiktsbehandlingen som jag tog, men även där så var det kallt i behandlingsrummen så jag hade lite svårt att slappna av.

Ett till minus var personalen på hotellet som var så himla otrevlig. Jag och Emma hade lite svårt att hantera det och vi visste inte om vi skulle vara överdrivet glada tillbaka eller ännu argare eller surare än vad de var på tonen. Vi testade båda utan resultat, haha. Det drog ner ganska mycket på stämningen i alla fall.

Ett plus med hotellet var att själva spa-avdelningen och poolområdet var väldigt fint och hade kapacitet för att vara ett drömspa. Det var som sagt temperaturen som drog ner upplevelsen, annars var det riktigt fint. Poolbaren var öppen från morgon till sen kväll, vilket också är ett plus i upplevelsen.

Ett annat plus var också att det var rent och snyggt för det mesta, inget var sunkigt eller ofräscht.

Ett litet minus var även maten på hotellet...hmm ja vad finns att säga det var som en dålig skolmat som smakade två dagars rester. Mindre gott och för både mig och Emma är maten viktigt, så det var väldigt tråkigt. Vi käkade på a la carten en kväll och då beställde vi hamburgare för 200 kronor som inte ens då var speciellt god. Ja det var dålig mat helt enkelt, så resten av dagarna åt vi Subway och Vapiano, då visste man att vi inte skulle bli besvikna i alla fall!

Jag tror inte att jag och Emma kommer att åka tillbaka till Tallinn, det var inte riktigt den resa vi kanske ville ha, men för er som gillar att strosa runt i gamla stan, se antika och fina små affärer finns det mycket att se!

Jag är väldigt glad för att jag gjorde den här resan med Emma i alla fall, vi kan inse katastrofen och sedan bara skratta åt det, även om man mår piss så kan det ändå bli bra. Det är det som är så skönt med Em, man behöver inte alltid prata eller vara glad, man kan vara sig själv och tystnaden är inte obekväm. En bra vän!

Jul

Just nu håller jag på att baka lite julgodis. Jag tänkte baka två sorter till jobbet som tack-present för den här hösten och en sort bakar jag till familjen. Jag ska göra saffranstryfflar, polkafudge och saltlakritsfudge. Så alla tre sorter ska först kokas upp till kolor, vilket kräver en del uppmärksamhet för att de inte ska koka över. Så jag får kolla varannan sekund på datorn och varannan på kolorna. De ska ju upp i minst 120 grader så det tar sin lilla tid också, därför tänkte jag att jag hann slänga in en hälsning till er här! Tidigare idag har jag varit och handlat, både till matlagningen idag och införskaffat det sista inför The Big T. Det börjar närma sig, spännande!

Jag är ledig idag efter en fullspäckad jobbhelg och ska bara pyssla lite här hemma, mysa framför julkalendern och bara ta det lugnt. Det blir en skön dag helt enkelt!

Hoppas att ni får en härlig måndag!