MALAPASCUA
———————
Vi lämnade Cebu City tidigt i fredags morse för att bege oss mot Malapascua. Vi tog taxi till Cebu North Bus station, sedan buss till Maya Old Port och sedan väntade ca 45 minuters båtresa till ön. När vi nådde Maya Port sa båtkaptenen att vi måste ta en annan båt än den vanliga på grund av de rådande väderförhållandena, men ingen av oss förstod att det kunde betyda att det var dumt att åka till ön. Så med rädsla på blandade nivåer satte vi oss i den lilla båten medan regnet snabbt gjorde oss genomvåta.
Vi tog oss i alla fall fram till den lilla ön, som anses vara en paradisö, även om vi inte kunde förstå det just då. Vi tog skydd på en restaurang med wifi och började kolla väderleksrapporten och insåg snabbt att en cyklon och potentiell tyfon var påväg mot denna lilla ö i Cebus norra skärgård. Vi försökte ta oss tillbaka, men möttes av skratt när vi frågade om båtarna körde tillbaka. Inte heller dagen efter gick några båtar då cyklonens maximum nådde ön under lördagen.
Söndag morgon vaknade vi dock upp till moln som skingrade sig och en sol som strålade! Då hade jag dock helt ställt in mig på att ta mig därifrån, och ville inte riskera att strandas ännu fler dagar och missa mitt flyg till Bali. Så ensam tog jag mig tillbaka till Cebu och lämnade Anna & Jessica på ön.
Igår möttes vi dock åter i Cebu och jag fick se filmer från deras dyk med hajar! Så det får nog bli en tur tillbaka dit om några veckor när alls cykloner förhoppningsvis är över!

Nu har vi landat i Filippinerna efter en lång mellanlandning i Kuala Lumpur. Igår tog vi oss med tuctuc från Unawatuna till Galle. Vi spenderade några timmar strosandes i små butiker och vandrande på muren som omger den gamla staden. Staden var lika liten som jag mindes, men mycket mysigare än vad jag kom ihåg det som. Vi var båda otroligt glada när vi hittade ett café, Calorie Counter, som serverade rödbetssallad med avocado, fetaost och pumpafrön!
Efter en busstur och en otroligt långsam taxitur kom vi på kvällen fram till Colombos flygplats, och på eftermiddagen idag landade vi ett nytt land och ska nu åter vänja oss vid ny valuta och att bilarna åter kör på höger sida.

NGORONGORO & LAKE MANYARA
————————————————
Dagen efter att vi kommit ner från Kilimanjaro bestämde vi oss för at åka på safari. En av våra guider från Kilimanjaro följde oss till en annan by ca 4 timmars bussresa bort. Där sov vi en natt i tält och blev tillsagda att vara redo för frukost 6:30 för att sedan bli upphämtade 7:00. Eftersom vi vant oss vid att leva efter mottot ”Hakuna Matata” ställde vi alarm på 6:30. Vi gick upp och möttes av en kock som sa ”no, no, sorry, breakfast at 7:30 and you will go to Tarangire instead”. De hade alltså bestämt att vi skulle åka till en annan nationalpark än den vi bokat. Efter många turer fram & tillbaka (och en bilresa) blev vi upphämtade 11:40 för att åka till Lake Manyara.
För första gången har jag sett zebror, giraffer, flodhästar, bufflar mm. Det var så roligt att få se de djur som man som liten lär sig namnet på för at lära sig alfabetet i verkligheten!
Dagen efter åkte vi till Ngorongoro. Så otroligt vackert! Det är en stor krater i vilken alla typer av djur samlas och där såg vi även lejon och noshörningar. Tyvärr mådde jag och Anna lite 50/50, men det var så vackert att jag uppskattade det vackra trots att jag halvsov i baksätet.
Efter mitt första besök i Afrika skulle jag säga att Ngorgongoro är ett ”must see” om man är i närheten!

I fredags anordnades karibisk pub på Hvillan. Det var min första dag bakom baren! Vi klädde oss i sann semesteranda, eller som pirater, serverade  tropiska drinkar och sköt kapsyler. Det var till och med roligare än vad jag hade trott att det skulle vara! (och jag hade trott att det skulle vara riktigt roligt!)

Min fina fyllde 22 och det firades med en god middag och blåbärscheescake!

Att ha sista föreläsningen 11:45 en solig vårdag har sina fördelar. Så förra onsdagen hade vi köpt med oss engångsgrillar, korvar, bröd, fläskfilé, bacon, falukorv. Ja, kort sagt allt som går att grilla. Det var en helt perfekt start på våren!

Våren verkar slutligen vara på ingång. När solen står som högst och vinden har mojnat, så är det varmt ute. På kvällen blir det fortfarande kallt, men med ordentliga kläder kan man få uppleva såna här fina kvällar utan att frysa allt för mycket.

Vår histologitenta låg på samma dag som Jakobs födelsedag, så vi hade dubbla anledningar att fira den fredagen. Tapas på La Sombrita, vin hos Axel, en vända på Hvillan hann vi med innan vi åkte till Kontiki och höjde stämningen på T1s tentafest!

HAGABADET
Igår hade jag och min fina varit tillsammans i ett halvår.

NEW BAG
Efter flera års letande efter en ordentlig och bra väska hittade jag den här. De senaste åren har jag flera gånger gett upp hoppet och istället köpt en massa tygpåsar. Nu har jag äntligen en stor, snygg och ordentlig väska med flera fack i vilka jag kan organisera mina saker!