Du har säkert hört talas om anorexi och bulimi sedan innan. Båda handlar om att minska mängden mat du ger din kropp; här fokuseras kvantitet. Ortorexi är en ny form av ätstörning - där fokus istället ligger på matens kvalitet.

Ett ortorektiskt beteende definieras som...

- du är tvångsmässigt övernyttig. I första hand när det gäller mat och kosttillskott. I andra hand träning.
- målet är att vara den ultimata hälsosamma människan
- du mår dåligt när du inte följer ditt kost- eller träningsschema
- du kan inte äta ett livsmedel du anser vara onyttigt utan att få ångest
- besattheten påverkar dig i vardagen, i första hand ditt sociala liv. (Denna punkt kan jag SÅ relatera till..)

Att vara hälsosam är självklart bra. Haha, jag ska inte komma här och säga att hälsotrenden är en bluff. Det är bra att till stor del välja hälsosam mat och att röra på sig. Det gör att du lever längre, blir piggare och mår bättre. MEN hälsotänket kan gå till överdrift till den grad att det gör mer skada än nytta...

Typiskt ortorektiskt tankesätt... Så mycket onödigt fokus på utseende. Jag lovar dig, det finns viktigare saker att prioritera. (Bild från Pinterest)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Bara sitta och umgås med sig själv. Medvetet reflektera. Välja ut dagens prioriteringar. (Där inkluderat att dumma sig framför kameran).

Jag mår bra av att medvetet sitta och göra ingenting. Det behöver vi alla för att sänka stressnivån och sortera tankarna.

Likes

Comments

För mig har ortorektiskt beteende blivit ett ångestladdat ämne. När jag märker att människor i min omgivning pratar om mat och träning på ett sätt som för mig påminner om ortorexi, vill jag snabbt släppa den tanken eftersom jag associerar det med ångest. Ett exempel är när jag och Linus står och lagar mat, och han börjar diskutera hur vi kan öka mängden protein i maträtten för att bättra våra träningsresultat. Han menar inget illa, men när jag hör att någon värderar en maträtt efter hur mycket protein den innehåller, påminns jag om det destruktiva tankesätt jag tidigare hade om mat. Eftersom jag associerar det tankesättet med ångest och eftersom jag inte vill få upp samma känslor igen, tar jag till med försvarsmekanismer. För att inte dra upp ångesten ur min lilla låda jag har i bakre delen av hjärnan, där jag lagt undan vissa minnen till mitt undermedvetna, då blir jag smått arg på Linus och försöker övertala honom om att sluta värdera en maträtt efter dess näringsinnehåll.

Det är så intressant hur människan tar till med försvarsmekanismer för att undvika känna negativa känslor. Du märker det kanske inte själv: ofta är det människor runt dig som påpekar att du är smått irriterad eller arg.

När jag börjar bli onödigt irriterad kallar Linus mig för "Dampus". När vi stod och lagade mat och jag fick höra att jag var dampus igen, fick jag självinsikt och insåg att det var onödigt att bli irriterad över det faktum att Linus ville få i sig protein efter träningen. Däremot ville jag förklara för Linus varför jag reagerar negativt när någon diskuterar mat efter dess näringsinnehåll. Nu förstår han att om jag blir dampus när vi diskuterar mat, beror det med strörsta sannolikhet på att jag tar till med försvatamekanismer för att undvika känna den ångest jag kände när jag var beroende av att uppnå optimal hälsa.

Älskar smeknamnet för övrigt. Linnéa Speedy Dampus Skantz.

Jag checkar ut. Ta hand om dig!

Likes

Comments

Jag är stolt över att ha höjt min självkänsla. Det har gett både mig och andra så mycket positivt. I samband med att jag bättrat min självkänsla har jag:

1. Överkommit social fobi. Jag får inte längre ångest när jag umgås med människor och jag blir sällan nervös över att prata. Jag kan nu visa en större del av min personlighet när jag interagerar med andra, vilket leder till djupare relationer. Man utbyter glädje på ett helt annat sätt än tidigare.

2. Överkommit ortorektiskt beteende. Jag ägnar inte längre största delen av min tid åt att förändra min kropp. Jag har börjat fundera över vad jag egentligen vill lägga min tid på. Vad vinner jag på att ständigt sträva mot en ultimat fysisk hälsa och en perfekt kropp? Inte mycket mer än ett falskt självförtroende. Vad vill jag istället lägga min tid på? Bättra relationen till mig själv och till min omgivning. Hur? Bl.a. genom att acceptera alla sidor hos mig själv.

Jag vill sprida en känsla av att det är okej att visa sig svag, knasig, nervös, osäker eller ledsen ibland. Du är inte perfekt. Jag är inte perfekt. Det är omänskligt att inte äga egenskaper med potentiella utvecklingsmöjligheter. Vi bör våga visa de sidor hos varandra vi i våra huvuden klassar som "icke-perfekta". Dessa svagare egenskaper/känslor du har, utgör en större gemensam faktor med andra än vad du tror. Det är fler än du som i tystnad kämpar med att förändra något hos dig själv. Låt oss hjälpa varandra.

Likes

Comments

Det är komiskt när sådana här sammanträffanden sker. Imorse vaknade jag och Linus upp hos mamma och pappa i Stockholm. Vi stressade som två yra höns för att jag skulle hinna till min första lektion+seminarium i Eskilstuna. Linus skulle släppa av mig där, på vägen hem till Örebro. Sthlm-Eskilstuna-Örebro. Efter lektionen skulle jag ta tåget från Eskilstuna till Örebro och stanna fram till nästa helg. ”JAJJEMEN, DET HÄR SKA GÅ SMIDIGT!"

Jag packar snabbt som blixten; så mycket som möjligt ska ned i väskan… Kastar in den och mig själv i bilen. GOGOGO! Nej justja, kurslitteraturen ska med. Spring och hämta. Wow. Mycket i huvudet.

Väl i bilen: slänger på lite smink. Slår in Mälardalen Högskola Eskilstuna i Linus GPS. Stöter på oväntade köer. Tar omvägar för att undvika dem. SNART DÄR. 50 minuters bilresa bakom oss, 20 minuter kvar. Sen inser jag. ”Men dra å bada, vet du vad, jag har ju glömt telefonen!”. Linus frågar om jag inte klarar mig utan den. Nej, jag vill gärna kunna smsa och ringa denna vecka då jag är i Örebro. Ändrade planer. Jag får åka tillbaka till Stockholm efter lektionen. Dessutom vet jag nu inte vilken byggnad eller sal jag ska ha lektion i.

Löser nuvarande situation genom att kvickt Googla fram mitt schema på Linus telefon. Lägger salen på minnet. Kliver snabbt ur bilen med händerna fulla av saker. Tänker inte på att dra upp byxorna som hasat ned, så jag visar trosorna för en hel busstation. Skrattanfall. Så komiskt allting. Jag har i det senaste varit SÅ kaosartad när det gäller tidpassning… och hur kunde jag glömma telefonen?!!

Inne i föreläsningssalen. Gissa vad föreläsningen handlar om? Minnet. Hur stress försämrar minnet. SMACK. Som en käftsmäll i ansiktet. Vad ska det här sammanträffandet betyda?... Linnéa: du är just nu inne i en situation där du stressar upp dig onödigt mycket. Du hoppar plötsligt tillbaka till skolbänken. Flyr och flänger från stad till stad. Glömmer telefonen. Observera varningssignalerna!

... Men samtidigt: fortsätt skratta åt kaoset. Detta kommer leda till något nytt; något mer meningsfullt. Detta kommer leda till något stort.

Likes

Comments

Jag har fått höra utifrån andra att jag uppfattas som positiv. Jag är beredd att hålla med. Att tänka positivt är något jag tränat mig till och det gör mig mycket gott. Idag har jag dock uppmärksammat jag att inte varit mig själv. Inte haft min vanliga energi och glädje. Har känt viss ånger kring ett beslut jag tagit. Hur kom det sig att jag valde att flytta från Linus och ta en tjänst i Stockholm där jag utlovar att stanna under en betydligt mycket längre period än den som nu gått? Jag har känt ånger över att jag tog detta beslut. 

För mig finns det tre förhållningssätt kring känslan:

1. Grotta ned mig i ångern och beskylla mig själv för att ha skapat ekonomiska problem för företaget jag sagt upp mig från, samt för att ha flyttat från Linus och gjort honom ledsen.

2. Trycka undan ångern och försöka tänka positivt likt "Äh, skärp dig nu Linnéa, dessa negativa känslor är bara hjärnspöken". Jag kan välja att låtsas som jag inte gjort något fel, utan att beslutet var helt rätt.

3. Acceptera ångern, kartlägga exakt vad jag gjort och ta lärdomar av det. Jag accepterar den negativa känslan och det faktum att jag valde att flytta från Linus samt utlova företaget att stanna under en längre period utan att tänka mig för. Jag kan välja att fundera över hur jag kan agera nästa gång jag står inför ett större livsbeslut, för att undvika utlova saker jag senare inte håller. För att undvika göra andra ledsna. Jag inser att jag vid nästa stora beslut ska lyssna mer på omgivningen. Hur påverkar beslutet andra? Kan vi kompromissa min vilja med din vilja?

Det här förhållningssättet tar mig tillbaka på banan. Att bo långt från Linus har gjort mig ännu mer säker på att jag vill leva med honom. Att arbeta som personalvetare en stund har gett mig viljan att utöka mina studier och ändra riktning karriärmässigt. Det gör mig glad att tänka på.

Negativa känslor uppstår av en anledning. För mig skapar negativa känslor möjligheter till lärdomar och nya insikter. Positivt tänkande existerar som ett komplement till det negativa. Positivt tänkande fungerar som ett verktyg för att hitta glädje igen, trots det negativa som hänt.

"Varje misstag förkortar vägen till framgång" - Lars-Eric Uneståhl

Likes

Comments

- Självkänsla

Stark självkänsla kan liknas vid ett inre ankare som ger en känsla av trygghet. Du känner dig trygg med vem du är som person. Du tänker och genomför snälla handlingar mot dig själv. En stor del handlar om att prioritera dina behov och sätta gränser mot andra.

Vid stark självkänsla accepterar du dig själv för dina styrkor och svagheter. Har du en dålig dag känner du ingen skuld. Du lär dig ställa rimliga krav på dig själv.

Tecken på låg självkänsla är: Självkritisk. Negativa tankemönster. Jämförelse med andra. Svårt att ta emot komplimanger och beröm. Höga krav på perfektion. Oro inför utmaningar och förändringar. Svårt att acceptera sina svagheter och blir istället kritisk mot andra.

- Självförtroende

Vad är då självförtroende? Självförtroendet baseras på yttre faktorer. Du är övertygad om att du har tillräckligt med kunskap och förutsättningar för att klara en uppgift. Jomen, Du vet... Dessa situationer då du är helt övertygad om att du kan massor inom ett givet område, eller är kapabel att lösa en situation eller ett problem. "Det här är jag kung på!!".

Till skillnad från självkänsla kan graden av självförtroende variera beroende på område. Du kan ha högt självförtroende på jobbet men lågt självförtroende på fritiden vad gäller exempelvis sociala relationer, att dansa eller att laga mat.

Tecken på lågt självförtroende: Undviker att göra vissa saker. Tar ett steg tillbaka i den sociala gruppen. Undviker att ta risker som kan leda till misslyckande. Undviker nya riktningar i livet pga att du tror du inte kommer klara det.

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Jag själv funderar över vad jag skulle vilja jobba mest på just nu... Självkänsla eller självförtroende? Oklart än så länge. Självkänsla och självförtroende flyter många gånger ihop... Men vissa punkter stämmer in bättre än andra... Vilka punkter känner du igen dig i? Skulle du vilka höja din självkänsla eller ditt självförtroende?

Tips på HUR du kan öka självkänslan och självförtroendet kommer i ett senare inlägg...

(Källa: http://www.motivation.se)

Likes

Comments

Igår sade jag upp mig från jobbet. På morgonmötet skulle jag berätta för teamet att jag slutar på grund av fortsatta studier. Jag var nervös. Har endast jobbat där i tre månader och jag hade planerat att stanna längre. "Vad är det som flugit i mig?", "Vad ska jag säga?". Jag tänkte att Hedvig som stod bredvid mig utan tvekan kunde höra och se mitt hjärta hoppa ut från bröstkorgen. Insåg att det var riktigt längesedan jag kände sådan nervositet. Allt gick bra, det var bara att riva av plåstret. DONE.

Efter jobbet cyklade jag till min lilla äng där jag kan finna ro; ungefär på samma sätt som Ferdinand finner ro under sin korkek. Alla borde hitta sin version av Ferdinand-kork-eken! Man får rum att sortera sina tankar. Imponerande saker händer när man sorterar sina tankar. Det vågar jag fasen skriva under på! Igår chockerade jag genom att bestämma mig för att börja blogga. Jag behöver någonstans att skriva av mig.

I juni tog jag examen från Personalvetarprogrammet, Örebro. Flyttade från Örebro till Stockholm. Från sambon till familjen. Började jobba med bemanning som kund- och konsultansvarig. Kände plötsligt för att utöka min utbildning och rikta den mot psykologi. Jag kom in på en kurs som innebär att jag kan flytta tillbaka till Örebro. Jag går på känsla. Att studera är min grej just nu. Dessutom älskar jag Örebro; och framför allt att bo ihop med Linus. (Spekulationer kring varför jag flyttade ifrån honom kan vi ta en annan dag).

Jag behöver inte följa min tidigare uppmålade bild av vad jag skulle göra efter examen. Jag går en ny väg, kör på det som gör mig glad just nu. Är jag glad, sprids detta förhoppningsvis till min omgivning.

Såhär ser jag ut när jag tänker på att jag ska tillbaka till plugg, Örebro och Linus. I'M SO EXCITED LALALALALLAA DUDUSUDUUDU

Likes

Comments

Hur kan vi hjälpas åt att minska oron, sänka stressnivån och skratta okontrollerat lite oftare varje dag?

Tjenahej!

Speedy. Linnéa Speedy Skantz här. Smeknamnet är ironiskt på det sättet att jag genomför mina dagar och mitt liv i ett relativt långsamt tempo. Jag jobbar på att sänka mina stressnivåer, vilket resulterar i en långsam version av Linnéa Skantz. Självklart har jag som omväxling mina dagar av skyhöga energinivåer där jag dansar och hjular fram. Jag är lite av allt… Men för det mesta är jag Speedy. En Speedy med många funderingar kring hur människans tankar, beteenden och välmående kopplas samman.

Ja, vad är egentligen den riktiga innebörden av hälsa? Välformad kropp? Välfungerande matsmältning? Yoga? Dieter? Tidigare hade jag personligen en destruktiv uppfattning om vad hälsa egentligen är. I jakten på ”optimal hälsa” tappade jag bort några viktiga pusselbitar. Främst glömde jag bort vikten av relationer. Relationer till andra och relationen till mig själv. Jag insåg att jag inte skrattade lika ofta som förr. Jag var fast i destruktiva mönster. Såg jag exempelvis någon på sociala medier äta en viss diet, gick jag all in (och då menar jag verkligen ALL IN) för att följa dieten till punkt och pricka. Jag hade ett mycket svart-vitt tänk när det kommer till hälsa och blev begränsad i min vardag. Ironiskt nog gjorde detta mig mindre hälsosam än vad jag var innan jag började följa hälsotrenden. Hjärnan är en mycket knasig uppfinning. Hjärnan har en förmåga att tro på allt den hör och ser. Vilket gör att vi ibland missar viktiga pusselbitar. (PS. Hoppas nu du i ditt huvud fick fram en bild av en hjärna med öron och ögon..)

Jag vill inte sätta på mig offerkoftan och säga att jag var ortorektiker. Men jag skulle kunna säga jag låg i riskzonen för ett sådant beteende. Om jag genom denna blogg kan hjälpa andra svart-vita hjärnor tänka annorlunda kring hälsa skulle jag bli så glad. Jag hoppas på att kunna förmedla en positiv, humoristisk bild av vad hälsa är. På riktigt.

Ta hand om dig //Speedy

Likes

Comments