Sista natten var den bästa, enbart för att vi inte åkte vidare! Vi kunde sova enda till frukost och mådde inte ett dugg illa. Så sista dagen spenderades i Blue pearl bay, vi snorklade även där. Det har blivit mycket bilder under vattnet och för er kanske dom ser snarlika ut, men vi vill ändå visa er allt! Vi önskar dock att bilderna blev lika fina som det är i verkligheten!

Efter snorklingen var det dags för hemfärd. Ojojoj, vilka underbara dagar vi har haft på båten!! (trots sjösjukan) Vi är så glada över att vi åkte på denna utflykt!!

Ankaret drogs upp samma tid även denna dag, så klockan 6 var vi uppe och väntade på frukost. Efter frukosten tog det ca en timme innan vi var framme på dagens stopp - The Great Barrier Reef. I 8an hade vi ett arbete om Great barrier reef tillsammans, då sa vi till varandra att en dag ska vi åka dit tillsammans. Den 27 oktober 2016 gjorde vi det, det är så mäktigt!! I vilket fall så var det jävligt kul att snorkla där, många olika fiskar, koraller och även sköldpaddor men tyvärr inte Nemo..

Efter någon timme med snorkling var det dags att simma tillbaka till båten för lite lek och lunch. Efter lunchen låg vi och solade på däck igen och sedan var det dags för snorkling igen. På ett nytt ställe i barriärrevet, dessvärre var vattnet mer grumligt här så bilderna vart inte så tydliga. Sen kan vi också tillägga att det är grymt svårt att få bra bilder på fiskar, haha!

Efter all snorkling var det dags för att åka till vårt allra sista stopp där vi stannade över natten - Blue pearl bay. Vi fick se ännu en fantastisk solnedgång och bara njöt av sista kvällen på båten.

Hej, och förlåt för sen uppdatering som vanligt.. haha! Vi har inte haft internet så det är därför vi inte skriver fören nu.

På tisdagskvällen var det dags att kliva på Anaconda 3, en stor segelbåt som rymde 36 personer. Väl på båten så lärde vi känna lite folk och åt snacks. Det var så blandat folk på båten, mellan 18 och 50+. Iallafall så var det inget mer av den kvällen, vi steg liksom på klockan 19.00 så. Första natten gick helt okej vi sov till klockan 6 och vaknade av att de tog upp ankaret. Vaknade och kände hur sjösjukan kom, fyfan. Vi sprang ut för friskluft, Det blev bättre för mig när jag åt frukost medan Moa inte fick behålla någonting alls, hehe...

Vid klockan 8 var vi framme vid första stoppet - Whitehaven look out. Vi hoppa in i en liten gummibåt som sedan tog oss till land, gick i skogen i ungefär 15 minuter innan vi var framme, alltså wow. Vädret var dock inte på vår sida, men gud vad fint det var.

Efter look out så åkte vi en liten bit till för att komma till whitehaven beach, världens tredje finaste strand. Synd att det var dåligt välder och att det hade regna, sanden var blöt och man fick inte riktigt se hur fint det var.. Iallafall så testade vi på att ha dykardräckt på oss, det var väldigt obehagligt att andas med syrgas under vattnet. Så att dyka var iallafall inte min grej haha, fick sån panik under vattnet.. Man var även tvungen att ha våtdräckt i vattnet då det är säsong för stingers!

Sedan var det dags att åka vidare till ett snorkelställe - Stonehaven. Gud vad kul det är att snorkla, man får se en helt ny värld under vattnet liksom. Vi såg väldigt många olika fiskar och koraller, dock är vi lite besvikna över hur färglösa korallerna var..

Efter ungefär 2 timmar var det dags att kliva på båten igen, vädret var bättre och vi låg enbart på däck och solade. Vi fick även se en fantastiskt fin solnedgång.

Nu har vi varit i Airlie Beach i nästan två veckor och imorgon är det äntligen dags för Whitsundays! Även om vi verkligen gillar det här stället så ska det bli så skönt att få se något nytt. Denna gång kommer vi bo på en båt i tre nätter ute på havet!
Vi har hunnit bott på två supermysiga hostel där vi träffat massa nya människor. Det har varit toppenväder nästan hela tiden så vi har spenderat mycket tid vid lagunen som finns här (världens mysigaste ställe). Vi har helt enkelt haft det superbra här men nu ser vi framemot nya äventyr!

Idag har vi verkligen bara tagit det lugnt, bokat lite nya grejer och tagit en promenad. Vi vaknade iallafall upp till det här imorse! (som vi gjort i en veckas tid nu😎)

Stället vi bor på nu är så mysigt med palmer och växter överallt. Vi bor ensamma i ett rum med dubbelsäng (!!) vilket är så skönt efter att ha delat rum med 6-8 andra under en månads tid nu 😄

Nu har vi varit här i Agnes Water i 5 nätter, det ända vi har gjort är att ligga vid stranden och poolen. På dessa dagar har vi återhämtat oss efter allt kampande och festande, så skönt! Vår Whitsundays båttur blev tre veckor senare än tänkt, så med det flyttas också jobb framåt.. Men vi får ihop det och hinner nu njuta av allt fint påväg upp till Airlie Beach!

Idag tog vi faktiskt kraften och gjorde någonting! Klockan 3 på eftermiddagen kom en van och hämtade upp oss som sedan körde vidare till en gård med tama kängurus. Det va så kul och mysigt att vara så nära dom. Vi matade, klappade och beundrade dom i 2 timmar!

Efter gården med både kängurus och fåglar så var det dags att åka till 1770 för att se den underbara solnedgången. Alltså wow, så fint! Det är synd att man inte får med det på bild bara...

Sista dagen stod Lake McKenzie på schemat! Så synd att det inte riktigt går att fånga på bild hur fint allt är! Ännu en strand med vit sand och kristallklart vatten, så himla härligt.

Sedan var det dax för hemfärd! Vi stannade för att käka vår lunch och sedan var vi ombord på båten igen som tog oss tillbaka till Hervey Bay.

Dessa tre dagar på Fraser var verkligen helt fantastiska. Vi har sett så mycket fint och det bästa av allt, fått uppleva det tillsammans!

Efter en ganska plågsam natt på en tunn madrass i ett tält utan kudde så var det dax för dag två! Vädret var inte alls lika bra den här dagen men det var ändå väldigt varmt. Efter frukosten styrde vi bilarna mot Eli creek! Där kan man ligga och bara flyta med vattnet, som är alldeles kristallklart. Så himla härligt!
Det är alltså sanden på botten som syns genom vattnet 🌊🌊

Efter någon timme där var det dax för nästa stopp, champagne pools! Tyvärr var det dåligt med bubblor och vädret var verkligen tråkigt.. Men kul att se det ändå!

Påväg till sista stoppet så stannade vi för att se ett gammalt skepp, SS Maheno, som funnits där i ca 80 år!

Innan vi åkte tillbaka till campingen för middag så stannade vi på sista stället, Indian Head, Fraser Islands östligaste punkt. En klippa med helt fantastisk utsikt!

Efter middagen var det dags för goon och Beer pong turnering med hela gänget, så kul! Självfallet att vårt lagnamn var Zlatan! 😉

Världens längsta inlägg blev det nu! Men så kan det bli när man har sett så mycket fint och haft så himla himla kul!

Nu är vi tillbaka i Hervey Bay efter tre dagar på Fraser Island! Vi har haft helt fantastiska dagar och sett så mycket fint. Tyvärr blev det bara en dag med sol men det gjorde inte så mycket för det var varmt ändå!
Dagen innan vi åkte till Fraser sov vi på ett hostel i Hervey Bay. Där träffade vi Annie och Robin, som också reser tillsammans. Båda två är superhärliga och de senaste fyra dagarna har vi hängt ihop med dom!
Första dagen på ön var vi till en liten sjö med kritvit sand och helt genomskinligt vatten. Det var väldigt varmt den dagen så vi låg i vattnet hela tiden. härligt!

Efter det styrde vi bilarna mot nästa stopp!
Det var ännu ett ställe där vi kunde bada, dock var det en promenad på 35 minuter genom skog och öken innan vi var framme. Även om det var väldigt jobbigt så var det så häftigt att gå i öknen!
Väl framme var det så värt det! Mitt bland all sand fanns en liten sjö där vi alla badade och njöt av det svalkande vattnet. Efter ungefär två timmar där började vi gå tillbaka mot bilarna och åkte till campingplatsen. På kvällen grillade vi och spelade spel. Så mysigt och så roligt att träffa nya människor!

Första natten efter bush camp kan ha varit den skönaste natten på väldigt länge, en riktig säng, ett täcke och en kudde. Efter den natten så checkade Sofia och Ronja från Söderhamn, samt vår nyfunna vän Jenna från bush camp, in på samma hostel. Så kul! Vi bestämde oss för att besöka Noosas nationalpark då på fredagen och gud vad fint det var!! Synd att bi inte såg några djur men det var värt att gå ändå! Vårt nästa stopp var Fraser Island.

Sådär ja, nu är vi tillbaks!
Efter de två första nätterna i Noosa var det dags att åka iväg på Bush camp! Det är alltså precis som det låter, man campar mitt i skogen bland massa vilda djur. Första natten sover man flera stycken i ett rum med våningssängar, och sedan två nätter i tält.
Första dagen var vår grupp vid en liten strand där vi badade och umgicks. Det är så roligt att lära känna folk från världens olika länder!
Andra dagen paddlade vi i 1,3 mil i Everglades. Det är också precis som det låter. Jobbigt! Haha. Men också en rolig upplevelse såklart! På kvällarna gjorde alla middag, drack goon, spelade beerpong, kikade på film eller satt vid brasan. Så mysigt! Sammanfattningsvis hade vi två väldigt energikrävande och roliga dagar ute i bushen 😄