Och så var denna resan slut. Ligger hemma i min egna säng och jag har fått krama om mamma och pappa igen. Jag kom hem till Sverige och Stockholm i fredags men hemma i Falkenberg var jag inte förrän igår.

Jag har haft det så sjukt bra!! Klart att det har haft sina dippar och utmaningar, men utan det lär man ju sig ingenting. Jag har lärt känna så mycket trevligt folk och har haft möjligheten att se platser jag inte trodde var möjliga. Jag har lärt mig massor av nya saker om mig själv.Så tacksam för allt är jag.

Topp fem vad som är bäst med Sverige:

1. Luften. Det var en speciell känsla att komma ut ur flygplanet från Asien och få andas frisk och kall luft. Verkligen skönt att slippa den kvava, heta ångan man andas där borta.

2. Trafiken. Varken kaos eller mopeder överallt och man behöver inte oroa sig för sitt liv när man ska gå över gatan. Och jag får köra på rätt sida vägen.

3. Kranvatten. Alla som varit i Asien vet vad jag pratar om. Flaska efter flaska på seven/eleven och att äntligen kunna dricka vattnet ur kranen är en lyx.

4. Svensk husmanskost. Tröttna på Pad thai och Nasi goreng har man ju gjort vid det här laget. Och inget slår pappas fiskgratäng.

5. Familjen. Ni är bäst.

Jag tänker göra ett break på bloggen nu, sen får vi se om jag kommer igång någon annan gång under nya äventyr. Man vet aldrig, jag har redan börjat planera nästa tripp.

Hoppas ni har uppskattat vad jag skrivit! Så får jag tacka för mig och för den fina respons jag fått på bloggen. Det har varit ett nöje att få dela med mig av min resa till er.

Puss från Falkenberg.

När vi åkte upp från Koh Tao hade vi ganska pressat schema. Med en vecka kvar skulle vi ta oss hela vägen upp till Pai och från södra Thailand är det en bra bit! Ska försöka klara upp våra resedagar så bra jag kan och visa lite bilder som inte kommit upp här än.

Vi gjorde det ganska smidigt ändå med nattåg så vi kunde ta städerna och sightseeing på dagarna. Vi tog nattåget Koh Tao-Bangkok onsdag förra veckan (såklart lite färga och buss som också från ön) och sedan runt med tuk-tuk till lite blandade tempel. Torsdag natt åkte vi från Bangkok också med tåg och väl framme i Chiang Mai hade vi två nätter. Söndag upp till Pai, tisdag tillbaka till Chiang Mai, en natt och tillslut nattbuss till Bangkok. Ojoj, hängde ni med?

Framme i Bangkok lämnade vi av väskorna och tog oss runt i stan. Tempel och mat och sen vidare igen.

Såhär sig det ut från den övre slafen i tågen. Ganska likt i Sverige men här låg sängarna på längden och inte i kupéer. Svinkallt och väldigt ljust så jag fick bylsa på mig massa kläder för att hålla värmen.

I Chiang Mai gick vi runt mycket, såg ännu mer tempel och kollade in shoppingcenter. En av kvällarna tog vi oss också till den bästa restaurangen enligt Tripadvisor och den var fin kan vi säga. Riktig fine dining med folk som tog. Det heter DK David's kitchen och det blev en trerätters middag med fördrink och middag. Halva priset mot vad det hade kostat i Sverige för ett väldigt fin och vällagad mat. Toppen!! Mat<3

Dagen därpå åkte vi på kvällen på nattsafari och kördes runt på zoot och såg alla möjliga djur. Bland annat kängurur (Jespers första!), flodhästar, lejon, elefanter och giraffer. Man kunde mata djuren från vagnarna som var öppna på sidorna och det var väldigt speciellt att se girafferna stoppa in huvudena mitt i vagnarna och glufsa i sig.

Speciellt för Jesper som fick hålla sin första orm! Själv har jag hållit i tre stycken olika under resan så djuren fascinerar mig mer än skrämmer mig numera.

En marknad gick förbi där vi fick se fin mest konstiga sakerna som grodor, levande fiskar, fåglar, sniglar, friterade saker, torkade saker osv osv.

Bra dagar i bra städer.

Chiang Mai var nog en av de städerna i Thailand som jag och Jesper gillade mest. Det fanns mycket saker att göra, bra shopping om man ville ha det, riktigt bra restauranger och barer och enkelt att ta sig runt i stora röda taxibilar som man delade med andra taxiresenärer.

En av dagarna där åkte vi på en elefanttur. Och dessa lever under ständiga diskussioner; är det etiskt korrekt att ha elefanter som en turistattraktion?

Vi använde oss av Tripadvisor när vi skulle boka våran tur och tog en av de bäst rate'ade företagen. Elephant Discovery hette det och var lite annorlunda mot de andra. Själva centret låg två timmar bort från Chiang Mai och de var väldigt måna om elefanternas hälsa. I början när elefanterna började dra folk så flyttade man elefanterna närmare stan för att göra det enklare för turisterna med inte så långa resor. Men desto fler elefanter, desto mer sjukdomar och problem. Efter många år var det några företag som flyttade tillbaka elefanterna till sina ursprungliga miljöer för att förbättra deras hälsa.

Och det kändes verkligen bra när vi var där. Elefanterna gick runt fritt, det fanns inga kedjor på hela stället, inga klor, flod för elefanterna att bada i och de såg friska ut. Självklart finns det baksidor med allt, och det kan vara så att det finns saker vi inte ser, men vi betalade ganska bra och var en liten grupp så förhoppningsvis var detta ett företag med goda intentioner.

Vilken upplevelse det var! Elefanterna är så stora och att få stå så nära var väldigt speciellt. Det går inte att jämföra med när man ser på film eller är på zoo. De är så stora djur och så starka, man har ingenting att sätta emot dom.

Vi åkte som sagt två timmar till campet och fick träffa elefanterna på en gång. Sen hade vi genomgång där en i personalen berättade historian om elefanterna och campet och berättade fakta om dom. Väldigt intressant! Vi fick speciella kläder som luktade som elefanterna och sen fick vi mata, bada, tvätta och rida med dom.

Efter Koh Tao tog jag och Jesper oss upp med nattåg först till Bangkok och sen Chiang Mai. Två dagar där och därefter vidare igen till Pai som ligger nästan så lång norrut du kan komma i Thailand. Tänk er en mindre by med tre gator som är väldigt öde på dagarna men så fort solen gått ner kommer alla thailändare ut med sina små stånd och säljer kebab, crepes, juicer, milkshakes, grillat i alla dess former, friterat osv.

Jag och Jesper har hyrt varsin moppe under vår tid här och har kört runt lite överallt. Lagom stor stad för det och ändå lite utforskningar utanför till obefintliga vattenfall (på grund av torka), diverse sevärdheter och restauranger ute i ingenstans. Pai känns ändå som en ganska turistig stad med mycket backpackers, men inte för mycket enligt oss. Jag har kommit från till att jag gillar landsbygden bättre mot de större ständerna, tempot blir för mycket för mig helt enkelt.

Thailands egna Hot Springs med 80 grader varmt vatten. Där vattnet först kom upp kunde man koka ägg om man ville och lite längre ner fanns varma pooler. Fint och helt okej fräscht faktiskt.

Det är lite annorlunda att sitta ett bad som är lika varmt som luften, 34-36 grader. Så när vi hittade ett som kanske höll sig under 30 grader låg vi där ett tag. Skönt med lite bad eftersom det inte finns något hav i närheten.

Ännu en middag i solnedgången. Man märker att man druckit och ätit dåligt under dagen när man blir lite lullig på två Chang (förövrigt vår favoritöl här också).
Dessutom blir jag extra glad när vi hittar ställen där man sitter på dyner på golvet och äter. Det ger en extra känsla, tar ett litet tag att vänja sig, Jespers strid höfter brukar säga till efter en timma eller två, men tänk er själva att hamna i sängliggande efter middagen. Det säger ingen nej till tror jag, haha.

Över en hemskt vinglig bro försökte vi att ta oss till ett vattenfall som inte fanns... Under en jordbävning i början på 2000-talet hade landskapet delat på sig och bildat sprickor med vattenfallet som följd.
Vi körde dessutom fel på vägen så tog oss ett bra tag att hitta dit. Kartorna vi fått har varit lite bristfälliga här kan vi ju säga (och dessutom har vi glömt den hemma mestadels...).

En vit buddha på en bergssluttning på andra sidan Pai med en väldigt fin utsikt. Ovan ser ni också hur dimmigt det är hela dagarna. Fortfarande ett litet frågetecken för mig varför det är så, men det har inte stört oss så mycket.

Puss och kram!

Vi spenderade totalt en vecka i Koh Tao, med massor med sol och moppeturer runt ön. Oturligt nog började det med sjukdom för mig och sängliggande i tre dagar, men efter blodprov och tabletter från läkare gick det att konstatera att det bara var en maginfektion. Som tur var varken malaria eller denguenfeber. Det tog ytterligare några dagar innan jag var helt återställd sista dagarna orkade jag med lite äventyr!

I början bodde vi i Sairee beach, mysig strand med väldigt fina solnedgångar. Problemet för oss var bara att vi lyckades hamna i värsta partyt, och med min sjukdom var det jobbigt att inte kunna somna förrän tre på nätterna på grund av dunket från musiken. Så så fort jag piggnat till flyttade vi ner till södra delen av ön.

Vi tog oss även ut på en snorkeltur. Oturligt nog kunde man inte ta sig runt ön på grund av för blåsigt väder men det blev tre stopp under dagen och ett längre besök på paradisön Koh Nang Yuan.

En kväll satte vi oss uppe på en restaurang längst upp i bergen. Där unnade vi oss en härlig trerätters och goda drinkar. Jag var ju tvungen att fira att jag kunde dricka alkohol igen efter en vecka med antibiotika.

... har nog kommit nu, när jag kan räkna ner de sista dagarna jag har kvar på två händer. Jag har varit på resande fot i 4,5 månader och jag har blivit så många erfarenheter rikare. Men det ska det bli helt otroligt skönt att komma hem.

Jag saknar familjen, arbetskollegorna på Strandbaden, Petronella och resten av mina fina vänner, de välkända gatorna i Falkenberg, att kunna ta en vända i min lilla bil, hemmabrygt kaffe, lunch hos mormor, promenad på Långasand eller i skogen. Allt som hör till hemma.

Jag är äntligen redo att hugga in i jobb igen, få rutiner och leva ett litet vettigt liv. Jag är redo för en sommar i Falkenberg.

Min och Jespers första destination i Thailand var ön Koh Lanta. Vi tog oss dit med färga från Phuket (vårt flyg landade där) och det gick smidigt, men varmt var det!! Totalt var vi där i fyra dagar varav en av dom åkte vi på snorkeltur till Koh Rok.

När vi kom fram var vi helt slut efter en hel dags resande så vi skyndar oss ner till stranden när vi checkat in på vårt hotell. Och kan ni gissa vad det första som händer är? Jo Jesper kliver rakt in i en sjöborre och får fyra taggar i hälen. Aj aj. Vi tar oss till en klinik som rensar såren, tar ut taggarna och Jesper får en antibiotikakur. Han mår bra nu och verkar inte ha fått några större men efter incidenten. Det är väl ändå huvudsaken.

Vi hittade ett väldigt mysigt hotell som heter Blue Andaman Hotel & Resort som passade oss perfekt. Det hade pool som vi kunde ligga vid på dagarna och lagom till solnedgången hyrde vi mopeder och körde runt på ön, letade fina restauranger vid vattnet och shoppade på de olika marknaderna.

Matfantaster som vi är lyckades vi också hitta den godaste pizzan vi båda någonsin ätit. Den fanns på ett ställe som heter Le Colibri och låg i Phra Ae. Pizzorna var perfekta! Krispig botten, god fyllning, inte för mycket ost och världens godaste chiliolivolja att hälla på för lite hetta. Nam!! Som appetizer fick man även lite hembakat bröd som var lite lagom ljummet och med en Chang på det var man ju i himmelriket.

Thailand var speciellt för både mig och Jesper de första dagarna. Hela grejen med att komma till ett nytt land med nya system, nya kulturer och nya människor är utmanade och är en speciell känsla och lite chockande för psyket. Vi tänkte båda två att vi skulle komma till ett nytt Bali med lika mycket folk och lika mycket bilar och mopeder. Men när vi kom till Phuket den där första natten så var vi nästan lite besvikna, är det det här som alls svenskar tycker så himla mycket om? Vi fattade ingenting, det var helt dött ju. Och Koh Lanta var ännu tommare och svårt att hitta vettiga boenden var det också.

Det är en utmaning att var och varannan dag leta nytt boende men det är också en del av charmen, att man inte vet var man tar vägen dagen därpå. Jag kanske låter negativ men det är helt klart värt allt slit när man får se, uppleva alla platser och träffa så mycket människor. Alla gånger.

Jag och Jesper har nu tagit oss till Thailand och här ska vi totalt spendera tre veckor. Vi börjar i Koh Lanta där vi är nu och ska sen ta oss till Koh Thao, Chang Mai, Pei och slutligen Bangkok. Har ni några tips utmed vägen vad vi absolut inte får missa är det bara att höra av sig! Det vore väldigt tacksamt :)

Men bilderna nedan kommer från dagens snorklingsutflykt till Koh Rok som ligger 50 minuters båtfärd söder om Koh Lanta. Det var två olika platser vi snorklade på och däremellan bjöds det på lunch på ön. Fint och väldigt klart i vattnet var det. Inte så jättemycket fiskar och en del hårda koraller men vi hade kul ändå. Förutom de vanliga småfiskarna såg vi en del anemonfiskar och en stor muräna. Det var maffigt! Det är en annan sak med efter vårt dykningskurs för nu kan man namnet på en hel del fiskar med (dock på engelska). Jag har insett att det här med olika fiskarter är väldigt intressant! Vill bara se mer och mer.

Allt gick jättebra, och Jesper har nog äntligen övervunnit sin rädsla för snorkling. Jag tror dykningen gjorde sitt för det! Kul, det kanske är dags att köpa varsin mask och cyklop nu?

Det var helt perfekt för mig att komma iväg till Bali och Indonesien efter en ganska hektiskt månad på Nya Zeeland. Jag och Daniella delade på oss och Jesper kom hit från Sverige för att göra resten av resan med mig.

Kuta/Legian Beach
Jag fick en smärre chock när jag kom fram till Kuta med Danni. Stressigt, massa tutande taxibilar, klängiga försäljare och extremt trångt. Kaos i trafiken och mopeder överallt. Är det fest man vill ha är det här man ska gå ut Men jag och Jesper tog oss lite norr om Kuta halvvägs upp mot Seminyak som heter Legian Beach. Det är lite off men ändå butiker överallt och en to minuters taxifärd till centrum. Vi bodde på ett väldigt lyxigt hotell med pool och trettio meter till stranden.

De tre dagar vi hade där hann vi med surfing, träffa syster och hennes kompis Felicia (skönt med lite familj igen efter tre månader), utforska Kuta, titta solnedgångar, ta promenader på stranden och äta jättegod citronglass i Seminyak. Tre dagar räckte bra för oss.

Ubud
Denna lite mer lugna stad ligger mer centralt på Bali och där är det mycket kultur, yoga och jordbruk. Vi firade Nyepi här, det balinesiska nyåret, och det var väldigt speciellt. Överallt hade de stora skulpturer som de lyfte runt i centrala Ubud och på kvällen var det parad och skådespel med sång och teater. Det var väldigt speciellt men roligt att varit med om.

Dagen efter Nyepi är det en reflektionens och vilans dag och man ska fasta och fundera över det kommande året. Ingen får vistas ute på gatorna, detta gäller även turister, och de har till och med vakter som går runt och håller koll. Vi höll oss vid poolen och läste och spelade kort.

Förutom nyåret hann vi med Monkey Forest, äta på Nomad samt hyra moppe och ta oss till vattenfall och risterasserna. Samma dag vi lämnade Ubud gjorde vi också en vandring upp på en vulkan i soluppgången. Tufft att gå upp redan två för några timmars transport, några timmars vandring för att sen se solen gå upp vid sex. Men det var värt det och det var väldigt mysigt att se solen smyga sig fram med alla färger sin blir av det. Riktigt fint!!

Gili Trawangan
Sex dagar hade vi på denna paradisö, och ett paradis är det verkligen. Superfina stränder, vi bodde kanske 30 meter frön stranden för inte allt för mycket pengar och inga bilar på ön. Vi hade tre dagar där vi tog varsitt Open Water dykcertifikat och de andra dagarna bestod av sol och sen avslutning med middag på andra sidan ön med solnedgången som utsikt.

Att ta dykcertifikat var verkligen en stor grej för mig. Sen vi dök på det stora barriärrevet i Australien har jag drömt om att få göra det igen. Nu får jag dyka upp till 18 meter och detta passar perfekt för nu kan vi dyka ännu mer här i Thailand.

Under ett av dyken blev vi filmade och här kan ni titta den.

Vi träffade även ett annat svenskt par från Linköping, Isabelle och David som vi hängde en del med och paddlade bland annat kanot med.

Nu är det dags för Thailand!!

Det här var så sjukt roligt! White Water Rafting med Carolin i River Valley, Nya Zeeland. Jag har skrivit mer om själva upplevelsen här om ni missat det. Men här kommer lite mer bilder från det hela!

Det går ju att konstatera att man ser ut som en uppstoppad sköldpadda i dom där kläderna och utrustningen. Vi hade på oss bikini, en långärmad tröja, våtdräkt, stövlar, en vattenavvisande jacka, hjälm och flytväst. Inte lite saker man byltar på sig för att hålla värmen. Och genomblöt blev vi såklart!
Bilderna jag lagt upp är ändå snälla, men de flesta sig ut som den nedan. Haha hur ser jag ut egentligen??