Lördag andra december började med att jag tog en rejäl sovmorgon och satte mig sedan vid skrivbordet, framför spegeln och började sminka mig. Hade tänkt göra något snabbt för att bara fräscha till mig men slutade med mer smink, vilket i och för sig är roligt ibland. Åt sedan frukost innan jag bytte om och gick ut. Mötte upp Ise och vi promenerade till Palo Alto, en marknad som ligger två minuters promenad från min port. Vi strosade omkring där i några timmar, var verkligen en mysig marknad så dit kommer jag definitivt gå igen. Efter lite mat från foodtrucks, när händerna var ganska stelfrusna begav vi oss vidare mot Diagonal mar, shoppingcentret nära mig. Där julshoppade vi lite i några timmar. Promenerade sedan hem och Ise åkte hem till sig. Jag satte mig framför datorn med middagen och tittade på serier. När allt var uppätet begav jag mig in mot stan, där jag mötte Hannah. Vi satte oss på en bar och drack ett par glas vin. Väldigt kul att träffa henne igen, var ett bra tag sen vi sågs ordentligt och hann prata om allt. Var hemma strax före två och då la jag mig direkt.

Söndag den tredje december började med frukost, innan jag begav mig mot tunnelbanan och Hospital de Sant Pau. Det är ett före detta sjukhus som fick stänga när det byggdes ett nytt, större, modernare bredvid. Nuförtiden är det ett museum istället. När jag kom dit promenerade jag runt hela stället och letade efter ingången. Hittade rätt till slut och där väntade Ise. Vi gick in och väntade på hennes kompis Ronja. Vi promenerade omkring där tills det stängde. Åkte vidare till centrum, där vi mötte upp en annan tjej, Helen. Vi lunchade på ett pastaställe och promenerade sedan till Passeig de Gracia. Där mötte vi upp ytterligare en tjej, Ramona, innan vi hamnade på Café 365. Fikade och snackade i några timmar, vilket var väldigt trevligt. Alltid roligt att träffa nya människor, speciellt sådana som man klickar väldigt bra med. När vi gick därifrån promenerade vi till julmarknaden utanför katedralen. Åkte sedan hem och då fanns det hemlagad risgrynsgröt, vilket fick bli min middag. Tittade sedan på serier och läste under kvällen.

Måndag den fjärde december började jag jobbet klockan elva. Direkt nattande av bäbisarna och sedan frukost. Fixade sedan tvätten, disken och förberedde mat för bäbisarna. De vaknade och fick lunch, sedan tog vi en promenad. Vi handlade lite saker på ekologiska affären samt lite frukt hos frukthandlaren. Gick hem och gav ungarna frukt innan de somnade. Åt lunch själv och promenerade till skolan för att hämta Lucia och sedan åkte vi direkt till svenskan. Lämnade av henne och satte mig på ett fik med datorn. Kollade lite saker innan det var dags att hämta henne igen. Vi åkte hem och åt middag. Jag tog hand om disken och gick sedan till mitt rum för att packa och prata med pappa. Kollade lite serier och pratade sedan med mamma.

Måndag den tjugosjunde innebar jobb från tolv till fyra med bäbisarna, sedan hämta Lucia och ta henne till svenskan. Satte mig sedan på ett fik och pratade i telefon med Lisa, tills jag skulle hämta Lucia igen. Vi åkte hem och åt middag, sedan tog jag hand om all disk, tvättade ansiktet och gjorde te. Satte mig framför film och myste med min tekopp. Pratade snabbt med Lisa och borstade sedan tänderna och la mig.

Tisdag tjugoåttonde vaknade jag vid halv tio och åt frukost direkt. Spenderade resten av förmiddagen i soffan och sängen helt isolerad från omvärlden med en bok, som jag hann läsa ut. Boken var The boy in the striped pyjamas, den var jobbig men fin. Började sedan jobbet vid tolv och det innebar direkt frukt för killarna. Sedan tog cvi en promenad innan lunchen. När de hade påbörjat sin eftermiddagssiesta tog jag hand om tvätt, disk och lagade babymat innan de vaknade igen. De fick lite mjölk och sedan gav vi oss ut på en till promenad. Niclas somnade igen men Rasmus vägrade, så när vi kom igen fick han titta på tv med mig. När Niclas vaknade fick de välling, precis innan C & L kom hem med pizza. Efter maten tog jag en lång promenad med stranden och pratade med pappa. Kan inte förstå att jag inte träffat pappa på mer än tre månader nu, men snart ses vi!

Onsdagen den tjugonionde startade med en sovmorgon, då jag började vid tolv igen. En vanlig jobbdag, där jag tog en promenad och handlade. Dagen var inte speciell alls, på kvällen kände jag mig febrig, så skippade min kvällspromenad och kröp direkt ner i sängen.

Torsdag den trettionde november började jag klockan nio och gav tvillingarna välling, innan de fick ta sin förmiddagstupplur. Medan de sov tog jag hand om tvätt och gjorde barnmat innan jag åt frukost. De vaknade strax före tolv och då fick de lunch. Vi tog sedan en promenad längs stranden. Efter det fick de frukt och vi fick besök av Cecilias väninna som skulle laga lunch åt oss. Hon lagade en spenat- och kycklingpasta, himmelskt god. Jag slutade jobbet vid fem-tiden tiden och tog då en strandpromenad bort till Diagonal mar, shoppingcentret i närheten. Julhandlade lite och var tillbaks hemma vid halv åtta. Nattade bäbisarna och åt sedan middag framför Friends tills Cecilia kom hem från sin träning.

Fredag den första december, julmånaden är här! Jag hade planerat att gå upp vid nio och ta en långpromenad innan jobbet, men insåg imorse att jag var i större behov av sömn än frisk luft. Den här förkylningen har satt sig på hela kroppen, så är ganska slö och seg. Började i alla fall jobbet vid tolv, med att mata bäbisarna med mat, för att sedan äta lunch själv. Vi tog oss sedan ut på en promenad, till Mercadona för att handla. Fick med mig allt på listan och gick hemåt igen. Efter det fick killarna frukt innan sin tupplur. Jag tog hand om tvätt, disk samt fixade mellanmål till Cecilia och te till mig. När killarna vaknade tittade vi på Aristocats tillsammans. En av fördelarna med att jobba med barn, en kan titta på Disney under arbetstid. En annan fördel är det faktum att man kan gå omkring i mjukiskläder hela dagen, för ens primära (och vissa dagar enda) umgänge är två nio-månaders killar. När filmen var slut tog vi en promenad längs stranden, för att sedan komma in i värmen igen. Jag åt då lite middag innan jag gav de välling. Bytte sedan om de till pyjamas så Cecilia kunde amma dem. Jag fick under tiden röra om i en kastrull i köket, som skulle bli pepparkaksdeg. Nattade bäbisarna och sa hejdå till C som skulle iväg på en middag. Ringde sedan Elsa på facetime och pratade en stund med henne. Tog sedan hand om diskberget i köket och satte mig framför datorn och åt vindruvor, samtidigt som jag pratade musik med en kompis. Vi sa god natt för en stund sedan och nu ska jag göra mig i ordning för sängen, så jag kan lägga mig direkt när Cecilia kommer hem.

extraanteckning:

Idag är det tre veckor tills jag åker hem för lite julledighet. Tre veckor tills jag får krama om familjen, sova i min säng och träffa flera saknade vänner. Längtar såklart, men samtidigt känns det lite tråkigt att det är så snart, för det innebär en hel del hejdån här. Hejdå till sådana som åker hem, eller vidare på nya äventyr.

Tisdagen den tjugoförsta november spenderade jag förmiddagen i sängen och tittade klart på Stranger Things, serien jag följt slaviskt under en kort period. Började jobba vid tolv och då var det fruktdags för bäbisarna. Åt sedan lunch själv och fixade en del hemma innan det var dags för deras lunch. Jobbade fram till åtta och tog då en promenad på två timmar. Det var inte avsiktligt att det skulle bli så länge, men först pratade jag med mamma, farmor och sedan med Elsa och då rann tiden iväg.

Onsdagen den tjugoandra november inleddes (såklart) med en sovmorgon och jobbade sedan från tolv fram till åtta i vanlig ordning. Tog sedan en promenad, där jag först pratade med Ester och sedan Lisa i telefon, då även den promenaden blev två timmar lång.

Torsdagen den tjugotredje november innebar jobb hela dagen, från nio till fyra. Vilade sedan lite på rummet, pratade snabbt med Kirre och sedan övriga familjen innan jag tog mig ut på en promenad.

Fredagen den tjugofjärde november började med en promenad upp till stadshuset, där vi hade lite olika ärenden. Ett av ärendena var att skriva in mig i lägenheten, så jag kan få post osv. Är fortfarande skriven på min adress i Sverige, detta var endast för att Barcelona stad ska ha koll på vilka som bor i lägenheterna. Efter att det var klart promenerade jag tillbaks, medan Cecilia fortfarande hade lite kvar att fixa där. Jag fixade babymat när jag kom hem, innan jag tog mig till affären och storhandlade. Kom tillbaks nästan samtidigt som Cecilia och tvillingarna, så bäbisarna fick lunch och sedan vi vuxna med. Hämtade Lucia från skolan och följde henne till simningen, innan jag hoppade på en buss mot shoppingcentret, la maquinista. Där mötte jag upp Karoline, för lite Black Friday-shopping. Fyndade lite på rean, både till mig själv och julklappar. Vi åt lite middag och stannade tills de stängde, då åkte vi vidare till en cerveseria, det vill säga ett enormt ölhak. Där drack vi en del öl, mötte upp några fler och spelade bordsfotboll. Drog mig hemåt vid ett-tiden.

Lördag den tjugofemte november inleddes med uppstigning 8.30, då vi skulle åka hemifrån vid tio. Lucia skulle nämligen på violin-konsert, så jag jobbade i lördags. Lämnade av C & L vid elva i lokalen där konserten skulle vara och promenerade sedan vidare med killarna. Vi gick och gick, tills vi kom fram till en stor park. Där satte jag mig på en bänk i väntan på att de skulle vakna. När de väl hade vaknat så var det banandags, samt titta på hundar som lekte. När bananerna var uppätna promenerade vi till ett köpcentrum i närheten, för att handla lite mjölkpulver och så vidare. Gick sedan tillbaks till konserten och tajmade in perfekt med att den var slut. Vi gick då till ett litet lunchställe och lunchade. När allt var klart så slutade jag och promenerade då till Karoline. Vi gick vidare till en liten nordisk julmarknad, det vill säga med saker från dem nordiska länderna. Fick väldigt mycket julkänslor och det fick en att börja längta lite ytterligare till jul. När vi kände oss klara på marknaden shoppade vi lite, innan vi gick och handlade middagsingredienser. Jag drog mig sedan hemåt för att fixa i ordning mig en aning, lite smink och snyggare kläder. Åkte sedan tillbaks till Karoline, där hon och jag åt middag. Några till anslöt efter middagen för lite förfestande där. Promenerade sedan till Otto Zutz, en klubb i närheten, där vi spenderade natten med att dansa tills solen började gå upp.

Söndagen den tjugosjätte november fick en seg start, då jag tog en välbehövlig sovmorgon. När jag vaknade var det ingen hemma förutom jag, vilket var väldigt skönt. Kunde äta frukost i lugn och ro, för att sedan duscha och fräscha till mig lite. Tog sedan tunnelbanan till Barceloneta där jag mötte upp mitt lilla, tyska tjejgäng; Henriette, Karoline och Ise. Vi promenerade till en irländsk bar och tog in lite lunch. Minns inte vad stället hette men de hade väldigt bra mat och priser. Åt en kycklingburgare med pommes och en liten caesarsallad. Efter en lång lunch med mycket skratt och snack begav vi oss mot Bunkern, för att titta på solnedgången. Där tog vi lite bilder, innan vi satte oss på en filt och åt choklad, samt tittade ut över Barcelona. När solen gått ner och vi börjat frysa begav vi oss vidare mot centrum igen. Vi hamnade på en tapasbar, där vi tog in lite mat, dryck och spelade kort. Bra avslut på en intensiv helg.

Karoline, (jag), Henriette och Ise, mina bästa här i Barcelona.

Lördagen den artonde november innebar jobb för min del, började vid tolv så tog en rejäl sovmorgon. När mina kära besökare var klara på stan, efter en sightseeingtur tog jag en promenad längs stranden med bäbisarna och mötte upp dem. Vi tog en fika och promenerade sedan runt i Poblenou tills jag slutade jobba. Då åt vi middag på en restaurang på Ramblan här, vilket var väldigt gott! Efter middagen drog vi oss hemåt och sov.

Söndagen den nittonde började med att vi åkte in t stan, med sikte på Boquerian. Den var dessvärre stängd så vi tog en fika i närheten istället. Efter fikat köpte vi smörgåsar på ett litet bageri som vi tog med som picknick. Åkte sedan till Parc Guell, där vi promenerade omkring och kikade. Åt sedan goda smörgåsar och pausade en liten stund. Promenerade sedan vidare i parken, tills vi kände oss klara och tog varsin glass.
Tog sedan en taxi till Bunkers del Carmel, en utkiksplats med vy över hela Barcelona. Efter en liten promenad i brant uppförsbacke och stark insats av framförallt morfar nådde vi toppen. Turligt nog tyckte de alla att det var värt att ta sig dit, då vi hann precis i tid för att se solnedgången. Vi stod och beundrade en stund, samt promenerade runt lite där uppe för att beundra åt alla väderstreck. Tog oss sedan ner en bit och tog en buss till gamla stan. Åt middag och drack sangria på hotellet där vi åt på torsdagen. Vi tog in en del tapas, vilket var helt rätt val. Åkte sedan tillbaks till deras hotell och hängde lite i hotellbaren med varsin drink innan mamma och Anna följde mig hem.

Måndagen den tjugonde, började med en sovmorgon (i vanlig ordning, när tillfälle ges). Promenerade sedan längs stranden och mötte upp mina besökare. Vi promenerade en bit och slog oss sedan ner för en kaffepaus. Var dock bara mamma som tog kaffe, Anna drack te och jag och morfar varsin persikojuice. Vi promenerade sedan tillbaks längs stranden och till ett café där vi åt lite mackor som tidig lunch. Gick efter det till deras hotell och de hämtade sina saker för att börja bege sig mot flygplatsen. Blev stora hejdåkramar innan de hoppade in i taxin och for iväg. Alltid lite tråkigt när folk som varit på besök ska bege sig hemåt, men samtidigt känns det helt naturligt att jag stannar kvar, för Barcelona är platsen där jag ska befinna mig just nu. Hade inte velat vara någon annanstans för tillfället, det här är ”hemma”. I vilket fall, när de hade åkt så promenerade jag hem och låg och vilade framför serier i några timmar. Började sedan ett jobbpass vid fyra-tiden och jobbade fram till åtta ungefär. Tog hand om disk och tvätt innan det var middagsdags. Blev pizza, då vi hade besök som köpte med sig det. När barnen hade somnat satt jag uppe ett tag till och umgicks med Cecilia och hennes vän. Roliga konversationer med mycket skratt, vilket alltid är uppskattat.

Måndag trettonde november till onsdag den femtonde var alla jobbdagar, där jag började vid tolv och slutade runt åtta. Ingenting speciellt hände under dessa dagar utan de flöt på som vanligt.

Torsdag den sextonde november var däremot annorlunda, då hade jag nämligen inplanerat besök av mamma och morfar. De landade sent på kvällen innan och därför sågs vi först på torsdagen. Dagen började iallafall vid åtta, då jag låg och gosade med bäbisarna i en dryg timme, samt klädde på dem. Åt sedan frukost, förberedde lunch till småttingarna samt hängde en del tvätt. Mamma och morfar kom hit strax före elva, precis efter att N & R hade vaknat från sin siesta. Det var en så himla skön känsla att få krama om mamma igen, för det är en stor kontrast att gå från att ses varje dag till att inte ses på tre månader. Var även väldigt roligt att träffa morfar, då han är väldigt pigg och glad att ha med. Niclas var väldigt rädd för mamma och morfar, så jag fick ha honom i famnen medan de skulle matas med frukt. När de hade ätit upp och alla kände sig klara, tog vi oss ut på en promenad längs stranden. När klockan närmade sig halv två promenerade vi till ett litet torg och köpte lunch, indiskt. Kom sedan hem och åt, både vuxna och barn. Efter maten var det inga som helst problem, utan Niclas vågade till och med sitta i mammas famn, samt dra på charmen rejält gentemot dem båda. Cecilia kom hem vid tre-tiden och vi lämnade sedan henne och barnen vid fyra. Då gick vi till mamma och morfars hotell (tio minuter bort) och tog en stödvila. Åkte sedan in till stan och promenerade runt. Först gick vi till hamnen och tittade på stora lyx-yachts, sedan vidare till ett hotell där jag hängt förut. Planen var att gå till deras tak-terrass men den var stängd så vi hamnade nere i baren istället. Vi tog in sangria och lite tapas, vilket var väldigt gott alltihop. När allt var betalat och klart gick vi vidare och hamnade till slut på ett av mina favoritfik och köpte glass. Åkte sedan hemåt och tog varsin drink på deras hotell innan jag promenerade hem.

Fredag sjuttonde november började med frukost, följt av en promenad till hotellet. Satte mig i receptionen och väntade in de andra. De kom ner och det blev återigen stora kramar, för nu hade Anna anslutit också. Vi satte oss sedan på en buss och åkte mot La pedrera, ett av Gaudí-husen. Vi kollade in hela huset, uppifrån och ner, då det var den rutten man skulle ta. Huset var verkligen fint, min favoritdel var taket, då man hade utsikt över hela Barcelona. När vi hade gått igenom allt och kikat i shoppen gick vi till ett mysigt, lite exklusivare café för en fika. Vi tog in lite olika saker och delade på, vilket var bra då man fick smaka på fler saker. När allt var uppätet promenerade vi till Uniqlo, där det shoppades en del. Efter det var det lunch-dags, på Berria Bilbao. Ett pinchos-ställe med god mat, men dålig sangria. Vi tror dock att det var något fel på just den vi fick. Efter maten kikade vi lite på katedralen och en mosaikvägg, innan vi begav oss hemåt. De åkte till sitt hotell och vilade och jag åkte hem för att lämna av kameran och byta lite kläder. Promenerade tillbaka efter någon timme och vi åkte till ”The Magical Fountain” och tittade på den. De var imponerade, vilket var skönt, då det är en av mina favoritsaker i Barcelona. Vi promenerade sedan ner till shopping-centret La arena och slog oss ner på en restaurang på taket. Åt en god middag, med utsikt samt en sangria gjord på Cava. Tog oss sedan hem och tog varsin drink på deras hotell innan jag promenerade hem.

Fredag tionde november:

I fredags började jag jobba vid halv tio och dagen flöt på bra i vanlig ordning. Hann med en storhandling och lite tvätt-hantering. Handla får man göra ofta när man är fem personer i ett hushåll, då vi inte har det största kylskåpet och därmed måste handla oftare. Vid halv fem gick jag och hämtade Lucia och följde henne till simningen. Tog sedan metron in till Jaume 1 och promenerade till en frisörssalong där jag hade bokat klipptid. Efter klippningen tog jag mig till Placa Catalunya och mötte Emma. Vi promenerade till Boquerian, där planen var att handla middag. När vi hade gått runt där ett tag kände vi att pinchos lockade mer, så vi började gå mot poble sec. Dock hann vi köpa varsin glass till promenaden, med smak av choklad och cocos. Den smakade precis som chokladboll i glassform, otroligt gott! När vi kom fram till poble sec så kom vi till Carrer de Blai, vilket är en gata fylld av olika pinchos-resauranger, så man kan välja och vraka. Pinchos är alltså baskisk tapas, det vill säga småplock. Vi testade två av ställena, första åt vi mer matiga rätter och på den andra fick det bli drinkar och efterrätter istället. Åkte sedan hem till henne och tittade på film och hade det mysigt med ansiktsmasker och manikyr. Begav mig hemåt och efter en del strul med nattbussarna (i vanlig ordning) kom jag äntligen hem och kunde sova.

lördag elfte november:
Lördagen började med en liten sovmorgon, innan jag fixade mig och begav mig mot El Arból. Där väntade Karoline, för vi skulle bruncha. Hon åt ägg benedict, drack en latte och smoothie ur ett glas som såg ut som en glödlampa. Jag åt en macka med äggröra och drack lemonad, kändes som att vara i Florida. När vi hade ätit upp var vi fortfarande lite sötsugna, så vi beställde in en oreo-cheesecake att dela på. Den åt vi inte ens halva av, då den var väldigt mättande. När allt var betalat och klart promenerade vi till universitat och tog tunnelbanan till La Maquinista, ett av Barcelonas största shoppingcenter. Där spenderade vi hela dagen, med att strosa i affärer. Karoline shoppade en hel del, både till sig själv och julklappar. Jag köpte endast strumpbyxor och lite ansiktsmasker. När vi kände oss klara var planen att åka hem med bussen och laga mat hos henne. Bussen tog oss en bit, men sedan stannade den på grund av en demonstration (ovanligt!!!!). Skulle sedan ta en annan buss, men den kom aldrig så vi fick ta tunnelbanan. Vi hamnade mitt bland de demonstrerande katalanerna som också skulle ner i tunnelbanan. Fick i alla fall med nöd och näppe plats på en tunnelbana och åkte till Diagonal. Där gick vi och handlade middagsingredienser innan vi promenerade hem till henne. Vi lagade en pastagratäng med kyckling, samt skar upp grönsaker och dippade i guacamole. Åt sedan allt i hennes säng och hamnade i matkoma framför lite filmer. Var hemma vid ett-tiden, vilket var skönt.

söndag tolfte november:
Söndagen började även den med en sovmorgon, innan jag åt frukost och fixade mig. Åkte sedan till Placa Espanya med bussen, där jag mötte Karoline. Vid promenerade omkring vid Mnac, ett museum som ligger på mont juic. Båda hade med sig kamerorna så blev en hel del bilder. Vid åt sedan lunch på en bänk, med utsikt över hela staden. Karoline hade tagit med sig resterna från gårdagens middag och det räckte perfekt till oss. När maten var uppäten promenerade vi vidare, mot en kaktuspark. Det var alltså en liten park fylld med kaktusar. När vi kände oss klara där gick vi tillbaks mot staden och Maremagnum, ett shoppingcenter vid hamnen. Där tog vi en fika och fotade, samt beundrade solnedgången. Sen begav sig båda hemåt, då hon behövde tvätta och jag lika gärna också kunde åka hem då. När jag kom tillbaks så pratade jag med Lisa, i säkert två timmar. Alltid mycket att prata om och svårt att lägga på.

måndag 6/11

Jobbet började vid tolv så hann sova ut ordentligt och ta igen lite sömnskulder från helgen. Matade bäbisarna och tog sedan ut de på en långpromenad. Lunchade när vi kom tillbaks och gick sedan för att hämta Lucia. Vi åkte till svenskan, där jag lämnade av henne. Satte mig sedan på ett fik och drack juice, medan jag pratade i telefon med mamma. Lucia slutade vid halv sju och då åkte vi hem och åt middag. Kvällen avslutades med ett snabbt träningspass på taket.

tisdag 7/11:
Började vid tolv igen och det var en helt vanlig dag som väntade. Promenerade och tog det lugnt, på kvällen badade jag bäbisarna. Det var verkligen allt som hände den dagen haha.

Onsdag 8/11:
Började likt föregående dagar vid tolv och hade till skillnad från då, en väldigt produktiv dag. Vek tvätt, hängde en tvätt och satte igång ytterligare en maskin efter det. Tog även hand om diskberget i köket, genom att tömma och fylla diskmaskinen. Lagade lunch till bäbisarna och tog en långpromenad. Storhandlade och lagade middag, nattade sedan alla barnen och efter det slängde jag mig på soffan. Passade på att prata med Elsa och dricka te.

torsdag 9/11:
Torsdagen började även den vid tolv. Gav tvillingarna frukt, tog en långpromenad med dem och tog sedan hand om tvätten innan jag gav dem och mig själv lunch. Tog sedan en till promenad innan vällingen. Nattade bäbisarna med godnattsaga och barnsånger. Pratade sedan på facetime med mamma och bokade en del saker inför hennes vistelse här nästa vecka!! Ska bli så himla roligt att få besök igen.

Lördagen startade med frukost och sedan en liten smink-stund. Hoppade sedan på bussen in mot stan och åkte hela vägen till Placa Espanya. Där mötte jag upp Henriette och Karoline och vi promenerade till Caixaforum, där de just nu har en Andy Warhol-utställning. Vi betalade inträde (4€) och begav oss mot utställningen. Det var många häftiga bilder, en del man kände igen och en del som var nytt för mig. Ise anslöt efter en stund och när vi alla kände oss klara med utställningen kollade vi in resten av muséet, bland annat en takterrass med utsikt över slottet på Mont Jüic. När vi var klara promenerade vi till en asiatisk restaurang och lunchade. Vi alla åt Kyckling Teriyaki och vårrullar, vilket föll mig perfekt i smaken. Efter det promenerade vi till ett shoppingcenter och köpte glass. Begav oss senare in mot centrum och strosade i affärer. Ise lämnade vid halv sju och då promenerade vi resterande till ett café. Hann precis beställa och slå oss ner innan regnet öste ner. Vi fikade, spelade kort och väntade på att det skulle avta. Det avtog efter en stund så Henriette begav sig hemåt (jobb) och jag och Karoline promenerade hem till henne. Innan vi nådde hennes lägenhet stannade vi på en liten mataffär och handlade middag. Väl hemma började vi laga pasta pesto med mozzarella, tomat och stekt lök medan vi drack sangria. När maten var klar åt vi äntligen och drack lite mer sangria. Fixade sedan till sminket, jag bättrade på lite och Karoline gjorde om ganska ordentligt. När båda kände sig klara tog vi oss till en bar som låg i närheten av hennes lägenhet, bara ett kvarter bort. Varsitt glas cava och sedan en mojito innan det bar av till nästa ställe. Där mötte vi upp lite människor och började spela biljard, vilket jag sällan gör. Det var riktigt kul och vi stannade tills baren stängde. Då drog vi vidare till en klubb och bar där vi spenderade resten av natten. Sov hos Karoline, eftersom hon bodde i närheten, och vi gick och la oss vid halv åtta på morgonen. Blev festande hela natten, något jag verkligen inte tänkt, då jag var väldigt trött sen natten innan. Aja, nu blev det som det blev och det är oftast de spontana, oplanerade kvällarna som blir de bästa i slutändan.

söndag:
På söndagen vaknade vi vid ett-tiden och tog oss ut vid halv två. Styrde direkt stegen mot lite hederlig ”dagen-efter-mat”, nämligen McDonalds. Köpte med oss och satte oss på en parkbänk i närheten och åt. Promenerade sedan till Parc de Ciutadella och la oss där på en filt. Vi lyssnade på musik, läste och låg och snackade i solen. Ganska skönt med en lugn dag där man ändå var ute, aldrig roligt att sova bort en dag inomhus. När vi senare blev hungriga igen mötte vi upp Ise, Henriette och några tjejer från deras spanskakurs. Vi gick till den kinesiska restaurangen där jag och Karo har ätit ett flertal gånger. Alla uppskattade stället, då det är billigt och gott. När vi hade ätit upp och betalat begav jag mig hemåt, mot en dusch och lite slappande i sängen framför serier.

Torsdag andra november:
Började jobba vid tio och fortsatte till fyra. Under dagen hände inget speciellt, utöver en tur till Mercadona och en lång promenad. Under eftermiddagen kom Cecilias kompis Anne över och hon hade med sig indisk mat till lunch, väldigt gott! När jag slutade gick jag till mitt rum och organiserade om min garderob, då Kristofer tog med sig lite varmare kläder. Slappade sedan framför serier innan jag tog mig ut och körde ett lätt träningspass med Ise.

Fredag tredje november:
Jobbade som vanligt, mellan nio och halv fyra ungefär. Återigen hände inget särskilt, vi tog oss en promenad och var ute ett bra tag, men annars hände inget speciellt. Efter jobbet tog jag en lång promenad in till centrum, vilket tog mig drygt en timme. Vid Placa Catalunya mötte jag upp Karoline och Henriette. Vi gick till Sephora och köpte lite ansiktsmasker. Sedan gick vi vidare till Carrefour, vilket enligt mig är en av de bästa matbutikerna. Handlade lite middagsingredienser och tog bussen hem till Karoline. Vi började laga mat och precis när vi var klara anslöt Ise också. Vi åt middag och snackade och skrattade i vanlig ordning. Efter middagen var det dags för filmkväll, med snacks och filtar i soffan. Vid halv två-tiden började vi bege oss hemåt. Jag och Ise skulle åt samma håll så vi promenerade till busshållplatsen för att ta varsin buss hem. Där stod det dock på realtidstavlan att hennes buss skulle gå om 30 minuter och min om 25. De skulle egentligen gått om 5 minuter bägge två. Vi väntade en stund för säkerhets skull men började sedan gå ner för gatan mot Placa Catalunya och blir då omkörda av min buss. Gissa om jag blev irriterad.. Väl framme vid Placa universitat kollade jag reseplaneraren igen, för att se hur jag skulle komma hem. Den föreslog en buss som lät bra så jag ställde mig på den busshållplatsen. Bussen kom men med en annan slutstation än den som telefonen hade föreslagit. Frågade då busschauffören om den stannade vid min hållplats och hans svar gjorde mig genuint chockad. Allt han sa var; "Inga frågor". Fråga igen och sa verkligen "snälla" upprepade gånger. Hans svar var detsamma men med en argare ton. Hoppade av bussen och irritationen växte i mig. Tog tillslut en buss hem och var hemma vid tre.

Kirre och cola // Poolhäng // Strandselfie

Söndag tjugonionde oktober:
Vi tog oss upp efter en liten sovmorgon och åt frukost innan vi begav oss ut på en promenad längs stranden. Vi gick till Olympiahamnen och förbi marinan där. När vi var tillbaks hemma gick vi upp till taket och solade och lyssnade på musik. Kirre tog sig även ett dopp, något jag avstod då jag vet att det är alldeles för kallt. Han hoppade i och var uppe nästan lika snabbt igen, vilket gav mig ett gott skratt. När hungern började kännas av gick vi ner till stranden och åt lunch på en av strandbarerna. Spenderade sedan resten av eftermiddagen på stranden innan vi gick tillbaks för att jag skulle jobba. Kvällen fortskred utan några större svårigheter och vi somnade lite för tolv.

Polaroidbild från Café Alsur // Våra fina pumpor // Turistbild

Måndag trettionde oktober:
I måndags tog vi oss upp relativt tidigt och åt frukost innan vi begav oss mot Bunkers del Carmel. Tog en tunnelbana och promenerade därifrån. Enligt google maps skulle promenaden ta 25 minuter men den tog betydligt längre, då det var brant uppförsbacke hela vägen. Själva rutten var väldigt fin att gå, men jag märkte att min kondition inte var på topp, i synnerhet inte eftersom att jag hade dragit på mig en släng av förkylning efter helgens festligheter. Kristofer tyckte iallafall om platsen, vilket var bra, då det är en av mina favoritplatser i Barcelona. När vi hade beundrat utsikten färdigt och fotat en del begav vi oss ner och tog en buss till centrum. Där strosade vi längs Passeig de Gracia, förbi Casa Batlló och La Pedrera (gaudíhusen) innan vi hamnade på Alsur Café för lunch. Kirre åt pannkakor med bacon och jag åt samma som jag åt förra gången jag var där, våffla med bacon, ost och avokado. Efter lunchen promenerade vi runt i affärer innan vi mötte upp Ise för en fika. Efterlikna begav vi oss hemåt, för jag skulle återigen jobba. Jobbade till nio ungefär och då rostade vi kastanjer och skar pumpor, riktig höstkänsla verkligen! Pumporna blev superfina och kastanjerna goda.

Insidan av Santa Maria del Mar // Kristofer på Bunkers // Utsidan av den katedralen

Tisdag trettioförsta oktober:
Tog oss till hamnen och kikade på lyxbåtarna innan vi promenerade in i gamla stan. Gick in i Santa Maria del mar, en otroligt fin katedral som ligger i Born. Efter att ha beundrat den rån både in- och utsidan traskade vi vidare. Köpte varsin kaffe och strosade omkring i några timmar innan vi köpte lunch. Var hemma vid två-tiden igen och då passade båda på att vila. Jag jobbade på eftermiddagen och vi tog det allmänt lugnt. På kvällen packade i och spenderade sedan kvällen på taket med musik och kramar.

Under tillverkningen // Utsikt // Baren där vi lunchade i söndags

Onsdag första november:

Vi steg upp vid halv åtta och åt frukost, sedan vidare till bussen. Åkte till Placa Espanya och där bytte vi till flygbussen, som skulle ta oss till flygplatsen. Vi checkade in Kirres bagage och tog en lång fika, innan vi kramades hejdå. Alltid jobbigt att säga hejdå, men inte särskilt långt tills vi ses nästa gång. Jag åkte tillbaks hem och började jobba direkt. Fick en paus vid fyra och då passade jag på att ta en siesta då jag skulle jobba på kvällen igen. Det gick väldigt enkelt dock så spenderade kvällen i soffan framför serier efter att alla barnen somnat.