Tjejer och öl / Coogee beach / Fullsmockat Ivy / Manly / Elin 21 / Hotdogs / Fullmåne / Manly beach / Födelsedagsbarn / I väntan på båten / Three Monkeys / Fint kvällsljus / Hugo & Erika / Bästis / Kväll över Sydney / Solnedgång utan dess like / Sovstunder i solen / Manly hamn / Scary Canary / Operahuset / Erika & Philip

En av familjemedlemmarna här i lgh 3010 i Sydney fyllde år förra veckan. 21 bast och självklart blev det födelsedagsfest! Riktigt lyckat med först lite middag och bubbel, sen förfest och utgång på ett ställe i Darling Harbour som heter Bungalow 8. Annars hann vi med att gå ut på Ivy, Frankies, Establishment, Three Monkeys och Scary Canary (där det var silent disco då alla har på sig hörlurar istället för att det spelas musik ut i högtalare, sjukt kul) medan Erika var här. Herregud.. nu blir det ett par vita veckor för min del!

I söndags tog vi tåget till Katoomba för att gå runt i Blue Mountains och andas lite frisk luft. Minst lika fint som förra gången jag var där men sjukt mycket varmare - och jobbigare att gå omkring! Det är ju en hel del upp och ner så dagen efter kände man det rätt ordentligt i benen! Men det var det värt.

En annan av dagarna tog vi på oss promenadskorna, gick ut och åt en ordentlig frukost på ett italienskt café som blivit en favorit här i Sydney och sedan gick vi på en riktig sightseeing-promenad genom hela stan! Vi gick längs med George Street, såg Queen Victoria Building, gick igenom The Rocks, fotade i Circular Quay, spanade in Harbor Bridge och Operahuset, fotade ännu mer i Royal Botanical Garden och fascinerades av träden i Hyde Park. En riktig toppendag med andra ord!

Erika, min bästa och äldsta vän, kom alltså ner för att hälsa på mig i två veckor. Kunde inte bett om en bättre start på 2017! Efter att hon dykt upp i en taxi sent på kvällen och vi gått ut för att äta lite sushi, ta en bärs och bara smälta att vi båda två var på andra sidan jorden tillsammans - gick vi och la oss för att ta oss ut på lite äventyr dagen därpå. Vi tog tåget till Bondi och åt en brunch innan vi gick coastal walken till Coogee. Tog oss ungefär 3 timmar, vilket var ganska segt gjort av oss. Men vi var rätt trötta efter varsin lång resa och dåligt med sömn. Dessutom var det runt 37 grader och solen stekte på rätt rejält!

Coastal walken är bland det finaste här nere i Sydney, så det var en bra start på resan!

På måndagen för två veckor sen körde pappa och Emily mig till Arlanda som så många gånger förr. Planet tillbaka till Sydney skulle gå kl 13:55 med ett stopp i Bangkok. 20 timmar allt som allt. Kändes som en lyx när resan till Sverige var på 30+ timmar. Thai airways var också en lyx, ena planet var på två våningar och hade 4 jet-motorer. Kände mig som en riktigt nörd som blev exalterad av det, men har man levt med ett helt gäng piloter kanske det inte är så konstigt ändå. Landade sent på kvällen och delade en taxi hem med en svensk tjej som jag träffade på planet. Väl hemma blev det kramkalas med alla i "familjen" och sen blev det några timmars sömn.

Dagen därpå kom Erika och våran två veckors semester började!

2017 hörrni! Har inte varit så aktiv här på bloggen sen innan jul vilket snart är 2 månader sen. Var tar all tid vägen? 6 bilder från jul och nyår som firades i Sydney med en massa svenskar. Den 24e firade vi jul i vår lägenhet med tomtegröt, luvor och julklappsleken. Den 25 firar man jul i Australien och då var vi på Coogee beach där det var en helt galen dagsfest. Sjukt kul! På nyår var vi hemma hos oss igen och det blev ett riktigt lyckat avslut på året :)

Efter nyår har vi solat, haft picknick, åkt till hemliga stränder, ätit pizza, haft fina solnedgångar och bara allmänt njutit av ledighet och värme. +35 grader nästan varje dag! Den 18e januari satte jag mig på ett flyg mot Sverige för att överraska familjen. Dom anade ingenting och svimmade nästan när jag klev in i vardagsrummet och sa hallå hallå!

Väl i Sverige blev jag hämtad av Erika och Denise på Arlanda. Förutom att det var kallt och jet-laggen var ett faktum så var det så jäkla skönt att vara hemma igen! Första veckan somnade jag redan kl 19 på kvällarna och vaknade innan 05 på morgnarna. Jag fick se några fina soluppgångar, äta goda frukostar, dricka supergott bryggkaffe, äntligen hänga med Emily och premiärgrilla(!!) korv på Ellen och Uggis nya altan. En och annan utgång blev det också.

Tiden har gått både snabbt och långsamt, som alltid. Och när jag tänker efter har jag inte gjort så mycket här hemma i Sverige och det har varit väldigt skönt. Annars brukar det vara en väldig stress när jag är hemma och hälsar på. Men jag har hunnit träffa Evelina, Mattias och Charlie som blir 1 år nu(!!), hängt med mammsen och pappsen, firat Simon som blev 18, träffat farbröder, en moster, en morfar och kusiner, druckit vin och ätit frukostar med bästisar och träffat andra nära och en kärlek.
Det har varit en grym semester med andra ord och det är med ångest som jag lämnar det här igen.

Ett par dagar kvar nu innan det är dags att åka tillbaka till Sydney och familjen där. Jag ska verkligen passa på att suga ur det sista ur familjen och njuta till max av Sverige. Det bästa är ändå att jag får med mig Erika till Sydney i två veckor så semestern är inte slut än!!!
Detta året kunde verkligen inte ha börjat bättre. PUSSSS OCH KRAM

Så, vi sov en natt på Jacobs farm och passade på att hälsa på hans kossor och se hur mjölkningen gick till. Sen körde vi fyrhjuling och sköt med gevär (jag träffade målet på första skottet! :D) innan jag, Johanna och Jake åkte ut till kusten och Torquay igen. Det blev en till hamburgare och ett dopp i det blå innan vi åkte tillbaka till Melbourne för en sista dag på stan.

I Melbourne gick vi runt och kollade på konst/grafitti, åt lunch, drack gott kaffe och så åkte vi en sväng till St Kilda som är Melbournes närmsta strand. Melbourne var verkligen en riktigt mysig storstad! Det kändes, precis som alla sagt, som att Melbourne är lite mer chill och avslappnat än vad Sydney kan vara.

Efter en heldag på stan åkte vi tillbaka till Jakes familjs hus där vi sov en sista natt. Sen bar det av i lattjolajban lådan igen, tillbaka mot Sydney! :)

Efter två dagar i bilen kom vi fram till Melbourne och efter en simtur på ett badhus och en brunch senare mötte vi upp Jake och Jacob, vänner till Johanna. Tanken var att vi skulle stanna med dom i Melbourne över helgen, men en helg blev 6 dagar.

Det började med att vi blev bjudna på en riktig Australiensk bbq hos Jakes familj innan vi drog ut på en bar-runda på fredagen. Sen på lördagen körde vi längs Great Ocean Road ner till en supermysig kuststad, Lorne, där vi åt våra livs godaste hamburgare!! Sen åkte vi vidare till Wye River där killarna jobbar som surf-guards. Vi hängde på deras strand, spanade in surfare, åt fish & chips och kollade på film i deras strand-hus när det började regna. När killarna jobbade passade jag och Johanna på att dricka gott kaffe och njuta av att vara långt borta från storstan.

På söndagen åkte vi vidare längs Great Ocean Road och stannade vid Johannas Beach och The Twelve Apostles. Det var så sjukt fint och häftigt att se! Har velat se det så länge och nu blev det äntligen av!! Efter det åkte vi ut till Jacobs familj och deras 150 kor. Dom äger en mjölk-gård som vi fick en rundtur på på måndagen. Men mer om det nästa gång :)

Och så var vi tillbaka i Sydney! 9 dagar var vi on the road och det har varit en så himla bra resa! Vi åkte ut ur Sydney mot Melbourne på onsdagen och spenderade första två nätterna i bilen längs med motorvägen. Under dom dagarna åt vi middag i huvudstaden Canberra, åt frukost på ett bageri i Gundagai, körde genom Snowy Mountains och såg kängurur och helt otroliga utsikter. Tystnaden där uppe i bergen var så fin. Bilen däremot var riktigt riktigt ful!