Förra fredagen vid 16:00 gick vårt flyg från Umeå flygplats mot Stockholm. Det var startskottet på familjens resa till Thailand och Koh Lanta där vi nu befinner oss. När vi kom fram till Stockholm hämtade vi ut vårt bagage och vandrade mot Clarion hotellet i Skycity. Tidigare när vi har bott på Arlanda har vi bott på billigare hotell som ligger en bit utanför flygplatsen men den här gången bestämde vi oss för att vi skulle bo på Clarion då det är betydligt mycket smidigare än att stressa till någon buss tidigt på morgonen. Väl på hotellet började vi alla känna oss lite hungriga så vi gick upp till hotellets restaurang, det fanns inget bord direkt så vi fick boka ett till senare på kvällen. Vi gick då och köpte lite snacks på McDonalds och åt det på mamma och pappas rum. Det enda vi gjorde efter det var att käka middag på hotellet, hamburgare med pommes. Ganska gott. Inte den godaste jag har ätit dock.

Klockan ringde dagen efter 04:40 för min del. Trött som jag var ville stänga av larmet och somna om men jag visste att det inte gick. Jag pallrade mig upp och tog en snabbdusch. Därefter möttes familjen upp för att äta frukost på hotellet. Ingen var speciellt hungrig men jag fick i mig en surdegsfralla, två pannkakor, juice och vatten. Det blev lite stressigt på slutet så det var bara att kasta i sig det sista. 06:00 checkade vi in vårt bagage och sedan var det bara att ställa sig i den evigt långa kön till säkerhetskontrollen. När vi var igenom var klockan strax innan 07:00 så vi vandrade bort mot vår gate eftersom att Qatar Airways (som vi flög med) alltid har boarding en timme innan avgång. Eller tja, inte boarding till planet utan boarding till gaten.

Flyget lyfte kring 08:00 och resan tog cirka 6 timmar till vårt första stopp - Doha. Flygresan gick toppenbra! Jag sov en stund samtidigt som jag hade Mamma Mia på i bakgrunden och sedan fördrev jag tiden med lite keeping up with the Kardashians och första Narnia filmen. Vi landade i Doha kring 14:00 i Sverige. Klockan var då 16:00 där. Vi åt något middagsaktigt på Burgerking och vandrade sedan mot tåget som skulle ta oss från ena sidan av flygplatsen till andra. Sedan var det dags att boarda nästa plan mot Krabi. Även den flygresan gick bra. Jag sov i princip hela resan och när jag inte sov så tittade jag på film.

Vi landade i Krabi klockan 06:15, thailändsk tid, alltså klockan 00:15 i Sverige. Trots att jag hade sovit på planet var jag fruktansvärt trött och slut i hela kroppen efter flygresan. Som tur var gick passkontrollen otroligt snabbt och för första gången någonsin kom vårt bagage nästan direkt. Klockan var strax innan 07:00 när vi satte oss i vår transferbuss som skulle ta oss från Krabi till bilfärjan över till Koh Lanta. Bussresan gick helt okej, jag mådde lite illa på grund av att jag var trött och jag sov bitvis under resan. När vi var framme på hotellet var klockan kring 09:00, vi checkade in men fick inget rum förrän 14:00 så vi begav oss till frukosten och sedan till stranden där vi träffade våra resekompisar från Skåne.

Ingen var på superbra humör under dagen. Alla längtade efter att få komma in på rummet och vila. När vi väl fick vårt rum somnade vi på direkten och sov i några timmar. Hur skönt som helst! Den kvällen åt vi sedan nyårsmiddag på stranden. Mer om det i nästa inlägg!

Det var väl allt om resan hit. Snart kommer det fler inlägg från Thailand. Jag har varit lite seg på att uppdatera men det är bland annat pga matförgiftning, dåligt internet på hotellet och tidsbrist.