Idag är det midsommar och jag firar genom att jobba dubbelt haha, först på Ziczac och ikväll på Paf. Men jag har inget emot det, imorgon är jag ledig och då firar jag istället!
Jag fick dessutom en superfin blomkrans av min chef idag, hoppas den håller sig fin tills imorgon ❤️

Synd att man måste ha stickad tröja och jacka på sig på midsommar, jag hade egentligen beställt en klänning men den hann inte komma, och jag hade nog inte haft den ändå för att det är så kallt 😕
Men nu ska jag äta middag med släkten innan jag åker på jobb, hoppas ni har en trevlig midsommar!

Igår jobbade jag till 16 och drog sedan hem för att fixa mig iordning till kvällen, jag och mamma skulle äta middag på Brasseriet! Vi åt en jättegod förrätt som hette "chevre dröm" och sen tog jag vårrullar och mamma tog något kött. Efterrätten var pannacotta men jag är inget stort fan av mat med gelé-konsistens, så pannacotta var absolut inget för mig.

Efter middagen mötte jag upp Elin och vi drog till Garden och Indigo. Elin åkte hem tidigt men jag stannade kvar en stund och var till och med in på arkens dansgolv en sväng, men jag hade helt fel skor på mig då jag bara hade tänkt sitta på uteserveringen så runt 02.30 tog jag en taxi hem och sov haha!

Fick massor med komplimanger för min playsuit, jag köpte den på ziczac förra året och den kommer från Glamorous!

Nu har vi fått bilderna från studentfotograferingen! De är dock inte 100% klara utan vi får välja vilka bilder vi vill köpa, antingen som papperskopior eller digitala bilder, och så redigeras de ännu lite till. Vi har dock inte hunnit fundera över vilka bilder vi vill ha i vilket format, men jag tänkte lägga ut några av bilderna som jag tycker blev bra iallafall!

Bilderna är tagna av Jessica Lund, hennes hemsida hittar ni här: lund.ax

Jag tycker att alla bilder är suuuperfina, tyvärr så har jag lite svårigheter med att kontrollera mina ansiktsuttryck.. 😂 så på typ hälften av bilderna ser jag typ ut såhär:

Haha alltså ??? Oh well, det finns iallafall en hel del bilder där jag tycker att jag ser helt okej ut 😊

Typ den här till exempel! Men som sagt så är jag verkligen jättenöjd med fotograferingen! ❤

Igår var den stora dagen, nämligen min student! Min syster hade med sig systemkamera och tog bilder under dagen, så jag tänkte dela med mig av några.

Dimissionen började kl 11 men därifrån har jag inga bilder, det fanns inte så mycket att fota under de två timmarna eftersom vi bara satt ner. Dessutom var det lite kaos hemma under dimissionen då främmande personer kom till vårt hus när min lillasyster var ensam hemma (min farmor skulle hämta henne och de skulle komma till utspringet) och polisen fick komma. Men det visade sig bara vara några som sökte min pappa, men man tycker väl att om ingen öppnar när man knackar på dörren så öppnar man inte och går in/börjar gå runt på gården...

Men hur som helst, efter dimissionen tågade vi upp mot lusse och sen var det utspring!

Vi tog massor med fina gruppbilder, här är en av dem!

Är så glad över att ha så fina vänner ❤ Har massor med bilder med mina närmsta att ha som minne, så himla synd bara att jag tappade bort Elin och inte hann ta en bild med henne.

Efter att ha tagit massor med bilder så åkte vi tillslut hemåt!

Innan alla gäster ens hunnit komma så hoppade Frasse upp på presentbordet...

Han låg och tuggade på presentsnören och rullade över paket 😂

Och här är maten, supergott var det! Det är somsagt rökt lax och rökta räkor, potatis, gravad lax, hemlagad aioli, halloumi- & bulgursallad, vanlig sallad, fattoush (libanesisk sallad), baguetter, ost och kex samt melon och vindruvor!

Och här är tårtorna, också supergoda! Och det var faktiskt bara pappa som kommenterade om att jag inte tog bort de gröna bladen på jordgubbarna haha, det ska ju vara där för utseendets skull 😉

Och sen på kvällen var det middag på Nautical som gällde, innan vi drog vidare till Arken såklart! Men därifrån har jag inga bilder, så jag avslutar inlägget här!

Studentförberedelserna är igång och idag var jag och mamma och handlade. Man kan väl säga att man vet att det gått överstyr när mamma ber en hämta en till kundvagn halvvägs genom affären... Vi kommer iallafall bjuda på rökta räkor och rökt lax med tillbehör och halloumisallad. Till efterrätt blir det ostbricka och jordgubbstårta och sen pratar mamma om att hon tänker baka rabarberpaj eftersom vi skördade rabarber från våra planta på gården igår. Och sen självklart massor med bubbel! Till småttingarna och de som inte vill dricka alkohol blir det rosépommac, men jag lovar att det kommer vara jag som dricker upp all pommac när jag tröttnat på alkoholsmaken haha!

Efter storhandlingen åkte vi iallafall vidare till stan och vi båda sprang iväg på hemliga ärenden, mamma till gefoto och jag till hemlig affär för att köpa födelsedagspresent till henne eftersom hon fyller år imorgon. Kunde heller inte motstå en sväng in på ziczac för ett par örhängen från Lily & Rose.

Imorgon ska även partytältet upp och jag ska iväg först på fotografering till Ramsholmen med Jessica Lund, och sen vidare till Alandica för genrep och gruppfotografering. Har inte riktigt fattat att det är på lördag det händer. Det känns så himla stort att ta studenten men jag har inte kunnat greppa att det är jag som ska göra det! Imorgon får jag äntligen ta på mig min fina klänning, det är ju nästan det jag ser mest fram emot 😂

Skulle ju inte ha något emot lite värme heller... Fick en ganska stor chock när jag gick ut igår och det var 7 grader 😥 Idag är det tydligen 17 men det blåser ju så att det blir svinkallt ute. Hoppas verkligen det är fint väder på studenten 🙏

Ikväll är sista kvällen här i Platanias, imorgon kl 04.00 kommer taxin som tar oss till flygplatsen 😅 Jag är iallafall supernöjd med den här resan, även om vädret inte varit på topp hela tiden så har vi gjort och upplevt massor. Det här är verkligen minnen för livet ❤️

Och jag är så glad över att ha åkt hit med denna fina pingla, vi har haft så kul tillsammans ❤️

Något som fått både mitt och Elins hjärta att brista är alla hemlösa katter här på Kreta 😢 När vi satt på en restaurang kom en kattmamma och hennes fyra kattungar dit och sprang runt, och två gånger var det bara sekunder från att ena kattungen blev överkörd på gatan framför oss!! Vi skrek i princip rakt ut varje gång, men de klarade sig båda gångerna som tur var.
Även vid hotellet finns katter, men bara en som rör sig precis vid ingången till vårt hotell. Så igår gick vi faktiskt till supermarketet och köpte ett paket skinka till henne. Man såg tydligt att hon nyss hade fått ungar för hennes mage var helt lös 😢

Jag är verkligen en kattmänniska, och jag blir så jävla ledsen när min mamma och syster skickar bilder på våra katter som ligger och sover eller myser och har det bra och sen ser dessa magra katter som inte vågar komma nära, de smyger fram för att se om man har mat men kan knappt röra vid dem. Katten som vi matade var på helspänn hela tiden, hon tuggade knappt utan bara kastade i sig och tittade hela tiden runtomkring sig för att se om något hotade henne.

Min fina Mysan ❤️ Önskar att det var möjligt att adoptera alla dessa hemlösa katter och ta hem dem.

Igår var det marknad i Chania så vi tog bussen in för att fynda olivolja, olivtvål och andra handgjorda grekiska produkter. Och självklart köpte vi varsin flaska hemgjord raki att ta med hem 😉
Efter marknaden tog vi iallafall bussen hem och lade oss på stranden i nån timme, innan vi gjorde oss i ordning för middag. Vi åt på en restaurang som heter Mylos, supermysig och god mat. Jag tog en fräsch kycklingsallad och Elin prövade Gyros.

Efter maten var det såklart raki som gällde och sedan även varsin drink innan vi drog vidare mot Splendid och Eclipse. Men innan vi lämnade Mylos så var vi på toa, och alltså wow! Finaste toan jag sett! 😂 Fräscha blommor överallt och en städerska som såg till att allting var kliniskt rent. Vi kunde såklart inte motstå att ta en spegelselfie 😉

På Splendid träffade vi en jättetrevlig kille som jobbade där, han bjöd oss på flera strawberry daiquiris men det räckte tyvärr inte för att vi skulle stanna, det var nästan inget folk alls där... Så vi gick till Eclipse istället, men vände nästan i dörren när vi såg att dansgolvet i princip bestod av en strippstång hahah... Så vi gick hem ganska tidigt och sov istället. Måste säga att Kreta inte riktigt levererat när det gäller utelivet, kanske för att det inte riktigt är säsong än.

En bild på rakin vi fick på Mylos får avsluta inlägget. Kan verkligen rekommendera stället, så himla mysigt och god mat!

Väderprognosen sade regn kl 13 idag, så vi skyndade oss vid frukosten för att kunna ligga en liten stund i solen iallafall. Men vi hann bara sola i en timme innan stora mörka moln började närma sig och det började blåsa mer och mer... Så nu sitter vi vid poolbaren som har tak och glasväggar och funderar på vad vi ska göra resten av dagen.

Såhär såg det ut imorse, klarblå himmel och nästan vindstilla...

... Och såhär såg det ut 1 timme senare när vi packade ihop våra saker och lämnade stranden 😢

Idag hyrde vi varsin cykel och trampade upp mot bergen för att besöka apelsinlundarna och lake Agia. Vi hade lite svårigheter med att hitta vägen upp från platanias, men tillslut hittade vi utfarten och sen så var det bara cykla i princip rakt fram i flera kilometer.

Halvvägs till sjön fanns en restaurang och ungefär där började man se apelsinträd. Wow alltså! Det var så fint, tyvärr var det skyltar med dödskallar och grekisk text som antagligen varnade för att plocka apelsinerna på varje träd 😂
Och någonstans efter restaurangen så hoppade kedjan på Elins cykel av. Vi fick leda den tillbaka till restaurangen där en väldigt snäll servitör kunde sätta tillbaka den. Våra cyklar var inte de bästa alltså, växlarna fungerade bara ibland och det var flera gånger som det började låta konstigt och vi fick stanna och kolla så att inget hade gått sönder...

Vi cyklade hela vägen till lake agaia där vi satte oss ner på restaurangen och beställde in färskpressad apelsinjuice, såklart. Sedan började vi trampa hemåt igen, vilket var förvånansvärt lätt, jag trodde att jag skulle vara helt slut efter alla backar.
Och nu har vi fixat oss inför ikväll och ska snart dra till någon restaurang och så får vi se vart vi hamnar ikväll!