Så var det redan kväll, denna dag har det varit full fart.
Var uppe tidigt för att förbereda presentation, gymmade, stressade till skolan för presentationen och drog sedan hem till mig tillsammans med Jessica och Evelina för att tentaplugga. Vilket gick super bra! Snart en vecka endast kvar, så blir att plugga varje dag fram tills dess. Livet som student helt enkelt.

Nu väntas serier i soffan i väntan på att mannen skall sluta jobbet,
hoppas ni har haft en bra dag! xx

Likes

Comments

Göteborg, kan du inte ta fram din charmiga sida istället för detta? Regn och rusk...

Men förutom vädret så har denna dag varit väldigt färgglad, startade dagen på gymmet tillsammans med min man. Fick sedan äta min frukost i lugn och ro framför lite studier, tog mig sedan in till stan för att möta Linnéa för kaffe, blev några timmars snack. Hämtade sedan ut mitt nya pass - dags att boka en resa kanske.
Har nu ikväll haft middagsbesök av Sanna, alltid lika mysigt. xx

Likes

Comments

en gammal och helt irrelevant bild

1. Ägg kan rädda dig – tack vare aminosyror
Kroppen producerar elva aminosyror, men behöver nio till för att fungera som den ska. Alla de här återstående nio aminosyror får kroppen i sig när du äter ägg.

2. Skelettet blir starkare
Ägg innehåller kalcium – som gör skelettet starkare och förebygger benskörhet. De innehåller också D-vitamin, som reglerar kalkbalansen i skelett och tänder.

3. Stärker immunförsvaret
Om du äter ett eller två ägg om dagen kan du skydda dig mot infektioner, sjukdomar och virus. Ägg innehåller nämligen 22 procent av det rekommenderade intaget av selen, som stärker immunförsvaret.

4. Du får bättre hår, hud och naglar
B-vitaminet och omega 3-fettsyrorna i ägg hjälper dig att få bättre hår, hud och naglar.

5. Det blir lättare att bygga muskler
Det är känt att ägg innehåller massa protein, som behövs för att bygga muskler. Därför är ägg ett perfekt komplement till träningen.

6. Hjärnan utvecklas
Ämnet kolin finns i ägg och är bra för hjärnans tillväxt och utveckling. Kolin förbättrar bland annat minnet och reaktionsförmågan.

7. Minskar risken för hjärtproblem
Personer med små LDL-partiklar löper större risk att drabbas av hjärtproblem. Forskning visar att ägg faktiskt kan förstora LDL-partiklarna och på så sätt minska risken för hjärtproblem.

8. Det är bra för ögonen
Antioxidanterna lutein and zeaxanthin som finns i ägg skyddar ögonen och minskar bland annat risken för gråstarr.

9. Det blir lättare att hålla vikten
Ägg ger en mättnadskänsla vilket innebär att man inte har samma behov av att småäta.

src: newsner

Likes

Comments

Denna vecka så blev det lite väl många vilodagar för att jag skall känna mig duktig, men har varit behövligt! Behövde stressa ner och koppla av. Känner att jag har fått ny energi efter denna vecka och känner mig taggad för en bra träningsvecka/kostvecka. Skall vara hård mot mig själv, vill se snabba resultat! xx
(försök att alltid komma ihåg 80/20)

Och för den som undrar, jag gör detta för att må bra, jag älskar att pusha mig själv och lyckas.
Men jag lyssnar allt till min kropp, det är det viktigaste! Säger den nej så är det nej, men just nu känner jag kbk.

Måndag: vilo dag, pga massage (man får inte träna efter man fått massage!)
Tisdag: 20 min crosstrainer, bröst
Onsdag: pass 1: 10 min cykel och rumpa/ben pass 2: 35 minuter crosstrainer och mage.
Torsdag: vilodag (30 min cykel ute)
Fredag: vilodag, pga födelsedagsfirande
Lördag: 5 min PW uppförsbacke, 15 min crosstrainer, rygg och 1x3 "skidor"
Söndag: axlar, ben/rumpa

Likes

Comments

Saknar att promenera runt i denna staden, känna pulsen och på något sätt uppskatta varje dag mer. Ligger just nu och funderar på att boka en biljett nu i vår, innan praktiken börjar. Har endast varit i staden på hösten, två år i rad. Våren där skall ju också vara helt underbar, jag vill. xx

Likes

Comments

Fredag, finally, friyay.
Här har ni en liten ootd, bär mina nya fantastiska jeans från asos. Perfekt längd (alltid problem att hitta detta), samt så där bekvämt höga. (Ni kan hitta länk till dem under kategori; spend) Matchar dem med en enkel bas svart baströja från Mango.

Annars: skall alldeles strax bege mig hemåt för slå in paket och fixa iordning mig. Skall nämligen ta med mig mannen till ön för att fira min brors födelsedag (20 år dag, helt sjukt). Annars är planerna inte många denna helg, mer än att umgås med mina favoriter på söndag, @ofeliavihlevi och @sandrutbell. Men fri från jobb, kan inte minnas när detta hände senast, skall njuta! xx

Likes

Comments

Sov ut ordentligt
Om du sovit dåligt under natten så unna dig gärna en sovmorgon. Forskning har visat att den som inte får sina 7-8 timmars sömn per natt har större sug efter sötsaker under dagen.

Ta en morgonpromenad
20-30 minuters dagsljus hjälper din inre klocka och underlättar därmed ditt sömnschema. Låter det märkligt? Inte alls! Dagsljuset hjälper till att reglera halterna av serotonin och melatonin i kroppen – hormon som har betydelse för vår sömn. Och sömnbrist kan bidra till viktproblem!

Ta det lugnt
Börja dagen med en mindfulnessövning. Stress ökar vår aptit, gärna efter skräpmat. Så ta en stund för dig själv och stanna upp i nuet.

Ät en stadig och hälsosam frukost
Det är sååå mycket lättare att stå emot sötsuget om du har blodsockret i balans! Och det får du lättast om du kombinerar långsamma kolhydrater med protein. Havregrynsgröt med mjölk och bär är en klassiker!

Gå eller cykla till jobbet
Välj cykeln i stället för att köra bil. Eller hoppa av bussen en hållplats tidigare. Vardagsmotion är inte att förringa i viktsammanhang!

src: må bra

Likes

Comments

Några bilder på vårt kök.

Godmorgon! Fick tvinga mig upp tidigare då jag insåg att jag sett fel på schemat, börjar jobba 11 och inte 12. Men gör mig inget, har fixat kaffe och tagit fram min over night oat. Som jag även måste tipsa om!

Blanda: 1 dl havregryn, 1 msk chiafrön, 1 dl valfri mjölk (jag använder havremjölk) och smaksätt. Jag använder just nu vaniljprotein. Låt stå över natten, klart! Jag toppar med mango och hallon, så gott!

Ha en bra dag! xx

Likes

Comments