Idag hann vi med att kolla på solnedgången, vilket vi typ eftersträvar varje dag men som är väldigt enkelt att missa. Såg solnedgången när vi åt idag på en väldigt mysig fiskrestaurang precis vid havet. Fick själva välja vilken fisk vi ville tillaga och äta, sen fick vi majssoppa, ris och lite andra tillbehör till. Var en liten häftig upplevelse att äta där, men en liten utmaning att inte sätta fiskben i halsen.

Vilka fina dagar vi har haft i uluwatu med lilla familjen. Hyrde en stor villa med ett killgäng för att kunna ha det gött, sola, bada, äta och njuta av livet. Vi hyrde moppe som vi åkte runt på, vi körde till Dreamland beach och padang padang beach, njöt i solen och lekte i vattnet. På kvällen lagade vi mat, drack, sjöng och dansade in i småtimmarna. Efter fyra nätter i huset med dessa underbara människor så var det dags att lämna vilket aldrig är kul. Kommer sakna dessa galningar.

FOOD MARKET

Ett måste när man är här är att åka till gili öarna, vita sandstränder och ljusblått vatten. Första dagen tog vi det bara lugnt badade i poolen, duschade och slappnade av efter en svettig resa hit. Kände mig väldigt trött och lite dålig i magen så på kvällen köpte jag och Felicia med oss lite mat utanför hotellet och gick upp och åt i sängen med älska mig igen på tv:en. En riktig myskväll!
Igår efter frukosten gick vi till stranden och badade, solade och åt, precis som livet ska vara här. Efter det träffade vi upp med 3 svenska killar som Julia och Amanda träffat i Australien. Detta slutade med att vi bokade en villa i 4 nätter med dem i uluwatu, så det kan gå. Därefter åt vi middag, drack några öl och testade dansgolvet här på gili trawangan.
Idag gick vi upp relativt tidigt för att åka ut på en snorkeltur. Båten stannade på 3 stopp, första utanför meno ön där vi kunde se vackra rev och fiskar. 2:a stoppet var sköldpaddestoppet, det viktigaste stoppet helt enkelt! Blev så besviken först för såg inga, tills jag insåg att mitt cyklop var helt immigt... Fick därefter se några stycken och även simma riktigt nära en, så efter detta var jag riktigt nöjd! Tredje stoppet satt vi kvar i båten och pratade med två svenska tjejer som vi träffade istället för att hoppa ut i regnet. Stannade därefter till på gili air och åt middag med Sara och Belinda innan båten tog oss hemåt. Fick därefter för oss att ta en massage vilket var både behövligt och riktigt skönt! Betalade mindre än 70kr för en halvtimmas massage, där han masserade både nacke, axlar, rygg, huvud, ansikte, ja rubbet! Efter detta begav vi oss till ett street food market där vi mötte upp Sara och Belinda som skulle hjälpa oss med matval och sällskap. Var helt sjukt mätt efter detta, betalde 17kr för kycklingspett, nudelwok och vårrulle, samt ytterligare 17kr för en öl. Fortfarande helt fascinerad över priserna här, speciellt när man jämför med de andra länderna vi varit i.

Ibland får vi för oss lite konstiga grejer, som att vi igår gick upp 02.00 för att bestiga ett berg... Men det var allt en rolig upplevelse! Vid 02.30 kom de och hämtade oss åkte sedan en timma och fick därefter en friterad banan serverad, precis det man är sugen på mitt i natten. Åkte sedan vidare till startpunkten, där blev vi tilldelade varsin ficklampa och en frukostlåda. Sen började vi vår vandring, det var helt kolsvart ute och det enda man såg var en meter framåt. Vägen upp dit var inte det lättaste, krokigt, rullgrus, klippiga kanter och ja vet inte riktigt vad man ska kalla det. Efter ca 2 timmar var vi uppe, helt utmattade och trötta. Det började då ljusna men det enda vi såg var moln överallt... 4 besvikna tjejer sätter sig då på kanten och känner, var det här allt? Sen ser man ett ljus komma upp från molnen och det börjar spricka upp, så vi fick se soluppgången trots allt! Fick sedan besök av ett gäng apor på bergstoppen, kan inte förstå att de är överallt här. Efter detta började vandringen nerför, inte mycket lättare det kan jag säga... Gick otroligt långsamt och höll på att ramla x-antal gånger bland all rullgrus. Var kul att få se hur allt såg ut på vägen ner, var jättevacker natur, berg och odlingar. Det skönaste var ändå att komma tillbaka till hotellet och välförtjänt slänga sig i sängen efter att ha gått 1717 m uppför mitt i natten.

Fick bli ett middags besök på jungle fish här i Ubud. Åkte en bra bit för att komma dit, så missade solnedgången och kom dit när det var mörkt istället, men det var mysigt det med. Stället hade en riktigt skön atmosfär med små lyktor som visade vägen. Satte oss vid poolen och beställde in lite mat för att sedan bara sitta där och njuta. En fin avslutningskväll här i Ubud.

Igår hann vi med en hel del... Vi hyrde en egen chaufför för dagen så han körde runt med oss från morgon till kväll. Vi började med att besöka en risodling som var helt magisk! Där vandrade vi runt i värmen, tog lite bilder och njöt av utsikten. Efter detta åkte vi till en kaffeprovning, fick se hur de tillverkade kaffet och fick även smaka på lite olika sorter. Köpte även in en kopp kopi luwak som är ett av världens dyraste kaffe. Koppen blev min för 50 000 dvs 33kr, var inte det godaste kaffet men väldigt kul att testa, smakade lite som sumpkaffe fast med en inte lika besk eftersmak. Vi åkte sedan vidare till 2 olika tempel. Första templet stannade vi även och åt på, beställde en asiatisk wok med kyckling och grönsaker och var nog det godaste jag ätit här än så länge, samt billigaste. 20kr för mat och dricka, en helt okej deal. Sista stoppet blev vid ett vattenfall där vi fick bada och svalka av oss.

Hello Ubud! Efter frukosten packade vi ihop våra grejer och tog en taxi till Ubud. Checkade in på Bakung Ubud Resort and Villa och tog därefter en bil till stan. Åt lunch och gick sedan lite på marknaden innan vi kom fram till Monkey Forest. Vilket ställe! En stor regnskog med hundratals apor överallt... Där inne fanns även tempel, broar och statyer. Var en skräckblandad förtjusning att ha apor som kom emot och gick omkring oss. Vi märkte även att de var väldigt förtjusta i handsprit av någon konstig anledning, men vem gillar inte sprit?

Blev en lite lugnare och mysigare kväll igår, men var nog precis det jag behövde egentligen. Började kvällen med middag på Old man's som ligger så nära och bra, dvs 2 min gångväg. Drack sedan några öl, aldrig druckit så mycket öl som jag har gjort denna veckan här. Dansade sedan vidare till Sand bar, de hade bra musik och låg precis vid havet. Fick bli en tidig hemfärd och det tog inte många minuter innan jag stensomnade i sängen. Snart dags för hotellfrukost innan det bär av mot Ubud!

Lugna dagar vid poolen är inte helt fel faktiskt... Började dagen med hotellfrukost och åkte sedan upp till poolen. Simmade runt, skrattade och fick bokat morgondagens boende i Ubud. Jag och Felicia tog sedan en liten lunch dejt på old man's tillsammans där vi åt deras fish and chips som var riktigt gott! Jag, Felicia och Julia gick sedan ner till havet för att hyra varsin surfbräda för att även få testa på det här i Canggu. Efter en timma i vattnet gav vi upp, var inte mycket till vågor och bottnen var full av stenar. Men vi fick lite träning och det var ganska fint att sitta och guppa på en surfbräda till solnedgången. Nu är det dags för middag och sedan bär det av till Seminyak för att gå ut och träffa lite svenskar hemifrån.

Kan inget annat än att älska livet här! Började med en frukost på crate där vi åt lite allt möjligt... Checkade sedan ut från vårt hostel och tog en taxi till nästa boende. Första gången vi bor på ett hotell under resan och ja vet inte riktigt hur man kan toppa detta... Spenderade förmiddagen på rooftop poolen, träffade ett skönt gäng Australiensare vilket ledde till massa bintang och röd brända axlar. Därefter gjorde vi oss iordning för att gå till The Lawn Beach Club och äta middag till solnedgången. Vet faktiskt inte om det kan bli så mycket bättre än såhär.