Midsommarafton
Midsommardagen

I torsdags blev det en övernattning hemma hos Amanda där vi myste till det med bubbel på 12-slaget för att fira in midsommarafton. På fredagen tog vi bilen ner till Varberg där vi möttes av en riktig midsommarlunch hemma hos familjen Fransson. Det fanns allt man kan tänka sig, köttbullar, sill, potatis, lax, snaps och massor av jordgubbar och glass till efterrätt. Mätta och belåtna cyklade vi sedan till Läjet där vi dansade kring midsommarstången. Vi blev inte så långvariga där då regnet kom, men vad är en svensk midsommar utan lite regn? Vid 16 åkte jag sedan till Apelviken där jag + 7 till tjejer hade hyrt stuga över helgen. Riktigt rolig grej! När alla sedan hade kommit fixade vi till potatisgratäng och kött, med kladdkaka, glass och jordgubbar till efterrätt. Detta lyckades vi fixa till 16 stycken i vår lilla stuga, inte dåligt jobbat om du frågar mig. Därefter spelade vi kubb och lekte lite lekar innan det började droppa förbi lite fler människor. Slutade med att jag gick över till våra grannar och festade så det var helt smock fullt i vår stuga.

Vaknade dagen efter med att någon började plocka undan flaskor och burkar från gårdagen och då var det bara att försöka komma upp från sängen och köra igång! Jag har sett mycket när det kommer till ur det ser ut dagen efter, men det här var nog det värsta jag sett hitintills... Men, det fixade vi och efter någon timme såg det någorlunda ut iallafall. Sedan hade vi gott bakishäng hela förmiddagen innan vi bestämde oss för att köpa lite lunch och mat till kvällen. Med kebab pizza på tallriken sittandes ute i solen så började man må ganska bra igen... Sedan var det bara att ta en återställare och komma igång igen. Vid sju tiden började det sedan rulla in lite människor och det var dags för rond 2. Efter en lyckad förfest med ett gäng goa människor, dans och musik var det dags att dra in till stan för att fira in midsommardagen på socitén. Hade riktigt kul och var kul att träffa så många vänner som man inte hade sett på ett tag. Dagen därpå var däremot inte riktigt lika kul när man fick se hur vår stuga såg ut... Vi gjorde slut på en helrulle med stora svarta soppåsar och varenda en var proppfull. Det måste ju tyda på att man har haft en lyckad helg? Måste nog säga att detta var den bästa midsommaren jag har haft än så länge iallafall, sen får vi se hur vi ska försöka toppa detta till nästa år... Träffade så många nya underbara människor samtidigt som jag fick fira in den med mina fantastiska vänner, den perfekta kombinationen!

Alexs Examenfirande
David 20 år
Söndagshäng i Kärradal

Livet leker och solen steker, för tillfället iallafall ... I fredags firade vi Elin som tog studenten och lördagen började hos Alex med examen-firande. Vi satt ute på hans balkong i solskenet och åt, drack, pratade och hade ett riktigt gött häng. Därefter körde vi lite tipspromenad och lekar vilket var väldigt kul, riktigt bra anordnat av familjen Johansson. Efter x-antal timmar hos Alex begav vi oss till Hyssna för att fira David som fyllt 20 år. Var kul att träffa många som man inte sett på ett tag och sjunga och dansa in i småtimmarna. Blev ingen söndagsångest för mig heller, mamma väcker mig med kaffe och frågar om jag vill hänga med till Kärradal för att sola och bada. Svårt svar? Nej inte så! Blev till och med ett litet dopp i havet och med röda näsor åkte vi sedan tillbaka hem igen.

River Valley
Tänk er den här utsikten precis utanför rummet
Queenstown Hill
Milford Sound

Nya Zeeland fick en speciell plats i mitt hjärta. Människorna vi träffade där, landskapet, aktiviteterna vi gjorde och livet vi levde där. Det var även här vår resa började vilket gjorde det ytterligare lite speciellt. Vad hade vi egentligen gett oss in på? Bo på hostel, bära runt på en ryggsäck, laga mat och åka runt i en buss, i ett land som vi inte hade någon riktig koll på. Detta kallar jag äventyr! Åka runt i en grön buss på dagarna med underbara människor, göra aktiviteter på eftermiddagarna och festa på kvällen. Det var typ såhär våra 3 veckor i Nya Zeeland såg ut, inte helt fel om du frågar mig. Blev ingen riktig matresa för oss här då vi för det mesta levde på pasta, tomatsås och billig korv, äggmackor eller tonfiskwraps. Eller så försökte vi testa något nytt medan våra italienska vänner skrattade åt oss och fråga om vi verkligen skulle äta det. För att sammanfatta NZ: en mil om dagen samt en vinflaska om dagen, plus minus noll helt enkelt. Tror faktiskt vi la mer pengar på alkohol än mat...

Några favorit platser i NZ: Auckland och Waiheke Island-en riktigt paradisö. Åkte runt en heldag på denna ön där vi bara hoppade av bussen lite överallt för att se oss omkring, och varje ställe var helt otroligt så busstoppen och platserna vi såg på ön fortsatte att överträffa varandra.

River Valley låg mitt ute i ingenstans med en lantlig miljö. Var avkopplande och vackert med alla kullar och floder. Här blev det ordentligt håll igång på kvällen och vår vän Patrick lyckades köpa 3 flaskor vin när alla andra hade gått och lagt sig (då kan vi även påpeka att han redan hade köpt 3 innan...) Dagen därpå var det dags för mig Ebba och Felicia att åka ut på hästridning lite lagom bakis, men oj vad kul det var! Att få rida längs kullarna och få se det vackra landskapet på en hästrygg var något speciellt.

Queenstown stället som vi alla vänta på att komma till och som hade allt! Fergburger, den godaste hamburgaren jag någonsin ätit. Vi gick upp för Queenstown hill en dag, riktigt jobbigt, men för den utsikten var det värt varje steg! Från Queenstown tog vi även en dagstur ut till Milford Sound, ojoj vad mycket fint vi fick se längs vägen och sedan att få åka båt längs fjorden var helt otroligt. Vi hade även tur med vädret vilket var värt en hel del för denna dagstur. Var nämligen inte så vanligt att vi hade bra väder i NZ... Det bästa av allt med denna plats var även att vi kom så många människor så mycket närmare då alla stannade här i några extra dagar. Så utgångarna här levererade även på topp! Hela gänget var med och livet var på topp, ojoj vad jag saknar dem! Joel, Albin (fast han inte riktigt tyckte om oss), bröderna Luca och Matteo, vår lilla fransman Ambroise, Matt, Dom, Tom, galningarna Patrick och Kevin, våra rumskompisar Jack och Hugo, samt alla andra underbara människor vi träffade längs vägen! Sen våra svenska vänner som vi bildade en liten familj tillsammans med där nere Mathilda, Lovisa och Annie, helt sjukt att man kan komma några så nära på så kort tid.

Finns sjukt mycket att berätta vet därför inte vart jag ska börja eller sluta... Men, jag är såå glad att jag åkte hit, helt klart det finaste landet jag besökt. Gick inte ens att sova på busen för fanns så mycket att se runtomkring. Detta fantastiska äventyr gjorde det fruktansvärt svårt att lämna landet , vilket slutade i tårar på flygplatsen, trots att vi hade ett helt nytt land och nya upplevelser framför oss.

Vilken fredag vi fick! Åkte in vid femtiden till Varberg och sen var det bara att köra igång med festligheterna. Fixande oss och smuttade på lite vin, vid åttatiden började sedan lite fler pinglor att dyka upp och musiken var på max. Visade sig att vi Amandas granne även tog studenten, så lite senare på kvällen fick vi även besök av några glada studenter. Tog sedan en taxi in till societén och avslutade kvällen med en kebabrulle i handen. Vilket satt som en smäck efter allt partajande.

Fy fan vad ni är bra! Var så kul att se alla glada studenter springa ut från skolan och hoppa upp på flaken! De hade dock inte så tur med vädret då de kom en del stört skurar, men vi befinner oss i Sverige så finns inte så mycket att göra åt det. Efter vi sett dem åka runt i Kinna, åkte Hilma och Felicia hem till mig för lite fika och mys. Därefter begav jag mig till Nicklas som fortfarande befann sig i toppform. Efter lite god mat och x-antal glas vin som Rebecca fixade fram så åkte jag och Felicia hem till Linn för att få gratulera henne. Efter ett besök hos henne gick jag sedan över till Ida för att avsluta studentfirandet där. Var en riktigt rolig dag och var så kul att få vara med och fira alla fantastiska studenter,

​Att fira nationaldagen är något som jag tycker vi svenskar gör för dåligt. Igår firade vi till det lite i Borås iallafall, hade med oss filtar, högtalare och lite dricka för att få en ultimat picknick i det fina vädret. Hade riktigt kul och mysigt och när vi satt där och sjöng och prata så rullade timmarna bara på och innan vi visste ordet av det så var det dags för oss att ta sista bussen hemåt.

From NZ to SWE
PUSH

Vilken gårdag, en riktig heldag i Göteborg! Åkte in vid 11 och vid 13 hade vi bestämt lunchträff med Lovisa och Mathilda som vi träffade i Nya Zeeland, ojoj vad kul det var att se dem! Jag och Felicia strosade sedan runt på Andra Långgatan där vi träffade hela Marks Kommun och lite andra människor som man inte sett på ett tag, vilket var väldigt kul. Vi tog sedan spårvagnen till Avenyn för att gå på dagsfest inne på PUSH. Solen sken, musiken dunkade och människor dansade omkring, precis som det borde vara. Stötte på alla influencers (eller vad man nu vill kalla det) där inne, Moa Mattsson, Hanna Friberg, Bianca Ingrosso, Daniel Paris, Alice Stenlöf och ja listan kunde bli lång. Var lite småkul men de tog mest stor plats och tog upp vårt dansgolv. Efter det åkte vi tillbaka till andra lång och fortsatte att njuta längs gatorna. Därefter köpte vi med oss ett gäng pizzor och gick hem till Anna Lundström där vi laddade upp inför kvällen. Tog oss sedan tillbaka till Avenyn för att avsluta kvällen på excet. Efter goda drinkar (en mojito i värdsklass), gött häng och lite goa moves på dansgolvet så var det dags att ta bussen hemåt. Landade i min säng vid halv fem och därefter tog det inte många sekunder innan Linnea somnade gott.

Det börja med en förfest på min altan...
Heja Blåvitt!

Helgen har rullat på som hejsan och det har varit fullt ös. I fredags solade och badade vi i Kärradal hela dagen och avslutade vistelsen med korvgrillning på stranden. På kvällen hade jag, Felicia och Julia lite vinkväll hemma hos mig där tanken var att bara dricka lite och prata om allt mellan himmel och jord. Men, vi fick lite mer besök mot kvällskvisten vilket resulterade till mer dricka, högre musik och att Linnéa inte kom i sängs förrän vid halv fyra. Vaknade upp dagen efter med en lätt huvudvärk, men solen sken och livet lekte så det var inget att vara ledsen över. Vi åkte och handlade lite i Kinna och åkte sedan och la oss vid en sjö för lite sol och fika.Vid sju började det droppa in lite glada tjejer hem till mig för att ladda upp inför kvällens festligheter i Varberg. Min stackars balkong fortsatte leverera i solskenet och vid halv elva någon gång drog hela skaran ner till Varberg och Socitén där Vigiland skulle gästa dagen till ära. Hade en riktigt rolig kväll och det var så kul att träffa alla igen efter resan! Vaknade upp ganska sleten på söndagsmorgonen men det var bara att gå upp och fixa lite frukost och uppvakta mammsen då det var morsdag. Vid ett kom sedan Melina och det var då den stora överraskningen skulle komma, nämligen att ta med hela familjen till Göteborg för att kolla på fotbollsmatch. Mammas tårögda ögon när hon fick reda på detta gjorde det till en lyckad present och det var därefter dags att leta upp IFK kläderna. Var längesen jag själv var på match också så det var riktigt kul, blev bara lite upphetsad vilket gjorde att jag nästan slog till han som satt jämte mig, men som lyckligtvis duckade samt att jag kom hem hes och med knappt någon röst kvar.

Global 5

Känns helt sjukt att vara hemma igen, vart tog tiden vägen?? Pappa hämtade upp mig på Landvetter och sen pratade jag och pappa konstant tills han somnade vid matbordet, stackaren som hade fått vare uppe så tidigt, men ville ändå höra på allt mitt bus under resan... Dagarna sen man kom hem flög bara iväg! Var en tripp till Borås med pappa och Felicia där vi luncha på Viskan och bara myste i solskenet. Till helgen var det dags för 21:an i Borås där vi fick ett väldigt fint välkomnande, röda mattan när vi kommer ut från hissen och en ballong som visade vägen till festen. Kommer in och får en välkomstdrink direkt i handen och sen är det bara att köra igång! Fortsatte med trekamp där det var tipspromenad, kortspel och beer pong. Jag, Tobbe och Alex vann såklart detta och en skumpa levererades in i rummet. Love IT! Sen var det bara att fortsätta kvällen med dans och sång innan vi vid ett tiden gick ner till x & y för att spendera den sista tiden av kvällen. Blev så trött när vi kom tillbaka till lägenheten, vilket resulterade att jag blev kvar i Borås. Dagen därefter blev det städning, för fy fan vad lägenheten såg ut.... Sen kom några med lite gofrukost, finns det något godare än ett glas med juice dagen efter?? Köpte därefter fika och kollade på en fotbollsmatch på tven. Kollade och kollade.... Jag somnade innan halvlek och fortsatte därefter att sova resten av matchen.

Idag hann vi med att kolla på solnedgången, vilket vi typ eftersträvar varje dag men som är väldigt enkelt att missa. Såg solnedgången när vi åt idag på en väldigt mysig fiskrestaurang precis vid havet. Fick själva välja vilken fisk vi ville tillaga och äta, sen fick vi majssoppa, ris och lite andra tillbehör till. Var en liten häftig upplevelse att äta där, men en liten utmaning att inte sätta fiskben i halsen.