SIDNEY
Färjan över till Manly
Blue Mountains
"Man ska kunna se flera mil av fantastiskt landskap"
Bondi Beach

Sydney blev första stoppet på vår Australien tur. Det var här vi mötte upp Julia och Amanda efter 1 månad ifrån varandra. Vi bodde på Wake up hostel som var fräscht och låg nära central stationen. Första dagen tog vi färjan över till Manly där vi strosade runt, satt vid stranden, åt Fish and chips och inväntade solnedgången. Dag 2 tog vi tåget bort till Blue Mountains som låg ca 2h bort. När vi kom dit tog vi en lokalbuss för att ta oss bort till vandringsleden. När vi kommer fram så har en dimma så tjock att vi knappt kan se vart vi sätter våra fötter smugit sig fram. Detta gör då att denna platsen inte blir så mycket att se för oss.. Men, vi gav det ett försök och gick runt, försökte se three sisters men vi var tvungna att stå precis bredvid för att kunna se någonting. Slutade med att vi fick gå in i en souvenir butik och kolla på vykort för att få se hur det egentligen ser ut. Tredje dagen började vi med lite sightseeing runt Hyde Park, The Botanic Garden och avslutade med en lunch (matlåda med pasta pesto) utanför operahuset. Åkte sedan till Bondi Beach vilket är ett måste när man är här. Fick se livräddarna, leka i vågorna och njuta av strålande sol. Sista dagen vaknade vi upp till att regnet bara öste ner. Vi passade då på att boka lite boenden och fixa inför kommande stopp. Men, det var även vår sista dag här så något ville vi hitta på. Så vi åkte till Darling Harbour hamnade på något museum och tog en liten färja runt stan. På kvällen var det sedan dags för oss att påbörja vår färd med greyhound bussarna.

BYRON BAY
Lighthouse Walk
Felicia 20 år!

På nattbussen var det Felicias tur att fylla 20, så på tolv-slaget stod vi redo med donuts, ljus och banderoller. Efter några timmars försök att sova efter detta hade vi äntligen landat i Byron Bay. Här bodde vi på Holiday Village, ett helt okej hostel som låg centralt. Eftersom att det fortfarande var Felicias födelsedag när vi kom fram så fick hon såklart välja hur dagen skulle se ut. Så när vi hade lämnat vårt bagage hyrde vi varsin cykel och cyklade runt i stan för att se vad som fanns att erbjuda. Vi cyklade sedan tillbaka till hostlet, köpte lite vin, födelsedagstårta och andra godsaker. Vid 16 hade vi fixat till oss och var då redo att köra igång, slutade med att vi dansade på borden vid 17-tiden. Gick sedan över till Cheeky Monkeys en bar/restaurang/nattklubb där vi först åt lite gott och sedan visade det sig att de hade färgparty där på kvällen, så efter maten gick vi över till oss, bytte om och dränkte oss i färg. Hittade sedan den här färgen i en vecka framöver och på vissa ställen gick den aldrig bort. Men kul hade vi! Dagen därpå tog vi på träningsskorna och gick till fyren och till den östligaste punkten i Australien. Så efter det kunde vi checka av sevärdheterna. Resterande dagar i denna realaxande hippiestad bestod av vindrickande, god mat och shopping.

SURFERS PARADISE
Breakfast with a view
Surfing in paradise

Var lite som att komma till en semester ort när vi kom hit. Vi bodde på ett hostel som heter Bunk vilket var väldigt fräscht och fint, så det överträffade verkligen förväntningarna. Första dagen solade vi, gick runt på gatorna och avslutade kvällen på hostlet där det var grillkväll. Lekar,varmkorv och Goon. Andra dagen åkte vi 322m upp till Sky Point där vi hade en riktigt gofrukost. Gick sedan och shoppade och avslutade dagen med poolhäng. Eftersom vi befann oss i Surfers Paradise så kändes det lite som ett måste att surfa, så det gjorde jag och Felicia. Trodde aldrig att det skulle vara så kul! Haha skrattade åt mig själv som försökte, ramlade i och tumlade runt i vattnet. Måste varit en rolig syn... Men, jag lyckades stå på brädan några gånger så jag var mer än nöjd när vi var färdiga. Hade hört en del om utelivet här med så det var vi tvungna att testa. Vi köpte ett VIP kort som tog oss till lite olika klubbar, inredningen på flertal av ställena var riktigt häftiga, men musiken var dålig, så mot natten så gav jag och Ebba upp och köpte oss varsin pizza slice istället. Helt klart ett bra beslut av oss!

BRISBANE

Fick höra av många att det inte fanns så mycket att göra i Brisbane och att det var ganska tråkigt där vilket resulterade till att vi bara stannade här 1 natt. Men, oj vad fel de hade! Förutom vårt hostel med kryp (äntligen kunde vi använda våra myggnät), blinkande lampor och andra äckligheter så var denna staden en riktig favorit. Gillar starkt kombinationen med höghus och storstadsliv kombinerat med vackra parker och floder. Var så härligt att se kontrasterna, från att ena stunden gå runt i butiker till att köpa med sig en kaffe och sätta sig i parken och njuta.

NOOSA
Surfer girls

Här bodde vi på ett ställe som heter Dolphins Beach House som var ett väldigt avslappnande och färgglatt ställe. Låg lite utanför själva centrum med de hade gratis bussar som tog oss till centrum och busstationen. VI kom dit ganska sent på dagen och vädret var inte så bra så första dagen tog vi det bara lugnt. På hostlet träffade vi även Ida som var en riktig guldklimp, vilken härlig människa och vilket underbart skratt hon har! Satt uppe hela kvällen med henne och berättade om alla våra galna upptåg under resan. Vi hade sett att man kunde hyra surfbrädor på hostlet så det gjorde vi andra dagen. Men, eftersom att det var skollov för människorna som bor där så var trafiken för kraftig för att de skulle kunna köra ner oss till stranden. Så det slutade med att vi fick ta lokalbuss med våra surfbrädor. Haha ja det var kanske inte det smidigaste men det var roligt att ha gjort det med. Se bestod hela dagen av surfning vid stranden. Vi var väl inte direkt några proffs, men kul hade vi!

FRASER ISLAND
Lake Mckenzie
En flygtur över ön

Vi hade bestämt att vi inte fick missa något när vi var här så Fraser island var inget undantag. Inte skulle det bli någon dagsutflykt här inte, utan 2 nätter och tre dagar ute på världens största sandö. Sen är det en viktig detalj att vi campade, speciellt för Linnéa som aldrig har sovit i ett tält någon gång innan. Det blev ett riktigt äventyr men några liter Goon räddade upp det hela. Fick även höra senare att man kunde bo på finare ställen där man fick maten serverad och fick sova i sängar. Men det är väl ingen konst? Bättre att sova i tält på en yogamatta utan kudde i en gammal sovsäck.

Segling Runt Whitsundays

Detta var något som jag såg väldigt mycket fram emot. Att bo på en segelbåt i tre dagar och segla runt de berömda Whitsundays. Det var ingen stor båt vi åkte med, men vi var ett gott gäng i alla olika åldrar som var ombord på båten. Vi var mestadels glada över att vi ens kunde åka ut på grund av cyklonen Debbie som hade gjort sönder en del båtar och förstört stora delar av samhället. Men , vi kom iväg och första dagen hade vi kanon väder och glassade runt på havet och njöt av solen. Detta varade dock inte under hela turen och vi fick besök av en del regnskurar och meterhöga vågor.. Det var en upplevelse det med och att jag bara kom hem med en del blåmärken och skrubbsår på knäna var jag tacksam över.

AIRLIE BEACH

Det var här vi gick ombord och steg av efter vår segeltur. Ett mysigt litet område med affärer och marknader. Bodde på Nomads hostel under vår vistelse här och det var som att komma till ett camping område. Var väldigt många stugor och husvagnar samt grillplatser, men här fanns även en pool, och en liten restaurang med bar. Var även på besök hos några svenskar som vi träffade på färjan över till Fraser. Var skönt att kunna prata svenska igen och lyssna på svensk musik tillsammans där det var fler än bara vi som sjöng med.

CAIRNS
Rainforest Kuranda
Cape tribulation - Waterfall Tour
Skydive
Tully River - White water rafting

Cairns var verkligen ett äventyrligt ställe där det blev att övervinna många rädslor samt att överleva. Här bodde vi på Mad Monkey, som nog var det bästa boendet under hela Australien. Rummen var lite små, men här fanns en mysig och stor uteplats, samt gratis frukost som bestod av ägg, pannkakor, yoghurt, toast och lite mer därtill. När vi kom dit insåg vi att detta var sista stoppet för vår Australien resa och vi hade ännu inte fått se varken kängurus (förutom en död på en vägkant) eller någon koala. Alla hade skrämt upp oss om alla farliga djur som bor här så vi var nästintill besvikna när vi inte hade stött på något. Detta fick vi ändra på så det slutade med att vi åkte till ett zoo... Felicia är väldigt förtjust i vattenfall och vem tycker inte att det är vackert att kolla på? Så vi bokade in en vattenfalls tur. Vi trodde inte den skulle vara så långvarig men det slutade med en heldagsaktivitet fullt med vattenfall, men vi fick även se lite djur på vägen, bland annat mini kängurus och en stor krokodil. Dagen därpå var det dags för oss att göra vårt efterlängtade skydive! Var otroligt lugn hela vägen, men blev ganska nervös precis innan jag skulle hoppa och inser hur fruktansvärt högt upp i luften vi är... Men det var en riktigt häftig upplevelse och det roligaste är att ha en film på det hela. Dagen därpå var det dags att ge sig ut i Barriärrevet för att dyka med tuber. Förstår inte riktigt varför jag fick för mig detta då jag är otroligt rädd för att vara under vatten. Det är ju dock inte allt för ofta som man har chansen till att göra det så det var bara att bita ihop och försöka övervinna rädslan. Vår sista aktivitet var White water rafting och det var både fruktansvärt läskigt, jobbigt och roligt. Efter att ha varit med om allt detta kände jag mig som en riktigt äventyrare. som numera kan klara av det mesta. Det bästa med denna resan måste vara att jag hade så fina vänner vid min sida som jag får dela dessa fantastiska minnen med.

Gårdagens eftermiddag var något utöver det vanliga. En Afternoon Tea i trädgården hemma hos familjen Eliasson är något som man inte får missa. Kommer in till en färgsprakande trädgård med blommor i alla olika färger och damer i piffiga hattar. Att kombinera en trädgårdsfest med Afternoon Tea är en klockren kombination speciellt när vädret visar sin rätta sida.

Ibland är det bara att skaffa fram lite extra krafter även fast orken är på minusstrecket. I torsdags efter jobbet var det bara att piffa till sig lite och ta på sig något annat än Willys/myskläder. Mötte upp mamma på bussen och tillsammans begav vi oss till Borås. Vi började med att äta lite gott på oliven med några vänner innan vi gick in till torget där Hoffmaestro skulle spela. Oj oj oj vad bra de var och vilken show de bjöd på! Riktigt kul att se och det är sådana här små event som gör resten av veckan så mycket lättare att ta sig igenom.

Jasmine 20
Korpen-Lagfest
Hyssna Kvarnen

Hur mina dagar sett ut det senaste: jobba, äta, sova, repeat. Trodde aldrig jag skulle överleva dessa veckor, men nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln. I helgen hade jag sparat lite energi för att fira Jasmine, träffa tjejerna i korpen och för att kunna vara med på sommarfredagen i Kinna. Efter 9 arbetsdagar på raken var jag ledig i lördags, så det resulterade till bakishäng med Felicia och Alex med Netflix, mat och godis. Idag var det dags för jobb igen, innan en ny tuff arbetsvecka väntar... Efter jobbet blev jag upplockad av Felicia och Ebba som drog med mig till Hyssna för att fika på Kvarnen. Efter några timmars trevligt sällskap med gofika begav vi oss hem igen och har sedan dess bara legat som en död fisk i sängen. Om jag är såhär utmattad som ung, hur ska det då bli när jag blir äldre? Jaja det får bli ett senare bekymmer. Nu är det bara att ta en dag i taget och invänta ledighet!

Kan inte med ord beskriva hur skönt och välbehövligt det var för mig att komma upp till stugan. Finns inget mer avkopplande än att komma hit finns inga måsten och man får tid till att andas ut. Åkte direkt efter jobbet i söndagskväll och kom upp åt en nattmacka och somnade sedan gott i en nybäddad säng. Nästa morgon tog vi en liten morgonpromenad och kom sedan hem till nybakta frallor (ifrån bageriet) och tog en långfrukost. Trots att det nästan var storm ute så hittade jag och mamma en liten dunge där vi la oss och solade, lyssnade på lite musik och bara tog det lugnt. Kvällen bestod bara av god mat och en härlig kvällsrunda med brodern min där vi satte oss vid ljugarbänken och bara njöt av solnedgången. Dagen därpå tog vi vår dagliga morgonrunda innan vi åkte in till Lysekil för att lägga oss på klipporna vid havet och sola. Köpte med oss lite gott hem och fortsatte att njuta av solen hemma i stugan. Mot kvällen grillade vi lite gott med Annika och Clas Göran och tog en sväng till havet för att se solnedgången. Är det bara jag eller finns det något mer fint och harmoniskt som en solnedgång? Detta blev mina två toppendagar i stugan, innan det var dags för mig att ta bussen hem och tillbaka till verkligheten.

​Det gäller att passa på att göra saker när man väl är ledig och det har jag verkligen gjort denna helgen! Började lördagen med att befinna mig på Willys 5.45 för att öppna upp, sen var det full fart hela dagen. Åkte mot kvällen ner till Varberg med Julia, hennes syster Alva och Felicia. Började kvällen i Ebbas stuga där vi satt ute och åt med lite go musik i högtalaren. Tog sedan en taxi till Socitén där vi fortsatte kvällen med dricka, härligt sällskap och dans. Tanken var att ta tåget hem vid 02.00 men hade för kul för det, så natten fortsatte i Varberg. Dag 2 spenderades förmiddagen på Ebbas balkong i solskenet där jag som tur fick låna Mias shorts, hade blivit lite väl svettigt i mina svarta långbyxor...Vid 2-tiden mötte vi upp Wilma och Amanda för att ta en lunch på Olles. Efter lite goa revben, mousserande vin och x-antal timmar senare på deras uteservering bestämde vi oss för att tacka för oss. Gick därefter tillbaka till Ebba där våra föräldrar hade kört igång med musik och öl-hinkar i solskenet. Befann hos här resten av kvällen, måste varit den finaste dagen på hela sommaren än så länge iallafall. Här snackar vi livskvalité! Tanken var att följa med mina föräldrar hem därefter, men icke sa nicke. Slutade istället med jacuzzi hemma hos Amanda tillsammans med Bertil, Nils, Simon, Ebba och Felicia. Så sov i Varberg ytterligare en natt. Dagen därpå åt vi lite frukost tillsammans, låg ut i solen och bara njöt av att vara ledig en måndag. Var nog hemma igen vid 16-tiden och kan säga att det var ganska skönt att komma hem och ta en dusch och nya kläder efter helgens alla äventyr. Tanken var ju från början att bara stanna över kvällen, så hade med mig en liten handväska som packning för både lördagen, söndagen och måndagen. Måndags kvällen fick sedan avslutas med en liten promenad runt golfbanan och oj vad vackert det var ute. Rosa himmel med en vacker solnedgång fick avsluta denna fantastiska helg.

Midsommarafton
Midsommardagen

I torsdags blev det en övernattning hemma hos Amanda där vi myste till det med bubbel på 12-slaget för att fira in midsommarafton. På fredagen tog vi bilen ner till Varberg där vi möttes av en riktig midsommarlunch hemma hos familjen Fransson. Det fanns allt man kan tänka sig, köttbullar, sill, potatis, lax, snaps och massor av jordgubbar och glass till efterrätt. Mätta och belåtna cyklade vi sedan till Läjet där vi dansade kring midsommarstången. Vi blev inte så långvariga där då regnet kom, men vad är en svensk midsommar utan lite regn? Vid 16 åkte jag sedan till Apelviken där jag + 7 till tjejer hade hyrt stuga över helgen. Riktigt rolig grej! När alla sedan hade kommit fixade vi till potatisgratäng och kött, med kladdkaka, glass och jordgubbar till efterrätt. Detta lyckades vi fixa till 16 stycken i vår lilla stuga, inte dåligt jobbat om du frågar mig. Därefter spelade vi kubb och lekte lite lekar innan det började droppa förbi lite fler människor. Slutade med att jag gick över till våra grannar och festade så det var helt smock fullt i vår stuga.

Vaknade dagen efter med att någon började plocka undan flaskor och burkar från gårdagen och då var det bara att försöka komma upp från sängen och köra igång! Jag har sett mycket när det kommer till ur det ser ut dagen efter, men det här var nog det värsta jag sett hitintills... Men, det fixade vi och efter någon timme såg det någorlunda ut iallafall. Sedan hade vi gott bakishäng hela förmiddagen innan vi bestämde oss för att köpa lite lunch och mat till kvällen. Med kebab pizza på tallriken sittandes ute i solen så började man må ganska bra igen... Sedan var det bara att ta en återställare och komma igång igen. Vid sju tiden började det sedan rulla in lite människor och det var dags för rond 2. Efter en lyckad förfest med ett gäng goa människor, dans och musik var det dags att dra in till stan för att fira in midsommardagen på socitén. Hade riktigt kul och var kul att träffa så många vänner som man inte hade sett på ett tag. Dagen därpå var däremot inte riktigt lika kul när man fick se hur vår stuga såg ut... Vi gjorde slut på en helrulle med stora svarta soppåsar och varenda en var proppfull. Det måste ju tyda på att man har haft en lyckad helg? Måste nog säga att detta var den bästa midsommaren jag har haft än så länge iallafall, sen får vi se hur vi ska försöka toppa detta till nästa år... Träffade så många nya underbara människor samtidigt som jag fick fira in den med mina fantastiska vänner, den perfekta kombinationen!

Alexs Examenfirande
David 20 år
Söndagshäng i Kärradal

Livet leker och solen steker, för tillfället iallafall ... I fredags firade vi Elin som tog studenten och lördagen började hos Alex med examen-firande. Vi satt ute på hans balkong i solskenet och åt, drack, pratade och hade ett riktigt gött häng. Därefter körde vi lite tipspromenad och lekar vilket var väldigt kul, riktigt bra anordnat av familjen Johansson. Efter x-antal timmar hos Alex begav vi oss till Hyssna för att fira David som fyllt 20 år. Var kul att träffa många som man inte sett på ett tag och sjunga och dansa in i småtimmarna. Blev ingen söndagsångest för mig heller, mamma väcker mig med kaffe och frågar om jag vill hänga med till Kärradal för att sola och bada. Svårt svar? Nej inte så! Blev till och med ett litet dopp i havet och med röda näsor åkte vi sedan tillbaka hem igen.

River Valley
Tänk er den här utsikten precis utanför rummet
Queenstown Hill
Milford Sound

Nya Zeeland fick en speciell plats i mitt hjärta. Människorna vi träffade där, landskapet, aktiviteterna vi gjorde och livet vi levde där. Det var även här vår resa började vilket gjorde det ytterligare lite speciellt. Vad hade vi egentligen gett oss in på? Bo på hostel, bära runt på en ryggsäck, laga mat och åka runt i en buss, i ett land som vi inte hade någon riktig koll på. Detta kallar jag äventyr! Åka runt i en grön buss på dagarna med underbara människor, göra aktiviteter på eftermiddagarna och festa på kvällen. Det var typ såhär våra 3 veckor i Nya Zeeland såg ut, inte helt fel om du frågar mig. Blev ingen riktig matresa för oss här då vi för det mesta levde på pasta, tomatsås och billig korv, äggmackor eller tonfiskwraps. Eller så försökte vi testa något nytt medan våra italienska vänner skrattade åt oss och fråga om vi verkligen skulle äta det. För att sammanfatta NZ: en mil om dagen samt en vinflaska om dagen, plus minus noll helt enkelt. Tror faktiskt vi la mer pengar på alkohol än mat...

Några favorit platser i NZ: Auckland och Waiheke Island-en riktigt paradisö. Åkte runt en heldag på denna ön där vi bara hoppade av bussen lite överallt för att se oss omkring, och varje ställe var helt otroligt så busstoppen och platserna vi såg på ön fortsatte att överträffa varandra.

River Valley låg mitt ute i ingenstans med en lantlig miljö. Var avkopplande och vackert med alla kullar och floder. Här blev det ordentligt håll igång på kvällen och vår vän Patrick lyckades köpa 3 flaskor vin när alla andra hade gått och lagt sig (då kan vi även påpeka att han redan hade köpt 3 innan...) Dagen därpå var det dags för mig Ebba och Felicia att åka ut på hästridning lite lagom bakis, men oj vad kul det var! Att få rida längs kullarna och få se det vackra landskapet på en hästrygg var något speciellt.

Queenstown stället som vi alla vänta på att komma till och som hade allt! Fergburger, den godaste hamburgaren jag någonsin ätit. Vi gick upp för Queenstown hill en dag, riktigt jobbigt, men för den utsikten var det värt varje steg! Från Queenstown tog vi även en dagstur ut till Milford Sound, ojoj vad mycket fint vi fick se längs vägen och sedan att få åka båt längs fjorden var helt otroligt. Vi hade även tur med vädret vilket var värt en hel del för denna dagstur. Var nämligen inte så vanligt att vi hade bra väder i NZ... Det bästa av allt med denna plats var även att vi kom så många människor så mycket närmare då alla stannade här i några extra dagar. Så utgångarna här levererade även på topp! Hela gänget var med och livet var på topp, ojoj vad jag saknar dem! Joel, Albin (fast han inte riktigt tyckte om oss), bröderna Luca och Matteo, vår lilla fransman Ambroise, Matt, Dom, Tom, galningarna Patrick och Kevin, våra rumskompisar Jack och Hugo, samt alla andra underbara människor vi träffade längs vägen! Sen våra svenska vänner som vi bildade en liten familj tillsammans med där nere Mathilda, Lovisa och Annie, helt sjukt att man kan komma några så nära på så kort tid.

Finns sjukt mycket att berätta vet därför inte vart jag ska börja eller sluta... Men, jag är såå glad att jag åkte hit, helt klart det finaste landet jag besökt. Gick inte ens att sova på busen för fanns så mycket att se runtomkring. Detta fantastiska äventyr gjorde det fruktansvärt svårt att lämna landet , vilket slutade i tårar på flygplatsen, trots att vi hade ett helt nytt land och nya upplevelser framför oss.

Vilken fredag vi fick! Åkte in vid femtiden till Varberg och sen var det bara att köra igång med festligheterna. Fixande oss och smuttade på lite vin, vid åttatiden började sedan lite fler pinglor att dyka upp och musiken var på max. Visade sig att vi Amandas granne även tog studenten, så lite senare på kvällen fick vi även besök av några glada studenter. Tog sedan en taxi in till societén och avslutade kvällen med en kebabrulle i handen. Vilket satt som en smäck efter allt partajande.