Vilken dag vi haft!
Vaknade upp tidigt för att försöka ta till vara på dagen så mycket som möjligt. Började med en runda längst en tillgjord sjö som ligger centralt. Gick förbi ett informations hus där vi läste på om Canberra. Efter det en runda till Canberras bibliotek som kan ha varit det största jag sett i hela mitt liv, hade älskat att plugga där inne. Efter det gick vi till parlamentet som var riktigt mäktigt och också väldigt stort. Gick runt i alla delar där de röstar och även uppe på takvåningen. Det var coolt! Efter tre timmars vandring bestämde vi oss för att gå hem och ta en lunch, samt hitta några nya krafter. På eftermiddagen besökte vi en park och Australien war memorial. Där dom hade ett museum med saker från krig som Australien varit inblandad i, samt tusentals namn längst väggarna för alla som dött i kriget. Väldigt vackert och se med alla blommor som folk satt dit, mycket att se helt enkelt. Hade föreställt mig Canberra mycket mindre och att det absolut inte skulle finnas något att göra här, men vi har sett så otroligt mycket. Olika byggnader i alla olika former, sjöar, berg och allt där emellan.
Imorgon åker vi vidare, till vårt sista stopp på denna resan.. men först 8 timmars bussresa.

Bibliotek

Parlamenthuset

Australien war memorial

Då var det dags att ännu en gång säga farväl till Sydney. Har varit en helt galet kul vecka med fina vänner! Man har verkligen saknat sina jobbarkompisar och alla anda vänner. Idag packade vi bara ihop våra resväskor som för övrigt verkar växa hela tiden, utan att man köper något..?! Man borde ju få till en smidig teknik efter såhär länge men nej. Tog bussen nästan fyra timmar neråt till Canberra, Australiens huvudstad. Här ska vi spendera två dagar, ska bli kul att se vad detta stället har att erbjuda. Träffade min gamla rumskompis som jag bott med i sex månader i Sydney, kul att vi bodde på samma hostel!
En pratglad kille från vårt hostel tog oss till telstra tower, vilket var riktigt coolt. 870 meter högt och en så fin utsikt, dock var det typ minusgrader där uppe. Man märker verkligen nu när man reser neråt att det blir så mycket kallare, i Sydney för två dagar sedan hade vi 35 grader. När vi kom till Canberra idag var det knappt 18! Man får typ en chock när det går så snabbt från värme till kyla, eller ja.. kallare kanske jag ska säga. En lugn kväll och imorgon ska vi ut och vandra, se hela staden hade vi tänkt.. hur nu det ska gå!

I tisdags kom vi fram till Sydney, som jag längtat! Så kul att träffa alla man jobbat med och vänner man skaffat här. Hängt på stranden med fina vänner och haft det så himla bra! Överraskade även Daniel igår, något som jag också längtat efter så otroligt mycket. Jag min kompis Eric, Wendy och Linda käkade på hans restaurang. Bestämde oss för att pranka honom så när servitrisen kom med maten sa vi att vi kände Daniel, och att vi gärna ville göra ett prank. Så jag sa till henne att jag var missnöjd med maten och att jag gärna ville prata med chefen. Tjejen spelade med och sprang in till köket och sa " det är något fel på bord 14, dom är inte nöjda, tror du att du kan gå ut och kolla läget?" Sedan ser vi en bekymrad Daniel komma ut men ansiktet ändrades snabbt när han fick se oss. Äntligen var vi tillsammans igen efter en månad, det var det bästa på hela kvällen. Maten var kanon och desserten jag fick var suverän, vi hade en så mysig kväll tillsammans. När Daniel hade slutat stack vi ner till stranden och satt och pratade hela kvällen! Bästa dagen på länge helt klart.

Newcastle är vår nya plats där vi ska stanna i två dagar, vi kom fram sent igår kväll. Till ösregn, vind och åska.. så otroligt härligt när man precis lämnat ett soligt Coffs Harbour. Kom fram till ett jättemysigt hostel, liknade ett slott, stor trappa upp till sovrummen, en stor öppen spis och inredningen var av äldre inspiration.
Inatt vaknade jag upp i panik av att jag hörde brandlarmet, snabbt väckte jag de andra som mer eller mindre tittade på mig som ett frågetecken och sedan somnade om. Så därför tog jag saken i egna händer, kollade ut och där såg jag folk stå ute och vänta. Pulsen började stiga ännu mer, tankarna sprängdes i huvudet på mig då jag har dödsångest '' jag kan inte dö idag, hur lång tid kommer det ta innan mamma får reda på det? jag är ju inte ens 21...osv''. Sa till de andra att jag sticker ut och checkar läget, i korridoren ser jag folk gå mot receptionen och ut. Precis när jag ska ta första klivet i trappan ner hör jag en kille säga ''det är ett falskt alarm, ni kan gå och lägga er igen'', så då var det bara att försöka somna om igen.
Idag gick vi upp tidigt för att hinna med så mycket som möjligt då vi lämnar tidigt imorgon. Vi började med en promenad till Nobby's lighthouse, en fin utsikt och även där i vattnet såg vi valar. Sedan gick vi upp till ett ställe där dom hade ett militärområde förr i tiden. Jag tror vi kollade mer på valarna som hoppade runt och lekte än på baracker och kanoner! Gillar verkligen Newcastle, en mindre ort som man knappt hört något om men idag när vi var ute insåg man att det verkligen var värt att stanna här. En stor och fin strand, fina promenader man kan gå, små caféer och varannat hus är i en äldre generation. En mix av nybyggda hus som blandas med dessa äldre, museum så det räcker och blir över samt en hel del konst. Verkligen ett ställe att rekommendera om man vill se mycket! Strosade runt längst några butiker och bara kollade runt denna eftermiddag, imorgon lämnar vi tidigt. Därav kommer denna kvällen bli en lugn sådan!

Whale watching. Idag hade vi bokat en tur med en båt som skulle ta oss ut i havet för att förhoppningvis få se några valar. Vi var sjukt taggade men jag hade i baktanken att eftersom de är vilda är det inte säkert vi kommer få se några, men vi hade en himla tur. Körde ut mitt i havet och när han stannade båten satt man bara spänd för att få se dessa mäktiga djur. Vi fick se hela fyra gigantiska valar och det var helt galet, bland den bästa upplevelsen helt klart. I början såg man bara ryggen på dem när de var nära ytan, men efter en stund började en hoppa och visade upp sig. Det var verkligen hur coolt som helst! Sedan var det även en som simmade precis under vår båt, och den skuggan man såg i vattnet var galen, den var absolut större än vår båt. Fick höra att de äter runt 40kg mat om dagen och när bebisarna föds är dom 4.5m långa. Det är ju verkligen inga djur man skojar med, där satt man livrädd i båten och bad till gud att han inte skulle välta vår båt. Dessutom blev Wendy åksjuk så emellan film och foto fick jag hålla koll på henne så hon inte skulle spy på båten. Samtidigt som jag fick översätta allt guiden sa till Linda då hennes engelska är som en 15 åring (ungefär). Så där hade jag att göra, men upplevelsen i sig var helt magisk!
Slog läger i en sjukt bekväm hängmatta vid poolen på vårt hostel i några timmar innan vi skulle ta bussen vidare mot nästa ställe.

Igår kom vi fram till ett regnigt Port Macquarie. Checkade in, duschade, lagade mat och sedan var klockan sent och dags för sömn!
Idag gick vi en runda längst ett " träsk" liknande ställe. Mysiga små stigar i skogen, naturen var verkligen mysig och lite skäck liknande på något vis. Såg otroligt många fladdermöss vilket gjorde det lite mer läskigt, hade nog aldrig gått där en sen kväll själv. Gick sedan hem för att få i oss lite lunch! Sedan var det dags för höjdpunkten för dagen, ett koala sjukhus. Man blev så otroligt ledsen av att se alla små koalor. Det var en tjej som insåg hur många koalor som verkligen behövde hjälp, hon började googla och lära sig allt om koalor. Sedan hade hon ett flertal koalor i sitt hem som hon började behandla och rädda. Efter det var det bara fler och fler personer som ringde då dom hittat eller kört på en koala, därför startade hon detta sjukhus. Det första koala sjukhuset i hela Australien! Så många som blivit påkörda av bilar, blivit av med sina mammor eller fått brännskador från skogsbränder. Dessutom var det extremt många som hade fått klamydia, det var tydligen vanligt bland de. Fast istället får dom det av andra smittor och sjukdomen sätter sig i deras ögon, går dom med det i en längre tid måste ögonen plockas bort och de blir blinda för alltid. Efter några timmar där gick vi hem längst stranden för att se resten av Port Macquarie. Ikväll är det filmkväll på vårt hostel, en myskväll får det bli och imorgon väntar nya äventyr!

Igår lämnade vi Yamba för nästa destination, Coffs Harbour. Hann med en fruktansvärt god lunch på ett mysigt litet ställe i Yamba innan vi tog bussen. Nästan tre timmar på bussen och vi var framme i Coffs Harbour, också ett ganska litet ställe men mysigt. Åkte en runda in till stan för att handla på oss lite mat och kvällen fick bli en lugn sådan.
Idag däremot tog vi bussen till " the big banana" ett ställe vi läst att man verkligen borde besöka! Eftersom inte bussen gick hela vägen fick vi också en promenad på 30min. Sedan kom vi fram.. skrikiga barn, minigolf, en rundtur bland bananfält och det var ungefär det som fanns. Ett litet vattenland fanns också, men jag tror vi hade passerat åldern för det. Sjukt besvikna men som tur var hade de goda bananer så jag var iallafall glad! Med feber kämpade jag mig hem igen för en lunch, och efter det bestod min eftermiddag av strandhäng. Äntligen kan man ligga och njuta vid havet igen, inte en droppe regn hade vi idag och det tackar vi för! Imorgon tar vi bussen vidare, ett stenkast bort från Sydney.

Igår kom vi fram till Yamba en extremt liten håla mellan Byron Bay och Sydney. När bussen närmade sig tänkte jag " förhoppningsvis har han kört fel, han kan inte släppa av oss här, fortsätt rulla!!" Men nej, vi blev avsläppta i ösregnet och snabbt sprang vi in till vårt hostel. Igår tog vi det enbart lugnt då det regnade och det finns verkligen noll saker att göra här när det regnar.
Idag var det faktiskt uppehåll så imorse drog vi på gympaskorna och stack ut på en promenad längst hela Yamba. Strand efter strand och ett lighthouse fick vi se också, missade det i Byron så vi satsade på detta istället. Vacker utsikt och fantastiska ständer, trevliga människor som bor här och allmänt mysigt. Har åkt på en förkylning så sängen låter otroligt lockande då vi ska sitta på en buss i två timmar imorgon till nästa ställe. Så redo för nästa plats, hejdå Yamba!

Idag var det dags att besöka Nimbin. En buss kom och plockade upp oss på morgonen, kul att de två svenska tjejerna var på samma buss. Först hade vi ett snabbt stopp för att kolla in ett vattenfall, vattenfall är verkligen det som man ser varenda gång man går in i en skog. Senare tog vi en runda längst Nimbin och det var verkligen annorlunda! En liten by med enbart hippies, droger och allt däremellan. Många som säger att det är som Amsterdam fast det här är då en gågata på 100 meter skulle jag tro.
Men senare hade vi iallafall en lunch som vår guide lagade och efter det åkte vi hem på eftermiddagen.
Vår kväll kommer bara vara lugn, imorgon åker vi vidare till nästa ställe. Dessutom är Wendy sugen på att gå upp och se soluppgången som tydligen ska vara speciellt här, vi får se om vi lyckas vakna. Vädret har ju varit så extremt dåligt men förhoppningsvis är det uppehåll imorgon tidigt.

Igår kom vi fram till nästa stopp, Byron Bay! Checkade in på samma hostel som två svenska tjejer som jag träffade i Surfers Paradise, så himla trevliga. Eftersom det var den ena tjejens födelsedag bestämde vi oss för att titta till nattlivet i Byron. En rolig men kort utgång för min del då jag var så trött efter bussresan. Dagen efter gick vi till havet, tog med två surfbrädor från vårt hostel och en pizza i ena handen. Efter fem minuter börjar det ösregna, så otroligt typiskt när man är i Byron. Allt blir så mycket tråkigare när det regnar! Träffade en härlig kille från Göteborg som reser med några vänner som han gjorde farmen med, därav ännu en utgång! Bokade även in en tripp till Nimbin imorgon, ska bli så kul!
Byron Bay är verkligen ett sjukt avslappnat ställe, ingen bryr sig och alla gör som dom vill. Väldigt mycket hippie relaterat, mysiga caféer och fina affärer. Trivs verkligen här men tror nog Surfers var snäppet bättre!