Igår kom vi fram till Yamba en extremt liten håla mellan Byron Bay och Sydney. När bussen närmade sig tänkte jag " förhoppningsvis har han kört fel, han kan inte släppa av oss här, fortsätt rulla!!" Men nej, vi blev avsläppta i ösregnet och snabbt sprang vi in till vårt hostel. Igår tog vi det enbart lugnt då det regnade och det finns verkligen noll saker att göra här när det regnar.
Idag var det faktiskt uppehåll så imorse drog vi på gympaskorna och stack ut på en promenad längst hela Yamba. Strand efter strand och ett lighthouse fick vi se också, missade det i Byron så vi satsade på detta istället. Vacker utsikt och fantastiska ständer, trevliga människor som bor här och allmänt mysigt. Har åkt på en förkylning så sängen låter otroligt lockande då vi ska sitta på en buss i två timmar imorgon till nästa ställe. Så redo för nästa plats, hejdå Yamba!

Idag var det dags att besöka Nimbin. En buss kom och plockade upp oss på morgonen, kul att de två svenska tjejerna var på samma buss. Först hade vi ett snabbt stopp för att kolla in ett vattenfall, vattenfall är verkligen det som man ser varenda gång man går in i en skog. Senare tog vi en runda längst Nimbin och det var verkligen annorlunda! En liten by med enbart hippies, droger och allt däremellan. Många som säger att det är som Amsterdam fast det här är då en gågata på 100 meter skulle jag tro.
Men senare hade vi iallafall en lunch som vår guide lagade och efter det åkte vi hem på eftermiddagen.
Vår kväll kommer bara vara lugn, imorgon åker vi vidare till nästa ställe. Dessutom är Wendy sugen på att gå upp och se soluppgången som tydligen ska vara speciellt här, vi får se om vi lyckas vakna. Vädret har ju varit så extremt dåligt men förhoppningsvis är det uppehåll imorgon tidigt.

Igår kom vi fram till nästa stopp, Byron Bay! Checkade in på samma hostel som två svenska tjejer som jag träffade i Surfers Paradise, så himla trevliga. Eftersom det var den ena tjejens födelsedag bestämde vi oss för att titta till nattlivet i Byron. En rolig men kort utgång för min del då jag var så trött efter bussresan. Dagen efter gick vi till havet, tog med två surfbrädor från vårt hostel och en pizza i ena handen. Efter fem minuter börjar det ösregna, så otroligt typiskt när man är i Byron. Allt blir så mycket tråkigare när det regnar! Träffade en härlig kille från Göteborg som reser med några vänner som han gjorde farmen med, därav ännu en utgång! Bokade även in en tripp till Nimbin imorgon, ska bli så kul!
Byron Bay är verkligen ett sjukt avslappnat ställe, ingen bryr sig och alla gör som dom vill. Väldigt mycket hippie relaterat, mysiga caféer och fina affärer. Trivs verkligen här men tror nog Surfers var snäppet bättre!

Två dagar är spenderade i Surfers Paradise och herregud vad kul jag haft! Det är verkligen ett ställe jag kommer åka tillbaka till, allt är så avslappnat och stränderna runt om här är magiska. Tror det gjorde det bättre när vi bodde på ett sjukt trevligt ställe, massor med härliga människor och äntligen lite svenskar. Bodde på Bunk hostel som låg precis intill stranden, fräscha rum, pool och allmänt gött. Hade bestämt träff med Kate en svensk som flyttade till Australien när hon var ung. Så länge vi planerat att träffas men alltid har det varit något i vägen, men idag äntligen fick vi till en lunch. Fick även följa med henne på en rundtur då hon visade mig de bästa av Gold Coast, eller ja det vi hann med. Tack för allt och förhoppningsvis ses vi inom kort igen.
Efter det tog vi greyhound vidare mot Byron bay!

Vaknar upp 05.45 pigg och vet inte riktigt om jag var utvilad. Varannan timme vaknade jag upp i bilen och fick sträcka på mina ben då bilen var alldeles för liten för min längd. Ibland önskar jag att jag var 1.50cm och var lite smidig, men det kommer aldrig att hända. Väckte de andra och efter det började resan vidare till Cedar creek falls där vi vandrade i en regnskog. Kollade på vattenfall och det var verkligen en fantastisk skog. Såg även för första gången en riktigt stor spindel här i Australien. Bad Linda sätta handen så nära spindeln hon kunde bara för att man ska få ett bättre perspektiv, allt för dessa bilder. Lugnar ner henne och säger att det inte är någon fara, spindeln kollar neråt så den kommer inte hinna vända sig snabbt och bita dig. Problemet är att hon är så himla kort så hon inte når ner, och då kommer hon med för henne en briljant idé. " Linn om du gör det istället för du har längre armar så kan jag ta bilden", då var det inte lika kul längre. Snabbt ner med handen, bilden blir tagen, sedan gick vi snabbt därifrån.
Åkte vidare mot Surfers Paradise men innan körde vi ett snabbt stopp vid en strand 20 minuter från Gold Coast. Sedan efter det åkte vi till Surfers Paradise där vi ska stanna i två nätter. Kvällen blev en utgång med alla från vårt hostel, så otroligt trevligt!

Tidig morgon för att hämta hyrbilen vi ska ha i två dagar för att ta oss till några guldkorn. Alla har körkort men bara jag vågar köra, och då är dom jag reser med 24 och 26 år gamla. Men det är alldeles för läskigt osv., inga problem säger jag med självförtroendet på topp. Tills vi får bilen och jag inser att det är en manuell bil Wendy hyrt. Ringer två samtal till Sverige för att snabbt ta reda på vart kopplingen, gasen och bromsen sitter, ber till någon högre makt att jag ska få någon som helst tur. Nästa problem är gps, den ena är inställd på kinesiska vilket gör att jag inte förstår något alls.. och Linda kan heller inte förklara om det är höger eller vänster. Byter så jag har Wendy i framsätet och i första korsningen räcker hon upp vänster hand och frågar om det är höger, det slutar med att jag både kör och har gpsen för mig själv.

Första stoppet vi åkte till låg ca 1 timme ifrån Coolangatta, Springbrook en national park halvvägs upp i ett berg. Otroligt vackert då vattnet rinner ner som ett vattenfall i hålet, och det är bara där solen lyser igenom. Var så sugen på att bada men då man fick 350 dollar i böter beslöt jag mig för att stanna på land.
Åkte även förbi en väldigt fin lookout där man såg hela vägen ner och alla berg runt om. Satt där en stund och bara njöt av utsikten!

Avslutade med en lång vandring till toppen av ett vattenfall, Morans falls. wow vad häftigt det var! Bästa utsikten idag och helt otroligt vad fint det var.
Imorgon rullar bilen vidare, förhoppningsvis med lite mindre problem.

Tidig morgon för att hinna med vår buss och vid niotiden var vi framme i Coolangatta. Ett mysigt litet ställe med extremt många restauranger och caféer längst stränderna. Lämnade in väskorna på vårt hostel och stack snabbt iväg för att kolla läget! Köpte med lite frukost och satte oss vid havet och åt, så himla mysigt. Några timmars sol fick vi och två dopp i det blå, äntligen kan man bada och njuta samtidigt. Vattnet var helt klarblått och stranden var så fin, gillade verkligen stranden här i Coolangatta. Checkade in på vårt hostel som också var sjukt bra, fräscht och fint.. man har ju varit på fruktansvärt sämre ställen! Gick en runda längst havet för att se solnedgången men då ett moln bestämt sig för att blockera var det plötsligt svårare att se. En lugn kväll blir det då jag och Linda drar iväg tidigt imorgon för att hämta upp vårt vrålåk!

Då har vi kommit fram till Brisbane och man känner sig nästan som hemma här! Mycket man fortfarande hade koll på även fast det nästan var ett år sedan vi var här sist. Bokade även in oss på samma hostel, chill backpackers som vi tyckte/ tycker så mycket om. Tog oss en runda i stan och längst vattnet som ligger i centrum kan man åka båt runt och kolla. Så det gjorde vi, mysigt att bara åka runt och kolla på alla byggnader. Efter gick vi in till stan för att käka, hittade ett trevligt ställe som hade takvåning och öppet ut över centrum. Live musik och god mat, en perfekt start på vår resa. Träffade även en tjej som jobbade på vår farm tidigare men nu varit och rest. Gick hem och bokade buss och hostel så imorgon bär det av till Coolangatta för att se vad de har att erbjuda, så redo!

Då har dagen kommit då det var dags för mig att ta mitt pick och pack, packa ner det fruktansvärda tältet och det värsta av allt, att säga hejdå.
Morgon bestod av packning och efter det spenderade jag det sista timmarna med Isaac och Chris, dom som gjort mitt liv här på farmen till det absolut bästa när Daniel lämnade. Fått sova i deras tält när det regnat in i mitt, kört mig till affären, till biblioteket och till duschen. Dom har verkligen hjälpt mig så fort det varit något och det är jag otroligt tacksam för. Kunde inte fått finare vänner här på farmen, men förhoppningsvis träffar jag dom när de har gjort sina dagar på farmen. De körde mig till stationen och där mötte jag upp mina nya resekompanjoner, Linda och Wendy. Efter ett fruktansvärt hejdå sitter vi nu på tåget, taggade och redo för nya äventyr. Ett nytt kapitel har börjat och det ska bli så kul att äntligen börja resa igen, är så färdig med att jobba på ett bra tag. Nu börjar det bästa med hela resandet, och mitt visa är godkänt så nu stannar jag ett helt år till. Livet är allt bra!
PUSS

Idag hade vi ett party för mig, Linda och Wendy eftersom vi lämnar på söndag! Alla lagade så otroligt god mat och vi hade en så bra kväll. Vänner jag inte träffat mer än en gång kom för att säga hejdå och vi åt traditionella rätter från både Japan, Taiwan och Korea. Alla engagerade sig verkligen i matlagning och efter hade de köpt tårta. Kunde verkligen inte bli bättre! Så tråkigt när man nu lärt känna så många och det är då det är dags att lämna, men jag antar att det är en del av backpacking. Vi har redan planerat födelsedagsfirande och julafton med många av dom så förhoppningvis ses vi alla i Melbourne. Efter vi ätit åkte jag och en tjej till en annan fest där det var party för mina fransmän som också lämnar i veckan. Det var också en kanon fest och som alltid leder det till ett slut, jag körde hem alla och vi avslutade kvällen i vårt camp. Är så tacksam över livet här, så fina vänner och vi har alltid så himla roligt!