Göteborg
Denna helg spenderas i ett soligt Göteborg hos min fina Sanna. Så kul att äntligen få umgås med henne på riktigt, hon flyttade dit i januari för att plugga och vi har endast hunnit ses en kort stund sen dess. Men nu var det äntligen dags. Det vart fika i solen, gå på pub och klubb. På Valborg var vi hos en tjej med ett härligt gäng och spelade kubb och grillade. Med andra ord har jag haft en riktigt bra helg och jag längtar redan tillbaka sjukt mycket.

Jag älskar Göteborg och är helt säker på att det är där jag vill plugga, om jag kommer in då vill säga. Har inte heller bestämt om det är dags nu i höst eller om jag ska vänta ett tag till. Svåra val det där.

Jag brukade älska att läsa när jag var yngre. De senaste åren har dock alla böcker samlats på hög i ett skåp men nu kände jag att det var dags att börja plocka fram dom igen. Denna bok Jag är inte perfekt, tyvärr av Michaela Forni fick jag i julklapp.

Jag har läst Michaelas blogg i flera år och jag brukade även lyssna på hennes podcast för några år sedan. Denna fina människa kan verkligen sätta ord på känslor och det är så himla lätt att relatera till det hon säger. Jag minns verkligen hur hennes podcast faktiskt hjälpte en trasig tonåring att förstå saker lite bättre. Denna bok behandlar främst ämnen som ångest och oro. Egentligen tror jag verkligen att jag hade behövt läsa denna bok för ett år sedan då jag själv hade problem med just ångest. Den är ändå väldigt fin och trots att jag idag mår bra så innehåller boken många kloka tankar och idéer. Det är alltid skönt att veta att en inte är ensam om känslor.Så ett tips på en bra bok!

Inredning

Jag älskar inredning och hur en personlighet kan avspeglas i ett hem. Jag längtar så mycket till den dagen jag får möjligheten till att inreda mitt eget hem efter min personliga stil. Nu kommer det nog dröja ett tag, i alla fall tills nästa år då jag möjligtvis funderar på att börja plugga då. Just nu kommer jag att fokusera på att bo hemma och spara pengar så att jag kan resa istället för att flytta hemifrån, även om jag längtar efter min första egna lägenhet så mycket.

Jag är just nu väldigt insnöad på växter och naturfärger. Jag saknar att ha växter omkring mig, då jag bor i ett källarrum hos mamma kan jag inte ha några här. Jag tror på riktigt att en mår så mycket bättre av att ha växter runt omkring sig. Jag älskar även att blanda gammalt med nytt. Alltså möbler från förr med nya moderna. Dessa bilder ovan är ifrån min pinterest, där samlar jag så himla mycket inspiration. Älskar pinterest så mycket.

Hejdå Australien

Har under nästan två månader här fått uppleva så sjukt mycket saker. Jag har sett storstäder, stränder och fantastiska platser. Jag har dykt i barriärrevet, bott på en segelbåt och åkt jeep på världens största Sandö. Jag har simmat med delfiner, klappat kängurur och matat Wallabys. Jag har umgåtts med helt fantastiska människor som jag verkligen hoppas att jag kommer träffa igen.

Tack för denna tid Australien. Tack för allting som jag har fått lära mig, både om mig själv och detta land. Har haft en helt fantastisk tid och det är med en klump i magen som jag nu måste sätta mig på ett plan och åka hem. Jag vet att jag kan komma tillbaka någon dag och det hoppas jag verkligen att jag kommer göra också.

Tack

Igår
Igår testade jag på att dyka för första gången och det var verkligen så sjukt roligt och häftigt. Var väldigt nervös innan för visst ej hur det skulle gå att tryckutjämna men det gick bra ändå. Första minuterna var nervösa men släppte det och jag insåg hur häftigt det var. Såg massa fiskar, sköldpaddor, rockor och bläckfiskar. Tyvärr(eller inte) såg jag inga hajar.

Gjorde ett så kallat introduction dive med en instruktör med hel tiden. Nu är jag verkligen peppad på att i framtiden kanske ta ett dykcertifikat någonstans i världen.

Idag hyrde jag och några andra tjejer en bil och körde runt på Magnetic Island, är riktigt fint här. Tyvärr så lyckades vi först få en bil med bromsar som slutade fungera, hade kunnat sluta illa men som tur var gick allt bra och vi fick en ny bil. Har hänt så mycket konstiga saker senaste dagarna och jag är ganska säker på att det är karma. Haha.

Vi såg små wallbys och koalor, har inte sett sådana tidigare så det var häftigt! Tyvärr så regnade det jättemycket inatt så vi kunde inte köra på vissa vägar men det var en riktigt härlig dag ändå.

Whitsundays
Kom nyss hem ifrån en 3 dagars segling. Haft några grymma dagar med god mat, trevligt folk och fina platser. Snorklade en hel del men kände mig sjuk imorse när jag vaknade så hoppade över den sista snorklingen idag. Imorgon går bussen vidare mot näst sista stället på östkusten som jag ska besöka.

Har faktiskt fått blandade känslor över att åka hem. Vill verkligen vara kvar och bo här för att jag älskar detta land, men samtidigt är jag så trött på alla avsked som jag är med om här. Är bara tröttsamt att behöva säga hejdå till människor man gillar men vet att man förmodligen med största sannolikhet aldrig kommer träffa igen.
Har också verkligen börjat längta efter alla där hemma, speciellt mina syskon. Ska dock ta tillvara på dom sista dagarna jag har kvar här nu.

Airlie beach
Kom till Airlie beach runt klockan tio efter en lång bussresa, den gick väldigt bra ändå tycker jag. Sov nog nästan tio timmar av fjorton. Fick säga hejdå till trevliga Annika och HL som jag umgåtts med i några dagar, dom bor ju trotts allt i Stockholm dock så någon gång kanske vi ses igen.

Dagen spenderades till en början vid Airlie beachs lagun med tre svenska tjejer som jag träffade på bussen. Värmeskillnaden när jag klev av bussen här i jämförelse med Rainbow beach var verkligen jättestor så idag ville jag bara ligga i vattnet hela dagen. Fick intrycket av att Airlie är en väldigt trevlig småstad, många fina hus här.

Just nu är jag incheckad på hostlet och ska förmodligen gå och laga middag om ett tag, sen eventuellt möta upp några tjejer och ta en drink. Imorgon klockan ett så är det dags för Whitsundays och jag är mer än taggad, tror det kommer bli några sjukt roliga dagar.

Tillbaka
Igår så kom jag tillbaka efter några av de bästa dagarna i mitt liv på fraser Island. Har besökt regnskog, öken, långa strandremsor och fina sjöar. Hade sällskap av världens bästa grupp ett som verkligen gjorde alla mina dagar. Vi hade även världens bästa turguide. Jag har faktiskt lärt mig mycket om ön tack vare honom. Så tack till alla som var med. Såg en dingo och även ett uppträdande av aboriginerna som bor på ön och det var verkligen en upplevelse.

Igår när vi kom tillbaka träffade jag Tom och Bryn igen, hängde även med de fina tjejerna som jag umgåtts med nu på fraser. Kände att de var viktigare att spendera tid med dom innan jag måste säga hejdå till alla än att skriva här. Jag hatar verkligen att säga hejdå efter denna resa, har behövt vara med om så många jobbiga farväl nu. Men är så glad för alla minnen jag har tillsammans med dessa personer.

Ikväll ska jag sätta mig på en 14 timmars buss till Airlie beach, wish me good luck

Ska du verkligen resa ensam? Denna mening hörde jag flera gånger innan jag skulle åka. Folk som ifrågasatte om det verkligen var klokt att åka ensam som tjej på andra sidan jorden men även många som stöttade och peppade mig.

När jag bokade resan till Australien så hade jag bara planer på att besöka mina vänner i Perth. När resan väl började närma sig så insåg jag mer och mer att jag även ville upptäcka landet när jag ändå skulle åka så långt. Just Australien har länge varit ett land jag vill besöka. När jag hade bestämt mig för att jag skulle stanna lite längre så började ett evigt letande och trixande för att försöka hitta någon att åka med. Jag vred och vände på allting, försökte fixa så att jag kunde åka med mina vänner och pratade med andra som skulle resa själv. Men jag fick inte ihop det.

Tillslut tog jag då beslutet om att faktiskt resa ensam och nu, efter en vecka på resande fot ensam, så är det ett av de bästa beslut jag någonsin tagit. På bara en vecka så har jag hunnit se fantastiska platser och gjort roliga saker. Jag har knappt varit ensam en minut under denna vecka. För du är inte ensam om du reser så som jag gör. Du träffar människor från världens alla hörn och får riktigt fina vänner.

Det bästa är också att jag faktiskt har haft möjligheten att välja. Jag kan välja om jag vill vara ensam en stund, eller om jag vill umgås med någon. Det är riktigt skönt.

Jag har även känt att detta är så himla bra för mig som person. Jag har blivit lite starkare, lite tuffare och även om det låter som en kliché så är det faktiskt sant att en även växer som person under en sån här resa. Chansen till personlig utveckling är så stor. Jag rekommenderar verkligen alla att någon gång testa på att resa själv

Nu vill jag bara se mer av världen. Men först ska jag njuta av dessa två veckor som är kvar och ha the time of my life!

Current position while writing this