Vietnam

I dag fikk vi endelig dratt på Cu chi tunnels! Dette er tunellene vietnameserene lagde under Vietnamkrigen når de ble invadert av USA.

Turen ble ikke helt som vi hadde tenkt. For etter 5 minutter av turen begynte det å regne, og når det først regner her så er det ikke småsaker. Det øste ned, og bakken forvandlet seg veldig fort til en stor vanndam. Etter en stund ute i regner valgte en stor del av gruppa å avbryte turen, mens noen fortsatte. Jeg og Marte hadde dyre kameraer og annet elektrisk utstyr med oss, så vi turte ikke gå for lenge ute i regnet. Men etter en stund under tak fant vi ut at vi kunne kjøpe regnponchoer. Så vi løp til kiosken på utsiden og fikk tak i noen. Gruppa vår hadde allerede kommet langt ut i jungelen og vi hadde egentlig fått beskjed om å holde oss nærme guiden vår fordi det var lett å gå seg vill. Men vi ville ikke gå glipp av tunellene, så vi gikk med godt mot alene inn i jungelen og klarte etter en stund å ta igjen gruppa vår! Så vi var veldig fornøyde

Tunellene er milelange og har mange forskjellige rom og åpninger. Alle åpningene er godt gjemt så ikke amerikanerne skulle finne dem. Tunellene er også helt sinnsykt små. Selvom de har blitt utvidet i ettertid, for å passe for turister, så er de fortsatt veldig trange. Så kan bare tenke meg hvor trange de var originalt. Vi fikk så vidt plass i tunellene, og måtte krype på huk for å komme oss gjennom.

Grunnen til at de ble laget så små var at amerikanerne ikke skulle få plass, for vietnameserne var (og er) ganske små og tynne.

Det var ikke lett å få gode bilder mens regnet plasket ned rundt oss, men jeg fikk filmet en del. Så regner med det kommer en liten film fra utflukten etterhvert. Uansett vær, var det veldig interessant å få sett tunellene. Det var også morsomt å få prøve å gå gjennom de, selvom de er utvidet. Tror nok ikke vi hadde fått plass i de originale.

Vi fikk også høre en del fakta om Vietnamkrigen, som var en helt forferdelig krig. Guiden vår fortalte at de fortsatt jobber med å rydde opp etter bombeangrepene til USA, selv etter så mange år. Vi fikk også høre at det hvert eneste år er flere ulykker knyttet til dette, for det ligger fortsatt flere bomber rundt om i landet som ikke har blitt løst ut. Senest for noen måneder siden ble en hel familie sprengt av en amerikansk bombe.

Nå sitter vi på nattoget til Nha Trang. Vi har hver vår seng på toget, så det er faktisk en ganske behagelig tur. Skal prøve å få oss litt søvn før vi ankommer i 5 tiden i morgen tidlig.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Lokal tid: 00.49

Da var nok en dag i byen fullført. Formen er bra igjen, og vi har hatt en veldig fin dag. Da turen til tunellene var fullbooket i dag, ble det heller en ekstra dag til å titte i byen.

Vi gikk opp i den høyeste bygningen i byen for å se på utsikten, noe som var veldig fint! Her fikk vi er fint overblikk over hele byen. Deretter gikk turen tilbake til markedet vi har vært på tidligere for litt shopping. Sekken er relativt full, men fikk stappa oppi litt nytt treningstøy til en billig penge.

Kontrastene i byen her er ganske enorme. Her er det alt fra høye moderne skyskrapere til damer med rishatter som selger gatemat. Veldig fascinerende. Vi har også blitt veldig glad i smoothiesjappa i gata vår. Så ble en fersk smoothie på oss i dag også.

I morgen går endelig turen til tunellene, før vi tar nattoget til Nha Trang på kvelden.

Vietnam

I går kom vi oss til Ho Chi Minh City i Vietnam! Jeg hadde ikke så alt for store forventinger til byen, da vi akkurat har vært i hovedstaden i Kambodsja og jeg begynner å bli litt lei bylivet. Men her ble jeg positivt overrasket. Byen er stor og fin, med masse ting å gjøre. Alt fra store eksklusive kjøpesentere, til billige markeder. Mye finere enn byen vi så i Kambodsja.

Selvom vi er fornøyd med byen har vi ikke fått gjort så alt for mye enda, da formen ikke er helt på plass. Dagen i dag har bare blitt brukt til å titte litt rundt i byen, og slappe av på hostellet. Vi hadde egentlig planer om å dra på Cu Chi tunnels (som jeg forteller mer om senere) i morgen, men tror nok det blir utsatt enda en dag. Til formen er helt på plass igjen.

Trafikken er er forresten helt syk, og det er en utfordring hver gang man skal krysse gata. Men vi begynner å få litt teken på det nå.

Har ikke fått tatt så mange fine bilder av byen enda, men skal prøve å få noen blinkskudd i morgen.

Jeg har filmet en del mens vi har vært på tur, men på grunn av dårlig internett har jeg ikke fått lastet opp videoer på bloggen. Nå funker internettet supert, så her kommer en liten video fra Dubai. Bedre sent enn aldri.

Jeg tenker å lage en video fra alle stedene vi er, men har ikke fått tid til å redigere flere videoer enda. Så det kommer litt etterhvert

Kambodsja

Lokal tid: 17.07

Dagen i dag har blitt brukt til å slappe av ved bassenget. Planen var å stå opp litt tidlig, for å få oss en solseng som faktisk sto i sola. Da vi kom ned, litt senere enn planlagt, var alle solsengene tatt. Men vi fikk hver vår solstol, midt i sola, så vi var fornøyde.

Det var ekstremt varmt, så bassenget ble godt brukt for å si det sånn. Nå har vi dusjet og fikset oss, og er klare for å dra på marked. Det er noe som heter "night market" i byen her, som vistnok skal være ganske bra. Håper vi finner noe fint, vi er begge klar for å få oss en stranbag (som vi har savnet mange ganger) og kanskje en ny topp. Man blir fort lei av de 5 toppene man har med.

Kambodsja

Lokal tid: 20.35

I dag har turen gått til fengselet "S-21" og Killing fields. Dette er en stor del av grunnen til at vi valgte å dra innom denne byen. S-21 er et av fenglsene der tusenvis av mennesker i Kambodsja ble torturert. Videre ble de sendt til Killing fields. Killing fields er altså her de ble sendt for å dø etter å ha blitt torturert i lang tid.

Vi fikk høre masse spennende historie om det Kambodsja har vært igjennom for ikke så alt for lenge siden. Mye forferdelige bilder og fortellinger. Jeg har ikke tenkt til å gå så mye dypere inn på denne historien på bloggen, men for de som er interesserte er det bare å søke seg opp på egenhånd.

Etter vi var ferdig her, dro vi for å spise litt lunsj utenfor området. Da fikk vi en super søt liten ny venn. Nemlig en liten jente på et par år, mest sannsynlig barnet til eierne av restauranten. Hun satt seg med oss, og ble helt i ekstase da hun så snapchat filtrene på mobilen vår.

En fin dag med masse inntrykk. Nå er vi klare for nok en rolig kveld på hostellet.

Da sitter vi på flyplassen her i Siem Reap og venter på flyet vårt. I dag går ferden videre til Phnom Penh, hovedstaden i Kambodsja. Planen var egentlig å ta buss denne strekningen, men etter hvert som reisedagen nærmet seg fant vi ut at det ikke var verdt å ta buss i 7 timer for å spare 300kr. Vi møtte en på hostellet som hadde tatt denne bussen, og hun sa det var trangt og lukta forferdelig, så vi spanderer på oss en flytur istede.

Flyplassen er veldig liten, så det å være her to timer før var litt i overkant. Vi har nå spilt en runde yatzi for å prøve å få tiden til å gå, men er fortsatt en time igjen å vente.. Om kort til er vi riktig nok i ny by, så det blir spennende!

Etter vi hadde vært på båtturen jeg fortalte om i forrige innlegg, dro vi på noen flere templer. Disse templene var mye mindre enn de vi har vært på før, men var fortsatt morsomt å se. Templene er jo, som sagt, ganske like så vi ble ikke værende så lenge.

Vi så oss litt rundt, og tok en del bilder på hvert av templene. Før vi bestemte oss for at vi begynner å bli ferdig med templer, og var klare for å dra tilbake til hostellet.

Kvelden ble også veldig morsom. Vi sjekket ut Pubstreet her i byen for første gang. Her fant vi et utested med en norsk bartender, noe som var veldig gøy. Er ikke så mange Skandinaviske her i Kambodsja, så er veldig morsomt når vi først møter noen vi kan snakke norsk med.

Dagen i dag har bare blitt brukt til å skrive, redigere bilder og ligge ved bassenget. I tillegg til at vi, etter mye trøbbel, også har klart å skaffe oss flybiletter til i morgen. Da skal vi nemlig fly til Phnom Penh!

I går hadde vi en annerledes dag. Planen var egentlig å dra å se på flere templer, men på grunn av en liten misforståelse med tuktuk-sjåføren endte vi opp på en stor innsjø her i Kambodsja. Da vi satt i tuktuken hadde vi ingen anelse om hva som ventet oss.

På veien til innsjøen fikk vi virkelig sett en annen side av landet. Til nå har vi holdt oss i byen, som flyter av fargerike lys, turister og markeder. Her var det ikke mye som minnet om det. På denne turen fikk vi virkelig sett hvordan lokalbefolkningen faktisk bor. Vi kjørte gjennom en liten landsby. Kvinner skrubbet klær og stekepanner langs veien, barna syklet til skolen i skoleuniformer uten sko og dyrene var så tynne at det så ut som de skulle knekke sammen. Husene så ut som noe de hadde satt sammen selv. En blanding av planker, metallplater og presenninger.

Vi synes det var både trist å spennende å kjøre gjennom denne landsbyen, men var klare for å komme til denne innsjøen tuktuk-sjåføren snakket om. Jeg så for meg en fin innsjø med mye turister, men det var ikke det som ventet oss når vi kom frem.

Det første vi la merke til da vi kom frem var at det var veldig få turister her, det var kun oss og en annen vestlig familie vi kunne se. Vi ble ført til en båt som skulle ta oss rundt på denne innsjøen. Oppi båten kom også en asiatisk familie. Mor, fire sønner og far, som styrte båten.

Vi begynte å kjøre, og skjønte fort hva denne innsjøen var. Dette var hjemmene til mange mange kambodsjanske familier. Her var det hus etter hus som sto langs "elva". Husene sto oppå høye pinner for å unngå vannet når det er regntid. Standaren her var ikke noe bedre enn den var i landsbyen vi kjørte gjennom, og det luktet fisk over alt.

Det viste seg også at den asiatisk familien bodde i et av disse husene, og underveis i turen hoppet moren og de minste barna av båten. Det er ganske tøft å se fattigdommen rett forran øynene. Det får en til å tenke på hvor heldige vi er i lille Norge.

Vi fikk også sett et slags floating market og krokodiller når vi var ute på vannet. Så det var veldig morsomt. Båten vår var riktig nok ikke av beste standard, og motoren stoppet flere ganger. Den ene gangen fikk han ikke start på den igjen, så sjåføren måtte hoppe ut i det brune vannet og fikse noe under vann. Ganske spesiell opplevelse, men også veldig morsomt.

​Etter vi hadde vært her dro vi videre til noen templer, men det kommer i et eget innlegg.

Noe av det vi har slitt mest med på turen vår er å finne god mat, og da spesielt frokost. De er ekstremt glad i å bruke brødrister her, så alt av frokost er ekstremt tørt og kjedelig.
Derfor bestemte vi oss i dag for å gjøre litt research før vi gikk for å spise frokost. På tripadvisor fant vi denne lille koselige cafeen som definitivt var verdt et besøk

Cafeen heter Crane, og vi ble veldig positivt overraska. Her fikk vi god frokost, med youghurt, frukt og müsli. I tillegg til at de hadde ekstremt gode juicer.

Bare et lite tips dersom noen av dere skulle befinne dere i Siem Reap, på jakt etter frokost en dag.