Malin Lindgren, Träning och hälsa

Söndagkväll ännu än gång, nästan så det är söndag hela tiden känns det som. Som vanligt går veckorna snabbt.
I fredags gasade jag ner till gymmet direkt efter skolan för ett bröstpass där jag även drog 50 i bänk första gången, skitkul hur snabbt man blir stark när man börjat med en ny övning, klarade knappt en på 40 kg förr hahaha. (Menar det inte som dåligt, mer att jag är mycket starkare nu på så kort tid).

Efter det kom min minsta kusin hem till oss som vi vart barnvakt åt tills lördag eftermiddag, även hans 2 bröder joinade under kvällen. Super mysigt och man får leka av sig med kidsen och dansa "drakdansen" ett 10 tal gånger haha. Somnade sjukt tidigt igårkväll sen iallafall, småbarn är energikrävande.

Idag har jag, mamma och mormor åkt runt i affärer innan jag mötte upp Linnea på gymmet för ett fint benpass, testade en ny övning jag gav hat direkt till, sen körde vi även 3or på 70 kg i knäböjen, och lite andra brännande övningar for the legs. Så nu ska jag precis kolla the originals för att sedan sooooova!
Ha de fint!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Träning och hälsa

Blev ett "tidigt" träningspass för mig, som visserligen är riktigt riktigt skönt. Inte alls mycket folk och då kan man ha fokus och alltid räkna med att det man ska ha är ledigt.
Fick även dessa för knäna av en på mitt gym, som ni ser nedanför, verkligen bara att tacka och ta emot. De gör väldigt bra skillnad!
Passet bestod av knäböj (Självfallet), bulgarian split squats, benpress med gummiband supersetat med abductormaskinen, raka marklyft med hantlar supersetat med kickback, benspark och lårcurl.. Ett bra pass, trots huvudvärk...

Ska plocka lite här hemma, sen sova tidigt och i morgon gästtränas det på TR. 

Likes

Comments

Träning och hälsa, Vardag

Hur mår ni? Jag mår jätte bra och sjukt skönt att denna måndag är klar. Vi har börjat nya schemat i skolan så slutar kvart i 2, vilket är en bra måndagsdeal om ni frågar mig!
Började dagen med prov i hälsopedagogik och en 2 timmar lång håla, skulle ta en morgonpromenad och göra ett kontoutdrag men automaten var avstängd, så fick gå till stan och fixa, passade på att ta med mig papper o gick till banken. Slutade med att jag gått 1,5 mil idag.

Efter skolan gick jag ner och förnyade gymkortet, det är sjukt tacksamt och man känner typ "nystart på livet" om ni förstår?? HAHA.
Bra pass med sjukt bra kontakt genom hela passet. Rygg och axlar. Körde bl.a:
Latsdrag med skevt redskap - 35-45kg 8-5 reps x 6
Breda latsdrag 40-45 kg 10 reps x 4
Smala latsdrag 35-40 kg 10-12 reps x 3
Hantelrodd 13,6 kg 12x4
Facepulls upp till 20 kg - 10-15 reps x 5
Axelpress 20 kg 8-10x 3

Efter träningen åkte jag och mamma och handlade, ska börja med matlådor och styra upp kosten ordentligt nu igen är tanken. Min motivation är åter på topp!! Sedan åkte vi till mina kusiner och jag fick spendera lite tid med sötaste lillkussen. <3

Likes

Comments

Träning och hälsa

Så skönt med lördag, att jag idag bara kunde sova ut hur länge jag ville, sånt man verkligen behöver efter veckan!

Igår tränade jag ett snabbpass på actic, dock får jag säga att jag föredrar atlet över något gym. Bästa gymmet man kan tänka sig! Hur eller hur, körde iallafall bänk, lyckades med 2x2 45 kilo helt själv utan hjälp, vilket jag inte gjort innan.. Men kanske är tyngre på atlet med riktiga eleikostänger, återstår att se! ;)
Kvällen spenderades med en falk film med mamma, efter det la jag mig och kollade revenge (har börjat kolla om denna underbara serie, love it) och somnade seeent.

Idag spenderades dagen med mamma och min mormor och gamlemormor. Denna helg kommer nämligen vara en låång vilohelg, vilket jag fått hoppas ger nytta i längden. Så viktigt att kroppen verkligen får vila och återhämta sig. Ska lägga in nån mer sån här helg innan jag ska gå på ett nytt maxlyft i marklyft om ett par veckor, så spännande! :)

Bjuder från en bild från torsdagspasset när jag utmanade kusinen på teknik i ett 90kg lyft, och inser hur lätt det var.. Ni ser ju haha. Han i bakgrunden blev måttligt förvånad, syns tydligt på en video haha. Japp tjejer kan vara starka med. #girlpower

Likes

Comments

Träning och hälsa

Direkt efter en skön skoldag cyklade jag ner till gymmet där jag samt mötte min kusin och hans kompis.
Körde lite lätta marklyft, sen blev det dock ett spontanlyft på 90kg med kusinen som lite "tekniktävling", jag vann! ;) (sjukt, dessutom 10 kg ifrån max och lyftet var sååå lätt, super kul!)
Körde 3 olika sorters latsdrag (första gången jag kör utan maskin faktiskt), hantelrodd, marklyft, "drag mot midjan" i cc med handtag (ingen aning om vad de heter), samt pullovers i cablecrossen.

4 set hantelrodd med 13 kg hantlarna, 10-15 reps/arm

Latsdrag med stångjagintevetvaddenheter 6 set, 30-35 kg, 10-15 reps
Breda latsdrag 4 set, 30-35 kg, 10-15 reps
Smala latsdrag 3 set, 30 kg, 15-20 reps
(lätta vikter eftersom jag är ny på övningarna här)

Pullovers, 4 set, 22-25 kg, 10 reps
Marklyft; 40kg 12x2 set, 50 kg 8x1, 60kg 6x1 + 4x1 med paus i toppläge, 90 kg 1x1

Köpte 3st av en av mina favoritglassar, lakritspuck, 3 för 10 på willys, why not... Och en bild på mig och kussen.

Likes

Comments

Träning och hälsa, Malin Lindgren

Tjenareee, efter en väldigt lång frånvaro här så har jag tänkt återta mitt bloggande och hoppas ni hänger på!
Jag har gjort det ena och det andra men det mesta är träningsrelaterat, ja vad annars liksom.. ;)
Har ökat lite i bänk, samt i böj, som där jag idag drog 90 kg, är super nöjd och nu är jag inte långt ifrån 100 kilosgränsen, kämpar på med det! :)
Har även spenderat tid med många härliga människor, med mcdonalsgänget (även om jag nu inte är anställd där sen hösten, men är säkert omtyckt bara :p)

Bjussar på en del bilder sedan de senaste 2 veckorna, enjoy;


Likes

Comments

Träning och hälsa

Gick ner till gymmet i snön på förmiddagen för ett ryggpass som resulterade i något tyngre marklyft. Fick sjukaste kicken att ta personbästa så det gjorde jag också.
Lyckades dra upp 100 pannor vilket har vart ett stort mål för mig så var lagom glad så att säga.
Körde sen vidare med några till övningar innan jag traskade hem igen.

Ska möta Ida snart för att färga håret, har sån jäkla utväxt, skönt att få bort den!
Trevlig fortsatt eftermiddag på er

Likes

Comments

Träning och hälsa

Hej hej, har fått en del frågor och tänkte att jag delar upp dem så jag kör en med träning och en som inte rör träning.

Hur ofta kör du olika muskelgrupper? Har du mer eller mindre fokus på någon?
Jag kör igenom alla muskelgrupper 2 gånger i veckan. Jag lägger ungefär samma fokus på alla muskelgrupper men kör något mindre på vader då jag haft problem med benhinnorna ett tag.

Hur länge har du tränat?
Om man ser från helhet så är det kanske 3 år eller något såntdär, men på gym har jag tränat sedan i slutet av mars 2014, då något mer oseriöst.

Vad är det bästa och sämsta med att träna?
Det bästa med att träna är att jag mår så himla bra av det, liksom jag vaknar på morgonen och längtar tills jag ska träna, kan säkert låta stört för vissa. Sen är det jäkligt kul att se att det men gör ger resultat, vilket ger mig motivation till att fortsätta.

Det sämsta med att träna är att det tar ganska mycket tid, det gör att jag ofta prioriterar det över mycket annat. Exempelvis skola och vänner. Självklart umgås jag med vänner men jag planerar runt min träning.

Hur finner du motivationen till att gå till gymmet? Även de dagar kroppen kanske är trött/orkeslös?
Helt ärligt så är det sällan jag inte har motivationen, oavsett om jag är trött kommer jag iväg till gymmet 9/10 gånger, är jag bara lite trött räcker det ofta med en powernap på 30 min. Eftersom jag som yngre var väldigt otränad och mådde dåligt så räcker det med att jag tänker tillbaka på det för att orka, för jag vet att det inte är värt att hamna där igen.

Dessutom vet jag att jag har mål med min träning som jag vill uppnå, och jag vet att jag inte kommer uppnå dem liggandes hemma i sängen med en påse chips.

Men som jag sa, 9/10 gånger kommer jag iväg. Om jag sovit extremt dåligt under en natt eller längre tid och kroppen inte hänger med så tar jag en vilodag, det är viktigt att känna efter när kroppen behöver vila. Dessutom kan det vara nån liten förkylning som ligger och lurar, speciellt nu i vintertider.

Du har ju smal midja i dina bilder och det ser man asbra när du har bälte, så två frågor, hur får man smalare midja och vad gör bältet för något? Gör det att man får smal midja?
Vår midja är ju som den är, inte så mycket vi kan ändra på. Har man fett runt om så får man ju förbränna det och då få midjan synligare, men eftersom vi inte kan punktförbränna så kommer du ju självklart bli av med fett över hela kroppen, tror inte jag behöver gå mer in i det.
Är du redan "smal" så kan du ju alltid ge en illusion till en smal midja, dvs träna axlar och latsen (rygg) och bygga på din rumpa och ben. Hur vår midja är har med genetik att göra. :)
Bältet är inte till för att mirakulöst ändra midjan, bältet spänner man ju hårt runt midjan, och ger en bålstabilitet, därav får man en bra hållning och är bra vid tunga övningar, exempelvis när man ska gå på ett personbästa i mark eller böj exempelvis. Dock rekommenderar jag att man kör utan bälte så länge man kan!

Favoritövning?
Det är verkligen svårt att bara säga en eftersom jag kör säkert 100 olika övningar!
Men får jag säga 3 så; Marklyft, enarmsrodd i cable och sittande lårcurl.

Hur många timmar per natt sover du i genomsnitt?
Senaste tiden har jag inte sovit överdrivet många timmar per natt men vanligtvis snittar jag väl 6 timmar per natt.

Tips till någon som vill gå ner i vikt?
Allt handlar om kalorier in och ut. Vill du gå ner i vikt så äter du mindre kalorier än vad du dagligen gör av, det gör att kroppen behöver ta av din lagrade energi i kroppen, fettet. Ligger du på -500 kcal än vad du normalt behöver, varje dag i vecka så kommer du gå ner lite mindre än 1kg.

Du behöver inte köra cardio alls om du inte vill men det ökar dina möjligheter att gå ner i vikt, eller äta mer men ändå gå ner i vikt.
Säg att du behöver 2100 kcal för att hålla din vikt. Du tar bort 500 kcal. Då ska du alltså äta 1600 kcal om dagen. Lägger du då in cardio och gör av med 200 kcal på det så kommer du kunna äta 200 kcal extra (Och då ligga på 1800 kcal om dagen eftersom du ändå kommer göra av med dessa 200 och komma ner till 1600) och ändå gå ner i vikt. Förstår du hur jag menar utan att snurrat in det för mycket? :)

Tränar du när du är förkyld?
Nja det beror på helt och hållet hur jag mår. Har jag ont i halsen så tränar jag aldrig. Sällan jag tränar om jag är super täppt i näsan eller har slemhosta. Lite huvudvärk gör inget att träna med.

Tränar du varje dag?
Jag brukar köra ca 5-6 dagar i veckan beroende på hur mycket tid jag har.
Tycker man behöver i alla fall en vilodag i veckan då man bara tar det lugnt och låter kroppen återhämta sig. Lite olika hur många vilodagar jag har, men oftast 1, och ingen specifik dag, jag vilar när jag känner att det är läge. Man lär sig känna sånt!

Likes

Comments