2017-05-23


Jag har lärt mig att planera inför ombyggnad, hur man kollar säljsiffror och att man även kan ta hjälp av andra butiker i företaget.
För att öka försäljning handlar det om hur man placerar olika varor i butiken, vissa varor framhävs till exempel bättre på ett bord än på en vägg, även fast de båda är placerade i A-lägen, det är även viktigt att hålla koll på vart A-lägena är i butiken.

För att få bäst resultat ska man alltid prova sig fram, är du inte nöjd så är det bara till att fortsätta, det går alltid att ändra tillbaka till hur det var innan om du skulle tycka att det var det bästa.

Man ska alltid hålla koll på vad det är för målgrupp företaget har för att kunna locka så många som möjligt, i och med att jag inte tog hjälp av sociala medier ändrade jag istället om så att varorna tydligt blev synliga utifrån, jag valde dessutom shorts som jag tycker passar både yngre och äldre just för att locka så många som möjligt.

Att ha bra kontakt med andra i företaget lönar sig, med hjälp av min chef och en annan butikschef fick jag hjälp med hur jag skulle placera varan som bäst.
Även fast det inte blev som jag hade tänkt mig från början med de levande skyltdockorna så blev jag ändå otroligt nöjd över slutresultatet, vissa företag har en guidline som måste följas, då gäller det att inte ge upp och försöka komma på en ny lösning.
Det blev ju ändå bra till slut!

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag har lärt mig så otroligt mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra, samtidigt som jag har haft otroligt kul med mina kära kollegor som varit på plats under tiden.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

2017-05-19


Jag var på plats kl 08:00 för att ha god tid på mig att förbereda och bygga om.
För att bestämma mig för vilka varor jag ville framhäva så började jag med att kolla hur vädret skulle vara de närmaste dagarna, med tanke på att det kommer vara varmt och soligt så känns det bäst att framhäva shorts, då jag själv som kund alltid stresshoppar sommarkläder så fort det börjar bli varmt.

Vad jag har lärt mig under praktiken så är det oftast mer folk på Emporia när det är bra väder än när det är dåligt och det kan bero på att det är en bit för många att ta sig dit, därför passar de på när det är soligt istället för regnigt.
Det blir ju dessutom skönare att gå runt i ett köpcenter så stort som Emporia utan att behöva bära på jackor osv.

För att göra allt lite enklare och för att veta vilka shorts vi ska framhäva mer så jämför vi våra säljsiffror med Helsingborgs, på så sätt kan vi se vad de har sålt mer av, dessutom blir det en utmaning för mig att lyckas nå deras säljsiffror med hjälp av ombyggnaden.

Vi har valt ut tre shorts, i tabellen nedan kan ni se de olika säljsiffrorna från de senaste 12 dagarna.
Det är samma modell på shortsen men olika färger.

Med tanke på den stora skillnaden på shortsen blev vi nyfikna på vart Helsingborg har placerat sina shorts.
Vi bestämde oss för att ringa till dom och berättade lite snabbt om mitt gymnasiearbete, vi berättade även att vi har jämfört säljsiffrorna med deras butik och att vi är nyfikna på vart de har placerat shortsen i sin butik.
Butikschefen där berättar att de har placerat shortsen på ett bord precis vid provrummen just för att dom inte går att missa om man nu ska prova kläder.

Som ni ser på bilden nedan så är det bara två färger som är synliga i och med att den tredje färgen hänger bakom.
Mina tankar var att ögonen dras mer till något som ligger på ett bord än till något som hänger på en vägg.
Därför placerar jag shortsen på bordet precis vid ingången.
Dessutom så lockar det även in fler kunder då jag personligen tycker att de passar både yngre som äldre.

Som ni ser på bilden till vänster nedan så provade jag att vrida det lilla sidobordet så att kortsidan var mot en när man kommer in i butiken, jag trodde att det skulle fånga ögat mer om shortsen låg uppradade mot en.

Men jag tyckte dock inte att det fångade ens uppmärksamhet tillräckligt bra, så jag vred tillbaka det så som ni ser på bilden till höger.

Nu ska jag bara byta kläderna på dockan så det stämmer överens med vad som ligger på bordet.

Och såhär blev resultatet av ombyggnaden:

Butiken öppnades bara några minuter efter att jag var klar och jag blev otroligt nöjd med hur slutresultatet blev.
Det var lättare än vad jag trodde att bygga om och få allt att se bra ut.

Försäljningen gick dessutom så bra under fredagen så vi lät ombyggnaden vara kvar under hela helgen!
Jag vet inte hur många gånger jag fick fylla på shortsen på bordet under tiden jag jobbade, men det var otroligt kul att se hur försäljningen bara ökade och ökade.
Precis som jag läst av kunderna under praktiken så drogs deras ögon direkt till bordet när de kom in.

På måndagen ringde jag in till Axel för att få säljsiffrorna från helgen, i tabellen nedan kan man se hur försäljningen var under de tolv dagarna innan ombyggnaden jämfört med de tre dagarna efter.
Kan inte säga mer än att jag är otroligt, otroligt nöjd!

Likes

Comments

2017-05-11


Idag fick jag svar från Axel, butikschefen, som varit i kontakt med Marketing i Tyskland, tyvärr fick jag inte använda mig av levande skyltdockor i butiken då det går utanför New Yorkers koncept.
Att byta outfits på skyltdockorna gick inte heller då det bestäms centralt, vilket betyder att alla butiker ska ha likadana kläder i skyltfönsterna.

Axel kom med idén att jag istället kunde göra om ett A-läge i butiken för att se hur det påverkar försäljningen.
Ett A-läge är då den mest attraktiva platsen i butiken, där kunderna rör sig mest och där det syns mest.

Antingen så blir det att jag byter kläder på ett front-bord eller en inspirations-vägg, detta gick då att göra utan att behöva kontakta företaget centralt.

Nästa fredag kl 08:00 (2017-05-19) ska jag till New Yorker för att utföra mitt gymnasiearbete.
Jag har valt att bygga om på herravdelningen i och med att det var den avdelningen jag var på under min praktik och känner mig mest trygg med.
Herravdelningen är uppdelad i två delar i och med att det finns två olika märken, SMOG och FISHBOND, då SMOG är den som är närmst ingången har jag planerat att bygga om där.

När vi larmar kläder står vi så att vi kan se i princip hela avdelningen, det är inte varje gång man har någon man kan prata med och då har jag istället inspekterat alla kunder som kommer in.
Jag har märkt att det både är barn som vuxna som handlar i butiken, därför vill jag framhäva något som passar båda.
Jag har även lagt märke till hur kunderna rör sig och vart deras blickar dras när de kommer in i butiken. Det är en sak som är otroligt viktigt att veta när man vill öka försäljningen av en vara.

Likes

Comments

2017-05-07


Idag jobbade jag på New Yorker, så jag passade på att prata med Axel, butikschefen, om min idé och tankar kring mitt gymnasiearbete.
Axel tyckte att det var en rolig idé som hade varit spännande att utföra i butiken.
Men med tanke på att företaget har guidlines att följa angående kläder man ska visa upp i skyltfönster så skulle jag skicka iväg ett mail till honom som han kunde vidarebefordra till de som har hand om detta, för att se ifall jag får lov att utföra mitt gymnasiearbete på detta sättet.

I mitt mail berättade jag min idé som ni även kan se i inlägget nedan.

Nu är det bara till att vänta på svar och hoppas på det bästa!

Likes

Comments

2017-04-21


Jag ska utföra mitt gymnasiearbete på New Yorker, mitt mål är att öka försäljningen på produkter som inte sålts så bra.
Tanken är att skapa tre levande skyltdockor som ska ha på sig kläder som är relativt nya men som har sämre säljsiffror. Det jag tänker är att personerna som ska stå som skyltdockor ska bära storlekarna M, L & XL just för att skyltdockorna som står där i vanliga fall bär kläder i storlek S, på så sätt kan man även se hur kläderna sitter på utöver det typiska idealet.

Jag ska kolla hur försäljningen har gått tidigare, mäta om försäljningen har ökat eller minskat efter att jag utfört min idé.

Likes

Comments