Fredag! På väg till helgen oavsett ledighet eller inplanerat arbete. I trivsel med sitt eget sällskap eller i trivsel i sitt eget sällskap ihop med andra.

Andas in, håll någon sekund, andas ut och känn in bilden och naturen. Känns grenarna mjuka, varma och omslutande eller lägger de sig som en jobbig tyngd? Varför då? Hitta leendet som härstammar från hjärtat och leta upp önskad stämning och känsla.

Stäng ögonen och ta några långa, djupa andetag så att magen kommer ut, bröstkorgen kommer ut på in och slappnar av på ut. Håll andan några sekunder på in och några sekunder på ut. Slappna av i axlar och käke.

OBS! Denna övning är för hjärtat och kan väcka många känslor och känslostämningar. Finns det mycket känslor lagrade i kroppen och/ eller undertryckta är det MYCKET viktigt att ENBART släppa fram VÄLDIGT LITE känslor i taget! Känn försiktigt på det som kommer fram och känn att det kan hanteras! Känns det inget alls så finns det antingen inget lagrat (extremt ovanligt) eller så finns inte ron eller modet att utforska just nu, prova gärna vid ett senare tillfälle.
(Denna övning har ingått i flera svenska hjärtstudier på bland annat Karolinska Universitetssjukhuset och Danderyds sjukhus i samarbete med MediYoga-instiutet.)

Andas in, andas ut och sitt på en stol eller matta.
Placera vänster hand mitt på bröstet mitt för hjärtat och lägg höger hand över. Vänd fokus in i hjärtat och tänk ”Jag öppnar mig nu för att känna på det som är. Jag öppnar mig för att tillåta olika känslor att komma fram och upp till ytan. Att känna på och sen kunna släppa dem ifrån mig. Kommer det glädje ler jag med hela kroppen. Kommer det sorg och smärta så får tårarna rinna. Jag känner på det som är.”
Lyssna, nynna eller sjung med i youtube-länken Guru Ram Das. Anpassa volymen efter känslornas hanterbarhet.

Sitt kvar och andas några gånger när låten tonat ut. Andas in, andas ut, kom ner med händerna i knät, sitt kvar och slappna av en stund.
(Stimulerar hjärtat och den självläkande förmågan. Har ingått i flera svenska hjärtstudier på bland annat Karolinska Universitetssjukhuset och Danderyds sjukhus i samarbete med MediYoga-institutet.)

Fortsätt med långa djupa andetag och känn efter hur det känns inuti. Koncentrera på andningen, in, ut. Kommer det tankar, känn på dem och låt dem flyga iväg.

Fortsätt andas och visualisera hur sinnet och kroppen slappnar av, hur du andas in lugn och andas ut spänningar och släpper iväg tankar. Släpp! Visualisera hur kropp och sinne kommer till ro, samlas och stabiliserar sig för att gå ut i omgivningen igen om en liten stund.

Andas lite till med koncentration på andningen och utan tankar. Slappna av i axlar och i käkar.

Andas in, andas ut och öppna ögonen. Vila en stund i naturen i bilden tills det känns okey att ta in omgivningen igen.
Andas in, andas ut och ta in omgivningen.

Andas in djupt , håll andan, håll andan, andas ut med en ljudlig suck och sänk axlarna lite till.
Sitt kvar och känn omgivningen tills det känns okey att vara aktiv i den igen.

🙏

-Medicinsk yoga, MediYoga –

Lindansarmama.se

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Rätt vad det är kommer vi till den punkten att vi bara är, vi gör bara saker men vi lever inte, känner inte. Hjärnan går på högvarv och får ingen avkoppling. Då är det viktigt att hitta de där stunderna där det går att ladda om. Att stressa ner. Att ta en paus.

Ett tips är att när en aktivitet är klar, till exempel frukosten, att stanna upp några sekunder, tänka bakåt och känna och tänka ett avslut av frukosten. Nu är frukosten klar och färdig! Därefter vara i mitten och ta en paus genom inte tänka alls några sekunder mer än att andas några gånger. Därefter att tänka framåt på det som ska ske härnäst. Det som händer då är att du talar om för hjärnan att en sak är klar, du tar en liten paus emellan, och sedan talar om för hjärnan att nu börjar en ny sak. Avslut och påbörjan. Det ger också hjärnan en kick av att du har kontroll på läget, du irrar inte bara runt, utan du påbörjar, gör och avslutar. Att ta en paus hjälper hjärnan att fokusera om.

Är det svårt att stanna upp mentalt kan du ta hjälp fysiskt till exempel att du vänder dig åt vänster och tänker färdigt och avslutar frukosten och ser dig själv stänga dörren, vänder tillbaks rakt fram och bara koncentrerar dig på att andas utan att tänka, vänder dig åt höger och fokuserar in det som ska komma härnäst och ser dig själv öppna den dörren.

Speciellt när du helt byter aktivitet är det bra att ta en paus och låta hjärnan få avslut och ny början som när du går hemifrån eller lämnat på förskolan och ska iväg till jobbet eller tvärtom, du lämnar jobbet för att åka hem eller hämta på förskolan. Likaså när du går på lunch på jobbet. Hjärnan tycker inte om att byta fokus, det är jobbigt, den vill vara kvar och tänka klart. Att då ta några minuter, eller sekunder, just i dessa brytpunkter att tänka och känna avslut för hemmet/ jobbet och fokusera ut det, ta en paus och stanna några sekunder i vaccuum, och sedan fokusera in i hemmet/ jobbet som ska komma. I stället för att låta alla tankar kring både jobb och hem flyga runt okontrollerat och i varandra så hjälper du hjärnan att göra en medveten omfokusering. Du frigör energi. Du tar kontroll. Och hjärnan vill ha kontroll över det som händer.

Ibland behöver vi tänka mer på det vi tänker lämna exempelvis jobbet. Bestäm då vad det är du behöver tänka klart på och bestäm när du ska tänka på det, låt inte jobbtankarna ligga som en slöja över hemkomstaktiviteterna, utan bestäm när du ska tänka på dem till exempel när du diskar, går ut med hunden, när barnen lagt sig eller vad som nu känns fungerande. Blir du störd, tex att grannen följer med ut med hunden, bestäm då genast en ny tidpunkt för jobbtankarna, eller om det inte går och du verkligen behöver tänka jobbtankar, säg Nej till grannen, du har saker du måste tänka över. Det går att säga Nej, blir grannen eller vem det nu är du säger nej till putt så säger det mer om den personen än dig. Fast bryter du alltid löften så säger det mer om dig än andra :- )

När du släpper saker frigör du energi, det är enklare för hjärnan att tänka antingen på jobb eller hem i stället för att låta båda fladdra runt. Du behöver inte tillbringa hela jobbförmiddagen med att fundera över att du tog en macka till frukost i bilen men borde tagit havregrynsgröt vid köksbordet, det kan du fundera över på lunchen eller hemma på kvällen, det tar bara energi att dela jobbtankar och hemmatankar samtidigt. Bestäm lämplig tidpunkt att tänka på det du behöver tänka på. För övrigt; Släpp!

Hjärnan vill också ta en paus och stressa ner. Och det är vad som händer både när vi gör något fysiskt och låter tankarna fladdra som de vill samt när vi inte tänker alls.

Så;

  • bestäm när du behöver tänka på vad och framför allt Släpp! det som inte behöver tänkas på just för stunden
  • hitta utrymme då och då när du enbart gör något kroppsligt som du inte behöver tänka på och låt tankarna fladdra som de vill
  • ta en paus vid brytpunkterna och fokusera medvetet ut och in den gamla respektive den nya aktiviteten
  • andas med magen

Lindansarmama.se

Likes

Comments

Vaknade till en mulen och grå dag idag. Kände mig trött och tänkte först bara sova länge men efter bara en liten till vilopaus kände jag mig riktigt pigg och gick upp.

Vi hade missat ljusslingorna som var till granen, de sitter ihop vid toppen och sen är det olika slingor som draperas ner över granen. Vad fint det blev med ljus i!

Pysslade runt och när det blev lunchtid hade jag tvättat och fått klart två tvättar med kläder och bytt till nya lakan i alla sängar och fått både tvättat, fått torrt och lagt undan de gamla. Kändes väldigt bra att ha en effektiv förmiddag och så hade jag inte heller glömt av tvätten jag satt på på morgonen för att upptäcka det sent på kvällen som jag gjort sista veckorna.

Fick yogat en stund också, vilket kändes bra i kroppen. Fick till en lunch och när det sedan var dags att gå ut för att åka med tjejerna på deras aktivitet kände jag mig färdig. Så skönt!

När vi kom tillbaka tog jag en sväng till mataffären för att köpa lite grönsaker till middagen. Jag hade gärna gått ut, men blev nerröstad. Fick lagat middagen och bestämde sedan att jag inte skulle tillbringa kvällen vid diskbaljan utan kan diska på min ensamma förmiddag i morgon i stället.

Nu ska jag mysa med tjejerna vid TV:n och läsa ut min Grishambok.

- Hangzhou, Kina -

Lindansarmama.se

Likes

Comments

Torsdag, lite andhämtning mellan Lucia och tredje advent. Kanske många händelser inplanerade med arbetsplats och skolor? Försöka hitta andningspauserna i vardagen, kanske andas någon minut alldeles stilla i bilen när alla andra gått in? Någon minut på toa och bara släppa alla tankar en liten stund? Låt fantasin sprudla för var, hur och när det går att hitta en liten andningspaus.

Andas in, håll någon sekund, andas ut och känn in bilden och naturen. Andas och ta in den vackra, djupblå himmelen. Låt blicken vandra runt i trädet. Kul att vara i toppen eller går andningen upp och det blir yrsel och alla krav som faller på? Hur känns det inuti? Varför känns det så? Andas in, släpp och leta reda på önskad stämning och känsla och låt axlar och käkar slappna av.

Stäng ögonen och ta några långa, djupa andetag så att magen kommer ut, bröstkorgen kommer ut på in och slappnar av på ut. Håll andan några sekunder på in och några sekunder på ut. Slappna av i axlar och käke.

Andas in, andas ut och sitt på en stol eller matta. OBS! Väldigt mjukt och försiktigt! Rulla huvudet långsamt medsols mjukt och kontrollerat som en cirkel runt. Andas in och öppna munnen stort när huvudet rullar bakåt och andas ut och ha munnen stängd när hakan går fram mot bröstet. (Om det känns bekvämt tänker du Sat på inandning och Nam på utandning (Sat Nam = jag är sann dvs jag finns, jag existerar, jag är ärlig mot mig själv.)
Efter 10 varv byter du riktning och rullar försiktigt 10 varv motsols.
Stanna försiktigt upp när hakan går fram mot bröstet. Räta långsamt och försiktigt upp huvudet och vila.
(Rörelsen mjukar upp nacke och hals samt masserar sköldkörteln.)
Andas in, andas ut och fortsätt slappna av i axlar och käkar.

Fortsätt med långa djupa andetag och känn efter hur det känns inuti. Koncentrera på andningen, in, ut. Kommer det tankar, känn på dem och låt dem flyga iväg.

Fortsätt andas och visualisera hur avslappnat sinnet och kroppen är resten av kvällen och morgondagen, känn mjukhet i nacke och hals och hur mjukheten sprider sig i kroppen. Visualisera hur kroppen lämnar flykt- och kampstadiet och går in i vila för återhämtning. Känn efter hur det känns inuti.

Andas lite till med koncentration på andningen och utan tankar. Slappna av i axlar och i käkar.

Andas in, andas ut och öppna ögonen. Vila en stund i naturen i bilden.
Andas in, andas ut och ta in omgivningen.

Andas in djupt , håll andan, håll andan, andas ut med en ljudlig suck och sänk axlarna lite till.

🙏

Bestäm och ta tid för små dagliga andningspauser.

-Medicinsk yoga, MediYoga –

Lindansarmama.se

Likes

Comments

Lucia idag, eller i alla fall om några timmar när Sverige vaknat. Räknade med att Luciafirandet skulle börja klockan sju på TV så strax efter min klocka två provade jag att hitta och koppla upp mig till SVTplay, och det fungerade bra. Så jag bänkade mig framför paddan med lite glögg, russin, mandlar och pepparkakor. Med mannen på jobbet och tjejerna i skolan så fick jag vara alldeles själv. Jag kunde valt att känna mig ledsen och ensam, men valde att känna mig glad för att jag fick titta på fint luciafirande och höra fina sånger och njuta av god glögg och pepparkakor.

I år var det bästa luciafirandet jag sett på många år, många fina sånger och flera av mina favoriter. Tyckte om blandningen i åldrar och låtvalet med kul inslag som han som spelade instrument. Jag vill ha variation och inte bara en kör som sjunger vackert. Tänker se om det igen i morgon :- ).

Vi hittade en adventsstake till som passade bra i fönstret. Saknar att se alla fina stjärnor och ljusstakar i fönstren. Även om det finns lite jul här och var är vi nog rätt ensamma om att ha en adventsstake i fönstret. De ger så himla mysigt ljus!

Blev en middag ute, på vår kinesiska favoritrestaurang. Personalen sken upp även idag, ledde in oss och rabblade upp det vi brukar beställa. Gott idag med. Vi hade inte tänkt dricka Cola idag, men hon som serverade kom springande med det och vi sa att vi kan ju skåla Lucia, så vi tog colan. Det är ju gott till mat, tycker jag.

Avslutade med en kopp te på Whous café medan tjejerna gjorde en shoppingrunda i gallerian.

När vi så småningom kom hem igen blev det lite glögg och pepparkakor.

Nu lite surf och kanske några rader i Grishamboken.

- Hangzhou, Kina -

Lindansarmama.se

Likes

Comments