Dagbok, Matdagbok

Chokladproteingröt med nutella, cocoanibs och jordgubbar. Både nyttigt och lite extra gott - helglyx!

Godmorgon! Idag har jag och min älskling en dag tillsammans och den spenderad med frukost och sen flera visningar under dagen. Jag längtar så mycket tills att vi har vår alldeles egna lägenhet som vi kommer inreda så fint. Dröm! Jag är mest sugen på en nyproduktion och har fått upp ögonen för några nya lägenheter. Men vi kommer kolla på både gamla och nya lägenheter, då det är bra att jämföra olika lägenheter beroende på vilka som byggt med mera. Det är ju enkelt att få lägenheter att se fina/stora ut på bild men i verkligheten avslöjas mycket. Speciellt materialval och liknande.

Igår var vi även och kollade på bio, vi såg nya King Arthur - Legend of the Sword. Eftersom Rilind valde film och jag bara köpte biljetterna så satte jag mig bara ner i biosalongen utan några förväntningar! Jag kollade inte ens på trailern innan (tycker att det ibland kan förstöra filmen) så jag fick en bra bioupplevelse. Alltid ett plus när det är snygga skådisar med! Hehe. Rekommenderar om du gillar film, speciellt som är lite fantasy inriktat.

XO XO 💕

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Dagbok, Träninsdagbok

Hej! Jag spenderade min lediga fredag med att åka ut till min mamma och sola på verandan, det var närmre 30 grader varmt där. Så skönt! Vi var tvugna att ta året första dopp och eftersom det snöade för en vecka sedan så förväntade vi oss att det skulle vara kallt (alltså typ tolv grader). Som regel får man ju inte känna på vattnet innan man HOPPAR i, så jag blev verkligen förvånad när det var 18 grader. Det gick ju liksom att bada. Första doppet avklarat! Känns bra.

Sedan mötte jag upp E för ett axel- och tricepspass tillsammans, det gick superbra tills vi blev för hungriga och sugna på vin. Tydligen var det marknadsafton i vår lilla stad, vilket vi helt missat men istället för att vara tomt på gatorna var det fullt med folk. Ganska mysigt faktiskt.

Hoppas ni har en fin helg, idag ska vi träna ben - tagga!

XO XO

Likes

Comments

Dagbok

Jag har haft en helg fylld med plugg, träning och mat. Älskar myskvällar med lite vin, ölkorv, ost, vindruvor, chips och choklad till en film med mina favoritmänniskor. Rekommenderar varmt! Perfekt sätt att ladda upp helgen inför en ny vecka.

Jag har pluggat hela förra veckan och min hjärna värker (hahaha). I mitt yrke slutar du aldrig lära dig och det kommer nya kunskaper och forskning hela tiden - och det gäller att vara uppdaterad. På ny info, nya myter med mera. Det är mitt största intresse och jag älskar att lära mig nya saker. Kunskapsberoende. Jag har insett att ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag.

Jag har faktiskt bara tränat i söndags under helgen och jag fick träningsvärk i magen ordentligt (kände jag idag när jag skulle visa mina kunder lite olika övningar, ajaj). En av mina "svagheter" är ju bålen, främst magmuskulaturen. Så ett område jag försöker fokusera på. Men roligaste magträningen är ju abs-träning, hehe. Favoritövningar är: hängande benlyft, cablecrunches följt av super- eller triset av blandade magövningar. T ex olika sorters plankan, benlyft åt sidan/uppåt, armhävningar, draken, lite crunches etc. Fokus på alla riktningar och att hitta kontakt. Gärna med lite extra vikt. Garanterad träningsvärk. Sedan försöker jag att köra så mycket övningar som möjligt för resten av kroppen utan hjälp. Det vill säga så lite maskiner som möjligt (Självklart blandat med mer isolerande övningar också!) så fria vikter som möjligt för maximal aktivering av bål. Mycket helkroppsövningar, basövningar och jobba med stabilitet. Bålen består av muskler som inte kontraheras så jätte mycket, men som jobbar med stabilitet och det är den styrkan vi behöver. Variation, mina vänner, variation!

Nu ska jag fortsätta laga mat och studera lite till.

X X X

Likes

Comments

Träninsdagbok

Jag tog ingen bild från dagens pass men finns en video från mina knäböj på instagram stories. Tycker att det är svårt att filma/ta bilder på roliga övningar på gymmet eftersom jag är väldigt mån om att ofrivilliga inte ska vara med i bakgrunden (det är ganska trångt på mitt gym och inte så mycket "privata" utrymmen att träna på) och dessutom vill jag införskaffa en riktigt bra kamera för att bli motiverad att göra lite roligare videos m m. Tar gärna emot tips!

Anyway, jag och min kompis tränade med hans viktväst på 10-15 kg (han var inte 100% säker på exakt vad den vägde och vi orkade uppenbarligen inte väga den) för en liten extra krydda i vardagen. Haha, visst är mitt liv spännande btw? Nu vet jag hur det är att böra runt på 15 kg extra fettvikt (intressant upplevelse då det blir lättare att relatera till vissa klienter och liknande när det kommer till utförande av vissa övningar, att ta sig runt osv jag gör allt för att bli en bättre PT). Det var självklart svårare i början innan man hittar en teknik, och jag lyckades köra väldigt tunga knäböj ändå (älskar när man kör på en vikt och inser att man "glömt" ta av två viktplattor innan och ba "jahaaa det var 10kg mer än jag trodde", du är alltid starkare än du tror!). Passet bestod av rena och tunga knäböj med lite upphopp mellan seten, sedan marklyft (som redan där kändes sjukt tungt) och efter det hipthrusters för att lära Mackan att använda rumpan #booty sedan avslutade vi med utfallsgång. Svettigt!

Rekommenderar att testa en viktväst ibland för variation i träningen. Testa att köra HIIT/tabata eller liknande... Hett tips!

Godnatt 💋

Likes

Comments

Träning, Kost & hälsa

Trots att jag somnade långt efter 03:00 inatt på grund av jobb så känner jag mig väldigt pigg idag. Solen skiner, vi har varit på en lägenhetsvisning och ska snart på en till! Jag har precis skrivit klart ett kost- och träningsschema åt en kund. Jag tycker verkligen att det är så kul att hjälpa kunder med hela paketet, blir typ exalterad för att jag vet hur framgångsrikt ett koncept kan bli och ser så sjukt mycket fram emot mina kunders resultat. De får ju verkligen ut så mycket av ett paket med hela kitet. Så kul när folk vill investera i sig själva, satsa på sin träning och hälsa.

Fick hem dessa två produkter tidigare i veckan och asså en smoothiebowl med dessa två som ingredienser + andra favoriter var ju oslagbart! Sjukt gott. Även i yoghurt med müsli smakade det otroligt bra. Mums. tack Superfruit !

Nu ska jag försöka få lite sol innan den försvinner.
XO XO

Likes

Comments

Dagbok, Inspiration/motivation

Jag lyssnar på Träningspoddens avsnitt om Ohälsohets och måste bara får sammanfatta i ett blogginlägg. De tar upp en tjejs inlägg på instagram (activewithida) där hon uttrycker sina känslor kring att anse sig vara feminist MEN vara smal, vältränad och snygg men har en känsla av att andra "riktiga" feminister anser att det är fel. Hon blir ofta påhoppad för att hetsa kring träning för att hon råkar älska att träna och vara smal...

Almenäs säger: "Hon sätter ord på det jag alltid tänkt". Är du snygg, smal, vältränad och visar upp det blir du shamead av "riktiga" feministerna (det finns som sagt fack för allting). Då försöker man uppmuntra till "sjuka ideal" eller måste göra dig fulare och visa att du OCKSÅ är ful ibland, visa att du faktiskt också får valkar på magen när du sitter ner osv osv. Typ som att det inte är okej att träna mycket, vara framgångsrik och i bra form - men det skulle istället vara hyllat att vara ful, trycka i sig massa gifflar som en obstinat unge och vägra ha smink om man ska vara en riktigt feminist.

Det finns många kvinnor som är smala, vältränade, starka., mår bra, är lyckliga och stolta.. De jobbar hårt för allt de har och dit de vill och många av dem bloggar/instagrammar om träning, kost och hälsa. Men då hälsohetsar man och uppfyller allt det feministrörelsen anser vara fel.

Då pratar Lofsan om att det finns vetenskapliga faktorer som inte går att rubba. Träning är bra för hälsan. Det finns rekommendationer för alla vuxna människor med ett minimum för hur mycket alla människor bör aktivera sig varje dag/vecka för att förhindra en rad olika folksjukdomar. Detsamma med kosten. Det finns rekommendationer för vad man bör äta, i förhållande till kroppen. Där finns det OCKSÅ rekommendationer för vad som fysiologiskt vetenskapligt grundat är hälsosamt och inte - för ett sund och långt liv. Det är fakta - inte åsikter. Du hälsohetsar inte för att du säger nej till onyttig mat och väljer bort ohälsosam mat.

Detta går inte att ändra på för att folk känner sig pressade eller stressade av att andra tränar så mycket och är "så duktiga". Folk hälsohetsar inte för att de rör på sig flera gånger i veckan. Kroppen är gjort för att röra på sig. Enligt rekommendationerna ska du träna 2,5 timme i veckan. Minst. Det är bra att röra på dig om du inte vill dö i förtid. Det är bra att välja hälsosam mat, att gå till gymmet en lördagsmorgon istället för att ligga bakis. Att vara hälsosam är ett medvetet val.

Ohälsohetsarna och den ena sidan av feministrörelsen (oftast samma gäng) går lite fel, säger Almenäs. De utgår från sig själva och hoppar på andra och påpekar vad de ska göra. Att de ska sluta lägga upp sin träning, sluta vara så hurtiga för att de anses fel för dem - men inte för oss andra? Alla är olika. Låt oss vara olika. Det är ditt val om du inte vill leva ett hälsosamt aktivt liv. Varför ska de hoppa på andra kvinnor för hur de väljer att leva sina liv? De påpekar också att det är fortfarande mer hälsosamt att vara lite överviktig och träna regelbundet (enligt rekommendationerna) än den som är smal, inte tränar och äter mycket socker - enligt forskning.

Det ska vara okej för både de som råkar uppfylla "idealen" OCH de som kämpar med sina valkar för att lägga upp sin träning och hälsosamma mat och träningsresultat. Vi alla är olika och vi har alla olika genetiska uppsättningar och förutsättningar (kroppen fungerar tyvärr inte enligt perfekta matematiska tabeller i praktiken som många vill tro, *min anmärkning) men vi alla kämpar väl för att bli den bästa versionen av sig själva? Varför inte bara stötta varandra istället och få varandra att bli starkare?

Detta inlägg är lite blandat med vad de pratade om i sitt avsnitt och lite av mina egna tankar. När jag fått ventilerat lite kommer jag även på att detta med att känna ett behov av att försvara sig är en grej som är vanligare bland kvinnor än män. Om de har en ölmage eller skitsnygga biceps och någon skulle ogilla detta så skulle de bara spänna, aningen ut magen eller sin biceps, le och gå där ifrån.

Så tjejer, sluta bry er så mycket om vad andra tycker. Lyft ftam de positiva kommentarerna i sociala medier och radera de negativa. Man kan inte behaga alla. Blir någon stressad av att du är vältränad, snygg, smart och framgångsrik och publicerar detta på sociala medier - HUR ÄR DET ENS DITT PROBLEM. Så länge inga lagar bryts (hehe) eller det påverkar dig negativt på något sätt är det bara att fortsätta med ditt race. Folk blir kränkta av ALLT. Fatta vad de skulle kunna göra med sin tid istället för att sitta och hata på det du gör? Ta en springtur eller lyft lite skrot, till exempel.


​XO XO

Likes

Comments

Träning

Hej på er! Jag har åkt på en rejäl förkylning de senaste två veckorna. Avbokade alla kunder första veckan (känns snällt att inte smitta folk liksom) men efter två veckor börjar jag verkligen bli rastlös! Men fortfarande väldigt trött. Jag har inte ens orkat blogga om något spännande trots att jag verkligen haft tid.

Så jag har vilat från jobb, och gym i två veckor vilket resulterat i nästan -5kg på vågen. Känns som att mina muskler förtvinat (haha, typiskt fitness problem) men till skillnad från förr i tiden så får jag ingen ångest över det. Bara att komma tillbaka starkare än förut med ny motivation!? Det är en skön sak med att mitt liv inte enbart cirkulerar kring träning och mat längre. Jag mår inte lika dåligt om träningen måste bortprioriteras någon gång ibland. Vilket jag alltid fick för några år sen (lite ortorexi varning typ). Det ÄR okej, det är bara att börja om, du kommer inte förlora formen. Det finns viktigare saker ibland än BARA träning. #growstronger

I alla fall, jag började kicka igång träningen för någon dag sedan med ett snällt helkroppspass (vilket alltid är bra om man varit borta en längre tid #tipsfråncoachen ...) och igår körde jag ett benpass. Sjuk träningsvärk redan! Körde bara sidogång med gummiband, knäböj, benpress, hipthrusters och utfallgång. Hehe. Känns idag. Skönt. 

Idag blev det ett magpass. Jag har inte ont i halsen eller feber (träna aldrig med något av det) så känns det okej i kroppen att träna så är det inga problem - annars big no no!
Även viktigt att tänka på att immunförsvaret sjunker med många procent under tiden du tränar och en tid efter, och vi alla vet att gym är en ganska smutsig miljö (yeah) så ha det i åtanke när du tränar. I allmänhet egentligen. Så yes till att tvätta händerna, använda spray som finns på gymmet och handsprit!

XO XO 💕

Likes

Comments

Hej på er! Igår hade jag en mysig dag i MOS med pojkvännen. Vi unnade oss varsin pizza (så gott) och kikade på lite kläder. Jag hittade INGENTING haha. Jag gillar verkligen inte de flesta trenderna just nu, allt är väldigt street. Både för killar och tjejer, men jag är väldigt enkel (alla fashionistas tycker nog att min stil är tråkig och väldigt svart). Boo hittade dock lite uppdatering till garderoben.

Sedan kollade vi på bio och den filmen Rilind ville se fanns bara på VIP. Blev positivt överraskad hur mysig upplevelse det var! Om ni gillar att gå på bio som en helhetsupplevelse någon gång ibland så är det verkligen värt det. Stora mysiga fåtöljer med mycket utrymme och bra service. Så mysigt!

Idag vaknade vi båda upp sjuka dock, som många andra i och för sig. Så det blir till att vila från gymmet idag och bara ta det lugnt. Igår tränade jag och Edrina bröst och det gick sjukt bra! Det är nog ett av mina favoritpass på gymmet. Det är så kul att verkligen få känna sig stark. Basövningar är en favorit.

XO XO

Likes

Comments

Filosofi/åsikter, Mindfulness, Inspiration/motivation

Något jag märkt de senaste dagarna är att attraktionslagen är all over the YouTube! Bland mer "vanliga" människor och youtube tjejer. Det är superbra. Vissa personer har det tankesättet naturligt vilket gör dem till riktiga vinnare i livet, medan andra har lite svårare för det vilket märkts i deras liv. Attraktionslagen fungerar ju åt båda hållen, inte bara till det du vill ha - utan även när du fokuserar på det du INTE vill ha. Allt du lägger dina tankar på, kommer du attrahera och få.

Det går ut på att försöka vara optimistisk, för att sprida positiv energi och därför få tillbaka det! Vissa saker går inte att styra, som att det ösregnar när du vaknar och ditt paraply är trasigt. Men hur du reagerar på små och stora situationer är avgörande för hela din livssituation. Det är svårt att alltid ha en positiv attityd JAG VET! Haha. Det man kan försöka är att ha ett övergripande positivt tankesätt.

Det första steget är tacksamhet. Du måste se all your blessings, att du redan har allt du behöver i livet för att överleva och må bra. När du på riktigt visar tacksamhet, är ödmjuk och positiv om din framtid kan du börja använda "the Secret".

Det finns framgångsrika människor som kommit långt i livet för att de varit optimistiska och trott på sig själva. Att det inte är omöjligt att nå sina drömmar och mål. Jag tror inte att de varit pessimistiska och gnällt över småsaker som gått fel. They brush it of, tar sig upp och försöker igen.

Allting händer med en mening, allting händer för att du ska lära dig en läxa och sedan ha möjlighet att utvecklas till en bättre, uppdaterad version av dig själv.

För typ tre år sedan skrev jag ett inlägg om en dokumentär (The Secret) om just allt detta, och även lite andra inlägg (välj kategorin mindfulness) om just detta. Det är egentligen inget speciellt, det är inget magiskt. Allt är bara upp till dig. Var tacksam för det du har, och fokusera på det du vill ha i livet. Jobba hårt för det och du kommer komma dit du vill. Ge aldrig upp och tro på dig själv.

Omge dig av människor som hjälper dig att utvecklas till den bästa versionen av dig själv! 💕

Likes

Comments

Dagbok

Hej på er! Allt bra med er? Det är det med mig!

Idag är det en fin dag. Det är vår i luften, jag längtar efter värme. Kan nästan sitta på balkongen och njuta av solen. Det är härligt.

Träningen går bra nu för tiden, igår kände jag mig dock inte så motiverad. Hade en dålig dag (alltså en sån dag då nästan allt går dåligt, nästan) MEN min älskling kom hem med B&J till mig efter att han tränat. Jag behövde ingen ens be om det! Min prins vet precis vad jag behöver. Och i slutet av dagen kändes det väldigt onödigt att må dåligt. Vad he jag att må dåligt över? Egentligen. Även om allt i te går som jag vill JUST NU, så är the road to success ganska krokig. Med toppar och dalar (ah, dessa älskade klyschor). Allting händer med en mening. Men jag måste bara fokusera på det positiva.

 Idag känner jag mig mer motiverad. Det är mage och vader på schemat tillsammans med E som jag äntligen tvingat att gymma på Nordic Wellness! Hehe. Främst för att hon ska lära mig dansa bachata med mera. Så kul!

Idag kan man även söka in till högskolorna! Jag är som sagt sugen på att plugga, men vi får se hur det blir med det. ;)

XO XO

Likes

Comments