Tråkigt nog är ju mina bilder från utflykten ett skämt.. haha. Skulle ha tagit med mig kameran, men lätt att vara efterklok.

vi började dagen med att besöka en butterfly och orkidéfarm. Avverkade den aktiviteten på ca 3 min. Det var väl inte det som låg oss närmst om hjärtat. Fortsatte med tuktuk upp mot högrehöjder och ett elefantshelter där vi skulle rida på elefanter (vilket är bland de värsta jag vet) och bada med dom. Fick lunch, och fick sedan åka bambuflotte ner längs floden. Fortsatte tuktuka oss vidare mot den första turen, upp till ett vattenfall. Till en början så var det alltså bara jag, Olivia och de två britterna. Men vi sammanslöt med australiensarna vid vattenfallet. Badade, och åkte kana på stenarna.
Efter vattenfallet så gick vi vidare uppåt. En vandring, riktigt svettig vandring på ca två h innan vi nåde bungalowen som vi skulle sova i under natten. Drack en öl, som blev till många öl och körde dricklekar sent in på kvällen. Så nu är jag full med nya lekar som jag ska lära ut hemma i Sverige.

Dagen därpå vaknade vi upp allihopa av att vi höll på att frysa ihjäl. Bungalow låter mysigt, det är mysigt men det är INTE varmt. Eller skönt för den delen. Vi var tre som delade på en fem cm tjock dubbelsängsmadrass, med kuddar som tegelstenar och enbart en tunn tovad filt. Men klagar ej, det var en upplevelse i sig. En frukost på balkongen, och sedan gav vi oss av neråt för att kika på ännu ett vattenfall. Men pga en redan var så frusen från natten, var man inte speciellt sugen på att bada nu. Dock var nästa aktivitet riverrafting, dvs gummibåt nedför strömmar och små vattenfall. Gick inte undgå att bli blöt och det var pricken över i:et på hur mycket en får frysa (Tragiskt att jag är i Thailand och fryser som en dåre). Sist men inte minst besökte vi en by med longneckinvånare. Kvinnor med ringar runt halsen, där deras ideal är att den kvinna med längst hals, hon är vackrast. Sjukt, men det är alla ideal.

Det var kort och gott våran tvådagarstur i kronologisk ordning. Den får solklara 10/10.

Trots att jag är ute reser, och upplever nya ting varje timme så är jag dålig på att uppdatera.. just i denna stund är klockan 06:22, det är måndagsmorgon och vi sitter på busstationen i Bangkok. Vi skulle egentligen ha kommit fram vid 07, men bussen var två timmar tidig. Så vad gör man i bkk denna tiden på dygnet?

I alla fall så Vi har varit i Chiang Mai de senaste sex dagarna och upplevt tracking, elefanter, ziplining och en massa annat riktigt roliga saker. Träffade många roliga människor, och vissa riktigt konstiga människor. En blev liksom aldrig förvånad över vad man stötte på, och speciellt inte efter fredagens försök till utgång. Med försök vill jag säga att de flesta klubbar i Chiang Mai tydligen stängde när de kände för de. Vi hade tagit en lite för lång nap efter att vi kommit hem från vår natt i djungeln och vaknade vid ca 20:30-21. Middag blev vid 23, och klubbarna stängde 01. Sååå kort och gott blev det inte mycket till fest, men på något vänster lyckas vi hålla oss ute intill på småtimmarna.

Chiang Mai får en 8/10. Inte så imponerad över själva staden i sig. Inget som var utöver det ”vanliga”. Men alla aktiviteter utöver, som hajk och riverrafting osv. Det var tokkul. Tror dock att det var 80% sällskapet som gjorde det. Det var alltså jag, Olivia, fyra australienska pojkar och två britter. Vi hade förväntat oss pensionärer och äldre par, så det var helt klart över förväntan. Sen hittade vi även den myyysigaste matmarknaden som vi inte fick nog utav, den fanns mitt på bazaar nightmarket och hade allt. Tacos, thaimat, munkar, fries, sallader,glass. Ja, listan kan göras lång.

Söndag i Bangkok. Vi turistade runt och kollade på allt från palats till olika tempel. Yrade runt ett bra tag, gick lite vilse och svettades halvt ihjäl. En nap och utgång på khao san som slutade alldeles för sent, och vi sov bort ännu en dag i bkk :-)))))

Nu har vi nått våran andra destination som är Chang mai!!! Kom till denna stad vid 06-tiden imorse efter att vi åkt buss hela natten. Resan tog väl ca 10h, men det var nog den bästa bussresan i mitt lov utan tvekan. Förts och främst så var ju benutrymmet enormt, sätena hade fotpall och gick fälla bak så pass långt att man i princip låg ner. OOOCh Inte nog med det så var det även inbygga massagestol!! Wowwowo en gullig värdinna som kom med mat, te och vatten under hela resan. En kunde helt enkelt inte haft det bättre.

Väl framme letade vi ett café så vi kunde sätta oss och boka ett ställe att bo på för natten och även tracking för hela resan. Imorgon bär det av mot första äventyret. Då ska vi nämligen åka zipline!!! Kul

Med jetlag plus att man var något bakfull så sov vi enda fram till klockan 17 idag... snacka om att vakna upp och bokstavligen sovit bort heeela dagen. Duschade och gjorde oss i ordning för en promenad bort till ”the sleeping buddah” och lite tempel. Skönt var det ändå att göra utflykten nu under kvällen då det var svalare och minsta turister.

Tog en tuktuk tillbaka till
Koh san road, där vi åt mat och vart även itvingad skorpioner av en engelsman. Var inte alls så hemskt som en trodde det skulle vara. Men det är ju väldigt oveganskt dock..

Efter att vi checkat in igår så toksomnade både jag och Olivia. Sov till ca 19 på kvällen, vaknade upp och bestämde oss för att gå ut och leta lite mat. De flesta tvivlade på att jag skulle kunna hålla fast vid min veganskt livsstil, men det har än så länge gått problemfritt. Just som extra vegetable och no egg in my fried rice.

Efter middagen gick vi vidare längs koh SAN road, åt bananpankaka, och buckets. Hittade tillslut ett ställe med röda sammetssoffor, goda drinkar och jenga där vi stannade tills de att klockan slog sent. Meen natten blev längre än så. Efter att vi druckit våra drinkar så gick vi på en klubb. En klubb med baraaaa thailändare. Lite lustigt var det allt, och har nog aldrig känt mig så utstött haha. Så fort någon dansade med oss så gick de sen tillbaka till sina vänner och fnittrade över hur crazy de var som dansade med oss. Vårrullar och resorb till nattmat, och en god nattsömn. Nu är klockan 12:00 ca och andra dagen i Bangkok är redo att tas med storm.

Vi överlevde alla flyg med Russian Aeroflot. Woho. Vart glatt överraskad av bolaget under andra flygningen faktiskt. fick tofflor, ögonmask, öronproppar och allt vad det är som man vill ha under en långresa. Tyckte även att deras service var bra ett tag då min specialkost inte fanns med i deras listor och ändå löste det. Meeen när jag vaknar upp på morgonen och ser att alla har fått sin frukost, ätit den och nu håller på att duka bort den... de väckte mig alltså inte trots att jag hade ”wake me up for food” signat dom.

Nåväl, framme i Thailand. Incheckade på hostlet och ätit lunch. Nu kanske en kort nap till innan vi rör oss ut på koh San road på upptäcksfärd!!

Äääntligen så är vi på banan. I skrivande stund sitter jag och väntar på att vi ska få checka in vårat bagage infinnandes på golvet på Oslos lufthavn. Tog tåget ifrån röros vid halvfem imorse, men eftersom att jag är en otrolig tidsoptimist så var vi på plats redan vid tre. Heh.. ☺️☺️ så resan började med en sitesing på röros två gator berggata och Kyrkgata. Inte helt fel att starta en resa på, right? Nja

Utöver detta har Jag varit vaken i princip hela natten, då tåget av någon anledning tyckte att tuta varannan minut var En god idé och att dörrarna (eller vad det nu var) lät ungefär som en frustande drake cirkus hela tiden. Men klockan slår snart 11, och är lagen lik den svenska alkohollagen så är det då okej att dricka alkohol. När klockan slår 11 = Champangefrukost !!

Nuuuu är det nära. Sista passet på jobbet är gjort och nycklarna är inlämnade. Efter passet så åkte jag hem till Emma med en hel del massa mat och hade en så mysig middag man kan ha på ett golv i ett sovrum. Låg där på golvet, åt, pratade och kollade på gamla bilder i timmar. Oj vad jag kommer sakna min emmsa.

Idag är det andra puckar som gäller. Städa, tvätta och packa. Skräll att man börjar med allt en dag innan avfärd? Framförhållning <3

Nu har jag varit vegan i en heeel månad plus några dagar. Har väl gjort några enstaka missar men förövrigt har det gått hur braa som helst.

I onsdags så bestämde jag mig för att prova på sushi. När närmsta sushihak ligger 20 mil bort, då måste man göra den själv då ens cravings blir för starka. Gjorde rullar med olika grönsaker och frukter, samt Nigiris med avokado. Vad jag fick höra av samtliga som fick smaka att den var god. Så kan ju bara bli bättre med lite träning! Första sushin blir ju aldrig topnotch

Idag är det bara åtta(!!!!!!) pass kvar i butiken innan jag åter står arbetslös och äventyr står som nästa. Har varit så otroligt otaggad på senaste tiden pga allt de där praktiska som ska fixas. Allt kostar pengar och vulkankaos på Bali. Samt att det precis var en jordbävning där ett x antal människor dog. Jag är så rädd för att det ska hända igen och att det blir tsunami??!! Så just nu känns denna resa väldigt på liv och död. Men försöker verkligen tagga igång, det kommer ju bli kul. Det är vad alla säger iaf :-()

Efter jobbet idag är det dags för säsongens första måndagsklubb. Dock helt utan beerpong i år tydligen. Trist. Får se om de blir kuel, återkommer om det