Först och främst ber jag om ursäkt för att jag inte har tittat in och uppdaterat här men eftersom att jag varit här i sju veckor redan så är min vardag inte lika intressant längre tyvärr, haha. Dagarna har i princip sett likadana ut. I fredags däremot tog vi tåget till Wuhan där vi även denna gång träffade släkt och vänner.

På söndagen tog jag och Mattias sedan tåget vidare till Shanghai. Den staden jag faktiskt helst ville besöka i Kina. Tågresan tog 6 timmar och med taxiresor och trafikstockning tog hela färden sammanlagt 9 timmar från lägenheten i Wuhan till hotellet i Shanghai. Vi lämnade snabbt av väskorna och började med att gå på en av dem populäraste gatorna i Shanghai nämligen Nanjing Road. Här finner du en massa stora butiker och detta är en av dem större turistfällorna. Vi gick hela gatan ner och kom då fram till The Bund. Vyn som är med i många filmer och här kan du även se det kända tv-tornet. Även här var det fullt med turister, men fint var det!

Vi hoppade sedan in i en taxi för att ta oss till ett kvarter bestående av främst västerländska restauranger då vi båda kom överens om att vi var ganska trötta på kinesisk mat. Jag åt en lasagne som var okej och en chokladfondant till efterrätt som var magiskt god!

Idag vill jag även passa på att gratulera min kära farmor på födelsedagen. Jag hoppas att du får en fin dag!

Ska även hälsa från Viola att gosedjuren är väldigt omtyckta. Speciellt grisen som jag har på mitt rum men även hunden som är döpt till Gogo (vilket betyder "söt hund" på kinesiska) som hon har i sängen och sover med varenda natt.

Många kramar till dig farmor, jag saknar dig och dina köttbullar, men mest dig såklart! Och jag vet att även du läser detta farfar, saknar dig också förstås ♥

Igår, den 19 november, blev Naiqi väckt med frukost på sängen. Därefter tog hon och jag bilen ut i regnet för att köra till the Wet market här i Shenzhen. Wet market är en stor matmarknad där de säljer massor med färska matvaror så som frukt och grönt, seafood, kött, ägg med mera. Vi köpte med oss hela 4 kassar med färska grönsaker och 3 kassar med räkor, musslor och krabba inför Naiqis födelsedagslunch och middag.

Väl hemma kom Sabrina och Rena över för att ha så kallad Culture Class som vi har en gång i månaden där vi gör typiskt traditionella kinesiska saker. Så vi tre ställde oss i köket för att laga en kinesisk lunch till Naiqi.

På kvällen kom sedan en kock över för att laga middagen. Och jag ställde mig i köket tillsammans med honom fast jag stod för själva födelsedagskakan.

När all mat var uppäten satte vi på en film och avnjöt min kladdkaka med kokostosca som var väldigt uppskattad. Bilden till vänster är dock tagen innan middagen då Viola gjorde sig bekväm i mitt knä framför tvn och med händerna fulla med jordgubbar.

Jag och Naiqi med sin fina födelsedagshatt på bilden till vänster samt jag, Elva, Naiqi och Rena har girlstalk på bilden till höger.

På bröllopsmiddagen som ägde rum framåt kvällen närvarade det ca 700 gäster. Så maten serverades i en stor lokal där det även fanns en scen och liknande en "catwalk".

Vi serverades desserten först. En massa småkakor, nötter och papptårtan ni ser på bilderna ovan. Varje tårtbit innehöll lite godis. Till detta serverades då även te.

Sedan var det dags för brudgummen och bruden att träda fram. Längst ut på catwalken hade de satt upp ljus som ni ser på bilderna och här stod bruden och väntade på brudgummen som gick catwalken fram för att hämta sin brud. Brudgummen höll tal samt sjöng för bruden och därefter gick de tillsammans catwalken fram till scenen. På scenen visades en jättefin film som klippts ihop på brudparet och deras brudtärnor och marskalkar . Därefter var det dags för bruden att kasta blombuketten. Under denna tid bar bruden en traditionell västerländsk klänning eftersom att själva bröllopsmiddagen påminner mer om ett västerländskt bröllop.

ät Sedan, dags för mat! I Kina beställer man aldrig in en rätt var för sig utan istället en massa olika smårätter som alla tar från. Det serverades allt från kyckling, fisk, musslor, nudlar, kött, grönsaker och olika soppor samt såser. Så fort en tallrik är tömd tas den bort och en ny rätt kommer in. Och under middagen går även burparet och dess familj runt och skålar med varje bord och tacka gästerna.

På dessa två bilder här nedan ser ni bröllopstårtan och bruden. Här har hon bytat till sin tredje klänning som hon bar under middagen.

Själva bröllopsceremonin hålls enligt tradition hemma hos brudens föräldrar och dit ska brudgummen komma för att hämta sin blivande brud. Denna ceremoni hölls dock hemma i brudparets hem då de redan bor ihop och har en dotter tillsammans.

Efter bröllopslunchen som vi närvarade på men där inga bilder togs anlände brudparet i denna bil till deras hem där alla gäster som ville närvara väntade. Och när brudparet anlände smälldes även massor med smällare med rött konfetti för att skrämma bort alla onda andar.

Så här såg det ut när man kom innanför dörren och det var även framför detta bord som själva ceremonin hölls. På bordet står det mat, frukt och även tända rökelser. Den lilla bunten guldiga kuvert som ligger i högra bordsänden innehåller pengar och dessa bränns sedan upp under själva ceremonin.

Innan brudparet anländer så ordnas också brudbädden. Sängen bäddas med röda sängkläder då rött symboliserar lycka. Även dem guldiga brodyrerna och draken antar jag ska föra med lycka och skrämma bort onda andar.

På den vänstra bilden är det dekorationerna utanför ytterdörren, en röd lyckobaner som man pyntar boendet/lokalen med och även en bild på brudparet.

På bilden till höger är ceremonin i full gång eller även kallad teceremonin.

Teceremonin går ut på att brudparet ska servera brudgummens föräldrar samt släktingar te. Brudparet ska även buga och gå ner på knä ett tjugotal gånger för att hedra familj, släktingar, förfäder, gudar med mera. Under ceremonin ska bruden bära den traditionella klänningen som ska smyckas med guld. Även smyckena ska bestå av guld och ju mer guld desto bättre. Även brudgummen bar guldringar och guldhalsband.

En av brudparets gåvor från brudgummens släktingar.

I onsdags den 9 november fick jag uppleva något helt fantastiskt! Jag blev nämligen inbjuden till ett kinesiskt bröllop. Inte nog med det så var detta mitt allra första bröllop jag någonsin varit på. Jag känner inte brudparet men de var super snälla och bjöd in mig ändå vilket jag är så glad över! Bröllopet hölls i staden Zhongshan, ca 2 timmars bilfärd från Shenzhen beroende på trafiken.

Själva bröllopet hölls på kantonesiska och inte på mandarin. Bröllopsmiddagens så kallad "host", människan som talar på bröllopet, (ja man har tydligen en sådan) pratade kantonesiska och det gjorde även paret, personalen samt majoriteten av gästerna vilket underlättade så mycket för mig eftersom att jag har växt upp med det kantonesiska språket. På så sätt kändes det ännu mer som att jag fick uppleva och ta del av mina rötter. Och så det blev ju ombytta roller för mig och Mattias, det vill säga att jag förstod men inte han som endast talar mandarin.

Jag är så tacksam över att jag blev inbjuden och att mina värdföräldrar tog med mig på detta. Än så länge så har denna dagen varit den bästa på min Kina-upplevelse!

Min inbjudan

Det kommer att komma upp ytterligare två separata inlägg med bilder från själva bröllopet så var inte oroliga. Det är självklart att jag ska visa er också hur ett kinesiskt bröllop går till!

Förutom att besöka Luohu i helgen så har vi ätit en del middagar ute och även varit på bio.

På lördagskvällen mötte vi upp ett stort sällskap på Sea World på en brasiliansk restaurang. Hälften kineser och hälften svenskar så det var kul att för en gång skull kunna kommunicera med middagssällskapet. Maten var jättegod och det var som en buffé bara det att servitörerna kom med olika sorters kött, kyckling , anka och fisk på stora grillspett så fick man säga ja eller nej. Vi firade två vänner som nyligen gift sig där kvinnan är kines och mannen är svensk så alla fick varsitt litet paket och i paketet låg det svenskt godis, wiho!

Söndagens lunch åt vi på O`Plaza, och enligt Mattias serverar de den godaste Pekingankan här. Det serverades även efterrätt som lagades vid bordet. Såg ut som små frysta maränger och när man åt dem så rök det ur näsan och munnen. Smakade i princip ingenting men det var en rolig grej.

Ankan doppas i sås (oftast ostronsås) och viks sedan in i ett tunt bröd med lite blandade grönsaker.

Efter lunchen gick vi till en imax biograf för att se filmen Doctor Strange i 3D format. Inte alls min typ av film men bara själva upplevelsen av att vara på biografen räckte för mig. Vi hade VIP så vi satt i stora fåtöljer som gick att fälla ut i halvliggande position. Alla fick varsin filt och ett par tofflor och vi blev även serverade dryck, fruktfat och popcorn. Och fick mig nästan en liten chock när jag smakade popcornen. I Kina äter man nämligen inte salta popcorn utan söta. Jag tog faktiskt upp detta med min mandarinlärare och för henne lät saltade popcorn alldeles fel i hennes öron. Jag personligen föredrar faktiskt saltade popcorn så tackar Sverige för det.

Jag och en annan au pair, Sabrina, som jag träffat några gånger har pratat om att åka till en marknad där de säljer kopior på framför allt kläder, skor och väskor. Så idag tog mina värdföräldrar med oss till Luohu Commercial City, eller "The fake market" som vi kallar det. Det är Shenzhens enda och om jag inte har helt fel för mig även Kinas största fake market. Marknaden är inomhus, som ett stort varuhus, och har hela 5 våningar. Här säljs allt från kläder, skor, väskor till te, smycken, elektronik och kinesisk konst. Du kan även köpa tyger och få ett plagg skräddarsytt, få manikyr/pedikyr och här finns även en hel del restauranger.

Luohu är definitivt värt ett besök om ni är i Shenzhen. De säljer nästintill alla "kända/populära" märkeskopior i alla olika färger, modeller m.m. så som adidas, prada, mikael kors, rayban, chanel, louis vuitton, nike och så vidare. Värt att tänka på är att kvalitén varierar i de olika stånden och det gör även priset. Så var beredd på att få ge lite mer om till exempel ett väskstånd har väskor gjort av finare skinn än något annat eller om du vill ha loggan. Men var definitivt inte rädda för att pruta. Lyckades pruta ner ett par adidas skor från 480 RMB till 200 RMB.

Andra saker att tänka på är att försäljarna är otroligt pushiga. De följer efter en, skriker på en och försöker verkligen få dig att komma till just deras lilla affär vilket är otroligt irriterande. Samt att det är i princip omöjligt att hitta skor över storlek 40, i alla fall om du är tjej vet inte hur det är för killar, och att de flesta kläderna är väldigt små i storlekarna jämfört med Sverige.

I måndags var det min värdpappa Mattias födelsedag! Den firade vi genom att åka till ett jättefint hotell för att äta en stor frukost. Jag är inte så förtjust i frukost men äntligen fick jag något annat än kinesisk mat eftersom att frukosten som serverades var liknande den du får på hotell i Europa. Och det var så himla gott!

Efter frukosten tog jag, Naiqi och Viola en promenad medan Mattias satt kvar och jobbade. Men efter en promenad på ca 10 minuter började det ösregna så vi hoppade genast in i en taxi och åkte till ett café för att sätta oss där. Till lunch mötte vi upp två kompisar på en restaurang och även senare på kvällen gick vi ut och åt med Naiqis kusin och hans flickvän. Det var i princip den dagen, vår tredje dag på vår Wuhan resa. Morgonen efter tog vi tåget hem till Shenzhen igen vilket var väldigt skönt. Åka från ett 30 grader och soligt Shenzhen till ett 10 grader och regnigt Wuhan var ingen höjdare. De har dessutom ingen värme i husen där borta eftersom att de vill att det ska vara samma temperatur inne som ute. Så värme finns oftast inte och folket håller fönster öppna i både hem och bilar. Nej jag föredrar värme!

Viola i sin söta kaninkappa redo att gå ut

I lördagsmorse tog jag och min värdfamilj tåget till Wuhan. På tågstationen var det verkligen kaotiskt! Folk här i Kina har verkligen ingen respekt utan dom trängs, knuffas och gör verkligen allt för att vara först! Nej det var fruktansvärt, speciellt när vi hade med oss ett barn samt barnvagn, barnsäng, barnstol, väskor m.m. Väl på tåget hade vi i alla fall business class, det vill säga att vi hade stora rymliga säten som gick att fälla ut som en säng, vi fick mat och snacks, vi hade ac samt tv i sätet. Vi kom fram till Wuhan runt klockan 15 och blev då upphämtade av Naiqis morbror eftersom att det var i hans lägenhet vi skulle bo i. På kvällen hade vi bokat ett rum (man gör det på vissa restauranger) och flera släktingar var samlade och vi beställde in massor med mat.

Söndag, och vår första heldag i Wuhan, spenderades till största delen hemma hos Naiqis pappa. Vi åt mat, pratade och lekte med Viola. Vid 16:30 skulle vi sedan vidare till en 100 dagars fest för en av Naiqis vänners barn. Här i Kina har man nämligen en stor fest för sitt barn när det fyller 100 dagar. Vi var på en jättefin restaurang där det hölls flera olika event samtidigt. Bland annat ytterligare en 100 dagars fest och ett bröllop. Hur som helst så var där upp till en 100 gäster på denna festen och det bjöds på mat i mängder, kakor och tårta. Alla gäster fick också varsin liten presentpåse som innehöll massor med kakor. Festen var verkligen trevlig och stämningen var på topp. Svårt att hänga med bara vid matbordet när man inte kan språket.