Header

Long time no see,

Den senaste tiden har det varit full rulle. För ca 2 veckor sen avslutades min sista kurs för terminen vilket var en mastig B-uppsats. När den väl var inskickad och opponeringen var över så packade jag väskan och drog till New York för att hälsa på en kompis. Tiden var knapp där emellan vilket gjorde att jag inte hann skriva något nytt inlägg. Nu har jag bara 1 år kvar av min utbildning, tiden går sjukt fort och jag är mer än redo att tjäna egna pengar och klippa navelsträngen från CSN. Välkommen sommar(lov).

För att förtydliga det tidigare inlägget vill jag tillägga att utseende inte är allt. Jag blev bara sjukt taggad då jag efter bara 4v kunde se en förändring. Självfallet är det inte bara en yttre förändring, det har skett inre förändringar också vilket även var en förhoppning med att följa en kostplan. Jag är 28år, jag studerar på heltid, är sambo och har tre hundar. Jag älskar att resa och träna men det kommer alltid bara finnas 24h på ett dygn. Jag är ofta trött och jag minns när jag gick på gymnasiet hur jag var tvungen att ta en powernap mellan skolan och fotbollsträningen för att orka med. Jag kan somna överallt, for real, haha, på golvet, på en stenhård stol, på bussen, i bilen, på flyget och det har hänt (en gång bara) att jag somnade stående. Det är inte som att jag somnar helt omedvetet, men jag är ofta trött. För två år sedan fick jag reda på att jag hade astma och var allergisk mot bl.a. pollen och efter att jag fick medicin märkte jag att jag blev mycket piggare. Efter att jag startade med kostschemat har jag känt mig ännu piggare, jag äter mer, jag äter bättre mat och jag får ännu mer energi när jag tränar vilket gör att jag kan ge allt jag har och därmed också bli starkare.

Alla har olika mål med sin träning och allt de gör. Mitt långsiktiga mål med att äta efter en kostplan och träna är att jag ska hitta en livsstil som passar mina behov. En livsstil som gör att jag både kan studera, äta nyttigt, träna några gånger i veckan men fortfarande ha massa energi och tid åt min pojkvän, mina hundar och andra intressen såsom att fota. Mitt kortsiktiga mål är att tappa lite vikt och därför är mitt kostschema för tillfället utformat efter det genom att jag äter lite färre kalorier, fortfarande mer än vad jag åt tidigare men min kost innehåller mindre fett och kolhydratintaget varierar beroende på dag. Min kost kommer att förändras beroende på vad mina mål är, vilket gör att kostscheman ser olika ut för alla människor beroende på vikt, längd, ålder och vad man har för mål. Vissa vill bygga muskler, vissa vill bli uthålliga, vissa tränar för att delta i ett triathlon, vissa vill gå upp i vikt medan andra vill gå ner i vikt. Jag vill inte bli pinnsmal, jag vill förespråka en hälsosam livsstil som håller i längden och som gör att man mår bättre, får mer energi och kan leva livet till fullo. Äkta skönhet kommer från insidan, det finns alldeles för många dåliga influenser där ute. Mår man bra på insidan syns det på utsidan.

Förra veckan var jag i New York, då vart det allt annat än nyttig mat. Men som gammal Au Pair så fanns det många ställen som jag ville gå på, of course. Cheesecake Factory, The Counter, mexikanska och indiska restauranger. Det är skönt att vara hemma igen och återgå till ris, kyckling, broccoli, ägg, gröt och proteinshakes, haha.
Här kommer lite bilder,



Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Hola,

Äntligen är det fredag och "vädergudarna" lovar 26 grader varmt i helgen. Kan det bli mycket bättre?, knock on Wood! haha. Idag är det nästan 4 veckor sen jag började med mitt kostschema. Förutom att äta mer och oftare än jag gjort tidigare så har jag minskat på träningen och kört 3-4 pass/vecka. Av dessa pass har två tagit mindre än 30 minuter att genomföra. De övriga två träningspassen har varit bodycombat och box som är gruppass på gymmet.

Imorse var det dags att jämföra vikt och mått med den första veckan, lite nervöst. Jag menar, hur kul skulle det vara om man gått upp typ 4kg, haha. Till det positiva så visade vågen att jag gått ner lite mindre än 2kg samt minskat som mest runt stuss (-4cm), wihoooo!!! holy moly säger jag bara!! Om jag ska göra en jämförelse med tidigare då jag ätit mindre, ibland kört 6 gruppass på gymmet + 2 löppass vara 1mil vardera på en vecka och inte sätt några resultat alls så är ju det här revolutionary!!!! omfg. Jag har tidigare ätit hälsosamt också men jag har ätit alldeles för lite vilket antagligen medfört att min kropp ätit upp mina muskler och sparat på fett då jag inte får i mig tillräckligt med näring. Här nedan kommer två helkroppsbilder, för att älska fotografering så är dessa inte av högsta kvalité, jag blir lite blöt i ögat, sorry. De är tagna med mobilen men resultatet är fortfarande synligt vilket är själva poängen. Bilden till vänster togs innan jag började med mitt kostschema (4v sedan) och den till höger togs idag. Jag är egentligen inte den som brukar lägga ut "lättklädda bilder" om det inte är så att jag befinner mig vid varmare breddgrader, however, för min egen skull och för den lyckligt lottade eller stackare som finner min blogg så är detta bevis på att det blir skillnad, for real!!!! Man behöver verkliga bevis för att inspireras och motiveras. Kost är viktigare än man tror, och det är också lättare än man tror också. Go hard or go home. Låt dig inspireras, det är inte omöjligt. Jippppiii.

I nästa inlägg kommer lite mer details om vad jag äter och när jag äter.
Until then, Trevlig Helg!

Likes

Comments

Hej,

Alltså vädret i Uppsala idag, ja tack!!!
Idag är det onsdag den 24/5 och förutom att det innebär att de flesta fick lön/CSN idag (wihooo) så betyder det att detta är fjärde veckan som jag kör på mitt kostschema. Detta kostschema har jag utformat själv efter att jag fått hjälp att räkna ut exakt hur många kalorier jag behöver äta varje dag för att min kropp ska fungera. Antal kalorier är ju ganska lätt att räkna ut, det som är lite svårare är att räkna ut hur många av dessa kalorier som ska komma från fett, kolhydrater och protein. Genom åren har jag testat allt, känns det som, men inget har fungerat. Man läser bloggar och pratar med människor som verkar kunniga inom området men får aldrig några vettiga tips. Lyckas man hitta en sida som faktiskt verkat bra så kostar det 3 miljarder för att få lite hjälp, närå, men på riktigt, det är ju skitdyrt. För några veckor sedan kom jag över en hemsida där man till ett reducerat pris betalade för ett medlemskap för att få hjälp att räkna ut alla dessa "macros" som de så fint kallar det (mängd kolhydrater, fett och protein). Men vill man ha hjälp med att utforma ett kostschema fick man betala en extra slant, såklart!. Fattig student som man är gjorde att detta resulterade i att jag gnuggade mina hjärnknölar och fyndade ett eget kostschema. wihooooo. Det tog tid och svett men inga tårar och när ett veckoschema äntligen var färdigt firades det med godis, just kidding. Sanning är den att det tar tid att sammanställa schema för en dag men när det är gjort går det någorlunda snabbt att fixa för hela veckan. Då är det bara att klippa och klistra för att senare ändra när man hittar roligare recept som innehåller samma "macros" som de måltider du ersätter.

Detta kostschema har jag snart följt i fyra veckor. Tanken är att man får ha en "cheat meal" varje vecka där du får äta vad du vill. Denna måltid ska gärna vara en lunch och helst ganska fettsnål. Men som sagt det ör en cheat meal, välj och vraka. För mig som har en stor kärlek till lösviktsgodis (gärna hemmakväll) så måste jag erkänna att jag har fuskat lite mer än en gång, kanske två. Typ ätit glass en dag och godis en annan. Men jag har hållit mig till schemat till 90% vilket jag känner gett resultat. Resultaten kommer kanske inte lika snabbt som de skulle ifall jag hade ytterligare disciplin men jag känner att kroppens förvandling får ta lite längre tid i utbyte mot att jag får njuta lite extra av livets onyttigheter (bara ibland). Det viktigaste för att se resultat är att hålla sig till planen och för att man ska göra det gäller att alla råvaror för matlagning finns hemma. Jag brukar laga massa matlådor när jag får tid över som jag sedan fryser vilket gör det smidigt när jag blir sådär sjukt hungrig (de är dessa gånger man lätt slarvar). Var förberedd och välplanerad.

På fredag kommer jag att väga, mäta och fota för att se om det blivit någon skillnad. Mitt mål är att äta och träna hälsosamt för att tappa kroppsfett så att musklerna blir synligare. Jag vill få en formad kropp helt enkelt, utan massa konstiga bantningstekniker och ohälsosamma vanor. Jag vill att det ska hålla i längden för att inte svänga upp och ner i vikt. Förhoppningsvis kan denna för mig nyfunna livsstil motivera fler till att testa att hålla sig till en kostplan. Om inte annat så kommer denna blogg att användas som dokumentation för egen skull. Jag kommer att lägga ut tips på hur och vad jag tränar och äter (man måste som sagt modifiera för egen vikt, ålder och längd). Remember, jag är ingen expert inom området. Jag gillar denna metod då jag tror den kan fungera för alla som vill gå ner i vikt eller få en formad kropp men inte lägga ner flera flera timmar i veckan. Det gäller bara att planera, förbereda och sen vara disciplinerad. You can do it.

"Tro på dig själv är att fördubbla din förmåga".


Likes

Comments

Hej folket,

Jag har i stort sätt tränat sedan jag var 6år. Jag levde för fotbollen ända fram till 2011 då jag bestämde mig för att flytta till USA och jobba som Au Pair. Jag kunde inte helt hålla mig borta vilket resulterade i att jag hittade tre olika fotbollslag som jag spelade med, men denna gång bara på skoj. Under hela min uppväxt tränade jag så mycket att jag aldrig funderade över vikt, vad jag åt eller när jag år det. Jag kunde äta allt och vikten var alltid densamma, tills den dagen då jag var 23år typ isch. Jag hade bott i USA i 8 månader och tyckte att jag under denna period tränade mycket. Jag spelade fotboll 1-3ggr/vecka och vissa veckor spenderade jag timmar på gymmet där jag sprang mil efter mil eller körde gruppass. Trots all träning märkte jag att kläderna började sitta allt tajtare med tiden. Med en bakgrund att kunna äta vad som helst och fortfarande behålla samma vikt blev detta en chocker. Jag insåg tillslut att det måste ligga i maten (du är vad du äter - right?) och jag började därmed att äta mindre. Jag trodde att allt hänge på kaloriintag vilket resulterade i att jag tillslut bara åt två gånger per dag samtidigt som jag sprang en mil varje morgon. Ja, kilona rasade och istället för att kläderna satt tajt började de då att sitta löst och jag fick köpa mindre storlekar än vanligt. Jag mådde väldigt bra, faktiskt, jag hade energi och det kändes skönt att tappa några kilo. I efterhand har jag insett att det jag gjorde mot min kropp var stupid, ohälsosamt och hade kunnat leda till något mycket värre. Don't do it!!!

Idag, några år senare är jag tillbaka på en normalvikt. Jag pluggar heltid och när det vankas en tenta tränar jag ofta extra mycket. Inte för att tappa vikt, men för att hålla mig vaken, haha. När jag tränar får jag en kick som gör att jag kan plugga lite hårdare och lite längre. Ibland har det hänt att jag kört 8 gruppass på gymmet på en vecka. Förutom att det ger mig en adrenalinkick så sliter det på kroppen, speciellt när andra saker här i livet blir lidande. Träning ska vara hälsosamt och ge positiva effekter, men förutom det så känner jag nu att jag gärna vill se ett resultat också. Det känns ju lite skit att träna men att det aldrig syns att man tränar, wtf. Så för några veckor sedan bestämde jag mig för att testa en ny "diet" som man så fint kallar det. Jag tror inte den har ett namn, mer än att jag ska se till att äta rätt och träna smart så att kroppen och knoppen mår bra.

Det sägs ju att 80 % handlar om maten och 20 % om träningen. Jag har nu hittat en guide, som hjälpt mig att räkna ut exakt hur mycket protein, kolhydrater och fett jag behöver få i mig varje dag baserat på vikt, längd, ålder och mål. Jag känner att jag vill äta hälsosamt och med hjälp av träning (men mest kost) tappa fettmassa för att musklerna ska synas. Jag vill bli toned som man säger på engelska, inte pinnsmal. Damn Daaaniel, ni skulle bli chockade. Man ska äta så mycket mer än man tror, dock gäller det att man äter rätt saker. Äter man skit så är det enkelt att trycka i sig mer än vad kroppen behöver. Med det sagt så har mitt liv förändrats kost- och träningsmässigt de senaste veckorna. Jag äter 6 ggr/dag och jag vet exakt hur mycket av vad jag behöver få i mig vid varje måltid/snack. Jag dricker massa vatten, försöker sova åtminstone 8h varje natt och tränar kanske max 4ggr/vecka. Vissa träningspass tar bara 20 minuter, vilket gör att detta kan vara revolutionerande i min värld där jag alltid funderat över hur man ska kunna hålla sig i form och samtidigt ha barn och heltidsjobb, maybe this is the answer (jag har dock inga barn än, men i framtiden). Så på denna blogg kan man följa mig när jag testar denna livsstil för att se om det stämmer att maten är viktigare än träningen för att man ska må bättre och förhoppningsvis se resultat. wihooo, taggad. Jag kommer även att skriva om andra saker som hör mitt liv till.

Hade gött!


Likes

Comments

​Hejsan folket,

Ännu en gång har jag startat en ny blogg. Det här med att hitta en blogg som är lätt att organisera, hantera och designa är inte en helt enkel uppgift. Jag är verkligen ingen expert, faktiskt långt ifrån, så för mig är det som att ge mig in i en djungel utan kläder eller skor, okay, maybe not that bad. haha, men det är inte enkelt. Min syster startade precis en blogg med nouw.com så jag tänkte att även jag skulle ge den ett försök. 
Jag har en tidigare blogg, min första blogg: linavkarlsson.blogg.se. Den startade jag 2011 då jag bestämde mig för att resa till Kalifornien, USA för att arbeta som Au Pair i ett år. Det slutade med att jag föll pladask in love with min Amerikanska familj, San Francisco och allt annat som Kalifornien hade att erbjuda så jag stannade i 2år, så länge mitt visum tillät. Så söker man inspiration till livet som Au Pair eller är allmänt intresserad av USA och min historik inom äventyr så får ni kika in den bloggen. På denna blogg fortsätter mina äventyr, på svensk mark och i övriga världen. 

Förra veckan, närmare bestämt i torsdags kom jag hem efter att ha spenderat två underbara veckor i soliga Phuket, Thailand tillsammans med min pojkvän och hans familj. Lite bilder från resan kan ni se ovan, men mer om den kommer snart och även då kommer jag lägga ut fler bilder och lite videor. Enjoy. 

Likes

Comments