Australien är ett måste för alla som är ute och reser, utan tvekan! Dock har vi alldeles för lite tid för att hinna med ens en hundradel av allt som finns att göra här, men de visste vi ju redan innan vi började den här resan. Svårt att klämma in Australien i en jordenruntresa, men vi hann iaf se oss omkring i Sydney, Brisbane, Noosa och Fraser Island! Resten får bli senare i livet! ✌🏻️

Ett måste är ju Australia Zoo, det var riktigt kul, men gladast på hela parken var nog Ella!
🐊🐯🐨🐫

Fraser Island 🏝🙌🏻 2 nätter och 3 dagar av paradiset!

Har haft det riktigt bra här i Brasilien! Idétorka på vad jag ska skriva, som vanligt.. Här har ni lite bilder iaf!

Första dagen klev vi upp 04.00 på vårat hostel, åt lite frukost och packade ihop våra saker. Klockan 05.00 kom våran skjuts, en guppig bilfärd på tre timmar var först på schemat. Väl framme vid start punkten, som kallas km 82 (vet ej varför) började vi vår vandring mot Machu Picchu! Måste endå nämna att våra ryggsäckar var större än alla andras, vi använde samma ryggsäck som vi har när vid reser, men vi fick lämna allt det onödiga på hostlet som tur var! Mindre tur var när vi fick våra sovsäckar, största sovsäcken jag sätt..! Fick knappt ner den i min ryggsäck på 65 liter, varpå de vi även fick ett liggunderlag, som absolut inte fick plats! Fick spänna fast dem på utsidan av våra ryggsäckar. Alla tappade hakan när de såg våra ryggsäckar när vi var klara men packningen. De var nästan trippelt så stor som våran guids ryggsäck och nästan lika stor som alla bärares! (De som bar alla tält, mat, stolar osv). Nåväl, det var bara att börja vandra, trodde på fullaste allvar att jag skulle kollapsa efter den första 30 minuterna. Men det vet bara o kämpa på och efter ett tag gick de lättare och lättare! Ryggsäcken vägde mellan 11-12 kilo, fick inga känningar i rygg eller axlar pga de bra midjebältet, jobbigt för benen men det gick bra endå! De första 3 timmarna iaf, hade ju 4 kvar och de var rejält uppför den sista biten! Har aldrig varit så svettigt! Under hela dagen hade vi tre pauser utöver lunchpusen, annars fick man ta sina egna pauser. Men när vi äntligen Vandrat färdigt för dagen var känslan obeskrivlig! Sjukt trött men sjukt stolt! Vårat team ligger alltid steget före så tälten är uppsatta och maten färdig när vi kommer! Otroligt bra mat! Var väldig nojjig över detta då jag är extremt petig. Rostad bröd med pannkakor och chokladsås till frukost. Till lunch är de kött med ris/pommes frites, och alltid en soppa till förrätt! Att få komma till ett framdukat bord och bli serverad efter en 7 timmars vandring endast uppför är guld värt! Och känslan när man byter om från kläder som är dyngsura av svett när det börjar bli kallt, till varma torra kläder och bli serverad varm choklad eller te är obeskrivlig! Imorgon väntar en 8 timmars lång vandring, endast uppför och ännu brantare, känns sisodär men det är bara att bita ihop!

# Dag 2
Vi blev väckta 05.00, packade ihop vår ryggsäckar, frukost 05.30, började vandra 06.30. Blickade uppför den branta stigen och bet ihop. Dyngsur av svett redan efter den första 40 minuterna..! Tror vi vandrade uppför i 7 km med en stigning på 1000m bara trappor gjorde av lera och sten, men sedan blev de en rejäl nedförsbacke. Måste endå säga att det är jobbigare att gå nedför, med 11 kilo extra blir det tungt för knäna! Går man uppför är det låren som jobbar och de är ansträngande på ett helt annat sätt. Efter den långa och tråkiga/jobbiga nedförsbacken kom vi till vårt lunchcamp, god mat som vanligt och skönt med lite vila. Efter lunchen väntade 2 timmars uppförsbacke o sedan 3 timmar nedför. Var totalt jävla slutkörd när jag kom fram. Bytte om till torra kläder, åt middag och la mig direkt efter!

# Dag 3
Var en hemsk jävla dag. Spö regn i 5 timmars vandring nedför blöta hala jävla stentrappor, avskyr att gå nedför! Den här dagen ville jag bara ge upp och skrika. Men de gjorde jag såklart inte. Ingen mening för fram måste man ju. Sista timmen blev de solsken o vi nådde fram till en gammal inka ruin, super fint och där fanns också lamor, vilket gjorde mig på bättre humör !

# Dag 4
Klev upp 03.30 för att hinna till the sun gate till soluppgången, magiskt! Sedan en kort vandring på 2 timmar till Machu picchu!

Avslutade såklart med att trycka en pizza! ✌🏻️Kan inte riktigt förstå att den här delen av min resa är över. Har aldrig varit så trött men samtidigt så full an energi på något konstig sätt. Har i vissa stunder bara velat gett upp o skrika, andra stunder har man ilat fram, eller trott att låren ska gå av. Jag har varit skitig i fyra dagar, inte sätt mig själv i en spegel eller ens borstat
håret! Skönt endå, men jag längtar efter en dusch, men först väntar en tågresa på 2 timmar och sedan en bilresa på 3 timmar! Kommer att stanna i Cuzco i två dagar och sedan Lima en dag innan det bär bär av mot Brasilien!

Idag landade vi i Cuzco! Har redan varit i Peru i två dagar, i Lima, men vi gjorde inte så mycket där, lämnade endast vårt hostel för att köpa mat o vatten, annars villade vi bara! Fanns inte så mycket att se heller, bodde väldigt nära flygplatsen så vi var inte inne i staden, tror jag. Isf var det inte en så häftig stad.. Bara varmt och fuktigt! I Cuzco däremot är de vackert! Varmt men inte alls fuktigt och kvalmigt 👍🏻 Dock kan nästan ingen här engelska, och vi kan nästan ingen spanska, så de är lite svårt att handla o beställa mat, man vet inte riktigt vad det är man får förens man har tallriken framför sig! Här ska vi iaf bo i två nätter innan vi tar oss an inka leden! Ska blir spännande, vi har löst alla frågetecken vi hade om packning, mat etc så nu är all oro borta, dock är jag fortfarande lite förkyld men de får gå endå! 💪🏻 här kommer lite bilder från Cuzco 📷😊

Som rubriken lyder är jag inget fan av flygplatser längre. Jag tyckte om dem förut, många små affärer o restauranger, alltid rent och fräscht. Men nu börjar jag bli less, allt dumt folk i säkerhetskontrollerna, långa köer, det drar överallt och är svinkallt, osköna stolar, de är som gjorde så att man inte ska kunna sitta bekvämt, mer dumt folk och allt är svindyrt.
Igår kom vi till flygplatsen i new Orleans runt 16.00 tiden, där väntade vi i dryga 2 timmar på flyget till New York som tog 4 timmar. Vi landade runt 23.00 och efter de var de vara att hitta en bekväm plats på stengolvet och sova till ungefär 06.00 på morgonen. Vi checkade in våra bagage och fick våra biljetter till Peru. Vi skulle flyga igen klockan 11.00, de var bara till o vänta de 5 timmarna. Det flyget tog drygt 3 timmar. Det var även en stressig mellanlandning i Miami, fick springa mellan gaterna, tror vi va sist in på planet. Efter de var de bara dryga 5 timmars flygresa kvar tills vi äääntilgen kom till Peru!

Hur som helst var de tråkigt att lämna New Orleans, älskar den staden⚜Men men, det finns mycket kvar av världen att se och jag är säker på att jag en dag kommer åka tillbaka! De som väntar härnäst är som sagt Peru, vi ska vandra inka leden! Först ska vi vara två nätter i Lima och vila upp oss lite, har varit ganska intensiva veckor, lite sömn, mycket festande, upp tidigt för att gå till stranden eller in till städerna. Efter två dygn i Lima flyget vi till Cuzco, där ska vi också spendera två nätter, för att acklimatisera oss innan vandringen pga den tunna luften.⛰

Avslutar nmd lite mer bilder från
New Orleans⚜

Idag tror jag vi har gått på varenda gata i det franska kvarteret! Vi började med att kolla in Mississippi floden och de närliggande kvarteren, där åt vid en god lunch som bestod av en varm croissant med mozzarella, kalkon och sallad 😋

Sedan traskade vi vidare för att kolla in Delphine Lalauires hemsökta hus. Historien lyder att denna kvinna på sin tid kedjade fast och låste in sina betjänter uppe på vinden, och i hemlighet utförde diverse absurda experiment. Hon blev sedan avslöjad under en bal som hölls i hennes hus då de började brinna. Ryktet säger att det var betjänterna själva som startade branden för att få en möjlighet att fly. Nog om detta, ni kan googla om ni vill, känner inte för att skriva om vad hennes experiment exakt bestod av..

Vidare mot frenchmen street där det alltid kryllar av musik, dock är våran taiming som vanligt urusel, staden är inte lika livad nu under "vintern" som på sommaren, men trots det hörs live musik överallt så de är väldigt trevligt endå! En sak som är säker är att vi måste åka tillbaka när det är Mardi Gras, en stor festival här som alla tycks älska!

Vi promenerade sedan vidare till Luis Armstrong park, han var en känd jazzmusiker på 1950-talet.

Nu ska vi strax äta middag och sedan ska vi iväg på en guidad spök/vampyr/voodoo tur på en av de största kyrkogårdarna i New Orleans, hoppas på lite rysningar! 👻

Mississippifloden, otroligt smutsigt vatten och jag kan inte påstå att det var en vacker vy. Det blåste väldigt mycket så det var inte så lätt att ta kort heller..

Delphine Lalauires Mansion! Såg väldigt vackert och fridfullt ut idag, med tanke på vad som hände där på 1800-talet...

Jag och herr Armstrong i egen hög person, lite stel måste jag säger men trevligt endå!

Då var vi äntligen här, stopp nummer 4 på våran Jordenruntresa och ett av de ställen jag verkligen har sätt fram emot, nämligen New Orleans och deras kärna The French Quarter

När jag tog första steget ut ur planet började det genast att pirra i magen. Efter att vi anlänt till vårt hostel kastade vi bara in våra väskor och gick raka vägen till bourbon street. Det är hjärtat av New Orleans och är en av deras mest äldsta gator, här finns det alltid live music, restauranger, barer öppna och vodo affärer. Staden är också känns för sin jazzmusik! Den hörs överallt. Vi var lite gruvsamma efter att ständigt ha lyssnat på Puerto Ricos, ursäkta mig men värdelösa musik, och nu behöva stå ut med oändlig jazz, men det är riktigt bra faktist! Kanske inget jag skulle lyssna på när jag åker bil med de är roligt att svänga om till på gatorna!

(Knäppte inte så bra bilder själv så jag snodde några från internet, för att ni ska få se hur otroligt det är här)

Staden är ju känd för att vara en spökstad. Det finns flera guidade turer om spöken, kyrkogårdar, vampyrer och skräckhistorier om våld och mord från den gamla staden. Vi ska definitivt gå på en sådan tur men också besöka en av de största kyrkogårdarna, vid namn St. Louise Cemetery. Det är den med äldsta och hemsökta av alla kyrkogårdar och där vilar den mäst kända vodo drottningen Marie Laveau.

Det finns 700 gravkammare och över 100.000 begravda. Anledningen till att de är gravkammare och att de inte är begravda beror på stadens vattennivå och att liken annars skulle kunna flyta upp i framtiden.

Nej nu finns det ingen mer tid för att ligga i sängen och blogga! Vi var tvungen att ta en liten power nap efter gårdagens utekväll, som verkligen levde upp till mina förväntningar! Var dock lite fundersam över att åldersgränsen är 21 och att min kära Ella endast är 20, men problem är till för att lösas och vilken kväll det blev ! 🍾🎺✌🏻️

Här kommer lite bilder från Puerto rico och Miami! Att skriva är inte min starka sida och ska jag vara ärlig så är minnet lite suddigt, här är alla dagar fredagar! 🤘🏻🌴☀️

Hatkärlek till denna ryggsäck!

Bob Marley shots

Så himla vacker soluppgång! Dock fick jag 200 myggbett och de är ingen underdrift!

Detta var bara sjukt, vem sprayar sin hund grön? Wtf

Skjortan, tvättäkta turist 💁🏼👌🏻

Sitter just nu och väntar på att åka till flygplatsen, planet går 06:03. Nästa stop blir new Orleans! 😀

Idag har vi besökt en ny strand som ligger i isla verde, istället för stranden vi brukar vara på som heter condado. Superfin strand men dock inte lika roligt att bada eftersom det inte var lika stora vågor. Sen är Ella tydligen den största badkrukan någonsin så jag får alltid ragga nya badpolare!

Har haft en riktigt härlig kväll som också spenderades i isla verde och den bestod utav god mat, goda drinkar och trevligt sällskap! 👌🏻

Finns inget att klaga på här förutom bussarna..!

Har inte kommit in i dehär med att blogga än så här kommer en bildbomb på vad jag gjort ist! 😁✌🏻️