28. Maj 2017 {day 243}

Det här är redan den tredje dagen här i San Diego och jag njuter verkligen av att vara här.

De första dagarna har varit fantastiskt soliga och jag har legat flera timmar på en solstol i Margot och Walles trädgård. Det är verkligen en hemmakänsla här och kvällarna förgylls av att prata gamla minnen och titta i fotoalbum med Margot, Walle och Peter.

Idag rörde jag mig dock lite längre från huset än bara för den vanliga promenaden. Vi körde till La Jolla Cove för att titta på sälar och sjölejon. De som är riktigt modiga kan tom hoppa i det kalla vattnet och simma med de glada djuren.

Soldyrkare och sångare - sjölejonen.

Jag dyrkade också solen ett tag, när den tittade fram på den super fulla stranden i La Jolla och sen fördrev jag resten av eftermiddagen med glass och surfbutiker.

På kvällen åt vi middag med Margots vän Marianne. Vi diskuterade politik och livet. Den intressanta boken jag fick i present av henne kommer jag att läsa så fort jag får en chans.

25. Maj 2017 {day 240}

En lugn morgon med packning och en liten promenad. Jag älskar att många kallar varandra "sista" eller "brotha" här i Hawaii för det är ju precis vad vi är, medmänniskor: systrar och bröder!

Förstår ni vad jag samlade kraft till nu?

30 graders hetta, stekande sol och 1048 trappsteg framför mig. På något sätt hade jag fått för mig att jag ville gå Koko Head Stairs och Yvonne varnade mig för att det här inte var någon vanlig hike utan en workout men jag förstod inte vad jag hade gett mig in på för ens jag stod nedanför berget. "Trappan" går upp för ett väldigt brant berg men egentligen vet jag inte om det förtjänas att kallas trappa då det är ett gammalt tågspår dvs. "trappstegen" är otroligt ojämna och ibland långt ifrån varandra.

Jag ljuger nog inte om jag säger att detta är något av det mest fysiskt utmanande jag har gjort. Efter 35 min var vi äntligen uppe och jag sjönk ner med gummi-ben som brann som eld.

Shaka - Hang Loose. Hihi en glad tjej som klarade hela vägen till toppen.

Vägen ner var inte illa den heller. Hög koncentration och lite klättring krävdes för att inte ramla.

Vad finns det bättre än vatten? Både sötvatten i magen och svalt saltvatten på kroppen. Sandy's Beach.

Innan jag åkte avslutade jag min kulinariska upplevelse på Hawaii med Mac'n Cheese, Mochi och cheesecake.

Yvonne körde mig till flygplatsen och det var dags att säga hejdå. För 7 dagar kände vi inte varandra men det tog inte alls många timmar innan det kändes som att vi hade känt varandra länge. Vilken härlig, generös, glad människa som sprider gott om positiv energi.

Mahalo! Thank you!

Off to San Diego.

24. Maj 2017 {day 239}

Förmiddagen tillbringade jag på Honululu State Art Museum med en hel del utställningar av hawaiiansk konst.

Här finns allt från väldigt knasigt, tex senhöst statyn som formats av bin, till väldigt vackert.

Till lunch blev det min absoluta favorit paké från Foodland och en misubi.

När Yvonne kom hem hoppade vi in i bilen för att köra till Manoa falls. Hike efter hike, det verkar verkligen ha blivit min nya grej här på Oahu.

Detta var nog den lättaste hiken hittills och en av de vackraste med ett högt imponerande vattenfall. Jag skulle kunna spela in ljudet från vattnet och lyssna på det varje kväll.

Monkey business.

På kvällen åkte de hör två pinglorna till Waikkiki, hann se solnedgången och åt fantastiskt god mat på ett bryggeri. Då jag inte är 21 och därför inte får dricka i USA tänkte vi att vi skulle sätta spätt på party-pengarna på varuhuset Nordstrom Rack istället.

23. Maj 2017 {day 238}

Idag hoppade jag på bussen igen som skulle ta 2 timmar och jag hoppade av i den lilla staden Haleiwa som ligger på den norra sidan av ön. Man kommer verkligen i rätt stämning när man börjar dagen med att titta i små surfshopps och äta shave ice.

Vidare till stranden och att leka i de stora vågorna. Jag märkte inte ens att min hudton närmade sig rött då det blåste mycket och det kom en och annan lite regnskur.

Innan jag tog bussen tillbaka igen mumsade jag iallafall i mig en acai bowl från ett av de många matstånden. Egentligen var planen att vi snabbt skulle hämta mat på Skippy's (hawaiiansk snabbmat) och köra upp till roundtop drive för att se solnedgången. Då kom regnet i vägen men loko moko (pannbiff, egg, Mac sallad, gravy, rice) var gott iallafall. Då man ju omöjligt kan vara mätt efter det där 😜 avslutade vi middagen med créme puffs och mala sadas.

22. Maj 2017 {day 237}

Idag var jag tvungen att navigera själv och det var inte alls lika enkelt. Det här med bussarna är ganska flummigt men efter lite frågande gick det bra iallafall.

Först tog jag mig till Pearl Harbor. Här attackerade japanerna en amerikansk flottbas och det värsta var att sjömännen ofta inte kunde ta sig ut ur skeppen när de sjönk. Här finns ett vackert minnesmärke vid ett av de sjunkna skeppen. Hit tas man med en båt efter att man har sett filmen som förklarar händelseförloppet.

Jag tog mig vidare efter lite krångel med de olika bussarna. Nu var det dags att anta utmaningen att vandra upp på den stora kratern Diamond Head.

Och jag kan inte få nog av den här utsikten.

Inte ramla ner!

21. Maj 2017 {day 237}

Eftersom Yvonne hade ledigt från jobbet idag (söndag) passade vi på att ta bilen till en vacker strand på östra sidan av Oahu. Hit åker tydligen många locals men nästan inga turister. Vägen dit gick längs den vackra steniga kusten och gav oss många fotomöjligheter.

Vi tillbringade precis heeela dagen på Waimanolo Beach och när det blev för tråkigt att bara steka i solen underhöll vi oss med badringar och bodysurfing.

Innan vi åkte hem och Yvonne lagade god koreansk mat stannade vi vid Dave's Icecream. Den här glassen är känd på hela ön av en anledning.

20. Maj 2017 {day 236}

Vi sov lite längre innan vi åt frukost och tog bilen för att hämta upp Yvonnes vänner Eric, Orn och Tiara. Det bar iväg mot Lanikai men på vägen stannade vi till vid Pali Lookout. Vilken utsikt!

Framme i Lanikai skulle vi leta efter en parkeringsplats, vilket inte är helt lätt här på Oahu. Yvonne och jag tog oss ganska snabbt upp för holen även om den var ganska tuff medan resten hängde efter lite. Lanikai Pillbox Hike. Och vad är då en Pillbox? Tydligen en liten cement bunker som användes av militären.

Det är verkligen värt besväret att klättra upp på en av the pillboxes för den otrolig utsikten över Kailua och Lanikai, stranden, havet och tvillingöarna utanför kusten.

Att ta sig ner var minst lika ansträngande därför att det var lätt att ramla och efter all ansträngning hoppade vi i det blå och slappade på Kailua Beach. Innan vi begav oss hem igen åt vi alla shave ice från Island Snow, Obamas favorit ställe. Shave Ice är avskrapad i is som smaksätts med den sirap du väljer och i botten finns det ofta vanilj glass.

Wow wow wow!! Vattnet är faktiskt så vackert som det ser ut och glassen är faktiskt mycket godare än den ser ut att vara.

På kvällen åkte Yvonne och jag till Shirokiya, God Bless! Jag har nog aldrig sätt ett så stort urval av asiatisk mat. Det var bara att plocka och njuta!! Absolut favorit blev nog misubin (en klump med ris toppad med spam, bacon, ägg och avokado).

19. Maj 2017 {day 235}

Lustigt, lustigt men för att jag flög över datumgränsen kom jag faktiskt fram här på Hawaii innan jag hade flugit iväg. Låter det knasigt? Jag lämnade Sydney den 19. Maj klockan 16:20 och landade på Hawaii den 19. Maj klockan 06:00. Det är 20 timmars tidsskillnad som gör det.

När jag kom fram här i Honululu tog jag en taxi direkt hem till Yvonne. Hon är en vän till min mamma och de arbetade tillsammans i tyskland för kanske tre år sedan. Även om vi aldrig tidigare har träffats erbjöd hon mig att bo hemma hos mig och mottagandet var väldigt hjärtligt. ❤️

När Yvonne var på jobbet några timmar fick jag mig lite sömn efter all förvirring med tidsskillnaden och en sömnlös natt.

Beautiful Iolani Palace.

Jag kan redan tala om att jag känner mig mer än hemma med att vara tillbaka i värmen. Vi gick en lång promenad genom Downtown Honululu och China Town. Det blev vietnamesiskt kaffe och en och annan avstickare till de fina butikerna.

Min shoppingfeber slog till och inne på Ross köpte jag ett par söta flip flops och en lång svart jumpsuit. På kvällen åt vi himmelsk poké och misubis från Foodland.

18. Maj 2017 {day 234}

Idag åkte jag med tåget i ungefär 2-3 timmar för att ta mig till Blue Mountains som ligger långt utanför Sydney.

Det tar nog en halvtimme att gå från stationen till bergen och sen finns det massor av olika stigar att välja mellan. Jag valde att gå några olika stigar för att hinna se mycket av bergen, naturen och något vattenfall.

De höga bergen med de djupa frodiga dalarna är imponerande och de har förtjänat sitt namn då de skimrar i blått.

Den här token och jag kom på att vi skulle dricka cider och klippa hans hår. Haha det blev cider först och sen fick jag användning för min nyvunna talang för hårklippning.

Imorgon bär det av mot en ny kontinent och jag flyger till Hawaii.

17. Maj 2017 {day 233}

Sen jag kom fram till Sydney har mitt hjärta känts tungt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är något tryck över bröstet som inte riktigt släpper taget.

Goda nyheter är iallafall att jag har träffat trevliga människor i stora lass här i staden. Det började med en hjälpsam fransman (som pekade i helt fel riktning) och sen en hemlös aborigine kvinna som gick med mig hela vägen till mitt hostel för att se till så att jag kom rätt. Här på mitt hostel kan jag bara hurra för James, Lena, Luca, Janine, Ben, Alex...ja och typ alla andra.

Vad bra att de påminner mig vart jag ska titta så att jag inte blir överkörd. Förstår mig fortfarande inte på att de kör på vänster sida av vägen här...

Unnar mig.

Jag försöker få upp energin och humöret med god mat (de på mitt hostel tror att jag är suuuuper nyttig då jag bara äter ett stort lass med grönsaker och feta ost till middag men det är bara för att jag inte orkar laga mat och de har ingen aning om hur många Boost jag äter varje dag) och någon spring runda på kvällen.

Just another lemontree.

Jag har iallafall gått en hel del promenader genom Sydney, sett Harbor Bridge, Opera huset , botaniska trädgården, Art Gallery (jag gick rakt in för att gå på toa och insåg inte att jag egentligen hade behövt betala för utställningen förrens jag var påväg ut ooops) och någon utgång.

Idag besökte jag Bondi Beach. Var jag imponerad?? Nja inte riktigt och dessutom var det hemskt kallt.