Allmänt Lina, Allmänt Oscar

Det har gått 6 månader sedan vi satt spända, förväntansfulla och lite nervösa på Landvetter för att ge oss ut på detta äventyr. Om vi bara hade haft minsta aning om vad vi skulle få vara med om hade nog ingen av oss riktigt förstått eller trott på det.

Vi satt igår kväll och pratade om resan, försökte förstå att vi faktiskt varit borta så länge som vi har, vilka ställen vi gillat mest och vad de bästa har varit. Ingen av oss kunde riktigt svara på den frågan. ALLT har varit så bra och vi sa de att vi är så nöjda över hur hela resan blev. Såklart att inte allt är en dans på rosor, inte kul att vi till exempel blev rånade två gånger men i det stora hela är det inget vi tänker på. Vi har under hela resan bestämt själva vart vi velat åka, hur länge vi ska stanna, vart vi ska bo, vad vi ska göra osv och vi hade inte velat ändra på något. Vi har sett så mycket olika miljöer, kulturer, människor och varit med om så mycket häftiga upplevelser. Vi båda har utmanat oss själva, växt som människor och växt tillsammans.

Vi har sammanställt lite "statistik" från hela resan som vi tyckte blev intressant när man ser det i siffror, så vi tänkte att vi delar med oss av det här. Vi har åkt flygplan 11 gånger, åkt 17 båtresor, 12 bussresor, besökt 8 olika länder och besökt (minst) hela 49 ställen runt om i världen.

Vi hoppas att ni som kikat in här tyckt det varit kul att hänga med på vårt äventyr och tack för den uppskattningen vi fått från olika håll, varit jättekul att höra! Nu är vi två som snart kliver på planet hemåt med ett bagage fullt med minnen för livet. TACK FÖR OSS!

Hong Kong

I tre dagar har vi nu befunnit oss i Hongkong, häftig stad! Vår första dag spenderade vi i olika shoppingcentrum, mestadels för att slippa den nästan olidliga värmen som är ute. Runt 36 grader och hög luftfuktighet har vi haft vilket enligt oss är liiiite för varmt när man inte kan svalka sig med ett bad. Vi åt även en god kinesisk lunch. Det var ungefär som kinesisk tapas med supergoda dumplings.

Igår var vi igång ute i värmen i 11-12 timmar så vi var lagom trötta när vi kom tillbaka till hotellet. Vi började dagen med att ta en färja ut till ön "Cheung Chau". Lite som Hongkongs skärgård fullt med fiskebåtar. Mysig ö men inget som vi tycker är ett måste om man ska hit. Vi hittade dock ett litet "smultronställe" där vi åt lunch. Så trevlig och kunnig personal, god mat och bland det bästa kaffet vi någonsin druckit. När vi kom tillbaka till den centrala hamnen tog vi nästa färja men inte längre än till andra sidan av Hongkong, vilket bara tog 5 min. Där gick vi runt, åt glass och avslutade kvällen med att se en light show.

Idag började vi med att ta oss in till "Soho området", åkte upp för världens längsta ihopkopplade rulltrappa och promenerade på toppen genom den botaniska trädgården som var som ett lite gratis zoo med massa olika apor. Tillslut kom vi fram till "Peak tram", en spårvagn som tar dig till toppen med utsikt över hela staden. Efter närmre 2 timmar i kö var vi äntligen uppe och gick direkt och åt. Vi bestämde oss för "Bubba Gump" där vi njöt av vår lunch med en fantastisk utsikt.

Ikväll har vi varit ute och ätit på en italiensk resturang med även den bra utsikt. Riktigt god mat så vi fick en väldigt bra sista kväll på den här resan. Imorgon, sent på kvällen går flyget mot Sverige!

Australien

Dem senaste dagarna har vi njutit så mycket vi kan av den sista tiden i Australien här i Cairns. Vi har för det mesta haft bra väder och mest haft lata dagar vid lagunen. Solat, ätit och badat. I måndags hoppade vi däremot Skydive!! Så otroligt kul och häftigt! Vi hoppade från 15 000 ft och hade tyvärr lite dåligt väder just den dagen vilket gjorde att det var regn/dugg i molnen som vi åkte igenom med en hög hastighet och det kändes minst sagt. Nästan som en brinnande känsla. Förutom det så var det helt sjukt härdig känsla, svårt att beskriva hur det känns om man inte upplevt det. Nästan som en minneslucka när man kommer ner, svårt att förstå vad man precis gjorde, tur vi har film och bilder från våra hopp haha!

Just nu sitter vi och väntar på bussen som ska ta oss till flygplatsen. Vi åker nämligen till Hong Kong idag och lämnar därmed Australien. Känns lite tråkigt att lämna detta land så vi upplevt så mycket, tillbringat mer än halva vår resa här, träffat fantastiska personer, jobbat, bott och fått vara med om så mycket här. Vi hoppas verkligen vi kommer tillbaka och att det inte dröjer för länge. Tack älskade Australien för den här tiden!

Australien

Imorse tog vi färjan från Townsville till Magnetic Island tillsammans med Olivia och Joel från England som vi träffat ett antal gånger innan. Vi hämtade upp vår rosa barbie liknande bil och första stoppet blev bland massa Wallabies, små kängurus , precis vid havet. Så otroligt söta! Därefter tog vi bilen till en av stränderna, åt lunch och åkte senare vidare till den populäraste "walken" där vi bland annat såg vilda koalor och bunkrar från andra världskriget.

I eftermiddags klättrade vi upp för branta stigar och berg för att se solnedgången. Där satt vi på toppen, såg solen gå ner och åt chips, så mysigt. Nu sitter vi alla på hostelet, lagar risotto, dricker vin, spelar spel och äter choklad. Bra dag!

Australien

Vår helg spenderade vi på en segelbåt i barriärrevet, bland Whitsundays öarna. Helt fantastiskt! Vi seglade ut från Airlie Beach hamnen i lördags. Vi seglade ett bra tag innan vi stannade för att snorkla. Efter snorklingen och fika seglade vi sedan vidare till stället vi skulle lägga ankare för natten, intill Whitehaven national park. Vi såg solen gå ner, åt riktigt god mat, lärde känna varandra och släckte sedan ner för att ligga och kolla på en helt magiskt stjärnhimmel. Vi alla la oss rätt tidigt då vi skulle upp redan klockan 6 dagen därpå. Anledningen till att vi gick upp så tidigt var för att vi skulle vara först till Whithaven Beach.

Whitehaven Beach är utsedd till världens näst finaste strand 2015. Vi gick igenom nationalparken innan vi nådde utsiktsplatsen över stranden och ja de va den vackraste stranden vi sett. Stranden består av den renaste sanden, silica, som du kan polera smycken, borsta tänderna eller skrubba kroppen med. Fantastiskt sand.

Väl nere på stranden gick vi runt över nästintill hela området, så vackert! Vi såg bland annat små rev hajar och stingrockor i vattnet och njöt av våra timmar där. Värt att gå upp tidigt var det helt klart!

När vi kom tillbaka till båten åt vi lunch och seglade sedan vidare till två snorkling ställen. Under tiden låg vi alla och solade, solen riktigt stekte då vi hade klarblå himmel och sol under alla dagar. Helt plötligt skriker vår kapten att vi har valar framför oss och vi alla flyger upp. Det var tre valar som vi kunde se på avstånd. Vi kom relativt nära och sedan tror vi att dem är borta när de helt plötsligt dyker upp precis intill båten och simmar med oss. Helt sjukt häftig känsla att se tre valar på bara nån meters avstånd! Inte nog med det, jag står och tar kort på Oscar som står på änden av båten när dem dyker upp igen intill båten efter att ha simmat under oss. Lite rädd blev han haha då vi trott dem simmat iväg igen. Besättningen som bestod av två killar och en tjej var lika chockade dem, de hade aldrig varit med om något liknande. Vi såg även delfiner, sköldpaddor och massa andra häftiga fiskar på resan.

Efter vi snorklat på den plats som blivit utsett till finaste snorkling och dyk stället i barriärrevet la vi ankare för kvällen, såg solen gå ner, drack vin, åt gott och skrattade. Dagen därpå vaknade vi återigen upp till soluppgången och seglade hemåt. Helt fantastiska dagar har vi haft!!

Australien

Vi har haft två fantastiska dagar på Fraser Island! Vi har sett så vackra ställen, mött massa härliga människor, kört runt med våra jeepar på stranden och bara gjort massa kul! Ska försöka att sammanfatta allt relativt kortfattat och försöka ge lite bakgrundsfakta om ställena vi besökt.

Vi började tidigt i tisdags morgon. Efter förarna haft genomgång hämtade vi upp alla och åkte sedan för att tillsammans handla all mat. Med färjan tog vi oss sedan över till självaste ön. Världens största sand ö, i storlek till Danmark, vilket innebär att allt växer ur sand, alla vägar är sand osv. Vi fick en genomgång om alla farliga djur, i största drag om dingosen och ormarna som finns på fraser. Kan ju säga att det va tur vi inte såg några ormar eller dingos efter den genomgången haha... Därefter åkte vi tvärs över ön tills vi kom till "75 mile beach", en enormt lång strand. Vilken känsla, tre jeepar efter varandra på en strand med havet precis intill med solen högt på himlen, så härligt!

Efter en tids körande och lunch vid huset vi bodde vid kom vi till "Champagne pool" där vi stannade för att bada. När vi alla kände oss klara började vi körningen tillbaka och framåt mot kvällen lagade vi mat ihop, drack vin, pratade och lärde känna varandra. Igen så otroligt intressant att träffa folk från olika länder och höra om varandras resor. När vi frös så mycket att vi inte kunde sitta kvar gick vi sedan in och la oss.

Idag, efter frukosten begav vi oss först till ett skepp som befunnit sig på frasers strand i 81 år. Skeppet kändes relativt stort men det vara bara en liten del av hela. Därefter åkte vi till "Eli Creek", eller bakfyllefloden som dem också kallar det då det är så kallt men riktigt uppfriskande vatten då det är otroligt rent. Det var inte riktigt en temperatur för att simma i den men det gick lika bra att gå.

Efter floden åkte vi till två olika sjöar, bland annat till den mest omtalade, "Lake Mckenzie". Sjöarna har världens renaste vatten och den renaste sanden, 98,9 %. Så oerhört vackert och det klaraste vattnet vi någonsin sett!

Efter dem två stoppen plus lunch var klockan så pass mycket att det var dags att dra sig tillbaka till färjan. Det man inte tänker på är att det tar sån tid att ta sig till alla ställen eftersom vägarna är sand och inte dem bästa, men vad vi har skrattat av all körning. Vi hamnade bland fyra härliga personer från England som vi åkte med i samma bil. Oscar och Luke turades om att köra då man måste vara över 21 år och dem njöt av varje stund dem körde. Kändes lite sorgligt att säga hejdå till varann men två kommer vi träffa när vi ska segla nu redan på lördag! Som sagt så har vi haft sååå bra dagar, massa roliga minnen att ta med hem!

Australien

Vi sitter just nu på bussen påväg till Hervey Bay för imorgon är det nämligen dax för Fraser Island! Fraser är världens största sandö och där ska vi spendera två dagar och en natt. Vi ska träffas upp tidigt imorgon för att gå igenom säkerhet både gällande jeeparna som de i gruppen som är över 21 år kommer få köra men också gällande dem så kallade vildhundarna, dingos då dem kan va farliga. De hundarna ni kunde se i inlägget från Australia Zoo. Vi är båda super taggade för fraser då vi hört så bra om hela upplevelsen, mångas favorit men mer om vad vi ska och kommer göra där i nästa inlägg.

Hursomhelst har vi befunnit oss i Noosa dem två senaste dagarna. Igår var det riktigt dåligt väder hela dagen och senare mot eftermiddagen var det storm. Jag, Lina blev dessutom sjuk över natten. Ont i halsen, kroppen och ett dunkande huvud så att det var dåligt väder gjorde inte så mycket och dessutom bodde vi på ett super mysigt hostel. Alla höll sig inne hela dagen, spelade spel, lagade mat och kollade på film efter film medan regnet öste ner utanför. Ett tips till dig som håller på eller ska resa i Australien om du/ni bokar hostel själva så kan vi verkligen rekommendera hostel som är utvalda av "hostelsaustralia" då vi alltid varit nöjda med dem. Alltid rent, fräscht, roliga saker på gång och bra service. Man kan dessutom bli medlem gratis och därmed få avdrag på varje natt och andra rabatter.

Idag däremot visade väderprognoserna på sol och blå himmel så vi bestämde oss för att ta den sena bussen till Hervey Bay så vi kunde njuta av solen och värmen.

Melbourne

Om fyra timmar lämnar vi Brisbane och åker vidare till Noosa. Man hör ofta att Brisbane inte har så mycket att erbjuda och visst det är inte så mycket sevärdheter, aktiviteter osv men enligt oss, en väldigt fin och mysig stad.

Igår började vi dagen med att gå till den konstgjorda stranden mitt i stan då det va lite sol mellan molnen ibland. Där la vi oss en stund vilket var otroligt skönt trots och när dem mörka molnen kom allt närmre gick vi upp och åt lunch. Därefter gick vi in till CBD, tog en kaffe och bjöds på gratis glass. Till kvällen var det dags att se Sverige spela men matchen var inte förrän 23.00 så vi gick ut och åt och träffade sedan upp ett gäng taggade svenskar på baren vi skulle se matchen. Kul att se matchen med så många andra, både italienare och svenskar. Synd att Sverige inte vann bara...

Australien

Igår lämnade vi Surfers Paradise för att åka vidare till Brisbane. Just nu sitter vi på bussen på väg tillbaka efter en heldag på "Australian Zoo". Fått se så många olika djur, allt från "vanliga" djur till djur vi aldrig hört talas om innan. Favoriterna va helt klart alla kängurus och koalorna, så otroligt söta! Vi hade tyvärr otur med vädret då det regnat största delen av dagen men vi har haft en riktigt bra dag ändå. Helt klart ett zoo värt att besöka om man har vägarna förbi.

Australien

Under dem senaste dagarna har vi varit i både Byron Bay och Surfers Paradise, där vi befinner oss nu. Vi la till någon natt i Byron då vi båda gillade det så pass mycket och träffade ett gäng härliga människor från både Sverige, England och Tyskland. Under hela vistelsen i Byron hade vi bra väder och spenderade därför mycket tid på stranden och i vattnet med funboards och surfingbrädorna.

I lördags kom vi fram till Surfers Paradise som brukar kallas för Australiens Miami beach och vi kan inte annat än hålla med. Skyskrapor, långa stränder, shopping, caféer och restauranger. Här har det tyvärr varit dålige väder och Oscar blev sjuk i feber över natten så vi har inte gjort så mycket mer än att ta det lugnt. Igårkväll var vi ute och åt med det tyska paret vi träffat och därefter gick vi allihop på bio.

Vi bor just nu på ett hostel där vi delar som en "lägenhet" med 12 andra personer. Mestadels killar från England så ni kan ju gissa hur det ser ut. Matrester, skräpigt, vin och spritflaskor som står framme och allmänt stökigt för det mesta haha men sånt får man ta som backpacker. Imorgon åker vi till Brisbane!