Resan till Hong Kong gick bra. På flygplatsen i Sydney stötte vi ihop med en skön lirare som ursprungligen vart från Hongkong. Vi frågade till en början lite försynt (ja sädäringa svenskt ni vet) om han hade lust att berätta lite om vad bör se och göra under våra dagar. På skoj frågade han "hur mycket tid har ni?. Jag kan berätta i flera timmar". Det dröjde inte länge innan vårt anteckningsblock togs fram o pennan glödde. Martina ställde följfrågor o Lina antecknade för glatta livet:) Han delgav oss mer än gärna sina tips om vad vi "måste" göra under våra dagar i Hongkong, han berättade hur vi tar oss runt mm. Himla tacksamt :)
Att prata med lokalbefolkningen är det bästa! Vi landade på kvällen så när vi kom fram tog vi en snabbdusch och sen gick vi ut för att äta. Vi hittade ett lokalt ställe där vi åt dumplings och friterad kyckling som smakade fantastiskt. Sen var den dagen slut och det var dags att krypa till kojs. Under tiden hade vi hunnit skaffa oss en karta över denna gigantiska destination och de söta tjejerna på restaurangen hjälpte oss mer än gärna att peka ut o komma med fler tips :) (kartan vart för övrigt galet stor med fastlandet på ena sidan och Hongkongön på andra sidan) :)

Dagen efter ringde klockan och det var dags att utforska Hong Kong på riktigt, men först var det frukost på schemat. Vi har valt att bo på ett lite bättre hotell nu de sista nätterna på resan och det betyder ju även frukostbuffé! För två fd backpackers ju är ju detta himmelriket. Långa rader med mat och det bästa av allt, vi slipper diska ;-) Vi var lite oroliga för att det mest skulle vara asiatisk frukost med här finns något för alla smaker. Så efter frukosten gav vi oss ut för att upptäcka staden på riktigt.

Vi begav oss ner i tunnelbanan och åkte mot distriktet Causeway Bay där det finns massa shopping och det är vanligt att de inhemska invånarna åker dit. Där fanns massa varuhus med butiker och det var nästan lite svårt att veta vilket man skulle välja härnäst. Vi visste att Cotton On skulle finnas i närheten och när Martina var på toaletten så frågade hon en tjej om hon visste vart det fanns och hux flux så var hela toaletten involverad i googla fram vart det låg. När en mor och dotter försökte förklara vägen och såg det lite förvirrade ansiktsuttrycken hos Martina så valde de istället att följa oss till butiken. :-) så glada vi blev över den lilla gesten som hjälpte oss i vårt letande den dagen. Nöjda och glada åkte vi sedan till fastlandet och Mong Kok.

Mong Kok är känt för sin marknad Ladies Market som utspelar sig på kvällarna. Här fanns det kopior av alla dess slag och tingel tangel upp till öronen. Reglerna på denna marknad är som på många andra, pruta! Vi gav oss in en del förhandlingar och det visade sig snabbt att vi hade talang för det här, framförallt allt Lina som var stenhård och vi fick det vi ville för cirka hälften av utgångspriset. När vi väl kom tillbaka till hotellet var det nästan midnatt och det var två trötta tjejer som somnade gott i de välbäddade sängarna.

De sista dagarna i Australien tog vi det ganska lugnt. I Brisbane tog vi fler stunder i city där vi strosade omkring och besökta bla. China Town. En utav dagarna åkte även vi till Surfers Paradise, planen från början var att stanna över där men tiden sprang ifrån oss och därför blev det bara en dagstripp. Vi passade på att njuta av solen och så promenerade vi runt i den lilla staden. Det var ganska litet och mysigt men vi kände ändå att vi inte hade behövt flera dagar där. Vad vi hade läst tidigare så skulle det vara ganska utseendefixerat och det måste vi faktiskt bekräfta. Det fanns tex gymmaskiner längst strandpromenaden och det var många som tränade längst esplanaden.

Förra tisdagen så anlände vi till Sydney, vi tog flyget för att spara tid, avstånden är enorma och det fick vi verkligen erfara. Vi checkade in på samma hostel i The Rocks, som vi bodde på förra gången och som vi valde att återkomma till. Samma dag som vi anlände så tog vi oss ner på stadskärnan för att kolla in stadens shoppingen, det gjord vi inte förra gången. Vi fick bla. köpt varsin väska och sen besökte vi ju även vår nya favorit, Cotton On, som är lite som H&M. En av dagarna åkte vi även över till Manly då vi gillade det så mycket första gångerna vi var där. Det blev även en del solat och slappat de sista dagarna.

För att få ta del av Australiens matkultur så delade vi även på en pizza som det var krokodil på. Det smakade ganska likt kyckling fast med en touch av torsk. Sista kvällen på hostlet åt vi hamburgare gjort på känguru så det fick vi provat också.

Det blir ett väldigt kortfattat inlägg, men vi är redan nu i Hong Kong och här försöker vi ta tillvara på dagarna fullt ut.

Då var det dags att säga hejdå till detta fantastiska land. Tänk vad fyra veckor går fort. Vi har varit med om så mycket roligt och vi säger inte "Hejdå" till Sydney och Australien utan vi säger "På återseende" 😊

På bilden nedan ser ni regnbågen som tycks gå ner i Sydney Harbour Bridge.

Under vår resa så har vi träffat så många trevliga människor som på olika sätt satt guldkant på vår vistelse. I Hervey Bay träffade vi på en tysk kvinna som reste själv, hon hade ett sabbatsår som hon själv kallade det. Hon hade ingen man eller barn, vilket möjliggjorde hennes resande på obestämd tid. Två av hennes vänner hade gått bort under det senaste året och det fick henne att tänka reflektera. Hon landade ut i att hon ville investera i sig själv och därav åkte hon nu ut i världen på obestämt tid. Vi har träffat på henne på varje stopp från Hervey till Brisbane så vi har bytt erfarenheter och har givetvis inspirerat oss. Vad vi däremot inte har gjort är presenterar oss för varandra - märkligt det där - hur man stöter på någon, har massor att prata om, men att man inte frågar vad den andra heter. Kan det vara så att det liksom inte spelar någon roll, när man är på resande fot på detta att, att veta vad personen i fråga heter...

I Hervey Bay träffade vi även på Alice, en trevlig tjej med någon form av funktionsnedsättning. Hon reste tillsammans med en kontaktperson och tillsammans skulle de göra hela östkusten med ett litet (läs jättestort) fokus på nyår som skulle spenderas i Sydney. Som det lös ur Alices ögon när hon pratade om sitt kommande nyårsfirande i denna stora stad :) underbart att se! Alice och hennes kontaktperson var på Lady Elliot samma dag som vi och när vi hade landat på fastlandet efter en heldag på ön fick vi skjuts med dem till vårt hostel. Vi erbjöd pengar som tack för skjutsen men Alice svarade glatt - "Jag är pank, men inte så pankt" och så skrattade hon. Alice vilja att resa och upptäcka värden trots hennes funktionsnedsättning var väldigt inspirerande. The sky is the limit, var det någon som en gång sa, och vilket uttryck var mer passande i detta sammanhang?

Givetvis så minns vi även mötet mer familjen Ahlgren och hur de inspirerat oss att våga resa med eventuella barn i framtiden. Där tiden tillsammans med familjen är den viktigaste upplevelsen att ta med sig hem.

Just upplevelserna att få möta nya människor varje dag, ja bara det är en resa i sig. Att sen få ta del av deras liv och att få bli inspirerade av dem det är något som vi verkligen tar med oss hem.

I fredags var det Black Friday och vi var nöjda med att befinna oss i en storstad. Vi gick ner till de centrala gatorna och där var kommersen i full gång. Vi hittade flera butiker som vi lärt oss att känna igen från vår tid på resande fot och vi gjorde allt några fynd. Mot slutet av eftermiddagen såg vi hur staden vakande till liv då det är första advent i helgen och julskyltningarna skulle beskådas.

I lördags begav vi oss till Lone Pine Koala Sanctuary. Martina har tjatat om att vi måste klappa koalor under tiden som vi är i Australien och den dag avsattes till det. Vi promenerade runt i den lilla djurparken som innefattade typiska australiensiska djur. Förutom koalor så fanns här kängurur, krokodiler, dingos, ormar, ödlor mm. Vi fick lära oss mer om ormar men Lina var inte helt säker på att den skulle stanna på sin plats så hon höll sig på behörigt avstånd, Martina med för den delen. Vi vandrade runt bland ett hänga med kängurur och vi fick allt tagit en selfie med en av dem. Sen fick vi ju (betala för att ) hålla och krama en koala och det var nog ändå höjdpunkten på dagen. Dessa små djur har en extra tumme som gör att de inte ramlar ner från träden när de sover, vilket de gör ca 20h per dygn, så de höll allt ett stadigt tag om oss.

På kvällen tog vi en gratisfärja på ån som går genom Brisbane vilket var mysigt då hela staden var upplyst. När vi sen kom i land hörde Martina typisk West Coast Swing musik så hon lyfte på ögonen och då såg hon att det dansades på en uteservering. Vi knatade givetvis dit och Martina fick dansat några danser så hon hade allt ett stort leende när vi gick hem till vårt hostel för kvällen.

Efter cirka 3 veckor på resande fot 2,5 veckor i Australien så har vi skapat oss våra egna förkortningar för både det ena och det andra. Nedan följer några av dem:

Matkedjorna
Coles = Coop
Woolworths = Ica
Aldi = Netto

Sen har ju även vår selfiestick fått ett eget namn, han kallas kort och gott för Stickan.

Sen så översätter vi ofta många ord från engelska till svenska för att inte alla skall förstå vad vi pratar om tex Lonley Planet boken är - Ensamma resande boken :-)

Vi är nu i Brisbane och vi tycker att det är toppen, kul men lite storstad igen och ett stort hostel med bra faciliteter.

Här i Noosa så har vi träffat på nya husdjur. Här har vi träffat på en slags kalkon som varit lite överallt då de häckar denna delen av året. Vi har även haft färgglada, nästintill papegojor som gäster vid frukosten men de har vi kunnat jaga bort ganska lätt :-)

Nu befinner vi oss i Noosa. Vi hade fått många tips om att åka just hit redan innan vi lämnade Sverige. Vi var nog lite rädda över att våra förväntningar inte skulle uppfyllas men det har dem verkligen gjort. Vårt hostel är gammalt men mysigt och läget är toppen, bara några minuter från havet. Vi har tillbringat de eftermiddagar vi haft här vid stranden och där har även haft delfiner som gjort oss sällskap. Vi klagar verkligen inte över de djur som vi har sett de sista dagarna :-)

Här i Noosa finns även en stor nationalpark som vi tagit promenader i. Ett av stråken går utmed havet vilket ger fantastiska vyer. Utmed kustremsan ligger det surfare nästan överallt och vi förstår att det är surfparadis då det ständigt väller in vågor mot land. Förutom backpackers och surfare så finns här även gott om lite "finare" folk då här finns några jättefina resort. Så här finns verkligen något för alla smaker.

Vi har även kollat till lite butiker i staden och vi har fått med oss bla en handduk, en tröja och ett linne härifrån. Här är relativt dyrt men man kan absolut fynda.

Nästan varje dag har vi unnat oss lite after Beach vin. Det tycker vi att vi är värda eftersom det inte har varit mycket alkoholhaltiga drycker på resan, förut om vi provningen då :-)

Imorgon åker vi vidare till Brisbane och där väntar några dagar med shopping, förhoppningsvis skall vi träffa några koalor och en dag åker vi nog till Surfers Paradise.

Det här med bra wi-fi är ingen självklarhet när man är ute på tur som vi är. I vårt i lägg om Hervey Bay så hade vi lagt in bild på vårt husdjur, påfågeln men det försvann i hanteringen så här kommer han på nytt. :-)

I lördags åkte vi till Lady Elliot Island, den mest södra ön i barriärrevet som är känt för sitt rika fågelliv, sköldpaddor och rockor. För att ta oss dit var vi tvungna flyga i ett litet plan, varför fick vi reda på vid start och landning. Hursomhelst, upp i luften kom vi och innan vi skulle landa flög vi några varv runt den lilla ön. När vi bokade denna dagstur så sa tjejen som hjälpte oss att det verkligen ser ut som på bilderna när man flyger över. Jaja, tänkte vi, det säger hon nog mest för att sälja, men oj vad vackert det var. Det var verkligen som på bilderna, barriärrevet runt om ön gör att vågorna bryter utanför vilket gör det ganska unikt. När vi väl landat på den skumpiga landningsbanan som liksom delar av ön i två delar var vi ganska glada att ha fast mark under fötterna. Flygningen gick jättebra men det var en liten märklig känsla att landa på en så kort sträcka.

Det finns bara en resort på ön och det är för att bevara naturen, sen hade det i och för sig inte fått plats så många fler. Efter en liten upptäcksfärd på ön så åkte vi ut i en liten båt med glasbotten och våra guider pratade om den speciella ö som vi befann oss på samt guidade oss genom vilka djurarter som var vanliga. Under båtturen såg vi faktiskt flera sköldpaddor och genom botten såg vi djurlivet under oss. Sen var det bara att hoppa i plurret med snorkel, cyklop och fenor, våtdräkt mot maneterna behövdes inte. Denna snorklingsupplevelse var mycket bättre än den förra, det var mycket mer fiskar och vi såg flera sköldpaddor även när vi var i vattnet, det var en häftig känsla.

Uppe på land fick vi sen en jättegod lunchbuffé och vi spenderade eftermiddagen med lite mer upptäcksfärd samt sol och bad. När väl dagen var slut och vi skulle flyga hem så kände vi oss väldigt glada över att fattat beslutet över att åka dit. Det kostade en slant men det var det värt. Ja just det, om landningen på morgonen var lite skumpig så var det inget mot att lyfta, då vi även kände en viss stress över att komma upp i luften innan landningsbanan så att säga tog slut...att titta ner på marken för att senare inse att det alldeles snart skulle övergå i hav och vatten vart en dålig idé 😊🙈 Piloten skötte sig galant, upp i luften kom vi (utan att behöva ta flytvästarna på oss) och 35 minuter senare vi landade tryggt och säkert i Hervey Bay igen.