Har bott hos min bror och hans familj under min helg i Stockholm. Vi har ätit massa god mat och bara haft det mysigt. På lördagen var vi ut till deras stiga och tog in lite saker inför vintern. Jag hade aldrig varit där förut så det var kul att få se. Så mysigt och idylliskt ställe precis vid sjön! På kvällen vände Cathrin huset till ett juligt mys och vi åt ett litet julbord till middag.
Idag söndag har jag varit in till stan och ätit lunch på Chutney tillsammans med Jacob. Tanken var egentligen att jag skulle se hans nya lägenhet men det var tydligen helt på andra sidan stan än Täby insåg vi och möttes på söder istället. Det var trevligt att prata ikapp lite om allt möjligt.
Så mysig ät att stanna en stund i Stockholm innan jag nu flyger vidare till Örnsköldsvik!

En av dagarna tog jag och Ida tåget in till Augsburg för att gå på en stor julmarknad de har där. Vädret var som hela veckan i Tyskland ganska grått men marknaden va så mysig. Det var massvis med stånd som sålde allt från julkrubbor till rökelser och klubbor. Julkrubborna de sålde var enorma!

På marknaden testade vi glühwein som är deras motsvarighet till glögg. Det var inte äckligt men inte heller gott. Smakade typ bara väldigt varmt rött vin. Så jag föredrar den svenska glöggen. Något annat vi smakade var dampfnudle. Det är en väldigt traditionell rätt i sydtyskland. Det var helt enkelt en degklump med massvis av vaniljsås och kanel. Komiskt nog smakade det tillsammans som risgrynsgröt. Den kan ätas med annat än vaniljsås och kanel också som jag förstod det.
Till sist på tåget hem köpte vi såklart en butterbreze! En av de bästa sakerna med Tyskland! Det är bara en kringla som smakar typ som salta pinnar med massa smör emellan. Så sjukt gott bara! Detta var bara en av alla vi passade på att äta.

Vi tittade även på annat när vi väl va i Augsburg. Som kanalerna som går mitt i gamla stan vilket är häftigt och fint. Det är en riktigt fin stad hela Augsburg. Vi var även in i domkyrkan och den var enorm! Det var så högt i tak och det fanns flera kupoler eller vad man ska kalla det för olika helgon. Nästan så att det var lite labyrintkänsla där inne. Vi gick ner i nån lägre del av kyrkan och runt hela. Hittade nästan inte ut haha. Den var otroligt mäktig och vacker!

Jag var ju i Tyskland i fem dagar också innan jag flög till Sverige. Landade vid sju på morgonen i München. Kände mig lite malplacerad bland alla vinterklädda människor. Själv hade jag ju kofta och flip-flop. Vid tio kom pappa och vi åt lunch i väntan på Ida som landade vid ett. Pappa hade sån tur va med en lång, tjock dunjacka som jag kunde låna. Precis utanför flygplatsen såg jag en mur av julgranar. Blev entusiastisk och kände äntligen att julen var nära.
Elisabeth mötte upp oss vid tågstationen och vi åkte bil sista biten till Schwabmünchen där de bor. Var såå mysigt att få hälsa på igen! Vi har ju inte varit där sen 2011 tragiskt nog. De hade gjort om mycket i lägenheten så vi fick en rundtur. Det var fint, färgglatt och mysigt. Deras nya soffor!! Var underbart snygga, vill ha likadana! Har tyvärr ingen bild.
Jag och Ida tog en promenad runt i staden och jag fick äntligen umgås med min allra bästa vän igen! Staden är så mysig med alla gamla hus och gränder. Bara en liten bit utanför den lilla innerstaden är det stora lägdor där man ser bergen i alperna. Vi förundrades över hur nära de faktiskt var. Hade inte alls uppfattat det när vi var yngre. Endast en dryg timmes resa så är man där.
Under veckan åt vi en massa god mat. Var så lyxigt att ha ett kylskåp igen och fick färskpressad apelsinjuice till frukost varje morgon! Vi spelade också Gilde som är ungefär som fia med knuff. Det är standard att spela där. Det var superhärligt att få umgås med dem igen! Känner också att jag ska försöka ta tag i tyskan lite så jag kan prata lite mer med Elisabeth.

Jag har landat i Stockholm igen. Jag har känt kylan mot mina kinder igen. Resan har varit så fantastiskt och jag har sett så mycket på mina två månader. Ändå känns det som brorsan sa, att jag nyss var här. Samtidigt som jag är så glad över att jag for på den här resan är jag lika glad över att vara hemma igen. Är också så oroligt tacksam! Att jag fick uppleva massa roliga saker tillsammans med två fantastiska vänner, att jag träffade många nya vänner men också att jag fått växa upp i Sverige. Jag kan omöjligt peka ut vad det bästa på resan var. Har fått den frågan många gånger men hittar inget svar. Finns för mycket bra att välja mellan!

Lördag kväll åkte vi tuk-tuk till ett otroligt stort och lyxigt hotell lite längre bort, The Fortress. De skulle tydligen ha en stor sea food buffé. Stor var den!! De hade en stor buffé för förrätt, huvudrätt, efterrätt och en med massa fisk. Det fanns allt från sushi till brushetta till dhalgryta. Huuur gott som helst! Jag var glad att jag är vegetarian för annars var det så mycket att man inte kunde smaka på allt. Smakade varenda liten sak! Alla andra på campet blev förvånad när jag kom med en full tallrik dessert och då skulle jag gå en runda till sen haha! Definitivt dyraste måltiden i Asien men det var det värt. Vi åkte sedan vidare till ett uteställe vid stranden som heter Mojo. Det var inte jättebra men vi hade trevligt iaf.

Söndag morgon hade vi vår sista surflektion. Det var så roligt! Vi fick testa på större vågor och försöka välja och tajma vågorna själva. Det var svårt men hur kul som helat när man lyckades ta en själv!

Denna vecka har varit så obeskrivligt bra! Har verkligen inga ord. Att surfa var underbart och måste definitivt göra det igen. Alla människor jag lärde känna och upplevelserna med dem. Som sagt har jag knappt några bilder för jag hade så roligt hela tiden och inte fokuserade alls på det. Maten som vi fick på campet var galet god!! Lämnar med lite mer skador än jag hade innan men det verkar höra till. Tror inte det var en enda på campet som inte hade nån skada från surfningen haha. Hade jag fått välja nu hade jag stannat två veckor. Det kommer jag definitivt göra nästa gång jag åker. Rekommenderar starkt starkt starkt att åka på surfcamp. Alla kan lära sig! Jag hoppas jag kan åka iväg igen snart.
Nu har jag landat i Tyskland och ska vara här hos pappa i fem dagar. Ida ansluter också om någon timme, så mys!

Idag, fredag, har det varit vilodag från surflektionerna vilket var behövligt. Har träningsvärk, blåmärken och ömma punkter över hela kroppen så lite vila va bra. Istället har jag och fyra andra från campet varit iväg till regnskogen i Sinharaja på en guidad tur. Det tog ungefär 2,5 timme att ta sig dit. Det låg uppe på ett berg och vägen dit blev bara sämre och sämre ju närmare vi kom. Minibussen guppade något enormt och jag blev nästan åksjuk. När minibussen inte kunde köra längre fick vi åka tuk-tuk sista biten. Det lutade väldigt mycket så vi fick sätta oss så långt åt andra hållet som möjligt för att inte tippa. Det var skrattretande hur de vågade köra överallt!

Sen fick vi äntligen börja gå vår tre timmars hike. Vår guide var väldigt bra och visade oss en massa olika saker som fanns i skogen. Hans engelska var inte lika bra dock så jag förstod inte riktigt vad han sa för det mesta. Här var det i alla fall vild kanel! Vi fick smaka på bladen och det var gott. Några andra växter han visade oss var kardemumma, ingefära, svartpeppar och vild ananas!

Vi såg en hel del olika djur också! Jag kan inte namnet på någon men jag vet att de två övre ödlorna är en hanne och en hona, likaså de två nedre. Såg även lite apor, fåglar, insekter och fiskar som inte hamnade på bild. Även en jättestor spindel i ett jättestort nät. När vi hade fascinerat oas över den pekade han lite längre ner på nätet där en lite liten röd spindel satt och sa där är hannen, honan äter upp hannen efter de har haft sex. Rättvist ändå haha! Vi såg också en spindel som man dör av om man blir biten men den var tur nog redan död själv. Längst ner ser ni Sri Lankas nationaldjur som är en väldigt stor ekorre!

Det var två hundar som följde med oss nästan hela turen. Vi döpte dem till Rufs och Per. Det fanns en hel del märkliga träd också! Däribland detta slingriga. På ett ställe var det en stor lian som vi fick testa klättra upp i. Det var jobbigt och lite svårt att komma ner haha.

Något som definitivt fanns mycket av här var blodiglar!! Tycker inte alls om sådana djur, obehagligt. De kröp på skorna hela tiden och de flesta hann inte bita sig fast men jag fick två som gjorde det. Får hurven i mig bara av att tänka på det..

Överlag var turen hur bra som helst! Den var sammanlagt 9 km lång och det var skönt att få röra på benen lite. I slutet kom vi även till ett stort, fint vattenfall där vi fick bada. Härligt att få skölja av sig när luften är så fuktig och varm där inne.
Utanför skogen åt vi lunch på ett ställe där. Maten var hur bra som helst! Dock kastade de stora stenar på de hemlösa hundar som var där i kring. Det var så hemskt, tyckte inte alls om det. Vi sa åt dem att sluta och då skrattade de.. Det och blodiglarna var det enda minuset. Annars är jag supernöjd och glad över att jag valde att fara! Såg massa djur jag inte sett vilt förut.

Jag är verkligen dålig på att ta bilder här men här är iaf 4 stycken. Ni ser stranden där vi i level 1 lär oss surfa. Det är en lång och fin strand i Weligama. Dit ska vi även idag för en gemensam beach cleaning. Vi åker alltid tuk-tuk hit med alla brädor fastspända på taket. Vissa chaufförer är galnare en andra. Som han idag som körde med knäna, spelade hög musik och ville att vi skulle köra. Titta på frukosten som dukades upp bredvid poolen idag! Så gott och framför allt mycket. Det var lite finare frukost idag då en i personalen fyller år. Surfen går både bättre och sämre. Idag var jag riktigt arg när det inte riktigt fungerade men desto roligare när man väl får till det!
Igår va vi ut och åt mat på en restaurang i närheten. Supergott och trevligt! Vi gick senare vidare till en bar och det blev en ganska sen kväll. Jag är dock pigg idag bortsett från träningsvärk, brända ben och blåmärken haha!

Lapoint här i Sri Lanka har två olika villor som man kan bo i men det är samma camp. Det finns då The Beach Villa som är lite dyrare och ligger precis vid stranden. Sen finns det The Garden Villa som jag bor i som ligger på samma väg ca 200m bort men på motsatt sida. Den är hur fin som helst och allting är superfräscht. Sängarna, badrummen, allrummen you name it!
Här ovanför är några bilder på villan och ni kan se poolområdet. Blev jätteglad över en pool man äntligen kan simträna i. Ni ser också lobbyn, entrén och långbordet där vi äter och hänger.

Efter vi hade surfat och ätit lunch så gick vi hem till vår surflärare Rajid på Tea party. Vi fick en massa olika frukter och bakelser som hans mamma hade lagat. Första gången som jag drack coconut water och tyckte om det också! Allt va hur gott som helst och jag blev proppmätt. Framförallt en pannkaka med nån fyllning var utsöökt!

När vi kom tillbaka spelade vi lite volleyboll. Jag råkade slå över bollen till andra sidan och det tog ett tag innan vi hittade den igen haha.. Vi försökte svalka oss i poolen efteråt men den är för det mesta ganska varm här.
En superhärlig första dag. Är så glad att jag valde att åka hit!

Igår kom jag fram till Lapoint surf camp här i Sri Lanka. Taxin hit var mer än otrygg. Han gjorde i princip allt som jag hatar när chaufförer gör. Till exempel köra om överallt, tvärbromsa, inkapabel till smidigt växlande osv. En gång var vi nära på att krocka och min vattenflaska flög fram till framsätet. Nackstödet som inte var justerbart slutade vid mina axlar. Slutade med att han nös i handen och sen skulle hjälpa mig ut väskan trots att jag bad honom at inte röra den. Toppenresa, toppenkille!

Efter ca 4 h var klockan ca 15 och jag var äntligen framme. Jag hamnade först i fel camp så fick gå tillbaka en bit till garden villa som jag bor i. Det är hur fint som helst med pool, volleyboll, slackline och massa mysiga ställen att hänga. Träffade lite trevligt folk och på kvällen fick vi en supergod middagsbuffé. Det var massa god indisk mat och allt var vegetariskt! Sen hade vi musikquiz där jag inte tänker berätta hur det gick. Gick iaf och la mig efter det :)

Idag hade jag min första surflektion någonsin. Jag var något nervös men också väldigt exalterad. Det var dock hur roligt som helst! Jag skrattade och log hela tiden för det var så kul. Lyckades även ta mig upp på första försöket och alla kommande gånger. Nu kan det bara gå utför haha. Hade nått galet fall där jag la för mycket tyngd på framfoten så brädan dök rakt ner mot botten. Fick även någon annans bräda flygandes in i mitt bakhuvud. Tur nybörjare har så kallade soft boards. Märkte även nu ikväll att jag bränt mig på hela baksidan av mina ben och även lite i ansiktet. Ska införskaffa mig ett par långa tights så jag slipper bli mer bränd.
Hur som helst något av det bästa jag gjort i mitt liv hittills och längtar enormt till morgondagens lektion!

De senaste dagarna ha så mycket fallit på plats. Mitt i all ensamhet som tillkommer med att resa själv så känner jag mig peppad och glad. Varför? Först och främst har jag äntligen lyckats få ett jobb i Åre för säsongen och med det även boende! Jag kunde inte vara mer förväntansfull på vintern. Längtar nästan ihjäl mig, speciellt med alla bilder på den massiva snön som fallit både i Örnsköldsvik och Åre. Kommer få spendera vintern med min bästa vän och syster som flyttat dit för att plugga. Ännu bättre att Clara också ska jobba halva säsongen, såå härligt! En hel vinter i backen, kunde inte be om något mer.

Som om inte det var nog så har jag ÄNTLIGEN blivit antagen GMU (GU, värnplikt, lumpen whatever you wanna call it)!! Har sökt och dragit tillbaka min ansökan x antal gånger ända sen jag tog studenten men nu blir det av på riktigt. Är så stolt över mig själv att jag faktiskt klarade alla tester och även fick den befattning jag hade sökt. Kommer gå på i september 2018 och flyttar då ner till Karlskrona. Så kul, galet och spännande!

Jag är helt enkelt lyckligast