I måndags åkte vi till regnskogen. På vägen dit var vi vid något ställe och kollad på en massa djur igen, sen kollade vi utsikten och sen kollade vi på något träd i regnskogen. Inte speciellt roligt. Tycker bättre om skogen hemma. Vi blev avsläppta vid vårt hostel redan klockan 14 på dagen och där fanns verkligen ingenting att göra, om man inte ville lägga en tusenlapp till på någon aktivitet, värdelöst och inte alls vad vi förväntat oss. Vi trodde att vi skulle ha 2 heldagar med en grupp i regnskogen och se massa häftiga saker, men icke. Dessutom var min förkylning som värst denna dag och Stridh mådde också dåligt. Så en allmänt dålig dag helt enkelt.

Tisdagen blev ett litet snäpp bättre. Vi blev inte upphämtade förräns vid 14 så på förmiddagen gick vi en promenad. På eftermiddagen var vi bland annat och kollade på något konosnötträd och sen åkte vi på krokodilsafari. Det var coolt att se krokodiler i det vilda! På hemvägen stannade vi och plockade mangos, mums!

​(Lördag 19 december)

Jag lever! Jag lever! Skräck och panik är så jag skulle beskriva min första dykning. Fan vad äckligt det var. Ett tag trodde jag inte att jag skulle klara det. Dom förklarade allt så himla snabbt och vi var över 40 personer som lyssnade så man kunde inte avbryta och fråga hela tiden. Så när jag kom i vattnet så kände jag mig osäker och fick panik på en gång. Så fort jag gick under vattnet fick jag panik och gick upp igen och spottade ut luftgrejen i munnen, varpå puckot till instruktör förklarar för mig att det blir svårt att dyka utan den i munnen. Nehe? Som att jag inte fattar det.

Jag vet inte varför jag var så rädd för att dyka. När vi bokade det tänkte jag inte alls på det, men de senaste veckorna har jag byggt upp en rädsla och gått runt och oroat mig för allt som skulle kunna gå fel. Mycket töntigt. Hur som helst, tog det en lång stund innan jag lugnade ner mig. Men när jag väl gjort det och vi gick ner under vattnet så gick det bättre.

Det var bara jag, instruktören och 2 tjejer till som dök så det var skönt att vi inte var så många. Att vara så långt ner under vattnet var väldigt läskigt men häftigt och olikt allt annat. Vi såg en del fiskar men inte överdrivet mycket. Vi var inte under så himla länge vilket var skönt, samtidigt som jag hade velat gå ner igen nu när jag vet hur det funkar. Men som vanligt var man tvungen att betala massa mer för en andra dykning så jag skippade det.

Istället snorklade vi efteråt. Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva den fantastiska upplevelsen. Jag simmade runt där och tänkte hela tiden att "det här är något som alla borde få uppleva." Det var så magiskt. Så mycket fiskar, så mycket färger. En helt annan värld. Jag önskar så att jag hade haft med en undervattenskameran så jag kunde visat hur otroligt fint det var. Man ville inte sluta simma runt där, det var så overkligt fint. Det är något jag kan rekommendera alla att göra och något som jag verkligen vill se igen. Helt klart en av de bästa sakerna på resan. Det kommer jag minnas föralltid.

Eftersom jag inte kunde ta några bilder fick jag googla fram ett par så ni får ett hum om hur det såg ut. Fast det var ännu vackrare i verkligheten. En blå sjöstjärna och alla regnbågsfiskar var bland det bösta jag såg. Men det allra coolaste var att jag såg en haj. Den såg precis ut som den på bilden. Såå coolt!

(Lördag 19 december)

Imorgon (13 dec) väntar dykning, vilket jag är sjukt nervös inför. Bungeejump var jag inte så rädd för, då var det bara att hoppa. Men dyka är jag livrädd för. Det känns som att det är så mycket att tänka på och så mycket som kan gå fel. Och jag är ju inte ens bra på att snorkla. Jag hatar att andas genom munnen och jag kan inte simma med simfötter. Hur jag ska klara detta vet jag inte, men klara det måste jag!

​(Lördag 19 december)

Gaaaah! Idag har vi gjort en utav de saker som jag sett fram emot mest. Vi har hoppat bungeejump! Det ser ju så roligt ut så jag har alltid velat prova. Och det var riktigt kul. Jag var dock besviken på att det inte var så högt som jag föreställt mig. Men jag får väl göra om det någon mer gång i framtiden.

Vi hade trott att det skulle vara massa säkerhetsgenomgångar osv men var inget sånt alls, bara att hoppa. Jag är fortfarande inte helt frisk, så kände mig sömnig innan jag hoppade, men efteråt kan jag lova att jag var mer än vaken. Såg stjärnor halva hoppet typ, lite äckligt men ändå väldigt roligt. En riktigt härlig kick!

Kort på kort så dålig kvalité

(Lördag 19 december)

11 december åkte vi båt ut till en jättefin ö. Där ute paddlade vi först kajak bort till en annan ö. Där gick vi en runda, kollade på utsikten och klättrade omkring. Efter rundturen var det lite tid kvar för snorkling innan vi paddlade tillbaka till Fitzroy Island där vi fick lunch. Efter lunchen tog vi en promenad bort till en superfin strand. Tillbringade några timmar där innan vi var tvungna att ta oss tillbaka till färjan och till fastlandet.

(Lördag 19 december)

Idag (10 dec) skulle vi iväg och dyka. Men när jag vaknade mådde jag riktigt dåligt. Har åkt på en superförkylning. Det är svinkallt på rummena här. Aircondition går inte att reglera. Trots att jag sover med dubbla tröjor, långbyxor och filt så fryser jag. Som tur var kunde vi efter en del krångel ändra på dykningen, så nu blir det på söndag istället.

Framåt middagstid gick vi och la oss vid lagoonen. Det går inte bada i havet här heller på grund av antingen krokodiler eller hajar eller både och. Minns inte hur det var riktigt.

​(Lördag 19 december)

Inte blivit så mycket bloggande det sista nu. Har haft brist på tid och ork. Vi har haft fullt upp varenda dag i Cairns och dessutom har jag varit lite sjuker så bloggen har fått vänta. Så nu ligger jag sisådär 100 blogginlägg efter. Så får se hur mycket jag kan komma ihåg.

Iallafall, sista dagen på magnetic Island hann vi med någon timme på stranden innan bussen gick. Återigen en lång bussresa. Efter 6h nådde vi vår slutdestination: Cairns som vi ska vara i till den 19 december.

Denna så kallade julgran ger mig ingen direkt julkänsla...

(Lördag 19 december)

Yeey! Idag har jag äntligen hållt i en koala! Som en liten gosebjörn. Först fick vi hålla i en krokodil, jättehäftigt. Sedan var det 2 olika fåglar, en som pussade en. Därefter höll vi i något som jag inte ens vet vad det var (andra bilden). Så fick jag sen då äntligen hålla i en koala. De är så otroligt söta. Dessvärre blev inte jag lika söt så någon bild på detta blir det inte. Avslutningsvis fick vi ha en orm runt halsen och så nära till tårar orsakat av rädsla har jag nog aldrig varit. Fruktansvärt obehagligt.

​(Fredag 11 december)

Vi åkte färja över till Magnetic Island och därefter buss till hostlet. Eftermiddagen var vi på stranden, här kan man bada i havet igen! På kvällen lagade vi mat, nudlar och annans, fanns dock inga tallrikar så vi löste det på vårt egna vis.