Jag hör ofta folk vara negativa inför hösten, oroa sig inför det mörka halvåret, klaga över vädret och mycket mer. För mig har det aldrig varit så, jag kan med handen på hjärtat säga att jag gillar alla årstider för det gör jag verkligen. Jag hör inte till en av dem som vill fly Sverige under vinterhalvåret. I det här inlägget vill jag försöka dela med mig av min höstpepp för hösten är faktiskt fantastiskt.

Fem saker jag älskar med hösten

Att gå promenader ute i den friska, lite småkyliga luften och trädens alla löv sprakar i flera fina nyanser. Jag går gärna långt, nära vatten eller i skogen.

Fika! Jag tycker hösten är den bästa fika-årstiden. Det är så mysigt att sitta på fik länge med vänner eller familj men minst lika mysigt tycker jag det är att baka något eget och bjuda hem folk. Passande nog infinner sig också kanelbullens dag på hösten!

Tända ljus när det blir mörkare ute. Jag älskar att tända levande ljus och tycker det höjer upp tillvaron så mycket.

Träna! Jag älskar att träna alla årstider men under hösten får jag nästan alltid ett så bra flyt i träningen och när träningen flyter på bra så mår jag automatiskt bra.

Höstmodet tycker jag är det finaste under hela året. Jag gillar verkligen att burra in mig i tjocka stickade tröjor, fina höstjackor och halsdukar. Älskar!

Fem saker jag ser fram emot i höst

Gå långa höstpromenader

Sitta och plugga (konstigt nog)

Laga goda maträtter

Träffa familj och släkt

Jobba på mig själv och stressa mindre

Tips för att inte må dåligt av mörkret

Se till att släppa in ljuset under de timmar som det är ljust, dra upp rullgardinen men allra helst gå ut! Jag tror att en av anledningarna till varför jag inte upplever mörkret som jobbigt är för att jag ofta är ute lite varje dag, ibland bara när jag tar mig fram och tillbaka till skolan, men oftast går jag även någon promenad.

Ät D-vitamin. Alla i Sverige rekommenderas att äta D vitamin under vinterhalvåret eftersom solen inte kan täcka behovet då. Även om man är ute och exponeras för solljus så är det inte tillräckligt. Får man brist på D vitamin kan man få symtom som t.ex. nedstämdhet.

Gör det mysigt inne, tänd levande ljus och dekorera så du trivs inne i ditt hem. Man behöver inte haka upp sig på att mörker är jobbigt, se till så du istället tänker positivt och t.ex. gör det mysigt inne.

Sov tillräckligt och skaffa rutiner kring din sömn så minskar risken för att du ska bli trött på dagarna som man annars lätt blir när det är lite mörkare. Se t.ex. till så du går och lägger dig ungefär samma tid varje kväll och vaknar utvilad ungefär samma tid varje dag. Kroppen mår bra av det.

Jag är så peppad på denna höst! Jag ska läsa en jätteintressant kurs i skolan, fira mormor med att bo på hotell med släkten en helg, gå långa promenader med Marcus eller Elin, baka kanelbullar, tända ljus, äta mammas goda egengjorda plommonmarmelad, träna massor, laga god mat, umgås med vänner och i slutet av hösten väntas en rolig praktik!

Nu vill jag att du sätter dig ner och tänker ut följande

1. Tre saker jag ser fram emot i höst

2. Tre saker jag gillar med hösten

3. Tre saker jag ska göra för att må bra/bättre i höst

Gillar

Kommentarer

isabylund
,
Grymma tips <3nouw.com/isabylund
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229