Header

En smoothie med hallon, kvarg och banan med en ägg- och en kesomacka fick bli dagens enkla men goda lunch.

Idag vaknade jag vid nio och började dagen med att sitta i solen ett tag innan jag begav mig till skolan för att lämna in lite böcker m.m. När jag kom hem igen gjorde jag i ordning denna goda lunch som jag åt på bryggan i det fina vädret. Nu gör jag inte speciellt mycket men om ett litet tag ska jag träffa Jossan och Johanna så jag får se vad vi hittar på. En sak vi måste göra är i alla fall att planera inför morgondagen och försöka få klarhet i hur allt ska gå till då det väntas mösspåtagning vilket kommer bli riktigt kul!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Vilken fantastisk gårdag jag hade! Den började med ett träningsass för ben och rumpa (vilket är favoritpasset) och avslutades på ett dansgolv med underbara vänner sjungandes till riktiga sommarlåtar.

Efter att jag hade ätit middag hemma träffade jag Evelina för att senare ta bussen till Uppsala där Josefines skiva väntades på Flustret. Tema var throught the decades och jag försökte vara 70-talet med utsvängda byxor och vida ärmar (om det nu var så man gick klädd då??). Väl på skivan dansade vi tills fötterna värkte bland hundratals andra glada studenter och jag kan sammanfatta det som en väldigt väldigt bra kväll!



Likes

Comments

Jag måste vara den stelaste människan, hahah men här är i alla fall en vlogg från helgen. Jag vill ju verkligen börja med Youtube på riktigt och nu känner jag att det är dags när skolan inte längre kommer ta upp all min tid. Det är inte den bästa kvalitén och jag är inte bekväm med att prata framför kameran men alla börjar ju nånstans.. I framtiden har jag lite planer på att filma träningspass, göra what I eat in a day m.m. så det kommer roligare videor för denna är ändå rätt tråkig måste jag medge.

Skriv gärna en kommentar om vad ni tycker!

Likes

Comments

Hej på er! Idag har jag haft en väldigt bra dag som började med en långpromenad på Ridön innan vi seglade mot hamnen. Även om vädret ser riktigt grått ut på bilden så var det strålande sol emellanåt. När vi kom hem var jag bara hemma fem minuter innan jag och Anton cyklade till gymmet där vi körde ett bra armpass. Två timmar senare cyklade vi hem och åt en god middag i uterummet följt av rabarberpaj, mums! Nu ska jag kolla på hockeyfinalen, heja Sverige!

Likes

Comments

Hej på er! I morse följde jag med familjen till båten och här kommer jag spendera min helg. Vi har precis lagt till vid Ridön som ligger en bit utanför Västerås och medan vi seglade åt jag denna goda lunch som ni ser här ovan, lite segling hindrar mig inte från att äta bananpannkakor till lunch haha. Nu ska jag dricka en kopp kaffe och sen ska jag gå en promenad på ön, tänker troligtvis gå över till andra sidan och tillbaka vilket blir runt 8 km. Nu skiner även solen vilket känns toppen då det annars har varit rätt grått under förmiddagen. Hoppas ni har en bra dag, kram!

Likes

Comments

Idag gick jag upp tidigt trots att jag är ledig för att bränna av ett träningspass på förmiddagen. Redan kvart i åtta var jag på gymmet och där blev det svettfest kan jag lova. Började med att cykla 60 min på spinningcykeln vilket totalt blev 21 km och därefter tränade jag axlar ett bra tag. När jag hade duschat och gjort mig i ordning mötte jag upp Jossan och Johanna på stan för att äta lunch. Vi satte oss på systrar tvås uteservering där jag åt en drömmigt god kycklingpasta. Nu har jag precis kommit hem och väntar på att Elin ska komma hem då vi har planerat att fota någon gång under eftermiddagen och ikväll ska det grillas. Underbara fredag och underbara sommarvärme!

Likes

Comments

Jag är klar. Alla uppgifter är inlämnade, alla prov är avklarade och allt annat är äntligen slut. Nu är det bara det roliga kvar! Gud vad jag har längtat efter att få säga dem orden! Jag har klarat det! Jag har lagt ner så oändligt mycket tid och haft så mycket prestationsångest och att nu få känna att jag är nöjd med min prestation är en enorm lycka. Nu hoppas jag innerligt att det räcker till att ta mig in på fysioterapeutprogrammet i Uppsala till hösten.

Idag började jag min dag med ett frisörbesök där flera centimeter av mitt hår fick klippas bort då det var väldigt slitet. Därefter gick jag till skolan för lite betygsprat innan jag gick hem för att njuta av solen. Låg ute och solade i flera timmar innan jag bestämde mig för att gå en kortare promenad innan middagen vilket även fick bli dagens enda träning. Kände inte för att spendera tid inne på gymmet i denna värme och en vilodag kan även vara väl behövligt ibland. Nu ska jag spendera resten av denna dag framför tv:n och hockeyn så hoppas på vinst till Sverige!


Likes

Comments

För några dagar sedan fick jag frågan om jag kunde göra ett inlägg med vad jag äter under en normal dag och jag tyckte det var en riktigt rolig ide så idag bestämde jag mig för att genomföra den! Jag måste dock erkänna att jag misslyckades lite då jag inte fick någon bra bild på middagen och kvällsmålet helt glömdes bort att fota. Men jag tänker göra fler sådana här inlägg för ingen matdag är den andra lik (förutom att jag alltid äter samma sak till frukost). jag skriver även upp träningen då den är väldigt viktig för att få en förståelse för mängden mat osv.

Frukost Havregrynsgröt (40 g havregryn) toppat med banan, hallon och pumpakärnor. En skiva hårt bröd med ett ägg som jag även hade kaviar på men det kom inte med på bilden. Frukosten bestod totalt av 440 kcal varav 58 g kolhydrater, 16 g protein och 15 g fett.

Lunch 150 g tonfisk, 142 g sötpotatis, rucola, tomater och gurka. Lunchen bestod totalt av 330 kcal varav 32 g kolhydrater, 39 g protein och 5 g fett.

Mellanmål 118 g supermini keso och ett äpple. Det blev 174 kcal varav 25 g kolhydrater, 15 g protein och 1 g fett. Efter mitt mellanmål gick jag en PW på 7 km.

Middag Tacos vilket blev väldigt svårt att fota fint, väga och räkna ut innehållet i (främst för att jag var hungrig och stressad haha). Men uppskattningsvis var det totalt 827 kcal, 57 g kolhydrater, 46 g protein och 39 g fett.

Efter middagen åkte jag till gymmet (drack en nocco) och tränade rygg i två timmar vilket var riktigt jobbigt idag men det kändes väldigt givande!

Kvällsmål Här glömde jag totalt bort att väga maten men jag åt i alla fall två skivor hårt bröd med keso och en skål med kokoskvarg efter mitt träningspass.

Som ni kanske har märkt så räknar jag en del kalorier vilket både har sina för och nackdelar. Jag tänker skriva ett inlägg om detta framöver men främst handlar det om att jag gillar att ha kontroll. Jag rekommenderar heller ingen att räkna kalorier om man inte mår bra av att göra det men mer om det i ett annat inlägg. Hoppas det här inlägget uppskattas även om det inte blev riktigt så bra som jag tänkt mig!



Likes

Comments

Måste säga att denna dag har varit väldigt balanserad både träning och en mysig fika stund, väldigt bra för välmåendet!

Idag har jag haft en väldigt bra dag och min energi tycks aldrig ta slut. Jag började dagen med ett två timmars träningspass med pappa varav första timmen spenderades bland vikterna och den andra på crosstrainern. Därefter bar det iväg hemåt för att äta lunch innan jag gick iväg till skolan för en lektion. Efter skolan träffade jag Evelina för att ta en fika och prata massor om vad som hänt sen sist och om de kommande veckorna innan studenten som kommer bli väldigt spännande. Under kvällen har jag övat på mitt svenska tal som nu har blivit uppskjutet två veckor men det ska bli skönt att äntligen bocka av det imorgon. Jag gick även på en promenad och nu har jag precis ätit en kvällsmacka, snart är det dags att avsluta den här dagen så säger godnatt!

Likes

Comments

Här kommer receptet på pizzan jag och Elin gjorde i lördags. Det är ett litet nyttigare alternativ till vanlig pizza eftersom botten består av blomkål men sen hade vi vanliga pizza ingredienser ovanpå så där var den väl mindre nyttig med tanke på osten. Vi misslyckades lite med våra och hade dem får kort tid i ugnen så botten var lite degig när vi åt dem så tipsar verkligen om att ha den i ungen tillräckligt länge.

Du behöver för en pizza:

400 g blomkål, 2 ägg, 2 msk grahamsmjöl, 1 vitlökspeppar, 1-2 msk riven ost, salt och peppar.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa blomkålen i en matbredare till ett fint mjöl, har du ingen matbredare kan du riva blomkålen med ett rivjärn.

2. Pressa ut så mycket vatten du bara kan ur blomkålen genom att forma den till små bollar och pressa.

3. Blanda samman blomkålen med alla övriga ingredienser. Du kan behöva tillsätta ytterliga mjöl, beroende på hur mycket vätska du lyckade pressa ut. Smeten ska vara fuktig men inte vattnig.

4. Grädda pizzabottnen i ugnen i ca 15 minuter, tills att den börja få färg.

5. Ta ut den ur ugnen och toppa med valfri topping, vi gjorde lite mindre pizzor med två typer av topping. En med salami, rödlök, paprika och riven ost. Och en med rödbetor, chevre, valnötter, och ruccola.

6. Sätt in pizzan i ugnen igen i ca 10-15 minuter, så att osten smälter och blir gyllenbrun.

7. Ta ut pizzan, låt svalna i några minuter, ät och njut av en lite nyttigare pizza.

Likes

Comments