Header

Idag blev det ett benpass med fokus på knäböj hela passet. Kollade på två videor om knäböj igår med teknik och och vanliga fel som var väldigt hjälpande. Videon om teknik hittar ni här och videon om vanliga fel hittar ni här. Ska jag vara ärlig har jag aldrig kollat på några teknikvideor för knäböj tidigare så dessa hjälpte mig väldigt mycket och jag kände att jag fick mycket bättre kontakt under mitt pass idag.

Jag började dagens pass med vanliga knäböj med skivstång och körde ca 13 set (inklusive uppvärmningsset) och fortsatte sedan med knäböj i cablecross, den övningen finns beskriven här. Där körde jag 5 set innan jag tillslut körde 4 set knäböj med en kettlebell ståendes på två stepbrädor. Jag tycker att passet blev riktigt bra även om jag bara körde tre olika varianter av knäböj.

När jag kom hem från gymmet kom mormor och morfar över på lunch och fika vilket var riktigt mysigt. Uppskattar verkligen dessa stunder man bara sitter och pratar på om allt mellan himmel och jord! Planerna för idag var egentligen att åka till Uppsala och heja på några i min klass som är med på beerpong turneringen men jag varken känner för det eller har orken. Istället ska jag gå på bio med mamma här i Enköping. Det var så länge sedan jag var på bio och det ska bli mysigt att spendera lite tid bara mamma och jag. Kram!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Dagens goda lunch. Eftersom jag alltid äter gröt till frukost missar jag all annan frukostmat så idag passade jag på att äta två goda avokadomackor till lunch samt två ägg. Att äta frukostmat till lunch kan vara något av det godaste ändå!

Efter att jag ätit lunch begav jag mig till gymmet och jag valde att promenera dit i det fina vädret. Dagens pass blev grymt bra, jobbigt och långt men jag njöt av varje minut. Passet såg ut så här:

Uppvärmning

20 min stakmaskin (skiErg)

Bröst

Bänkpress

Lutande hantelpress

Flyes med hantlar

Flyes i cablecross

Axlar

Axelpress med hantlar

Hantellyft åt sidan

Hantellyft framåt

Militärpress

Kondition

Intervaller på löpbandet, totalt 5 km på 30 min.

Nu ska jag ta det lugnt resten av kvällen, äta ett stort lass med pastapesto och njuta av att hela familjen är samlad. Hoppas ni har haft en jättebra fredag hittills och får en bra kväll, kram!

Likes

Comments

Lycka, en resa till Åre under skiweek är bokad tillsammans med ett härligt gäng från Fysio!

Vecka fem struntar vi i allt vad plugg är (nästan i alla fall) och åker upp till Åre under skiweek som arrangeras för studenter. Jag ser fram emot en jätterolig vecka med mycket skidåkning och afterski tillsammans med ca 50 andra studenter från fysioterapeut programmet samt flera tusen andra studenter från hela Sverige. Känns bra att ha något att se fram emot!

Likes

Comments

Att det snöade igår och att idag få vakna upp till en något vitare och ljusare värld gjorde mig på riktigt bra humör. Här är två bilder tagna förra vintern.

Idag vaknade jag upp med världens träningsvärk i magen från gårdagens pass och det kändes underbart! Förut fick jag nästan aldrig träningsvärk i magen men efter de senaste magpassen har jag fått det varje gång. Jag tror det beror på att jag har ändrat lite i mitt träningsschema så att jag har ett enskilt pass för mage istället för att köra lite mage i slutet av två andra pass under veckan. Ett vinnande koncept helt enkelt, ibland är det bra att prova att göra några små ändringar!

Idag hade jag seminarium mellan 10 och 12 följt av info om utlandsstudier. Jag tog bussen hem vid två och befann mig sedan på gymmet två timmar senare för ett ordentligt benpass. Nu har jag precis ätit middag och ska plugga resten av kvällen. Vi har en hemtenta som ska in senast på måndag och en annan inlämningsuppgift som även den ska in nästa vecka. Imorgon har jag endast ett seminarium på eftermiddagen och får jag klart hemtentan och den andra uppgiften imorgon innebär det att jag sedan är ledig 10 dagar, lyx! Men efter dessa 10 dagar börjar nog den allra svåraste och mest krävande tiden på fysioterapeut programmet men mer om det då.

Hoppas att ni har haft en toppenbra dag, kram!

Likes

Comments

Igår åt jag dessa sojabullar till lunch från Hälsanskök tillsammans med sötpotatis, broccoli och tomatsås. Jag tyckte att sojabullarna var väldigt goda och de innehåller bara naturliga ingredienser. Näringsinnehållet är även tusen gånger bättre än för vanliga köttbullar enligt mig. Här nedan jämför jag Hälsans köks sojabullar med Scans köttbullar. Det jag tycker är mest intressant angående detta är mängden protein. Observera att det vegetariska alternativet innehåller mer protein så till alla er som säger att vegetarisk mat inte innehåller tillräckligt med protein, ni har fel. Mängden mättat fett är mycket lägre i sojabullarna vilket gör dem till ett nyttigare alternativ även i den kategorin.

Näringsinnehållet för denna lunch landade på 536 kcal varav 19,6 g fett, 53,3 g kolhydrater och 34,8 g protein.

Totalt är det 138 g sojabullar (8 st), 190 g stekt sötpotatis, 1 tsk rapsolja att steka potatisen i, 72 g broccoli och 85 g passerade tomater som sås.

Likes

Comments

Ikväll klockan 20.00 sänds diabetesgalan på TV 3. Jag tycker alla borde kolla på den för diabetes är ett ämne många saknar kunskap inom och det en sjukdom som många i Sverige lider av.

Hösten 2013 drabbades min syster under dramatiska omständigheter av diabetes typ 1 och ord kan inte beskriva hur tacksam jag är över att hon fick vård så snabbt. För vad skulle jag göra om hon inte längre fanns hos mig, hur skulle jag klara av att leva? Sen den hösten har hon fått en helt annan vardag och mött människor med fördomar mot sjukdomen. Alla dessa fördomar beror på okunskap om sjukdomen och är t.ex. att folk tror att hon drabbades för att hon levt ohälsosamt och ätit för mycket socker eller att hon numera inte kan äta socker vilket är två saker som inte är stämmer.

Ikväll kl 20.00 kommer jag sitta framför TV:n, jag hoppas att ni också gör det.

Likes

Comments

Detta inlägg har gjorts tillsammans med @elinjohansson i syfte att visa er 5 näringsrika mellanmål som passar utmärkt efter eller innan ett träningspass. Men även som ett hälsosammare alternativ till eftermiddagsfikat eller kvällsmålet. Dessa mellanmål är rika på både protein & kolhydrater, men även vitaminer & minerlaer. Enjoy

Vaniljkvarg toppat med hallon & granola

200 g vaniljkvarg, 50 g frysta hallon, 20 granola (osötad från Risenta)

226 kcal varav 19,5 g kolhydrater, 24,7 g protein, 4,5 g fett

Proteinpudding & en skål med hallon, banan & valnötter

200 g Barbells proteinpudding, 75 g banan (ca 1 liten banan eller 1/2 stor banan), 50 g frysta hallon, 10 g valnötter (ca 5 st)

297 kcal varav 32 g kolhydrater, 22,7 g protein och 9,6 g fett

Hård bröd med keso & en clementin

2 skivor (30 g) wasa surdeg, 110 g keso mini, 1 clementin (ca 100 g)

230 kcal varav 30 g kolhydrater, 17 g protein och 2,7 g fett

Osötade chokladbollar på banan & havregryn

120 g (3 dl) havregryn, 200 g ( 2 st) bananer, 1 msk kaffe, 30 g (3 msk) kakao.

(Blanda alla ingredienser, forma lagom stora bollar och rulla i kokos, låt stå i kylen några timmar innan servering).

Per boll: 69 kcal varav 10,7 g kolhydrater, 2,2 g protein, 1,4 g fett

Vill du öka mängden protein kan du enkelt tillsätta en eller två skopor chokladproteinpulver.

Proteinbar & banan för dig på språng

Ett perfekt mellanmål som ofta äts på språng, innan eller efter ett träningspass. Lägg ner en banan och en proteinbar i väskan på morgonen, wipps så har du ett lagom stort mellanmål framåt eftermiddagen när magen börjar kurra.

329 kcal varav 39 g kolhydrater, 26 g protein och 9 g fett

TIPS: Kom ihåg att kolla innehållsförteckningen på proteinbaren och granolan så att sockermängden är okej. Ett inlägg om hur du tyder innehållsförteckningen hittar du här .

Likes

Comments

Idag hade vi en kurs i HLR i skolan och det var verkligen givande för även om jag hade det för bara två år sedan så hade jag glömt mycket. HLR är verkligen något alla borde hålla sig uppdaterade om hur man gör för det är så viktigt!

Eftersom jag började redan vid åtta idag och vi inte höll på mer än två timmar så var jag hemma igen vid elva. Jag gjorde då i ordning en enkel lunch innan jag cyklade iväg till gymmet. Jag började med att träna rygg i över en timme och körde därefter 30 min på crosstrainern. Träningspasset var roligt men riktigt jobbigt. Med väldigt få timmar sömn inatt och kanske lite för lite mat blev jag osäker om jag skulle klara av konditionen i slutet. Jag blev tvungen att sätta mig ner och vila innan jag bestämde mig för att jag skulle klara det. När jag sedan var klar kändes magen som ett tomt hål och jag skyndade mig hem för att fylla på med mat. Nu ska jag ta det lugnt resten av denna måndag och sen kommer jag somna tidig ikväll. Kram!

Likes

Comments

Bild lånad från @elinjohansson men eftersom hon tog bilden i mitt rum och lånade min almanacka ger jag mig själv rätten att låna den :))

Jag älskar att sätta mig ner på söndagar och planera den kommande veckan, vad jag ska träna och vilken dag, vad jag ska äta till lunch och om jag måste fixa några matlådor och mycket mer. Jag är ett riktigt planeringsfreak men det ger mig kontroll och om det är något jag gillar riktigt mycket så är det känslan av kontroll.

Jag har haft en jättebra söndag som började med en långpromenad med mamma, pappa och Elin innan vi åt en god fars dag lunch med en ännu godare efterrätt. På eftermiddagen hjälpte jag @JosefinaNord att fota lite så kika in på hennes blogg lite senare så får ni troligtvis se resultatet. Det var väldigt kul att fota även om det var kallt ute så att fingrarna nästan frös till is. När vi hade fotat klart cyklade jag vidare till gymmet där jag körde ett bra pass för axlar och bröst. Nu ska jag äta en mysig middag med familjen som kommer bestå av rostat bröd och te.

Hoppas ni har haft en bra helg och jag önskar er en bra start på nästa vecka!

Likes

Comments

Idag har jag haft fullt upp hela dagen och även nu gör jag två saker samtidigt, fixar mig för kvällens middag och försöker uppdatera här på bloggen samtidigt. Jag började min dag med att åka och storhandla med mina föräldrar och sedan har jag och @elinjohansson fotat massor av olika mellanmål som dyker upp i ett inlägg här på bloggen inom några dagar. Har haft väldigt roligt, att stå i köket och komponera ihop nyttiga mellanmål samt fota är två saker jag verkligen gillar och att dessutom göra det tillsammans med Elin gör det hela ännu roligare!

När all fotografering var klar åkte jag till gymmet och körde ett benpass som tyvärr inte blev det bästa men alla träningspass kan inte bli jättebra. Men det var i alla fall skönt att få röra på sig! Nu håller jag som sagt på att fixa mig för kvällen som kommer spenderas med Jossan och Johanna på en restaurang i Västerås. Jag ser fram emot en bra kväll!

Likes

Comments