Avslutar en av de bästa resorna med ett sista dopp i poolen och provsittning i en gigantisk stol på stranden. Det har varit helt fantastiskt att bila runt i Florida med allt vad det inneburit!

Nu är vi mer än redo att komma hem och ta emot nycklarna till vårt nya hus! Ett nytt projekt att sätta egen prägel på och en dröm som äntligen går i uppfyllelse.

Enda minuset med Florida har varit den glutenfria maten. De har inte haft så mycket att erbjuda och det har ibland varit mer eller mindre kämpigt att finna en restaurang där personalen känns trovärdig (det lyser igenom fort när de inte har en aning om vad de svarar på).
Frukosten har för min del bara bestått av ägg i olika former (ibland inte ens det) och i bästa fall har det funnits en yoghurt.

Röd flagga på stranden idag. Vi gjorde ett försök att gå dit ändå, men det blåste så mycket att det inte ens var roligt att bada. Badvakterna blåste i en visselpipa när man kom för långt ut för att vara säker och vi kände själva hur undervattenströmmarna tog tag i en.

Efter lunch hade det fortfarande inte klarnat upp så jag och mamma gick till en nagelsalong för att få manikyr.

Checkade ut från Orlando så fort vi hade vaknat och packat ihop våra väskor. Styrde den röda Mustangen mot kustvägen i öster och njöt av att kunna åka nercabbat för en av de sista gångerna. Imorgon är det nämligen dags att lämna tillbaka pärlan!
Vi gjorde ett stopp i Melbourne Beach för att bada i havet (där vi såg en motorcykel från Chiquita bananas) och åkte sen ner mot Ft Lauderdale där vi ska sova de sista nätterna.

Efter att ha checkat in gick vi för att utforska stranden och badade tills solen gick ner. Det svåra var att hitta en väg tillbaka ut till boendet! Vi visste att det låg precis på andra sidan gatan, men hotellen längs stranden satt ihop och vi ledde stegen åt motsatt håll jämfört med vart vi gick ner. Vi ville se om det skulle gå fortare, men det vi trodde skulle bli en genväg blev istället en senväg där vi fick gå ett par km för att hitta en liten stig ut.
På vägen såg passerade vi en tvättomat.

• Florida

Vaknade tidigt imorse för att vara vid Discovery Cove lagom till öppning. Det var den enda aktiviteten på hela resan som jag hade höga tankar om, men tyvärr även den första som inte imponerat på mig. Jag tog inte en enda bild under dagen, utan bestämde att det skulle bli en heldag med mobilen inlåst i ett skåp. Därför får ni googla om ni vill se hur fint det var där inne.
Vi hade inte betalt för att simma med delfiner, främst för att jag redan simmat med dem i det vilda, men även för att det inte känns som att det är värt 1000kr extra utöver det redan dyra inträdet. I priset ingick iallafall all inclusive (mat, dryck, snacks och alkohol) och ett snorkelset m.m.
Vi snorklade i en imitation av Barriärrevet, flöt genom en "lazy river" och simmade förbi både apor och uttrar. Från solstolarna kunde vi även se delfinerna som lekte i poolen framför oss.
En bra dag, helt klart. Men absolut inte imponerande.

Planen var att ta en I-RIDE tillbaka till hotellet. Det är en buss där chauffören berättar lite sammanfattat om vad som finns vid varje stopp. Däremot läste vi inte riktigt allt och turen som skulle ta 15 minuter tog istället 2 timmar. Vi skulle bara åka 10 hållplatser, men tog bussen som gick åt andra hållet och fick därför följa med på 61 st. Chauffören var en duktig guide och fick oss att skratta flera gånger under resan.

Vi valde mellan att åka till SeaWorld alternativt Aquatica idag. Tyvärr kommer vi bara hinna en av attraktionerna innan vi åker tillbaka söderut, eftersom vi ska till Discovery Cove imorgon.

På SeaWorld fick vi bl.a. se en delfinshow, hajar, havssköldpaddor, skadade djur de räddat från havet (framförallt sjölejon), klappa på stingrockor och se en show med späckhuggare. Det fanns åkattraktioner på området som man kunde betala för att få åka, men ingen av oss var intresserade av det så efter några timmar hade vi tagit oss runt hela parken och åkte till poolen på hotellet för att svalka oss.

Den här semestern är verkligen något utöver det vanliga, trots att jag rest en del till olika delar av världen så liknar det här ingenting annat. Våra förväntningar på Florida var skyhöga när vi landade, och har än så länge inte gjort oss besvikna en enda gång.
Våra dagar präglas av milslånga bilturer och som pricken över i hämtade vi ut en skinande ren Ford Mustang Cab idag innan vi satte fart mot Orlando.

Vi stannade för att ta ett dopp i soliga Palm Beach innan vi åkte norrut och rakt in i ett åskoväder, som följde oss hela vägen till hotellet.

I Orlando har de ställt upp en "Coca-Cola Orlando Eye" utanför Madame Tussauds.

Det är inte alltid enkelt att äta ute när man har celiaki. Men idag fick jag beröm för det, efter att blivit tillfrågad om det bara var önskemål om specialkost eller en faktisk intolerans. Kvinnan i kassan berättade att hon själv hade många allergier och därför försökte undvika att äta ute, just för att så många inte förstår, och var därför imponerad av att jag vågar göra det.

Första dagen med en behaglig temperatur i luften. Det innebar även att vi hade åskoväder med ösregn över oss i stort sett halva dagen, och jag har nog aldrig sett så många blixtar som pekar rakt ner!
När stormen var förbi och det var uppehåll från regn tog vi chansen att åka ut med en airboat för att kolla efter alligatorer i träsket. Efteråt fick man se en show då en skötare bl.a. "lekte" med en alligator och vi fick möjligheten att hålla i en liten (2 år).

Nästa hotell ligger i West Palm Beach, så vi stannade på den milslånga stranden i Fort Lauderdale för att sträcka på benen. Där fanns utegym och små inhägnade områden där havssköldpaddor lagt ägg (påminner mig om filmen "The Last Song").
Troligtvis skulle det vara ett bröllop senare under dagen, eftersom ett så fint arrangemang stod uppställt mitt på stranden.

Frukosten åts ute på en altan medan himlen öppnade sig och regnet öste ner bara några decimeter från oss. Riktigt mysigt att sitta och titta på! Stackars poolvärden fick springa och hämta in alla handdukar som han så fint hade rullat ihop och lagt ut på varje solstol tidigare under morgonen.

Nästa delmål på vår roadtrip var Homestead. Vi började med att ta en sista rundtur i den mysiga staden Key West och tittade på bl.a. den obligatoriska stenen som markerar fastlandets absolut sydligaste punkt. Vi såg även häftiga statyer (klicka på fotot för att förstora) och ett av många oväder som närmade sig med ilfart!

På väg till Homestead stannade vi vid en rastplats och passade på att bada, i hopp om att hajarna inte simmade någonstans i närheten. Det visade sig att havet var så salt så vi flöt omkring som lätta löv.
Tredje bilden är ett exempel på alla ödlor vi sett, den där var runt 70cm lång och landade med en riktig smäll när den hoppade från ett träd ner på asfalten. Den långa svansen rasslar när de springer, obehagligt.

Under vägen fick vi se en lite ovanlig carport, eller är det ett garage?
Till slut kom vi i alla fall fram till boendet, som tydligen var ett motell. Men även det måste ju testas när man är i USA! Första intrycket var inte det bästa, nämligen en 10cm lång tusenfoting som simmade runt i toaletten.

Mitt i morgontrafiken började vi vår resa ut mot Key West, Floridas södra udde. Det innebär att vi åkte längs Florida Keys och alltså över de ca 1700 öarna.
Vädret började med mulet, gick över i lokala störtskurar och slutade med strålande sol. Därför känns det lite som att vara tillbaka på Nya Zeeland igen!
Vi stannade till vid ett frukost-hak, där vi fick prova amerikanska pannkakor. Där fanns även tillhörande hotell och en häftig butik med bl.a. mängder av färgglada skyltar.

Det är många små söta hus i olika pastellfärger och några av dom är byggda på toppen av höga pålar. Men det finaste av allt måste nog ändå vara alla palmer som växer intill det kristallklara blå/gröna havet och med den klarblå himlen ovanför. Det är synd att det inte går att fånga helheten på kort!

Efter en paus vid poolen gick vi ner till hamnen för att äta middag, sedan skyndade vi oss vidare för att titta på den omtalade solnedgången som jag hört att man applåderar åt. Tyvärr var det ingen som gjorde det.
Längs hamnpromenaden fick vi iallafall se många påkostade båtar och andra saker. Ett måste var såklart att fota deras röda brandposter som finns överallt på trottoarerna.