På planet hem hamnade jag bredvid två trevliga killar från Strömstad, som höll låda i stort sett hela vägen till Norge. Så flygningen gick ganska fort och nu vet jag lite mer om fotboll, engelska pubar och deras liv.

När jag klev innanför dörren i lägenheten blev jag överraskad av hur fint vi har det. Man blir lätt hemmablind, men efter drygt tre veckor hemifrån, så insåg jag vad fin den blev efter vår renovering.

På bordet stod en stor bukett rosor och nu längtar jag ännu mer tills han kommer hem! Men först ska jag njuta av tystnaden och lugnet, eftersom jag inte har varit själv en hel dag sen den 13 april.

Planerna för dagen var att ta det lugnt, fika och titta i någon affär. Plus att hålla oss borta från solen och gå så lite som möjligt.
Vi lyckades med det mesta! Vad som inte riktigt blev som vi tänkt kan ni nog redan lista ut. För såklart blev det en hel del promenader ändå (fast mest i skuggan). Ingen affär öppnade innan 12, och eftersom jag fortfarande vaknar senast klockan 7 varje morgon, så fanns en hel del timmar att slå hål på.

Till att börja med gick vi till grönområdet nedanför hotellet (Burgess Park), som var större än vi trott. Förutom en sjö så fanns det en stor lekplats, fotbollsplan, café och bmx-bana m.m.
Efter en promenad i den glödheta solen tog vi bussen (fullproppad med folk och utan någon som helst AC), in till stan, där vi åkte till ett glutenfritt bageri och köpte med smörgås till lunch. Sedan satte vi oss intill Bedford Square Garden, och njöt av att äntligen hitta lite skugga.

När vi sedan skulle gå vidare varvade vi promenader med buss, ungefär varannan hållplats. Inne på M&M world kunde vi äntligen svalka oss lite, vilket var helt underbart!

Jag har varit jättesugen på frappuccino hela dagen, men vart vi än gick så kunde jag inte hitta någon Starbucks (som jag sett överallt och ingenstans alla andra dagar!). Till slut gav vi upp letandet och jag köpte en vattenflaska på Tesco istället. Pappa skulle däremot ha en öl, så det fick bli en pub på en bakgata, där vi kunde sitta under ett träd i skuggan och vila oss.

Till kvällsmat hade vi bestämt oss för att prova en pizzeria nära Paddington. Vi tog en buss ut till gatan, men jag hade missat att restaurangen stängt vintern 2014. Så istället satte vi oss på ett matställe intill busshållplatsen (som jag inte kommer att rekommendera). Till att börja med kom ingen och gav oss några menyer, trots att de sagt åt oss att vi skulle gå och välja ett bord. När vi fick maten hade vi inte fått något att dricka, så jag var tvungen att säga till. Men det sämsta var att min mat inte ens var varm, och när de hade tagit in den igen, så fick jag ut den ljummen.. Pappa tyckte i alla fall att det var gott.

Ett mer eller mindre bra slut på vår resa. Men jag är nöjd och pappa är nöjd (och framförallt är jag glad att jag äntligen ska komma hem igen).

Men vem försökte vi lura egentligen?

Vi började med att ta oss till Maltby Street, där det ska finnas en matmarknad varje lördag. Tyvärr så öppnade den inte förrän en halvtimme senare, så vi hoppade den och gick vidare. På bakgatan fanns en verkstad för lyxbilar och jag kände doften av syrén för första gången i år.
Vi gick även förbi The Shard och Southwark Cathedral.

Vi gick över London bridge och fortsatte längs Themsen, tills vi kom till Tower bridge. Där stannade vi för en förmiddagsfika och välbehövlig paus i skuggan. När vi fått tillbaka tillräckligt med ork för att fortsätta promenaden i den starka solen, gick vi över mäktiga Tower bridge.

På den södra sidan fortsatte vi att gå tills vi kom till Borough Market, matmarknaden jag så gärna ville besöka. Mycket goda lukter och en väldigt häftig miljö, men framför allt ett helt stånd med glutenfritt! Vi köpte med lite ätbart och satte oss inne i en gränd, där vi tittade på folk.

Efter lunchen tog vi bussen till St Paul's Cathedral, där det visade sig att vi kom mitt upp i ett bröllop. Brudparet åkte häst och vagn från katedralen, medan alla gäster fick åka i en specialbeställd buss. Ett par fick även åka i den snygga caben.

​När klockan närmade sig halv 8, åkte vi in till en park mitt emot London Eye, där vi satt och åt picnic till kvällsmat. Vi gick även förbi Downing Street och Big Ben, för att få se det i mörker.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av alla som rör sig i trafiken här. Bilar och bussar som står kors och tvärs över gatorna, medan cyklar och motorcyklar bara kryssar emellan. Det är relativt få som tutar, de väntar in varandra och jag tycker att de har väldigt bra tålamod och respekt för varandra allihop.

Idag började vi dagen med att gå i affärer. Sen tog vi oss till Madame Tussauds där vi stod i kö i knappt en timme. Men när vi väl kom in var det bättre än jag förväntat mig. För det första kände jag igen många fler än jag hade trott, sen kom det som en överraskning att vi fick åka taxitåg, samt avsluta hela turen med en 4D-bio.
Två timmar senare kom vi ut från vaxkabinettet och kände för en bit mat. Vi letade reda på en indisk restaurang, vilket visade sig vara ett väldigt fint ställe med vita dukar och professionell personal.

Dagen har gått i ett, så nu blir det att vila med tv och chips resten av kvällen.
Imorgon har vi nya planer på schemat!

Idag hade vi planerat att åka till Hyde Park, så på vägen dit stannade vi för att titta på vaktbytet utanför Buckingham Palace.
London visade sig från sin bästa sida och gav oss helt underbart väder redan på morgonen, så vi valde att hoppa av bussen vid Westminster station och gå därifrån.

Väl framme i parken såg vi små söta kaniner och fler ekorrar. En som var lite extra nyfiken! Även hästar var ute på morgonpromenad, i deras sandgång.
Vi stannade för elvakaffe intill sjön "the Serpentine", som ligger i Hyde Park. Där ett par flaxande svanar underhöll oss, under hela fikan.
Gräsmattorna var oklippta, gatorna osopade och på fler ställen gick vi förbi vägarbetare. Parkbänkarna var redan upptagna av personer som låg och sov, medan ett flertal människor tagit plats ute i gräset för att njuta av vädret.

När det närmade sig lunch hade vi tagit oss tillbaka till samma sida på parken, där vi startat, så vi ville ta oss in mot city igen. Vi gick förbi massor av mysiga restauranger som låg på oväntade bakgator, innan vi tillslut fann ett ställe där vi köpte med mat och tog med till en park. Där satt ungefär alla andra också, som befann sig i samma stadsdel.
Efter lunchen gick vi ner till Trafalgar Square, där det fanns gatumusikanter, -dansare och -konstnärer, levande statyer som låtsades stå/sitta i luften, skolklasser och en hel del svenskar.

Solen brände och ölen lockade, så vi fortsatte ner mot Themsen. För att variera oss valde vi att testa en ny bro idag; Waterloo bridge.
På andra sidan vattnet stötte vi på en klotterfylld skatepark, innan vi återigen satte oss i solen för att titta på folk och njuta av utsikten.

​Nu har vi precis kommit till hotellet och upptäckt hur röda mina axlar är. Som tur är har vi sluppit skavsår, trots alla timmar vi promenerat runt.
​Imorgon finns det nya vägar och platser att upptäcka!

Efter en lång natt (med väldigt lite sömn) blev klockan äntligen 7, och jag gick ut i det fina vädret för att vänta på bussen. Den var en kvart för sen, men hann tappa 25 minuter till, på vägen till London. Först hade tre olyckor orsakat milslånga köer, så chauffören tog ett eget beslut att köra en annan väg, innan han ringde kontoret och berättade att han redan svängt av motorvägen. Vi hamnade uppe bland bergen norr om Portsmouth, och cruisade bakom en traktor.

Väl i London började vi med en fika, innan vi tog tunnelbana och buss till hotellet, för att checka in och lämna av all packning. Ett litet och kompakt rum med handfat och kylskåp. Dusch och toalett finns ute i korridoren, men enligt tjejen i receptionen så har de flesta rum egen toalett så hon trodde inte att vi skulle behöva vänta någon gång.
Efter en kort vila tog vi oss upp till stadsdelen Maida Vale, där vi beställde en varsin fish and chips på den mysiga puben The Truscott Arms (som hade massor av glutenfritt), och satte oss ute i den värmande solen.

Nu har vi precis kommit till hotellet igen, efter en kvällspromenad längs Themsen. Men snart ska vi ta en kort sväng för att kika var närmsta mataffär finns, så att vi enkelt kan ta oss dit och köpa frukost imorgon bitti. Kylen på rummet verkar inte vilja fungera, så det får helt enkelt bli dagsfärsk mat för oss.

Igår kväll kunde jag inte vänta längre med att packa, så imorse när jag vaknade var det inte många saker kvar att lägga ner i väskan. Gick en kort morgonpromenad längs stranden, en sista gång, innan vi tog bussen in till The Hard.

Inne vid hamnen gick jag direkt till ett café, och var med på grupphandledning, över Skype. Vi är en grupp på 5 personer som har samma handledare under examensarbetet, och imorse var det en av tjejerna som var snäll och frågade om vi ville vara med. Innan vi åkte till England sa vår handledare att hon inte tyckte att det behövdes något samtal för oss, under vår tid utomlands, men jag ville ändå vara med idag när jag hade chansen.

När klockan närmade sig lunch, gick jag till hotellet och checkade in. Jag fick ett dubbelrum och känner mig redan bortskämd. Det har ett eget badrum, finns både kakor, kaffe, te och varm choklad, samt en egen TV och walk in-closet. Men det bästa av allt är ändå att jag inte ser skymten av varken damm eller mögel, vilket vi har levt i under hela vår vistelse i Portsmouth. Ytterligare ett plus är såklart att jag äntligen har massor av golvyta att både ställa väskorna, och röra mig fritt på.
Det är kanske inte så konstigt att jag inte mått så bra de senaste dagarna, med tanke på miljön vi har bott i. Men nu kan det bara bli bättre, och ikväll ska jag lyxa till det med ett skumbad i mitt alldeles egna badkar.

Sjukstuga hela dagen bortsett från en halvtimmes promenad. Gick ut till havet och följde Fort Cumberlands taggtrådsstängsel så långt jag vågade. Men kände att havet närmade sig väldigt snabbt och hotfullt, samtidigt som det stod massor av varnande skyltar längs stängslet, och den enorma byggnaden skrämde mig med sina trasiga fönster och sitt visslande ljud.

Det var två veckor sedan jag satte mig på planet från Sverige, och det är en vecka tills jag åker från England. Jag vill nog inte ens räkna hur många riskakor med choklad, barer och tomater, som jag har tryckt i mig. Samma med fia-ost, kakor och te, det kommer inte att stå med på min inköpslista på ett tag! Däremot längtar jag hem till riktigt kaffe. Det är mycket jag längtar hem till faktiskt, inte bara mat och rutiner.

Jag har i alla fall hunnit se och uppleva en hel del i och omkring Portsmouth, men tror ändå att jag har den bästa delen kvar, och förväntar mig faktiskt att hinna se ännu mer under tiden i London. Kanske lite mer kända saker att skryta om.
Imorgon lämnar vi det här boendet. Petra åker till London eftersom hennes familj kommer redan då, medan jag stannar kvar en natt (på hotell) och tar en tidig buss på onsdag istället. Jag ser verkligen fram emot att åka till huvudstaden, för precis som alltid så känns det som att jag bara står och trampar vatten när jag stannat på en plats lite för länge.

Är det någon av er som läser, som har tips på vad jag inte får missa i London?
Hundmannen (Busters husse, som jag aldrig kan komma ihåg namnet på), pratade om att deras försommar kanske startar den här veckan. Han har bott i London i många herrans år, så jag hoppas han kan sin sak. Men pappa, jag tror att du kan lämna sandalerna hemma ändå!

.. och två bilder från Isle of Wight

Ännu en dag med blå himmel och gassande sol. Idag tog jag bussen till Canoe lake och köpte en glass. I sjön simmar gigantiska svanar, jämsides med trampbåtar, som även de är formade till svanar. Det blåste en del och jag kände inte för att sitta där så länge, så jag gick bort till strandpromenaden och följde havet en bit, tills jag hörde musik bakom en kulle. Det visade sig vara ett tivoli där de skulle ha uppvisningar med små hästar. Men när jag kom dit hade de precis börjat plocka fram hinder, så jag orkade inte sitta kvar där heller.

När jag hade följt havet ännu lite till, fick jag se att en s.k. Hovercraft precis skulle åka iväg. Det är ett stort luftkuddefartyg som kan gå på både vatten, sand, lera osv. Så där stod jag tillsammans med många andra, så nära som möjligt, och fick både sand i håret och saltvatten i ögonen.

Jag fortsatte min promenad genom en nöjespark, och kom fram i Old Portsmouth. Kullersten och trånga gator, men framförallt en tystnad som är svår att hitta i andra delar av staden, eftersom det oftast är mycket trafik och människor i rörelse.

Äntligen kändes Spinnaker Tower nära nog, och målet inom räckhåll. Men nejdå, trottoaren jag gick på slutade i en återvändsgränd, där båtar var det enda som låg framför mina fötter. Samma gällde nästa, nästa och nästa gata också. Tillslut hittade jag i alla fall en grön skylt där det stod "public footpath". Sen att jag var så trött och hungrig, så att jag inte hade en tanke på att gå in där, är en annan femma!

När jag hade kommit fram till rätt busshållsplats och satt mig på bussen, insåg jag att den inte åkte samma väg som den brukar. Jag fick alltså se ännu fler nya vägar, på grund av att delar av den vanliga busslinjen var avstängd just idag.

Nu ska jag lägga mig i sängen och pusta ut. Imorgon är det röd dag i England, men jag har inga planer alls.

Igår kväll blev vi hundvakt åt den snälla hunden som bor i samma hus som oss. Passade därför på att gå ut på en promenad/joggingtur längs stranden.

Idag började jag dagen med att skriva lite på arbetet, men lagom till lunch behövdes en paus ute i solen, och det fick bli tid för att upptäcka lite nya platser i staden. Tog därför lite olika bussar, med nummer som vi aldrig åkt förut, och hamnade längre norrut på halvön.
Jag hann innanför dörren lagom tills solen och värmen försvann.