Tillbaka på träningsbanan och här kommer ett lite lättare helkroppspass. Jag utförde mitt i ett utegym men många av övningarna kan även göras med ex gummiband eller kroppsvikt.

Jag valde att dela upp det i 2 övningar 3 rundor innan jag gick vidare till nästa par övningar.

Började passet med 2 km lugnare jogg som uppvärmning. Körde sen igång med bröstpress i "maskin" 10 repetitioner och gick sedan direkt på triceps pushups 10 reps. Detta utförde jag 3 varv.

Marklyft. Här blir inte övningen exakt som den blir i ett gym med fria vikter så här försöker jag lägga vikten på hälen och se till att hitta kontakten i rumpan och baksida lår. Supersettat med bulgarien split squat (hur mycket höjningen underdel bakre foten kan varieras)

Gick sedan på 2 övningar för överkroppen. Började med vanliga axelpress och lastdrag i uterummet. Vart ganska mycket folk där ute då så valde att ej ta några bilder haha...

Hela passet avslutade jag med en minuts intervaller i plankan innan jag hoppade cykeln hem igen. Skönt pass, inte alls tungt men detta räckte idag!


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

... med älgfärsbiffar!! Helt klart den bästa typen av biff enligt mig. Älgfärs är en bra köttkälla där man får i sig bra med näring och mycket näringsämnen. Jag gillar egentligen allt viltkött och har turen att ofta ha det hemma i frysen tack vare pappa.

Igårkväll gjorde jag därför en stor sats med biff, ca 1 kg. Jag gillar när maten är enkel och gör därför inga stora grejer. I köttdegen hade jag bara lite chillisås, ett ägg, ca 0.5 dl mjöl, salt och peppar. Blandade ihop allt och gjorde sedan extremt många biffar haha.

Så dagens lunch vart alltså BIFF! Åt en sallad till det och en klick med philadelphiaost. Tycker verkligen att den lunchen räcker när jag inte utför någon extrem fysisk aktivitet och är heller inget fan av att varm mat när termometern visar 25 grader.

En bra lunch i magen och några timmar i solen, Nu ska jag börja förbereda mig inför ett träningspass ikväll och även en myskväll. Titta in lite senare så ska jag tipsa om ett bra helkroppspass!

Likes

Comments

godmorgon eller snarare god förmiddag. Jag har varit uppe med tuppen och haft en härlig morgon. Energin är inte på topp efter allt som hänt så började dagen med bara en lugn och kort morgonpromenad i solen, få rensa huvudet lite och bara vara med mig själv en stund.

Kom hem och gjorde en enkel frukost: ca 50 gram frysta hallon som jag värmer i mikron, Tar ca 2 dl naturell kvarg och blandar ihop. Tar på honung efter vad jag önskar. Detta blir som vanlig hallonyoghurt men betydligt mycket mer hälsosamt. Till det en knäckemacka med salami på. Ungefär vad jag äter varje morgon.

Nu ska jag fortsätta med studierna ett tag innan jag ska träffa min fina Carl och bara ta vara på varandra :)


Likes

Comments

Det har ekat tomt över helgen och måndagen, Tyvärr har vi varit med om en mycket tragisk händelse och har därför enbart spenderat tid tillsammans. Varken träning eller mat kommer före i situationer som denna och därav utebliven bloggning. Imorgon är jag tillbaka och har massa inspiration och tänker börja dagen med en gott helkroppspass för det är exakt vad jag behöver!!


Likes

Comments

Som jag skrev i tidigare inlägg skyllde det bli till ett fredagsfys pass, även fast jag tränat varje dag sedan i måndags. Var egentligen inte alls peppad på det och så är det ibland. Gav mig iväg och kroppen sa nej, segade mig runt ca 2.7 km innan jag tillslut gick hem igen.

Jag liksom många andra gillar att bara köra på, finns det energi så kan man. Det här är något jag jobbar otroligt mycket med, att det är OKEJ ATT VILA. Jag vet att de flesta är helt införstådda i att kroppen måste återhämtas och det är just det den gör en vilodag, det är då framsteg byggs och vi utvecklas fysiskt. Kost är en stor del men återhämtning/sömn är lika viktig den.

Det som fungerar för mig är att planera in vilodagarna. Om jag har fasta vilodagar så blir det nästan som en "motivation". Jag älskar att träna men när väl vilodagarna kommer och man egentligen kan göra det man vill så är det också ganska skönt. Det ger mig också motivation att verkligen ta ut mig de dagarna jag tränar, få den där hemska (men härliga) träningsvärken och ara känna att jag äger!!

Yes så dagens pass är helt enkelt en tankeställare!! VILA om du behöver vila, har du ingen lust? nej då anser jag att det pga din kropp inte vill just idag. Hitta en balans och se dig själv som en vinnare som låter just din kropp att vila!

Nu ska jag duscha, äta lite mellis och sedan träffa alla mina fina tjejer! Ha en fin fredagskväll allihopa!


Likes

Comments

Oj så fort denna förmiddag gick. Vaknade redan vid 06 och tog mig ut på en promenad med hundarna. Idag åker min familj upp till sommarhuset i Norrland mesans jag ska vara hemma en vecka till. Lite tråkigt att säga hejdå när man inte vet hur länge det är tills nästa gång vi ses..

Har sedan dess suttit med näsan i böckerna och studerat matte, det är verkligen mitt allra allra svagaste ämne. Har fått gå igenom alla grunder från åk 3 och är nu på åk 9, haha rolig fredag! Som tur är blir det bättre!! I helgen är det nämligen sommarknäppen här i Vadstena och det innebär att få träffa alla vänner som är utspridda på olika orter, dansa och bara ha kul! Ser verkligen fram emot det!

Nu hade jag tänk att försöka sitta med matten nån timme till innan jag ska ta mitt hopprep och gummiband och ge mig ut för ett skönt fredagsfys pass!


Morgonens enkla frukost. Njie proteinpudding med MASSOR av jordgubbar (får ej nog) en skicka lingongroda till och man är redo för dagen!

Likes

Comments

Kvällens pass vart inte som planerat utan det spenderades på Dahlins Garage. Hit går man om man vill få sin äss kicked av en grym coach. Det är crossfit inspirerad träning och väldigt varierad träning. Idag handlade passet om att få dom där små benen att gå fortare och fortare.

200 meter sprintar 5 varv.

YES så enkelt var det nämligen haha, och det är ju det enda som krävs. Detta är verkligen ett pass som är enkelt men ack så skrämmande. Alla som var där drog efter andan och visste detta skulle bli tufft, och det vart det! Första sprintarna trummar på bra men 3-4-5 jaaaaaa..... då är benen trötta. Plus att jag ändå sprang igår samt körde ett enklare benpass!

Det jag personligen tycker är väldigt viktigt att tänka på EFTER ett sånt här pass det är stretchen! Jag är en person som är väldigt stel i princip alla leder och när jag får arbeta såhär explosivt så blir mina leder och muskler lite sura på mig! Så här kommer 3 st stretchar som jag tycker fungerar fint efter ett sånt här pass och framförallt för mig!

övning 1 - Couch Stretch

Det här är en stretch framförallt för partiet mellan lårmuskel och bålen. Se till att båda benen är placerade i 90 grader och skjut sen fram höften på det benet du har i marken. Detta kommer att skapa en fin stretch och fungerar väldigt bra just vid intensiv löpning enligt mig! Den här övningen kan man också avancera upp genom att vrida kroppen, sträcka upp armarna. Jag gillar även att med det bakre benet föra det upp mot kroppen, greppa tag om foten för att få en fin stretch i låret också.

Övning 2 - Spiderman stretch

Här har vi verkligen en favorit för lilla rumpan! Sätt dig som på övre bilden med ena benet framför dig. Här ska knät helst vara i 90 grader men jag är alldeles för stel för det. För min egen del så räcker denna position ganska bra men om man är rörligare så kan man ta det till position 2 (bild 2)

Övning 3 - Downward facing dog

Det här är ju en övning som används flitigt inom yogan. Men jag brukar slänga in den när jag vill ha en god stretch i vaderna samt jobba på min rörlighet i axlarna. Hur långt in i positionen man kommer är väldigt individuellt. Helst ska vaderna vara nere i marken för optimal stretch. Jag gillar att växla mellan vikten på höger/vänster.

Det var tre av mina övningar jag gjorde efter dagens intervallpass. Alla är olika men dessa fungerar bra för mig!
Hoppas att ni också haft ett bra träningspass idag eller bara en skön dag i lugnets tecken! Här ska jag nu äta massor med jordgubbar och mysa med dessa två.

Likes

Comments

Godmorgon Torsdag och SOL! Man kan verkligen inte vakna på fel sida när solen kikar in genom fönstret! Igårkväll vart det en lugn kväll med bara god mat och sen en sen kvällspromenad längs vattnet. Jag är egentligen inget fan av lilla Vadsten, men just på sommaren så finns det få saker som slår de. Att ha så nära till vattnet, fina promenadstråk och framför allt lugn och ro.


Men nu till något annat!! jag har hittat det!! ABSOLUT bästa sommarfrukosten! *trumvirvel* K O K O S G R Ö T
Oh my detta är så gott, en helt ny tvist (för min del) på den annars ganska tråkiga gröten. Hemma i Oslo brukar jag alltid ha i proteinpulver för att få smak på den men då det kändes alldeles för jobbigt att släpa med sig det på tåget är detta en perfekt lösning.

Jag gör så att jag tar ca 1 dl havregryn, 1 dl kokosdryck och 1 dl vatten. Slänger ner det i en kastrull och låter det koka upp, hur enkelt?? Sen får man toppa det hur man vill men eftersom sommaren är här ville jag ha lite sommargröt. Så för min del vart det jordgubbar och kokosflingor, mums!

Det var allt jag hade för nu men stay tuned ikväll kommer det ett riktigt bra träningspass heading your way!


Likes

Comments

Hej där!! Inne på tredje semesterdagen och jag njuter till fullo. Sitter hemma hos mamma och pappa och har precis ätit en god grillad middag och det satt så fint i lilla magen. Det gäller verkligen att njuta dessa veckor och det inbär också att jag njuter till fullo av all mat man kan hitta.

Det har varit en ganska händelselös Onsdag, har bara suttit framför datorn och studerat gamla svenska ord och hittat olika svar i låååånga tråkiga texter, the real life hos en HP-pluggare.. MEN avslutade iallafall dagen med en helt underbar ansiktsbehandling och det var precis det min hy behövde. 1,5 timme njutning och man kan väll säga att denna onsdag också var ganska bra!

Det har inte bara varit god mat och plugg idag utan klämde också in en snabb träningsakt ute i uterummet och måste säga att jag känner mig stark trots jag ej satt min fot på gymmet på ett tag!

Dagens träning:
Började med att testa pulsen och maxlöpte 2.5 km varvet, och alla mina intervaller på löpbandet har gjort sitt! PB på 11.58 minuter YEY ME.
Körde sedan en cirkel på 3 varv.
- Sumo squats med 3 sekunder i bottenläget
- In n Out hopp
- utfallssteg bakåt med hopp i överläget
- Hipthrust
En enkel akt men ja den kändes. Så nu ska jag ta en välförtjänst kväll i soffan och njuta av lite jordgubbar innan jag tar sista promenaden med hundarna! Vi hörs av imorgon :)


Likes

Comments