Header

I söndags var det tacksägelsedagen enligt svenska kyrkoåret och jag ägnade lite tid gångna veckan (under min blogg-tystad och kaotiska liv) att klura på just tacksamhet, vad det är, vad det är för mig specifikt och hur känner man tacksamhet? Landade i några tankar som jag ville dela med er!

Definitionen av tacksamhet enligt wikipedia är:

Tacksamhet är en positiv känsla eller attityd inför något som någon annan har gjort. Den handling som kan ge upphov till tacksamhet är något som (a) på något sätt kostade personen som utförde handlingen (b) upplevs värdefullt av den som känner tacksamhet och (c) var en medveten handling. Tacksamhet kan också vara en känsla eller ett tillstånd av upprymdhet och tillfredsställelse över något man har, till exempel familj, hem eller arbete.

För mig specifikt jobbar jag med tacksamhet aktivt genom att varje dag försöka fokusera på det positiva i mitt liv. Varje kväll låter jag tanken vandra över min dag, så övar jag mig i att se det positiva som händer i livet. Ibland är jag glad och tacksam för att värktabletter finns och fungerar och ibland är det att jag sprungit milen på nytt personbästa. Ibland är det att jag har tak över huvudet och en familj jag älskar, medan andra dagar är det att jag får äta lyxigt och inte bara mättar hunger utan oftast även mina smaklökar.

Genom att tänka så här kring grejer i mitt liv övar jag mig aktivt på att bli bättre på att vara tacksam! Det betyder verkligen inte att jag förminskar det jobbiga eller svåra i livet utan bara att jag försöker orka det jobbiga genom att fokusera på det som faktiskt är gott i mitt liv!

Med detta sagt har jag några punkter som jag jobbar med för att skapa en positiv helhetsbild:

1. Först och främst är det inte förnekelse, vi behöver acceptera att livet är skit ibland och saker inte blir eller blivit som du vill. Så klart har jag dagar jag tycker det mesta är riktigt dåligt, huvudet gör ont, barnen är gnälliga och jobbet är tufft. Men även dem dagarna går det att hitta saker att vara tacksam för!

Exempelvis:
* Huvudet gör ont - Det är ok, men jag är tacksam för sjukvården som finns i Sverige.
* Barnen är gnälliga - Det är ok, men jag är tacksam att vi fått två friska och underbara individer som barn.
* Jobbet är tufft - Det är ok, men jag är tacksam att jag har ett arbete att gå till.

Som sagt, det är inte förnekelse jag är ute efter, ta trädgården som ett exempel. Att gå ut i den och blunda med orden det finns inget ogräs, det är förnekelse. Det jag pratar om är att gå ut i trädgården, se ogräset, det vildvuxna och istället fokusera på rosorna som blommar.

2. För en massa år sedan arbetade jag på Cobra gruppen i London med försäljning och jag hade en chef som lärde mig att jag själv väljer min attityd och hur jag bemöter situationer. Det tog ett tag, men en tanke och inställningsjustering på morgonen kan göra underverk för hur jag klarar av att bemästra dagen.

3. Låt känslorna få finnas och komma ut! Utan känslor hade vi inte haft tavlor, musik eller poesi. Den kreativa människan ger utlopp för sina känslor på olika sätt. Hitta ditt forum att få ut känslorna ur systemet! För mig är det ofta träningen som ger mig möjlighet till utlopp, men även pyssel och framför allt tid med vänner och djupa samtal. Låt dig gråta och/eller skratta tillsammans med någon som står dig nära.

4. Gör om, gör rätt. Ge dig själv tid och nåd att misslyckas! Det är inte alltid så lätt att göra rätt på en gång, försök med att ställa dig upp när du faller dit. Ett barn som lär sig gå trillar flertalet gånger, men enda sättet att faktiskt lära sig gå för barnet är att om och om igen ställa sig upp och pröva igen. Samma för oss, när vi inte orkar så betyder inte det att vi ska slå på oss själva. Det betyder bara att vi har en nystart framför oss igen! Viktigast här är att inte ge upp!

5. Var i nuet! Mycket av den stress som kommer åt mig är när jag stressar iväg i tanken och inte tillåter mig själv att bara vara i mitt nu. När jag försöker lösa morgondagens bekymmer lever jag med en inre stress som inte alls blir hälsosam. Därför vill jag peppa dig att tänka på att oro är räntan vi får betala när vi lånar från morgondagens bekymmer. Försök njuta av ditt nu! Gå ut i trädgården och fokusera på blommorna som blommar, av växtkraften som finns i rabatterna! Rent praktiskt kan du ta tid att stanna upp, känna dina fotsulor mot marken, sänka dina axlar, slappna av i ansiktet, andas djupt tre gånger!

Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg, men den gångna veckans tystnad har berott på att livet har snurrat på, det har varit jobb, läkarbesök (vet ff inte vad huvudvärken beror på), en dotter som fyllt tre och barnkalas i kubik. Det har varit gott och jag har försökt hinna med och njuta av nuet, därför har skrivandet fått bli lidande, men jag vet att ni finns och ni ser mig på instagram när bloggen blir lite för tyst.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Med hösten på intåg är det oxå dags att ta till vara på råvaror från årstiden. Jag tror vi alla skulle må bra av att försöka variera våra matsedlar efter vad säsongen erbjuder och inte bara blint använda det vi "vet" finns i affären.

En favorit för mig är att göra soppor med rotfrukter som bas på hösten, funkar med helt vegetariska och varieras gärna med alla möjliga kombinationer som smaksättning.

I veckan blev det fisksoppa för vår del! Jag började med att koka ihop lök, morötter och potatis i fiskbuljong, sen stavmixade jag allt till en slät soppa innan jag kokade fiskbitarna i den släta soppan mot slutet av tillagningen. Sen serverades det med mitt nybakade hälsobröd och en klick creme fraiche! Blev supergott och uppskattat av både vuxna och barn i familjen.

Likes

Comments

1. Egocentrisk första punkt på veckans topplista är att det känns gött att träningen går åt rätt håll, särskilt när kosten fungerar så där. Är det bara jag som tycker det är lite extra tufft på hösten att hålla mig själv i skinnet? Mörka kvällar ligger sedan länge inbäddat i mitt psyke hör ihop med gott i magen och det är förvånansvärt svårt att omskola denna gamla hunden. Hur tar du dig genom hösten och begynnande mörkret på bästa sätt? Hm, det är en kluring som jag jobbar vidare på så tar med mig kosten som utmaning i nästa vecka igen och fokuserar på vad jag behöver för näring för att orka med och få de resultat av den träning som jag får till! På grund av hälsenan blir det begränsat med löpning utan fokuserar på styrka för att komma tillbaka starkare som mer regelbunden löpare efter vintersäsongen. Nu var ju detta en topplista och punkt ett är att träningen gått bra!

2. På veckans topplista hamnar besöket av Nathalie! Hon pluggar utomlands och när hon är i Sverige på besök bor hon i Mora av alla ställen. Men sommaren har varit god och hon är snart färdig veterinär. Sjukt stolt är jag över "ungen", som inte är så mycket unge längre. Hon kom onsdag em och var här till tidig lördag morgon. Dagar av vila och återhämtning för mig då Nathalie hade barnen (jag var inte vatten värd hos någon av mina egna barn dessa dagar, bara Nathalie som dög). Ena dagen åkte vi för att titta på den stora äppeltavlan i Kivik som Arvid var duktigt nyfiken på! Blev glatt överraskad över den kvarvarande lilla "marknaden" på torget så vi kunde köpa lite korv, en limpa och must för att ha picknick på lekparken nere vid hamnen innan buset sprangs ur benen. Jag orkade inte tempot som barnen och Nathalie höll utan fick sova i bilen, men njöt ändå i fulla drag av det jag kunde vara med på samt av allt skratt som fyllde min omgivning.

3. Har haft en fantastiskt mysig men intensiv helg tillsammans med barnen! Höjdpunkten för Arvid var nog gårdagens avslutning på knattefotbollen. De som känner mig vet om att jag har en något skadad relation till fotbollen sedan 2000 då jag bodde i England och kan väl sägas att jag fick för mycket fotboll i livet under en period helt enkelt. Dock inser jag efter att ha sett sonens tindrande ögon som mottog sin medalj och diplom att jag är besegrad. När jag sedan såg honom med glädjeskutt konstatera att även knattefotbollen kommer få en inomhussäsong så beseglades mitt öde som fotbollsmamma totalt. På avslutningen fick varje knatte ha med sig en kompis som skulle spela, jag saknar shorts men fick strikta instruktioner att jag var "tvungen" att ha det för det var VIKTIGT, så jag fick ta på mig Håkans shorts och glatt jogga genom byn och närvara på träningen i clown utstyrsel... som sagt, vad gör man inte för sina barn!

Likes

Comments

Vi jobbar oftast på att få upp mer kg på stången, att komma fram snabbare när vi springer eller uthålligheten! Men, och detta är ett stort men, hur många av oss glömmer rörligheten? Genom att förbättra vår rörlighet kommer vi oavsett vilket träningsmål vi har att förbättra våra resultat. En förbättrad rörlighet kanske innebär att kunna sätta pb i knäböj men kan för någon annan innebära att vara smärtfri när man bär hem mjölken.

Oavsett varför så vågar jag säga att de flesta av oss behöver dagligen jobba lite med vår rörlighet.

Jag har fått tillstånd att visa bilder på en kund som visar före och efter en timme där vi jobbat med rörligheten i bröstryggen (helkroppsbild) samt fotlederna och knäleder (halvkroppsbild). Det går att åstadkomma resultat på bara en timme, tänk då på vad en daglig insats med rörelseträning kan ge!

Bor ni i närheten av Veberöd kommer det dyka upp möjlighet att få specifikt rörelseträning för mig, så håll utkik.

Likes

Comments

Igår var jag osugen på träning, men bet ihop och gjorde det jag behövde i rörlighet och styrka. För att motivera mig lite mer ville jag testa armgången och att sänka gummisnodden på chinsen. Jag jobbar mot min första chins med hjälp från:

http://www.styrkelabbet.se/trana-dig-till-dina-forsta-chins/

Bra, enkla och konkreta tips på hur man jobbar mot att klara av att göra denna hägrande övning!

Långt kvar till min första fria chin, men det går åt rätt håll iaf! Passade på att filma lite och delar det med er här även om det inte är så graciöst! 

Måste få säga att jag kände mig lite starkare när jag kollade på filmen efter, ibland är det bra att filma för att se utvecklingen med egna ögon!

För övrigt både skönt och nyttigt att ibland bara hänga lite fritt med kroppen!

Likes

Comments

I söndags låg det krabbelurer på frukostbeställningen från barnen, men kände att de saknas visst näringsinnehåll för att grunda dagen med. "Problemet" löstes med att de fick vara med och göra egna "krabbelurer". Tillsammans blandade vi ner alla ingredienser:

1 banan
1 dl havregryn'
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Sen stekte vi dem på mellanvärme och serverade med nötter, frön och bär! Mumma!

Likes

Comments

Det finns övningar man är bra på som man älskar att göra, sen finns det övningar man är dålig på som man hatar men borde göra! En tredje kategori är övningar man VILL bli bra på för att man älskar känslan! För mig är ryck och stöt såna övningar! Jag är betydligt bättre på att lära ut än att göra själv men nöter på för att jag gillar känslan när jag besegrar övningen och kan utföra den. Det blir mycket teknikträning med pinne och stång för att sen testa med vikter att "kasta" upp den. För min egen del sitter det mesta i huvudet, att faktiskt våga! Igår gick det hyfsat och var riktigt svettigt och roligt! Vad har du för favoriter?

Likes

Comments

Som jag nämnde i gårdagens inlägg tar jag lite sats denna veckan för att klara av och orka hela vägen. Det är svårt att balansera livet, orken, att vara mamma, att arbeta, att ha ont, osäkerheten kring sjukdomen, viljan, målen... Allt som oftast börjar jag med att jag offrar mig själv i priolistan, som konsekvens av det offras mina barn och min familj. Vi ska inte ens tala om vännerna som tror jag försvunnit från jordens yta för att jag inte orkar finnas för mer än jobbet och familjen. Barnens önskemål hamnar högt och får gärna trampa på mina, det är inte en uppoffring utan en glädje att se dem mitt i allt få göra sina önskningar ändå.

Mina mål denna veckan är därför:
1. Sjukvården behöver kontaktas och samråda med neurokirurgen om skallesmärtan.
2. Träningen behöver ligga på en hälsosam nivå, jag pushar mig inte att förbättra vikter eller prestationer, men jag vill fortfarande röra på mig så rörlighetsträning ligger högt på listan.
3. Familjetid! Möjlighet att få se mina barn nå nya nivåer av empati, lekfullhet och finurlighet dyker alltid upp under våra familjetider. Min utmaning är att inte låta smärtan styra mitt humör utan låta barnen få vara värd mer än så.
4. Rörligt liv! Det är inte träning utan en livsstil att röra på sig med jämna mellanrum genom hela dagen, så det ska jag jobba med. I kombination med 30 min förhöjd puls på något sätt varje dag tror jag att siktet är inställt mot ett rörligare liv.

Kram på er!

Likes

Comments

När jag ser tillbaka på veckan finns det helt klart ljuspunkter, men helt ärligt är det en trött vecka jag summerar. Huvudet gör ont nästan hela tiden och kroppen är oftast slut. Börjar bli läge att prova en ny inställning på shunten igen, för detta kan nog inte fungera i långa loppet. Jag vill orka dubbla min arbetstid, men just nu går jag på knäna bara av att orka det lilla jag jobbar för tillfället. Suck! Ibland vore det skönt om livet bara fungerade friktionsfritt och enkelt!

Men min topplista från veckan kommer här:

1. Alltid underbart att få börja veckorna med "mina" måndagskompisar på Challenge klassen kl 9.00 på måndag morgnar hos Actic i Veberöd med mig som instruktör. Känner mig ofta lite seg och svårstartad, men efter den klassen har jag alltid ett leende på läpparna och känner mig redo för resten av dagen och veckan!

2. Tjejkväll med Me & I kläder, tapas, snack, skratt och möjlighet att dela livet hamnar så klart med på veckans topplista! Att först få se och ta del av höstens kollektion, prova kläder och skratta tillsammans är verkligen gott för själen. Lite smått och gott slank ner i magen från den ljuvligt goda tappas som Camilla dukat fram.

3. Personalmötet med kollegorna igår får oxå hänga med på veckans topp tre. Det är så mysigt att få träffa kollegor som jag annars bara ser snabbt i receptionen när de kommer för att ha pass. Det var gott att tillsammans få prata om vart vi vill med vår arbetsplats oavsett hur mycket vi är där. Som pricken över i:et fick vi peppa varandra med lite feedback och det är alltid nyttigt att få se sig själv genom andras ögon. Egoboosten att få läsa peppet hamnar därför på topplistan!

Nu somnar barnen efter denna dagen och veckan, jag djupandas och tar sats för v39... Ska nog ringa sjukvården i veckan och försöka få till en inställningsändring. 

Likes

Comments

Fram med köksassistenten (som jag lärt mig är rätt namn), i med s-kniven för att sen slänga i lite purjolök, citron, zucchini, kikärtor, vitlök, salt o peppar plus lite olja! Blanda väl, dvs ca 5 minuter. Sleva upp i en skål och servera med fördel ihop med en bit fröknäcke. Som pricken över i:et ringlade jag lite balsam vinäger creme! Ljuvligt gott, enkelt och snabbt, dvs perfekt lördag lunch!

Likes

Comments