Jag måste bara få skriva lite om hur vår andra semestertripp var! Vi började med att åka till mina föräldrar på kräftskiva och sov då över i våran husvagn för att dagen efter bege oss till en för oss ny camping, Getingaryds camping utanför Gränna. En mysig och familjär camping där man verkligen kan njuta av lugnet! Tyvärr var inte vädret med oss denna gång, regn och lite sol sen mer regn o lite mer sol samt blåst... Men ungarna har ju regnställ så de var lika glada ändå! 2 nätter sov vi på denna camping och gjorde en liten tripp till Ödeshög samt en till Gränna. Vi köpte inga polkagrisar och inte heller åkte vi över till Visingsö utan denna gång valde vi att ta det lugnt på campingen istället!

Efter två nätter begav vi oss till Hjo och deras camping! Ett beslut vi absolut aldrig kommer ångra! Vilken underbar camping, stad, stadspark och båthamn. Vi älskar verkligen Hjo och skulle mer än gärna spendera mer tid där men nackdelen denna gång var att det blåste konstant och inte så lite heller, gick inte att ha dörren till husvagnen öppen, den blåste igen hela tiden....
Men campingen var otroligt bra, värd mycket beröm både till personal och läget!
För att nämna en av många positiva saker så var detta den första camping vi bott på där husvagnen stått helt rakt från början, vi behövde inte göra mer än att fälla ner stödbenen!
Servicehuset var otroligt fräscht, inga konstiga lukter som det kan bli ibland, rent och snyggt. De tar inget betalt för duscharna och det fanns även en hårfön som man fick låna!
Vi hade läst mycket om campingen innan vi åkte dit och alla de positiva reaktioner som det skrivits stämde för oss också! Vilken fullträff!
Vi rekommenderar verkligen Hjo Camping!
Gångavstånd till centrum, Stadsparken samt båthamnen!!! Nästa gång vi åker till Hjo camping så kommer vi ligga flera nätter samt utforska Hjo mer!!!

Efter Hjo valde vi att åka till Ullared, förslag från min man som jag inte var sen att nappa på!!! 😍
Visserligen är det en bra camping men det märks att folket som bor där är där för att handla i det stora gula varuhuset. Det är en sorts stress på campingen som jag bara upplevt på Böda Sand förut, inget lugn utan mer bara en förvaringsplats för husvagnen/husbilen. På kvällarna var det full fart på alla barnen med sina cyklar, kickbikes, nyinköpta radiostyrda bilar m.m.
Jag väljer nog hellre stugor eller motell/hotell när jag ska till Ullared nästa gång för då är man lite mer ifred. Men det är absolut inget fel på campingen!

Summa sumarum av vår andra sommar med denna husvagn är att den camping vi absolut kommer återvända till är Hjo camping, den får av mig 5 stjärnor av 5 möjliga!
Tokenäs camping på Öland är också en som föll oss i smaken! Likaså Getingaryds camping.

Nästa år lutar det lite åt Dalarna, får se hur det blir!

Ta hand om er och varandra, nu ska jag njuta av solen!

Hemma från första semesterveckan för detta år, och jag försöker i huvudet sammanfatta.

Vi började på Gunnarsö i Oskarshamn för att efter några nätter fortsätta till norra Öland!
Nu har vi campat på Tokenäs camping sen i måndags och jag måste säga att även om det är en inte så jättemodern camping så är den mysig och naturlig!
Vi kommer troligen återvända hit någon gång men just nu känner vi oss ganska mätta på Öland och vill nu vidga våra vyer i andra delar av Sverige. Dalarna känns ganska lockande!

Efter dessa dagar vi varit på norra Öland så förstår jag verkligen varför det heter Solen och Vindarnas ö, vinden har inte vilat alls under denna vecka.
Vi har njutit av vår semester och barnen vill egentligen inte åka hem än....
Vad har vi gjort under denna campingtid?

På tisdagen gjorde vi ett besök i Trollskogen! Barnens mormor och morfar kom hit och följde med oss dit, vi åkte tåg mellan Trollskogen och Fagerrör samt promenerade lite i Trollskogen!
På onsdagen åkte vi till Löttorp och Lådbilslandet, det skulle bara bli en halvdag men när vi hade tagit en liten fikapaus kom en kvinna fram till vår son och frågade om han tyckte om att köra lådbil, vilket han svarade ja på. Då gav kvinnan honom en hel oanvänd entrébiljett med anledningen att hennes dotter var för liten men att de ändå haft skoj. Min son blev överlycklig eftersom han fick åka hela 5gånger till!

Vi frågade våra barn om de var nöjda med campinglivet och om de ville åka hem men ingen av dem ville det... men hem kom vi iaf!
Nu återstår bara städningen av kära vagnen för att ev åka iväg nästa vecka igen! Får se vart vi hamnar!

Ta hand om varandra!

Nu sitter jag i min campingstol på Tokenäs camping på norra Öland och njuter av solnedgången!!!
Imorse vaknade vi på Gunnarsö camping i Oskarshamn och längtade till denna kväll då vi får uppleva en ny camping där ingen av oss har några som helst referenser.

I fredags anlände vi till Gunnarsö camping där jag hade bokat tre nätter men vid ankomst undrade de varför vi kom redan. I bokningen stod det att vi inte skulle komma förrän på lördagen men så hade jag inte bokat det... Då det var fullbokat fick de placera oss på ett Quickstop utan el första natten för att vi sen på lördagen fick flytta till våran plats...

Imorse kändes det ganska skönt att få komma till solen och vindarnas ö!
Vi tog en snabb paus vid Möllstorps camping så barnen fick leka av sig lite sant att vi fick lite fika i oss!
Sen for vi vidare till norra änden!

Tokenäs camping är en mysig camping där enkelhet är ett ledord! Varmvattnet får man betala för även vid disken, gamla enkronor som man kan växla till sig i receptionen!
Känslan när vi kom hit var att lugnet rådde här, visst finns det inte så himla mycket för barnen att göra här men man lan ju alltid åka till andra ställen såsom lådbilslandet, Böda sand samt Trollskogen!

Imorgon ska vi göra ett besök i Trollskogen, ett ställe som jag och min man inte varit på sen 8 år tillbaka.... ska bli väldigt roligt!

Nu är det nog bäst att vila lite inför morgondagens utflykt!

Ta hand om er och var rädd om varandra!

Utsikten från Ölands Norra Udde där fyren Långe Erik finns.

Första inlägget i denna blogg kommer vara en liten sammanfattning över vårt liv fram till idag!
Vi är en familj på fyra personer. Min man, jag själv och våra två underbara barn, 8 och 3 år gamla.
År 2015, kom min man på idén om att vi skulle skaffa husvagn. Då vi inte var säkra på ifall barnen skulle tycka om det så sa vi att vi skulle försöka hitta en lite äldre husvagn som inte kostade för mycket men som ändå var bekväm och praktisk.
Min man hittade då en Solifer från 1991 i Mönsterås. Han åkte dit och pratade med säljaren och fick en snabb genomgång av vagnen. Det blev en deal direkt.
Första resan med den husvagnen blev till Blankaholms camping. En liten skogscamping med närhet till havet.
Andra resan gick till Gunnarsö camping i Oskarshamn. En mysig camping på en ö, en camping som vi har valt att återkomma till flera gånger per år.

Sen åkte vi till lite andra campingar runt omkring och bestämde oss för att campinglivet skulle få bli en del av vårat liv.
Året efter köpte vi en Adria Altea 542PK och det har vi inte ångrat alls! Barnen älskar att åka på semester med husvagnen och längtar till nästa gång redan när vi åker från campingen!

Fram till idag har vi varit på campingar som Saxnäs, Mölltorp och Böda sand på Öland, Tättö havsbad i Loftahammar, Orebackens camping i Sjöbo, Gunnarsö camping i Oskarshamn samt Blankaholms naturcamping.

Våra omdömen än så länge är att Sjöbo kommer vi inte återvända till, kändes som att det verkligen behövde en renovering både av servicehusen och många av de husvagnar som var säsongare men som inte verkade ha lämnat campingen på flera år....

Böda sand var för stor för oss, både jag och min man kände oss stressade så fort vi kom dit. Det är absolut inget fel på varken campingen eller personalen men vi kände att den storleken på camping inte var något som vi strävade efter. Vi vill ha lite mindre campingar, mindre stress och mer lugn!

Saxnäs, Mölltorp, Gunnarsö och Tättö är precis i vår smak. Lugna campingar med lite att göra för barnen men inte för mycket, trevlig personal, bra utbud i minilivsen samt inte alltför dyra avgifter!

Nu denna sommar ska vi testa på Tokenäs camping på Öland!

Detta blev ett långt inlägg men det är bara en inledning för denna blogg som förhoppningsvis kommer uppdateras med jämna mellanrum!!
Tills nästa gång, ta hand om er och var rädda om varandra!