Header
View tracker

Hur mycket tid är jag villig att lägga ner på min träning?

1h/dag 5ggr/vecka

Vad vill jag hinna med?

2 styrkepass, 4 löppass = mage+armar, ben+rygg+axlar, löpgrupp+3 pass

5 dagar i veckan och 6 pass går inte ihop..

Måndag: Löpning - distans (kort)

Tisdag: Löpgrupp

Onsdag: Löpning - intervall?

Torsdag: Vila

Fredag: Ben+rygg+axlar

Lördag: Mage+armar, löpning - distans (lång)

Söndag: Vila

Vad är mitt mål?

*Jag vill kunna springa en mil på en relativt bra tid.

*Jag vill ha en stark kropp som förebygger arbetsskador.

Tror jag kan komma att klara av det här upplägget.. jag har vilodag på de dagar jag känner starkast för; torsdag och söndag. Torsdag därför att det är i slutet av arbetsveckan, kroppen är ofta seg och trött. Söndag därför att det är en bra dag att ladda upp inför veckan - seg morgon, massa vila och göra det man behövt under veckan.. (städa, baka, fixa osv) också därför att jag vet att motivationen är låg på söndagar.

Jag har tagit hänsyn till hur jag vet att jag brukar uppleva veckan, vilka dagar som är enkla och vilka som är svåra. Jag vill ge mig själv de bästa förutsättningarna som går så det inte behöver vara onödigt kämpigt.

I framtiden vill jag kunna vara med i tuffare lopp som maraton och hinderbana-lopp.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

1. Väg mjölet! Det är förresten bra att göra alla gånger man ska ha en viss mängd mjöl då mjölet lätt blir väldigt kompakt och det då får plats mer mjöl i ett utrymme.. Jag har ingen hushållsvåg så jag brukar antingen varsamt med en sked lägga över mjölet i ett decilitermått eller hälla ner mjölet i ett litermått. Minns på hemkunskapen i högstadiet att det var "dödsstraff" på att köra ner decilitermåttet direkt i mjölpåsen, haha.

2. Använd mjöl istället för ströbröd om du ska bröa formen. Man kan då ha ett annat mjöl än vetemjöl om man vill det. Läste på någons blogg för länge sedans att man kan strunta i att smöra formen därför att kakan blir mer jämn i formen då. Hon menade att man kan skära loss kakan från kanterna och lägga ett bakplåtspapper i botten på formen.

Jag valde att smöra formen och ni ser ju att kakan inte ligger mot kanten, det fenomenet ska man visst slippa om man inte smörar.

3. Var inte rädd att vispa äggen och sockret för länge, det är bara bra att det kommer in mycket luft.

4. När mjölblandningen ska i är det bra om den siktas ner - antingen direkt i smeten eller först på bakpapper/tallrik eller liknande. Då blir det lättare att röra ner det i smeten och det blir inga direkta mjölklumpar. Man bör röra ner mjölblandningen lugnt och försiktigt till smeten är jämn, försöka att arbeta smeten så lite som möjligt.

5. Tårtbottnen är lättare att dela om kakan får svalna helt först och vila några timmar. Läste någonstans att det går lättare om man fryser den först. Jag använde en teknik då man snurrar och skär runt tårtan innan man separerar den i mitten, ni kanske förstår? 

Likes

Comments

View tracker

För några veckor sedans klickade jag mig fram mellan länkar och hamnade till slut på en krönika i sydsvenskan. Grunden är en jämförelse mellan en undersökning och en intervju om vad vi ångrar när vi dör. I undersökningen fick olika personer berätta vad de har på sin bucketlist, alltså vad de tror att de kommer ångra på dödsbädden. Det visade sig vara upplevelser som inte passar in i det vanliga svensson-livet som stod högt på listan; bestiga berg, dyka, resa osv

I intervjun hade man träffat en sjuksköterska som vårdar människor i slutet på livet. Hon berättade att många ångrade val i vardagen som att de jobbat för mycket, inte umgåtts med barnen tillräckligt och att man inte vågat leva livet som man själv velat utan istället har levt efter det som förväntas av en.

Vidare drar krönikören slutsatsen att det inte är på den lediga tiden drömmar bör uppfyllas utan att vardagen bör vara det man vill få ut av livet.

"Det är inte på semestern drömmar ska uppfyllas. Det är nu. När det blir mörkare på kvällarna, kyligare i luften och träden fäller sina löv. Det är nu du bestämmer vad du vill göra med ditt liv och hur du vill leva det. Varje dag från och med nu."

De raderna tycker jag är så himla bra. Vardagar är de dagar vi har flest av på året och dem borde inte vara något man måste ta sig igenom eller klara av. Jag tror att dem borde vara minst lika mycket värda som alla helg och semesterdagar.

bild från google search

Likes

Comments

Idag gjorde jag min första tårta from scratch. Var inte alls så svårt att göra tårtbotten som jag fått höra att det är, haha. Ändå blev min långt ifrån perfekt men den dög och det var min första så det är okej!

Ingredienser.

Utrustning, har velat haft en sån här öppningsbar form länge och nu äntligen. Den underlättar så mycket, också att man kan använda bottenstycket som fat är grymt.

Blev liite ojämt kanske..

Råkade skära typ as-snett och topp delen blev alldeles för tunn och gick sönder 😔

​Ta-daa! Den ser god ut iaf 😉

Likes

Comments

Om sex månader ser jag gärna att mitt liv är annorlunda. Jag hoppas att jag jobbar mindre och har börjat plugga igen. Jag ser mig själv kunna springa en mil. Jag vill att jag har mer tid att lägga på det som är viktigt för välmåendet; träning, vänner och sambon.

Just nu känner jag att min vardag inte fungerar. Jobbet tar upp för mycket tid och energi, för mycket kretsar kring det och jag vill inte leva för jobbet.

Jag känner mig begränsad, styrd, kvävd, instängd.

Jag vill kunna träna innan dagens måsten utan att det blir äckligt tidigt, jag vill inte vara tvungen att lägga min innan 22 varje vardagskväll för att slippa vara seg. Jag vill helt enkelt känna att jag kan styra mer över min tid. Jag känner att det här 07-16 livet inte passar mig, åtminstone inte nu.

Likes

Comments

Har bestämt mig för att ta en längre paus ifrån bloggandet, kanske t.o.m sluta. Känner att det inte ger så mycket längre.. men det visar sig hur det blir. Kommer såklart fortsätta läsa era bloggar 😊

Likes

Comments

Egentligen tycker jag inte om helkroppspass på gymmet, tycker det är svårt att ta ut sig. Idag provade jag ett nytt upplägg med bara skivstångsövningar. Knäböj, marklyft, militärpress osv Fick till en ganska skön känsla i hela kroppen och övningarna gick kanske bättre än någonsin! Blev trött på ett helt annat sätt än när man tränar en muskelgrupp i taget, hade ganska svårt att greppa känslan faktiskt.

Efter passet var jag rejält svettig och det är sällan min banan har smakat så bra haha.

Likes

Comments

Direkt efter jobbet hoppade jag in i duschen och bosatte mig sen på balkongen med te, mellanmål, nagellack och marathonpodden. Hur mysigt och avkopplande som helst. Lite senare åkte jag, sambon och en vän och åt kina-thai 😊

Senare idag hoppas jag på en springtur och filmmys. Är sugen på att springa samma runda som igår.. behöver bara 1,3km till så har jag milen 😍

En fredag helt i min smak!

Finaste te-koppen och fat.

Gjorde illa mig på fingret tidigare i veckan, jag slant och skrapade bort lite hud.

Har egentligen inte så mycket emot min hårfärg tror jag. Kanske bara inbillar mig att det ser så risigt ut?

​Vad gör ni idag? 😃

Likes

Comments

Igår var jag ute och sprang den längsta rundan på väldigt länge, 8,7 km. Wow. Tog mig en timme. Jag tog det ganska lugnt för ville se om jag klarade av rundan. Desto närmare hem jag kom desto mer övertygad blev jag om att jag skulle klara det och kunde öka farten. Himla härligt det där att i slutet av passet ha energi kvar och kunna lägga in en högre växel.

Det här kan vara en bra början mot milen. Vänja kroppen och psyket att hålla igång längre tid och att springa fortare. Inte stressa fram längre sträckor, för det kommer och det är inte långt borta.

Likes

Comments

Det har varit väldigt varmt nu i flera dagar. Blå himmel och massa sol.. börjar dock lessna nu då det är väldigt varmt på kvällen också - och jag gillar inte att springa ute när det är varmt. Bland det värsta jag vet.

Blir nog en kopp te och lite poddar på balkongen medans jag väntar på lite svalare temperaturer, åtminstone en mindre gassande sol.


Likes

Comments