I måndags åkte jag till Tahoe med min värdfamilj, så vi åkte runt lunch tid för att sedan komma fram 4 timmar senare till Squaw Creek hotell. Det var sjukt fina rum och fint hotell/område. Som ni ser på bilderna! På kvällen vart det middag inne på hotell rummet, då vi hade tagit med oss mat hemifrån. Tiden tickade iväg och jag såg så fram i mot tisdagen, då jag skulle få åka skidor och ha min dag off!

Tisdagen kom och det var för tråkigt väder, men vad gör det. Det är bara fortsätta och vara glad för att få åka skidor, det var flera år sen!! Vet ej när senast var, men vet att jag var sjukt liten iallafall. Jag följde med värdföräldrarna och E med Shufflen (bussen) till Squaw Village, där vi släppte av E på skidskolan mesans jag hyrde skid utrustning. För att sedan ta mig upp till bergen, satsade direkt på en blå backe. Eftersom vädret var riktigt dåligt, det snöade men regnade mest av tiden. Så var snön riktigt dålig, krämsnö men ändå slaskig snö. Så det var riktigt svårt och svänga på vissa ställen.
Eftaråt satsade jag på att ta en blå backe på en högre höjd, så tog lyften som har svarta backar. TYPISKT NOG!!!! .... Så var den blåa backen avstängd!!! Så jag fick ta en svart backe ner, asso kan ni förstå min rädsla på att dö, bryta benen, tappa skidorna, gå ner, vara hjälplös och allting!! hahah, men som tur nog så klarade jag mig hela vögen ner, fick stanna flera flera gånger och tappade skidan 1 gång, ramlade på rumpan några gånger. Sen efter den backen tog jag en låååång pausa inne på Espresso House med en varm Chai latte.
Jag kan ju säga att dem kläderna jag fick låna av vår kock hemifrån, kläderna klarade inte vädret bra alls. Mina kläder jag hade under var riktigt blöta och när jag väl kom tillbaka till hotellet för att ta en dusch och byta kläder, så efter jag hoppat ut ur duschen så insåg jag att alla blöta kläder gjorde att jag fick värsta eksem prickar på armarna. Såg inte bra ut helt enkelt, men som tur var så hade dem bodylotion inne på badrummet!

Onsdagen kom med stormsteg, vi åkte vid lunchtid och droppade av min hostdad på ett annat hotell. Då han skulle stanna kvar med sitt jobb. Från ett snöigt och regnigt Tahoe så kom vi hem vid middags tid till ett soligt Palo Alto!

Förlåt för att jag inte har uppdaterat på ett tag, jag har bara inte riktigt haft tid eller gjort tid för att blogga. Försöker bara att njuta av mina dagar här i USA istället för att blogga, men såklart jag bloggar för eran skull där hemma i Sverige och ni som är blivande Au Pairer.

Veckan som var så träffade jag Alice & Tobi, kommer ej ihåg vilken dag. Men vi träffades vid Stanford Mall för att gå en promenad med deras hundar innan det vart en lunch ute i det fantastiska vädret som var. Äta en sallad, dricka en kall Coca Cola/Vin ute i solen, det är livet.

Förra helgen var jag inne i San Francisco och träffade Amanda för middag ute. Strax innan jag möter upp henne, så SMSar hon mig att jag ska ringa henne. I telefon berättar hon för mig att det var en random kille som kom fram till henne och pratade, och som sedan följde med henne till vår mötes plats. Amanda berättar sen också att han hade frågat om hon ville ta en öl med honom, haha det var så kul. Amanda lyckas alltid råka ut för sånt här, så vitt jag vet än så länge. Slutar med att jag möter upp Amanda och 33 åriga George, vi drar till en bar eftersom det är lite för tidigt för att äta middag. Efter ett par drinkar på två olika barer så dissade vi George för att gå ut och äta.
Jag och Amanda drog till Union Square för att äta på Cheesecake Factory, men var för lång väntetid. Så vi sa att vi skulle ta och testa hamburger restaurangen som låg under Cheesecake. Där kunde vi få bord på engäng, så det var ju skönt. Kan säga att vi behövde mat i våra magar efter alla drinkar!

Efter middagen så var jag tvungen och åka hem, eftersom jag jobbade dagen efter. Men Amanda stannade kvar, för att sedan möta upp Sabina och festa vidare med henne. Det sjuka var, när jag väl vaknade upp kl 7 på morgonen så hade hon inte ens lämnat San Francisco! GALNING!

Här kommer min bucketlist på platser & saker jag vill göra innan jag flyger hem till Sverige igen. Vissa saker är redan gjorda.

Åka gul taxi
Hawaii
Washington DC / White house
Chicago / Bean
Amerikanskt körkort (uppkörning kvar)
Gå på en amerikans match
Gå på en konsert
Besöka NYC
Gå på en college fest
plugga på college (Nutrition)
Tahoe (nästa vecka)
Hippie tree
Besöka Alcatraz
Turista i SF
Walk of fame/Hollywood skylten/Beverly hills
Hoppa fallskärm
Surfa
Gå på en strandfest
Ha picknick
Fira min 22 födelsedag!
Helikopter tur
Snorkla på något fint ställe
Besöka six flags
Åka skidor

Listan kommer antagligen fyllas på!

Gårdagen bestod av jobb, sen på kvällen så träffade jag äntligen Rebecka för en middag på en hamburger restaurang. Minns ej namnet, men låg någonstans i Mountain view. Blir lätt och åka dit fler gånger, bara för att maten va så sjukt god men högljutt va det som attans!

Idag (onsdag) var det min dag off ifrån jobb. Så jag tog mig in till San Francisco själv, gick runt i timmar och kollade i butiker, åt på Subway, köpte en lemonade på Starbucks och shoppade lite. Det var riktigt ensamt, men ändå var det så härligt!

Jag shoppade alltså 2 par klackskor, Cetaphil produkter som jag ska testa, en klänning som jag antagligen ska ha på bröllopet, skavsårs plåster då jag fick skavsår efter några timmar med ballerina skorna. Gjorde en beställning online för dessa Sudio hörlurar som är poppis nu för tiden, och fick hem dem idag också! Så dem ska invigas i morgon på gymmet!!

Tänkte ta och göra ett litet inlägg om hur mitt Au Pair liv till vardags ser ut

Bild 1 & 2: Måndagar (exempelvis) så måste jag tvätta oftast, eftersom städarna kommer hit. Då måste jag ha tvättat sängkläderna på mornarna.

Bild 3 & 4: Städar E's rum, fixar med hennes säng också på måndagar. Sedan brukar jag fixa med disken på mornarna om det behövs. Det är ju en regel att man endast ska ta hand om sina värdbarns saker osv, men det handlar också om att ge och ta. Jag menar, känns sjukt taskigt och bo här och inte hjälpa till med disken. Eller tvätta lite tvätt osv

Tränar gör jag på dagarna, när E är i skolan. Har 6/7 timmar ledigt om dagarna, så hinner göra rätt mycket om jag vill. Men oftast hinner klockan springa iväg fortare än vad jag hinner göra något!

Träffar kompisar också på luncher/fika i solen. Sen vid kl 3 så hämtar jag upp E ifrån skolan och skjutsar till antingen Franskan eller KUMON (läxhjälp). Sedan jobbar jag fram till efter middagen, då går jag upp på mitt rum och gör mig i ordning för natten.

Ungefär så det ser ut för min del, på vardagarna.

Har precis bokat flyg tillbaka till Sverige, åker den 7juni ifrån USA till Sverige. Nu finns det säkert någon läsare där som undrar varför jag ska åka tillbaka till Sverige. Ni som inte vet, jag ska på min bästa väns bröllop... så himla galet! Nu börjar man känna att man börjar bli äldre och äldre, sambo, giftemål, barn, hus/lägenhet, heltidsjobb osv. Många av mina vänner har börjat starta sina liv ordentligt, och jag är så glad för alla! Jag ser fram i mot den dagen jag flyttar hemifrån (från mina föräldrar) och bildar egen familj och eget liv.

Men tillbaka till resan, så jävla sjukt... En kompis berättade att det var billigare och boka med Norwegian ifrån Oakland istället för San Francisco, som jag funderade på i början. Jäklar vilken skillnad det var på priser, ifrån Norwegian var det direktflyg till Sverige (10timmar) och kostade sammanlagt 3900kr. När jag kollade flyg på flygresor, så va det billigaste jag hittade på 5000kr. Sååå nöjd att jag inte bokade på deras hemsida!!!

Mina älskade vänner vad jag SAKNAR ER! Snart är vi återförenade igen, och då kommer jag gråta för mycket glädje tårar. Älskar er girls & såklart älskar jag er pojkvänner också ni är dem bästa killarna för mina girls <3

Efter roadtrip dag 1, så vaknade vi upp på hotellet kl 9. För att äta hotellfrukost på rummet, innan vi packade ihop våra väskor innan vi drog vidare. Så först körde vi förbi Starbucks för morgonens/dagen kaffe, islatte osv, efter intaget på koffein så satte vi oss i bilen och började köra längs med vattnet innan vi kom ut på highway 1. För att sedan inse att motorvägen var avstängd en kort bit in mot Big Sur. Big Sur var i själva verket vårt mål den dagen, men vi förstod aldrig riktigt vart motorvägen var avstängd. Så efter ett misslyckande så bestämde vi oss för att köra till Santa Cruz istället, så vi började köra tillbaka hem alltså. Då Santa Cruz ligger relativt nära ifrån SF.

Vi anlände till Santa Cruz - och vädret var helt perfekt, sol, sol och åter sol! Det var så varmt så jag var tvungen och byta mina träningsleggings mot mina träningshorts.

Jag ligger efter med bloggandet, men dagarna flyger förbi. Hinner därför inte uppdatera bloggen.

Men vad gör det, jag har ju kul här borta och har mycket och se fram i mot. Los Angeles om mindre 1 månad, sen blir det min födelsedag och födelsedags helgen, tar ut en veckas semester för att åka hem till Sverige för bröllop, sen kommer antagligen mamma och Martin och hälsar på, pappa vet jag inte riktigt när han kommer. Så händer iallafall något varje månad, det känns sjukt bra. För om man har en dålig dag, då kan man bara ta sig igenom dagen och se fram i mot att bättre tider kommer.

Till att skriva om denna helgs roadtrip, i lördags vart jag upphämtad av Ester, Carolina och Amanda kl 11. Vi åkte först förbi the gas station, för att fylla på hyr bilen. Innan vi begav oss mot Carmel Beach. Vi stannade först på vägen vid Monterey för en liten view vid Fisherman's Wharf.

Efteråt började vi bli sjukt hungriga, så vi stannade på vägen till Carmel Beach, för att äta lite mat.

När lunchen var uppäten, så gick vi tillbaka till vår parkerade bil för att sedan åka mot stranden.

När vi väl anlände till stranden så vart det så sjukt fint, det var en rätt stor strand som hade 2 stränder i 1. Vädret var såklart som tur va, på vår sida hela dagen. Man kunde ha shorts/klänning på sig denna dag, otroligt härligt. Sen att hänga på stranden i några få timmar gjorde det hela bättre. Fick så mycket feeling för livet och allt det innebär, lyckorus så att det smäller om de. Senare efter solen började gå neråt, så drog vi mot lilla downtown eller vad man ska kalla det och gick en kort promenad. Efter promenaden vart det att börja röra oss mot hotellet, för att sen gå ut och äta middag.

Vi åt middag på en Pub-restaurang, tog quesadillas och den var riktigt god. Eftersom jag åt upp maten så fort, haha. Vi tog lite drinkar och dansade tills puben stängde, dansgolvet va sjukt litet och musiken vad inte den bästa. Men hade sjukt kul ändå. Jag hoppas definitivt på mer dans framöver, behöver dansa av mig.

Mån 27feb - Fre 3mar:

Hela veckan börjar jag dagen med att vakna kl 6AM, ligger och drar mig fram tills alarmet ringer igen kl 6.25AM för då är det dax och klä på sig kläder och börja jobba. Går direkt ner till köket och plockar fram E's lunchbag & skolväska, gör dessa 2 redo innan lillskrutten kommer ner kl 7 för att äta min frukost som jag gör åt henne.
Efter frukost går jag upp med E och borstar tänder, tvättar ansiktet/händer, klär på henne, bäddar sängen lite fort och sen är hon redo för att åka till skolan med mig. Skjutsar henne till skolan som ligger cirka 10min med bil ifrån huset, sen efter jag droppat av henne vid skolan så har jag min freetime.

Min free time är oftast 6/7 timmar om dagen, det är väldigt länge! Men under den tiden ska jag såklart fixa och trixa, tvätta, diska, städa & plocka osv allting som har men E och göra. När jag oftast är klar med det, så åker jag iväg till gymmet och tränar någon timma. Innan jag tar mig tillbaka hem för lunch/mellis. 6-7timmar känns som långt tid, men tro mig det känns som dessa timmar springer iväg!

Börjar klockan 3/4 hämtar E på skolan, vissa dagar har hon läxhjälp och andra dagar franska. Då är det jag som skjutsar henne till aktiviteterna och sen åker hem för att förbereda henne inför middagen. Dem dagar hon inte har aktiviteter så gör jag läxhjälps läxor, leker, går till parken, biblioteket osv

Brukar oftast sluta arbeta fram tills middagen, men ibland jobbar man lite extra så som kvällar.

Lördag:

Lördagen bestod av att jag träffade upp Evelina och Veronika för att shoppa lite i San Josë, cirka 30min utanför Palo Alto. Vart lite shopping även om jag måste spara pengarna till annat än shopping, vi åt lite middag sen också. (jätte intressant, not!) Senare vart det spontant att jag skulle hänga på dessa snyggingar på fest. Så jag vart avsläppt hemma för att sedan plocka ihop lite kläder och smink, för att sen åka hem till Evelina och vidare till Veronika. Där vi fixade oss.

Vi drog till någon klubb, Charleys (namnet?) och fasiken va roligt jag hade där. För första gången på länge så stod jag och dansa som att ingen såg, va riktigt härligt och få röra på höfterna igen.
Senare på kvällen så träffade jag på någon annan au pair, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Hon hade tydligen skaffat kille här borta i USA, intressant intressant.

När klubben stängde så drog vi till en efterfest med några killar ifrån klubben, trevliga killar, men lite konstigt va det allt. Mer behöver ni inte veta, för det hände ju inget roligt där på efterfesten... förutom att vi visade dem svensk musik!!
Kom hem kl 4 cirka, inte vart ute på länge det märktes dagen efter.

Söndag:

Vaknade upp trött, men ändå utvilad (tröttheten kom senare). Mötte upp Amanda inne i San Francisco för en lunch, som slutade med en brunch på Cheesecake Factory.
När jag bodde hos den förra familjen, så åkte jag alltid färja in till City och sedan gick en 30min promenad till Union Square. Denna gång så fick jag ta Caltrain för första gången ever, gick hur bra som helst! Tog 67min och ta tåget och sedan yttligare 30min promenad till Union Square.

Vi shoppade lite nödvändigheter, gick in i olika affärer och kollade lite innan vi satte oss inne på ett cafe och började prata lite om att boka en resa till Los Angeles! Sedan bar det hemåt igen.

Mån 6mar - Fre 10mar:

Jag vill nästan inte ens skriva om min måndag, då veckan och dagen började sämst! Denna måndag så hade jag teori provet för Kaliforniskt körkort kl 12.20 i Los Gatos på DMW.
Dagen innan hade jag packat ner allt som jag behövde, passport, papper osv. Åker ner till Los Gatos själv med bilen, kommer dit i tid och går in på kontoret, ställer mig i kö för ''appointment'' När jag kommer fram och visar mina papper så säger damen att 2 av mina papper gäller. Hade ett bankpapper (pappret man får med, med sitt nya kort) och sedan mitt socialsecurity papper (ett papper som bevisar om att jag ansökt). Damen säger då att jag kan komma tillbaka när jag fixat 2 nya papper som dem kan godkänna. Alltså ett ''statement'' papper ifrån banken och något annat ''godkänt'' papper. Så springer in på UPS och skriver ut ett papper ifrån Cultural Care. Springer vidare tillbaka till bilen för att åka till närmsta Wells Fargo bank. Frågade bankmannen om han kunde skriva ut ett statement papper, men när han skulle göra det så fanns det inte tillgängligt. Då föreslog han att skriva ut ett annat papper ifrån banken. Åkte fort tillbaka tillbaka till DMW, så allt det här med papprefixen tog mig 1 timma, så missade såklart min appointment, så fick en non-appointment lapp och fick vänta 2 timmar för att få skriva det där jävla provet som man sedan vart sjukt nervös över.

Som tur så klarade jag provet med marginal, I guess. Hört att man får ha minst 3 fel och högst 5 typ, jag räknade mina fel och hade 6 fel. Vet ej hur många frågor det var, men omkring 35-45frågor.

Tisdagen hade jag körlektion, som min värdfamilj betalade för mig. Tycker att det var bra med en körlektion för att få lite tips ifrån någon Cali driver här i USA. Eftersom man ska ta det där körkortet, så vill man ju gärna inte göra fel.

På fredagen så bokade jag och Amanda vår första resa till LA, så vi pratade i telefon och bokade spontant över telefon. Vi chansade och köpa biljetterna oavsett om Amandas kompis kunde ta emot oss eller inte, men som tur var så kommer vi kunna bo hos honom över den helgen vi åker! Det känns hur bra som helst, vi slipper boka hotell, vi slipper fixa bil/taxi/Uber osv. Det kallar jag lyx, billig lyxsemester!

Resten av veckan hände det inte så mycket, jobbade som vanligt. Upp tidigt, gym på dagarna, jobba eftermiddag och sluta efter middagen.

Tillbaks med ett inlägg, som kommer sticka ut lite från mina vanliga inlägg. Fick nämligen en fråga från en läsare idag. Måste bara säga att det är så kul att folk faktiskt läser/följer min blogg, och att jag faktiskt fått min första riktiga kommentar från en läsare.

Mathilda undrar om jag kunde skriva ett inlägg om skillnader mellan Sverige och USA (California). Jag ska försöka och göra mitt bästa och komma på skillnader, men bli inte besviken om det är något du inte förväntar dig.

• Först och främst vill jag ta upp att vattnet varierar vart du är, exempelvis NYC vattnet var piss äckligt. Drickvattnet här borta i California är mycket bättre. Men smakar lite lite annorlunda tillskillnad från Sveriges vatten. Men ja, du kan dricka och skölja grönsaker här.
  • Du behöver en bil i USA för att ta dig till olika ställen, alla skriver det! Och det är sant. Jag saknar att faktiskt att kunna ta bussen till kompisar, olika ställen osv. Avstånden här i USA är lååånga.
  • Plus att folk kör som galningar här, det är ju lite bisarrt att 15åringar kan ta körkort(!). Pratade med körlektions instruktören jag hade för någon dag sen, hon tycker att USA borde höja åldern som vi har i Sverige. (Vi pratade om skillnader osv)
  • En regel som jag hade svårt för den första månaden, var att du FÅR SVÄNGA HÖGER vid ett rödljus!!! (Gäller i Kalifornien) Och alla kör typ automatbilor - me like
  • Gatorna/områdena på dem flesta ställena här i USA är fyrkantiga, om ni kollar på en karta så (villa områden) gator oftast raka diagonalt/vertikalt ect.
  • Ditt amerikanska Debit card som du använder, ibland behöver du inte knappa in kod/signera ditt köp. Hur läskigt är inte det, vem som helst kan ju använda kortet då?
  • Du får ALLTID, alltid betala mer här i USA. Om du köper ett par skor på H&M för 3dollar, då får du betala taxes och sen betala för påsen om du vill ha. Så helt plötsligt så kostar skorna 6dollar.
  • Ge dricks på restauranger, jag kör som standard 2 dollar + i dricks.
  • Amerikanare är riktigt trevliga, hjälper en om man behöver hjälp.

Kommer inte på så mycket mer, sen vill jag inte att detta inlägg ska bli för långt heller. Men jag hoppas att fler får en liten inblick av livet här i CALI.