View tracker

Vart jag än vänder mig så är det alltid någon som ska jämföra min framgång med något annat, min fysik med någon annans. Jag är aldrig centrum, det finns alltid någon eller något som är bättre än mig, oavsett vad jag presterat ska någon alltid överglänsa.
Jag tror inte jag är ensam om att känna såhär. Det är så vårt samhälle ser ut, vi jämförs och jämför oss med allt och alla, varje dag.
Jag vet inte hur ni känner men jag känner bara FUCK THIS. Jag vill kunna glädjas när jag når ett mål, jag vill kunna känna att JAG uppnått något, trots att någon annan tjänar mer eller lyfter tyngre än mig på gymmet. Jag vill vara stolt över mig själv. Jag vill inte jämföras med alla andra. Jag vill vara mig. Och jag vill vara lycklig för det jag åstadkommer.

Puss / E

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

​Hej! 

Idag tänkte jag blogga lite om kost. Varje dag ser jag en ständig kamp på sociala medier och i tidningarna och jag tänkte ge er min syn på saken. 

  • ​För det första så skriver media upp diverse bantningskurer som DEN BÄSTA DIETEN. Vilket är totalt jävla bullshit. Det finns ingenting som heter den bästa dieten. För att din kropp ska må bra behöver du lära känna din egen kropp. Det som passar för dig passar kanske inte för din bästa kompis, trots att ni väger lika mycket och tränar likadant.
  • På sociala medier pågår ett krig om kroppsideal, och jag köper att man ska våga visa upp sin kropp och kunna vara stolt över den, oavsett hur den ser ut. MEN jag köper inte hysterin och hatet mot dem som vill forma sin kropp med hjälp av CLEAN mat och styrketräning, morgoncardio och intervaller. Jag köper heller inte att någon med övervikt (personer i riskzon för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes etc) ständigt lägger ut alkoholbilder, godis och pizza och skriver att det här gör att MIN kropp mår bra, det finns en rad olika studier som visar att överkonsumtion av dessa inte är hälsosamt och kan leda till följdsjukdomar, oavsett hur glad du blir av den där pizzan (gäller givetvis inte enbart överviktiga utan ALLA som påstår detta).  
  • Jag anser att en balans är bra, ät nyttigt i veckorna och lyxa till det på helgerna, det ena behöver inte utesluta det andra (som i det krig jag nämner i punkten ovan menar på). Det här är en bra punkt att följa om du strävar efter att vara hälsosam och må bra, både kroppsligt och även själsligt (för vem älskar inte lördagsgodis eller ett glas vin?) 
  • Vill du äta cleant, forma din kropp och finner en glädje i att göra detta: GÖR DET. Oavsett vad familj, vänner och övriga säger. Vill du inte ha den där kakan till fikat så ät den inte, nöj dig med din kvarg. Det är DU som ska må bra, ingen annan. 
  • Vill du gå ner i vikt, undvik tillsatt socker, träna för att bygga massa (förbrukar mer energi) och LYSSNA på din kropp. Ta inte ett kostschema som passar ALLA, för det finns inget som gör det till hundra procent. 
  • Och kanske den viktigaste punkten oavsett vad du har för mål med din kost, laga så mycket du kan själv, då vet du exakt vad du stoppar i dig, bjuder på eller serverar dina barn. Halvfabrikat kan ses som en snabb lösning, men saknar näringsämnen och innehåller ofta mängder av socker. Det är bättre att laga maten från grunden och låta det ta den där extra tiden än att i slutändan må dåligt och bli sjuk pga kostval. 


Jag själv försöker hitta en balans, samtidigt som jag ligger på ett överskott med tanke att bygga massa. I januari börjar dieten och då ska jag skala av och se vad som finns därunder. Det känns bra för mig att kunna stötta Stefan och Jesper i tävlingssatsningarna och samtidigt få se vad jag behöver förbättra och jobba extra på under sommaren och kommande höst. Jag äter mängder av mat och försöker äta så cleant som möjligt men är jag sugen på en ben&jerrys så gör de ingenting. Förren den 2/1, då är det slut med allt och kostschemat ska följas till punkt och pricka. Och oavsett när ni frågar mig, så kommer jag att svara att jag älskar att leva såhär. För det gör jag, det är det bästa av två världar, äta för att bygga och äta för att se min utveckling. Det är det här jag vill göra, det är såhär jag vill leva, men bara för att det här passar mig, så behöver det inte passa dig. 

/ Emelie ​

Likes

Comments

View tracker

Innehåller adlinks

Jag älskar kosttillskott. Proteinpulver och aminosyror dämpar mitt sötsug och jag älskar att baka med proteinpulver som bas. Jag dricker alltid aminosyror innan ett träningspass och en shake proteinpulver efteråt. Under diet har jag annars svårt att få i mig tillräckligt med protein och under bulken blir det lite extra kalorier i form av bakverk, pannkakor eller något annat gott, vilket är bra. Ni som läst bloggen tidigare vet att jag är B E R O E N D E av koffein, så jag tar även koffeintabletter ibland, utöver mina multivitaminer som jag tar pga låga järnvärden och brist på d-vitamin och ZMA, som jag tar för att sova bättre om nätterna.

Mina favoriter just nu beställer jag från Gymgrossisten:

Jag tänkte dela med mig av mina favoritrecept med kosttillskott som bas:

Frukostpannkakor (Per portion):

  • 2 äggvitor
  • 1 skopa Whey-80 Vanilj från Gymgrossisten
  • Lättmjölk efter tycke och smak (Ju tjockare smeten är desto mindre blir pannkakorna)


Vispa ihop alla ingredienser till en smet, (om du vill kan du smaksätta smeten med kanel eller kakao)

Stek pannkakorna i lite kokosfett på medelvärme

Servera med kvarg, proteinpudding eller bär


Amino-glass:

  • ​Aminosyror med din favoritsmak
  • Vatten


Blanda aminosyrorna med ungefär en tredjedel av den rekommenderade mängden vatten på förpackningen​

Fyll isglassformar med "saften" Jag använder Isglassform Strut från Fyndiq

Ställ i frysen till de blivit isglass


Proteindessert (per portion):

  • ​2 äggvitor
  • 1 skopa Whey-80, double rich chocolate från Grymgrossisten (går lika bra med kasein)
  • 1/2 dl lättmjölk
  • Hallon
  • Banan


Vispa äggvitorna hårt (det ska gå att vända bunken upp och ner)​

Rör försiktigt i proteinpulvret så att det fördelas jämt i äggvitorna

Vispa i lättmjölken

Fyll en skål eller ett glas med "smeten"

Varva med bananskivor och toppa med hallon

Låt stå i kylen i 30-60 minuter innan servering


Puss / E

Likes

Comments

Jag insåg att jag bloggat en hel del om träning och det så kallade fitness-livet i mina senaste inlägg och tänkte därför bryta av med något H E L T annat.

Här kommer min Välmående-lista:

1. Minst en gång i månaden unnar jag mig något som bara är för mig, att fixa mina fransar är något jag verkligen älskar att göra. Jag känner mig så mycket fräschare när jag har nya fransar och att bara få ligga ner i en timme och slappna av (och prata en del om allt mellan himmel och jord) är välmående för mig. Jenny Bodin heter hon som gör mina fransar och hon finns i Leksboda, precis utanför Leksand, ni hittar henne på Facebook under namnet Franskulla. 

2. Jag gör listor på saker som MÅSTE göras och bredvid dem skriver jag saker som jag ska göra för att må bättre eller för att stressa ner och slappna av. Det kan tillexempel vara en lista på skoluppgifter, disk och städ och bredvid den en lista med serieavsnitt som jag verkligen vill se eller en lång dusch med hårinpackning. Jag ser till att finna en balans mellan dessa och bocka av saker från båda listorna under dagen. 

3. Jag avbokar saker jag inte känner att jag mäktar med och istället kryper jag ner under täcket eller i soffan och bara är istället för att stressa upp mig när jag känner att orken är slut. 

4. Jag lyssnar på podcasts eller kollar på serier när jag utför tråkigare hemma-sysslor för att få tiden att gå och sysslorna att kännas lite trevligare samtidigt som jag gör någon nytta här hemma. 

5. Jag äter (för det mesta) min frukost i lugn och ro, antingen tillsammans med Stefan eller framför Nyhetsmorgon. Frukosten är min stund på dagen och mitt absoluta favoritmål, oavsett om det är havregrynsgröt eller pannkakor på menyn. Mitt morgonkaffe är verkligen heligt. 

Avslutningsvis vill jag rekommendera Välmåendepodden med två av mina största inspirationskällor, Jossan och Fia. Podden hittar ni Här eller på iTunes, där kan ni bara söka på Välmåendepodden i sökrutan. Vill ni ha tips på F A N T A S T I S K A recept kan ni även besöka Fias blogg Här och för en snygg bränna hittar ni Jossans spraytan Här


/ E

Likes

Comments

Hej på Er!

Igår lovade jag er ett inlägg om mitt nya träningsschema och jag tänkte försöka knåpa ihop ett sådant nu. All cred går till Jesper vad gäller utformningen av mina nya träningsveckor. Passet är egentligen utformat efter Stefan och Jesper, men med lite modifikation så passar det även mig och mina nya mål.

Måndagar: Marklyft, rumpa och mage

Tisdagar: Framsida ben 

Onsdagar: Bröst och triceps

Torsdagar: Rygg och biceps

Fredagar: Baksida ben

Lördagar: Axlar och armar plus ett par set rumpa

Söndagar: Vilodag

Benpassen hittar ni Här 

Första veckan på det här träningsupplägget känns riktigt bra. Antal set och reps varierar en del, men det mesta består av hypertrofiträning, 4-5 set och 7-9 repetitioner.

Puss / E

Likes

Comments

Började dagen med en riktigt grym frukost. Baguett med ost och Parma från matmarknaden och sedan proteinpannkakor med chokladbollskvarg innan finalen i Falu Future uppe vid Lugnet. Stefan skulle döma och jag och Jesper följde med som support.

Därefter följde ett grymt axelpass på Actic med Jackson, som ska coacha Stefan och Jesper under vårens tävling☺️

Stefan blev bjuden ut med sina domarkollegor under kvällen och jag följde med men jag känner verkligen inget sug alls efter alkohol. Nu ligger vi istället hemma i sängen och äter Ben&Jerrys och kollar på skräckfilm, så mycket mysigare.

Imorgon kommer ett inlägg om min nya träningssplitt.

Puss på Er / Emelie

Likes

Comments

Började dagen med en sovmorgon. Stapplade ur sängen efter NIO idag. Det gäller att passa på när man kan. Gick en kortare promenad och sen blev det pannkaksfrukost i sängen som uppladdning inför ett lunchpass på gymmet. Ben står på schemat, baksida för att vara mer exakt, mitt favoritpass! Hoppas att Jesper och Stefan tar sig upp för trapporna efteråt bara😉

Nya mål är uppsatta och nu ska jag fokusera på att bli större och starkare fram till den 2/1. Då kliver jag på en supportdiet med allt vad det innebär, foodprep, morgonpromenader, intervaller och inget fusk. Jag är supertaggad och det ska bli så roligt att se vad som döljer sig under pluffset. Maya ska såklart också supporta i dietbubblan. Fram till dess är det ett nytt träningsschema som gäller. Hur det ser ut kommer jag visa er i ett senare inlägg. 

Ha en superfredag! / Emelie 

Likes

Comments

God kväll, har åkt land och rike runt de senaste dagarna. Göteborg och Kent i helgen, hem till Smedjebacken igår, Falun idag och vidare mot Hälsingland imorgon.

Idag körde jag och donnan ett bröst och triceps pass, med henne blir ju saker och ting lite mer muntert och jag for därifrån med ett leende på läpparna. Hem till en inte så magisk middag.. sånt man får ta när det finns lite tid och ärligt talat, jävligt lite pengar.

  • 15 readers

Likes

Comments

Rubriken är så sann som något kan bli. Mådde sjukt dåligt imorse, vilket resulterade i att jag sov istället för att gå iväg och träna. Spenderade i princip hela dagen i skolan och sedan åkte jag till Leksand för at få nya fransar. Gymmet då tänker ni? Jorå, 21.00 stämplade vi in där. Och NU sitter jag här med min middag och konstaterar att rutiner inte borde brytas. Jag vill ha mina rutiner. Jag behöver mina rutiner

/ Emelie .

All fab dinner😏

Likes

Comments