Det har lenge vært veldig stille inne på bloggen hele november. Tror rett og slett jeg trengte en liten pause, men nå er jeg tilbake, for jeg gleder meg veldig til å blogge fra Portugal og nord-Spania mens jeg er på Camino de Santiago. Jeg hadde egentlig planlagt en tur på mer eller mindre 250 kilometer i løpet av 10 dager, men har nå endret det til ca. 115 kilometer på 5 dager. Jeg får nok bare ta det litt som det kommer, og bare se hvor langt jeg kommer. Det var mange faktorer som spilte inn på denne avgjørelsen som litt problemer i forskjellige kroppsdeler som skuldra, leggen, et par tær og et dødsfall av en venn jeg skulle være hos noen dager oppe i nord Spania på slutten av turen. Det har rett og slett vært en måned med mye motgang, men man kommer seg jo gjennom fordiom.

Eventyr blir det nok uansett, men må si jeg begynner å bli litt nervøs for det har regnet veldig mye de siste dagene. Det er deilig å sitte inne å se ut på regnet, men jeg håper jo inderlig det ikke blir for mye regn på turen, i og med at mine for det meste består av å være ut og å vandre fra A til B. Jeg reiser nordover allerede i morgen, så dagen i dag blir for det meste å rydde og vaske hjemme og pakke ferdig resten av sekken. Jeg er såå nervøs, men det skal bli godt med litt frisk luft!

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Oktober pleier å være den måneden i året hvor det plutselig snur fra sommer til høst helt over natten, men i år har det vært litt annerledes. Kveldene og nettene har blitt kalde allerede, men de fleste dagene har hatt langt over 20 grader! Med andre ord har vi fått ekstra lang sommer i år...

Men jeg klager ikke! Det er jo bare godt med sol, samtidig som jeg virkelig fikk kjent på kulden tidligere i oktober da vi reiste en tur til Sverige og Danmark! En annen helg bodde jeg i telt langt oppe på fjellet, noe som også var litt av en opplevelse. Også fikk jeg besøk av venninnen min Hege! Jeg føler kanskje ikke jeg har fått gjort så mye "praktiske" ting som jeg egentlig gjerne skulle ha gjort denne måneden, så det får jeg ta igjen i nå i november. Ellers har jeg jo også startet opp med en del gå-trening rundt forbi og i fjellene for å klargjøre kroppen litt til min neste langdistanse tur...

Nå i slutten av oktober hadde jeg og kjæresten også 4 års jubileum. Tenk det... 4 år allerede! Eller vi har faktisk ingen dato hvor vi faktisk "ble sammen" så vi velger bare å feire jubileum fra når vi først møttes. Man kan jo si at det var kjærlighet ved første blikk, iallfall for min del, så da syns jeg det er fint å feire kjærligheten på denne dagen.

I dag er det akkurat 1 år siden jeg endelig kom i mål. Jeg gikk fra Jean Pied de Port i Frankrike til Santiago de Compostela i Spania (775 km). Så gikk jeg fra Santiago til Muxia (86 km), og så Muxia til Finisterre (29km). Dette er 890 kilometer... 89 mil! Det tok meg 38 gående dager hvis jeg husker riktig.

Jeg hadde ingen anelse hvor hardt dette kom til å bli. For det første hadde jeg en sekk som veide 8 til 10 kilo, noe som tilsvarer hele 20% av kroppsvekten min. For det andre så startet hele turen med en oppoverbakke på sikkert 2 mil over pyrineene. Og for det tredje var det regnstorm på både dag 1 og dag 2, som gav meg en skikkelig fæl forkjølelse, mange gnagsår i våte sko og "windburn" i ansiktet. Vet ikke hva det heter på norsk, men hele ansiktet mitt ble iallfall helt rødt, haha. Fantastisk start med andre ord.

Mange trodde jeg hadde blitt gal. Hvorfor legger folk ut på en 890 kilometer lang gåtur liksom? Jeg hadde jo vært i Santiago før og sett pilgrimmer komme traskende med lange masker i pøsende regnvær, men alikevel valgte jeg å bli en av dem. Hva er det som får folk til å ville gjøre dette?

Jeg ble nok inspirert av filmen "The way" samtidig som jeg brukte store deler av det året i fjellene. Jeg elsker å gå i fjell. Og jeg elsker eventyr. Jo mer jeg leste om denne ruten på Camino de Santiago, jo mer følte jeg at dette var noe jeg var nødt til å gjøre. Og vips, så stod jeg i Frankrike med sekken på ryggen klar til å gå.

Jeg møtte mange forskjellige mennesker på veien, og de fleste var veldig åpne om hvorfor akkurat de var der. For de aller fleste hadde ganske dype grunner til å vandre. Noen var ex-alkoholikere og ex-narkomane, noen hadde mistet venner/barn/foreldre eller annen familie, noen hadde sluttet jobbene sine for å finne seg selv mens andre gjorde det for å teste seg selv både fysisk og psykisk.

Jeg så mange som slet seg gjennom turen. Noen ble så skadet at de ikke kunne fullføre heller. Jeg så mennesker få beinhinnebetennelser, tretthetsbrudd, infeksjoner i sår og gnagsår, tånegler som falt av og tånegler som ble trukket av. Kjempe ekkelt! Så var det jo meg med mine problemer... Jeg er sikker på at jeg slo gnagsår rekorden til alle, men jeg fikk heldigvis ingen infeksjoner. Jeg hadde også utrolige smerter i føttene og tærne, men trodde jeg hadde det bra, fordi jeg forsatt klarte å gå på dem. Noe jeg har fått svi for senere, vel og merke.

Både under og etter turen har jeg slitt med føttene. Hver morgen i flere måneder måtte jeg sjangle meg selv ut av sengen med intense smerter. Av og til våknet jeg også midt på natten fordi det gjorde så vondt. Smerten har vart lenge, men etter nesten et år og etter å ha vært hos lege, fysioterapeut, kiropraktor og fotterapeut kan jeg endelig si at jeg er så godt som smertefri.

Men selvom vi alle fikk våre problemer, var det virkelig et eventyr for seg selv. Helt magisk! Og selvom det gjør vondt i kroppen, så gjør det godt i sjela. Og fordi jeg hadde det så kult på denne turen har jeg bestemt meg for å gjøre det igjen. Ikke samme rute fra Franrike, og ikke samme distanse. Om akkurat en måned til drar jeg til Portugal for å vandre tilbake til Spania og Santiago de Compostela igjen. Jeg har faktisk ikke planlagt så mye enda, så jeg er enda usikker på hvor i Portugal jeg skal starte eller hvor lang turen kommer til å bli. Det eneste jeg vet er at jeg kommer til å vandre i en periode mellom 7 og 10 dager. Så jeg tenker kanskje mer eller mindre 250 kilometer.

Så nå skal det bli mye planlegging fremover. Gleder meg!

Det har blitt lite blogging for tiden. Jeg er rett og slett bare utrolig sliten. Det er mye som skal ordnes og planlegges frem til jul, samtidig som jeg har begynt å trene litt igjen. Klarte å pådra meg skade i begge føttene for et år siden, og det er ikke før nå de har blitt (nesten) helt gode igjen. Så det er klart at det skal utnyttes, for jeg elsker nemlig å gå i fjellet!

Den siste uken har jeg gått hele 4 turer og fjellturer her i området. Første turen gikk jeg alene over en lang fjellkjede her på kysten, og det tok meg hele 5 timer. Sånn blir det når man vimser seg gjennom skog og fjell og skal ha "mini piknik" hver gang man blir sliten. Det er jo viktig å ikke starte for hardt, hehe... Siste turen jeg gikk var i går med et vennepar som trener til motbakkeløp. Ååh, herregud dere! Jeg gjorde så godt jeg kunne, men det var ikke mye bra forhold til dem for å si det sånn. Litt flaut, men jeg kom meg til toppen til slutt.

Jeg er så sliten, så bestemte meg for å ta et par timer på stranden i dag. Det begynner jo å bli litt kaldere, men det går enda helt fint å svømme i havet. Uten å være helt motivert, bestemte jeg meg for å ta en økt med yoga da jeg kom hjem igjen. Jeg kom meg halvveis gjennom økta før jeg ombestemte meg og kastet en frossen pizza inn i ovnen. Shame on me! Men det er jo fredag, så man må jo få lov til å kose seg litt også. Neste gang får jeg heller prøve å kose meg etter treningen, og ikke stoppe midt i... Det er godt å være i gang med trening igjen, men det er godt å ligge i sengen også. Og det er det som er planen for resten av kvelden. God helg til alle!

Dette blir min første jul i Norge siden 2009. Tenk at det er hele 7 år siden sist! Så i dag tok jeg til fornuften og bestilte en flybilett til Kristiansand. Åh, det er så mye jeg gleder meg til; være med familie og venner, spise tradisjonell julemat, forhåpentligvis ha masse snø, klippe håret hos min faste frisør og å dusje i norsk vann bare for å nevne noe. Slenger med mitt favoritt julebilde som er fra 2010 i Spania sammen med pusekatten min Gerd.

En ting jeg jeg kanskje ikke ser såå mye frem til er kulden. Det er ikke ofte jeg drar til Norge på vinteren, og helt ærlig så eier jeg ikke noe som helst vintertøy etter norsk standard. For vinter i Spania og vinter i Norge er to helt forskjellige ting! Må nok invistere i litt vinter klær, ja...

Hvor pleier du å være i julen?

Det var ikke måte på hvor mye ting vi hadde med på denne teltturen. Halvparten av klærne mine forble ubrukte, og halvparten av maten ble med meg hjem igjen. Dette var tross alt min første telttur som "voksen" så jeg tenkte kanskje det var bedre å ta med for mye enn for lite. De andre hadde tydeligvis samme tankegang, de også.

Uansett så var det en helg med masse moro. Vi drakk vin, spiste god mat, spilte forskjellige spill, skjøt med luftgevær, lagde bål, gikk på tur, lagde pinnebrød, grillet marshmellows, tente lys osv. Det var rett og slett utrolig deilig med en weekend avsted, utenom den delen at det ikke fantes toalett, tilgang til vann, mobildekning og minimalt med internett forbindelse. Altså, det er jo deilig å koble ut fra telefonen, men det kan jo oppstå situasjoner som gjør at man faktisk trenger litt kontakt med omverden. Men alt i alt, var det en helt fantastisk tur, og jeg håper virkelig det blir ny tur igjen snart.

Akkurat nå: Nå har jeg endelig fått satt meg ned litt etter å ha vasket (nesten) hele leiligheten, samtidig som en sen lunsj står i ovnen og godgjør seg. Kjenner jeg trenger litt mat og energi før jeg tar resten av vasken... Så da kan jeg heller blogge litt! Det har vært dårlig med blogg i helgen, da jeg var i fjellet og hadde minimalt med dekning der.

Ukens opptur: Å dra på telttur! Det var faktisk veldig koselig, og mye gøyere enn det jeg så for meg. Vi gjorde mye kult som grilling over bålet, skjøt med luftgevær, spiste mye god mat og vi lagde til og med pinnebrød! Det er lenge siden det... Fredag til søndag var vi langt oppe gjennom både skog og fjell. Det var så gøy at jeg håper vi får til en ny tur igjen snart.

Ukens høydepunkt: Selvom det var kult på telttur, så var det godt å komme hjem igjen også. Det var ikke akkurat den fresheste fargen på vannet som rant av meg når jeg endelig fikk tatt meg en dusj. Vet faktisk ikke hva som var best; å kunne sove i min egen seng eller å ta seg en dusj.

Ukens nedtur: Gjett hvem som har fått vannlekasje, og ikke får rørlegger før i morgen? Det er kun på kjøkkenet da, men det er jo ille nok. Kan verken bruke vasken eller oppvaskemaskinen, så det er jo litt slitsomt. Selfølgelig hadde jeg allerede nesten full oppvaskemaskin, så man kan jo si at det er en del oppvask som må tas. Jeg nekter å ta med alt inn på badet for å vaske det der, så det får vel bare klare seg en dag til...

Ukens matopplevelse: Igjen ble det hjemmelagd sushi hos oss. Jeg har mine mistanker om at min engelske S egentlig er mer asiater enn det jeg er, for det er nok han som er flinkest på sushien, ja... Men det er forsatt veldig koselig å lage dette sammen. Vi tar oss et glass vin mens vi fjaser og ruller. Ordentlig kvalitetstid på kjøkkenet! Også smaker det jo så godt. Vi lager alltid ekstra mye, så vi har litt til lunsj dagen etterpå også.

Ukens fail: Jeg er kanskje litt uoppmerksom av og til. Og har litt tendenser til å overse enkelte detaljer, men denne gangen var det vel akkurat det jeg gjorde. Etter å ha handlet inn litt ting til teltturen, skulle jeg kjøre den lille scooteren min hjem. Jeg hang posen på en liten knagg foran og skulle akkurat til å sette inn nøkkelen da jeg la merke til et lite klistermerke som jeg aldri har sett før. Oh my God, nå er det noen som tror at jeg prøver å stjele scooteren deres, tenkte jeg. I panikk rev jeg med meg posen og småløp avsted på parkeringsplassen for å finne scooteren min, menen var visst den eneste som var der... Jeg måte stoppe opp å tenke litt, og kom på at det var jo akkurat der jeg hadde parkert også. Den var visst min da! Til mitt forsvar så var det alleredent, og det var mørkt ute. Da jeg kom hjem fortalte S at han hadde tatt på klistermerket dagen før for å bevise at den er ITV/EU-godkjent i tilfelle det er kontroller. Så nå vet jeg det...

Akkurat på denne tiden er det vanskelig å skille mellom sommer og høst. Kveldene er kaldere, og i går var faktisk første kvelden etter sommeren jeg har tatt på meg jeans, sokker og en tynn genser. Men så er jo dagene så fine! Solen skinner og det har vært opp til 24 flere ganger den siste uken, så det blir jo som regel shorts og t-skjorte på dagen.

Her er en liten sminkeløs selfie også. Jeg har nemlig aldri brukt så lite sminke som jeg har gjort i år. Jeg har nesten ikke sminket meg hele sommeren faktisk. Jeg går jo med solbriller hver eneste dag, så hva er vitsen? Uansett, så har det vært utrolig deilig og huden min er bedre enn noen gang! Ikke så rart det kanskje. Får kanskje begynne å sminke meg litt igjen nå, som det begynner å bli litt kaldere. Man føler seg jo så mye finere med sminke når det ikke smelter av, haha!

Men nå blir det å pakke resten av sekken til teltturen gjennom helga. Herregud, det blir spennende! Så lenge blodsukkeret holder seg stabilt. Jeg er enda ikke ferdig med å pakke med meg mat, og til nå har jeg kun en frossen suppe og en pose gulrøtter. Jeg innser at jeg er fullstendig ubruklig til å planlegge måltider frem i tid, uten å ha et kjøleskap tilgjengelig. Årh, altså!

Fordi S har besøk av en kompis hele helgen, har jeg bestemt jeg for å dra bort hele helgen og bo i et telt langt oppi fjellet. Dette blir veldig spennende, for det er ganske mange år siden jeg har vært på telttur andre steder enn i hagen til venner. Fredag og lørdag er det kun meg, ei venninne og hunden hennes. På lørdagen kommer et vennepar av oss også. Så vi blir det helt til søndag! Vi skal langt opp igjennom skog og fjell, og jeg har faktisk ikke peiling på hvor det er eller hva som finnes der. Er det lov å si at jeg gru-gleder meg litt?

Og hva i all verden skal vi finne på? Jeg har iallfall bestemt meg for å ta med kortstokk og spansk boken min. Kanskje jeg kan bruke noe av tiden litt fornuftig og faktisk lære litt mer spansk. Uansett så tenker vi også ta vi tar oss noen turer rundt i området for å utforske litt. Er vi heldige finner vi kanskje litt mat på trærne rundt oss. Det er jo faktisk fiken sesong i Spania nå! Jeg vil påstå at jeg er en ordentlig fjellgeit og har masse erfaring i både skog og fjell, men telt? Not so much. Kanskje jeg egentlig bare er redd for å kjede meg. Kjenner jeg ikke er helt forbredt på dette, samtidig som jeg har troa på at det kan bli en fin tur. Drar du på telttur av og til? Og hvis så, hva gjør du når du er på tur?

Jeg har hatt veldig mye besøk av venninner fra Norge i år, noe som er utrolig koselig. Hun siste som var her dro hjem forrige uke, dagen før vi dro til Danmark. Så jeg tenkte det skulle bli stille her fremover, men der tok jeg feil! For nå får S besøk av en kompis fra England i noen dager. Og han kommer i morgen allerede! Det har ikke vært mye stille her i sommer for å si det sånn...

Men det skal bli kjekt det. Det skulle vel bare mangle at han også får gjester med den trafikken jeg har hatt i år! Så dagen i dag blir nok til å forbrede litt til han kommer. Og å nyte den stillheten vi har akkurat nå, og hverandre før det blir full rulle igjen her.