View tracker

Tja!

Var ett tag sedan det blev ett inlägg men nu är jag igång igen!

Det har hänt en del sen sist men än så länge lever jag och är välbehållen. Jag har praoat, vart på utbildningshelg, tränat och massa annat kul. Jag praoade på Lindex där jag fick hänga ut klädder, larma podukter och kosmetik samt flytta runt i butiken då det blev rea och saker skulle stå på andra ställe och nya varor skulle få plats. Det var ett intressant jobb där jag fick lära mig mycket. Både om klädbranschen och om hur en butik fungerar i praktiken. (Då vi endast gjort fiktiva företag i skolan).

Utbildningshelgen var jag i Vara på varafolkhögskola eftersom jag sennare i sommmar ska vara ledare för ett orienteringsläger även kallat o-camp. Det pågår under fem dagar och är allt mellan bus och aktiviter till två träningar per dag. Så under helgen gick jag banläggarkurs 1 där jag nu har berhörighet till att läga banor på lokal nivå eller banläggar klass 2 som inte är nationella tävlingar. Vi var även på en föreläsning med Landslagslöparen Fredrik Bakkman om hans träning och satsning mot hemma VM i strömstad. Det var mycket bra och jag fick även en bild tillsammans med idolen vilket var kul.

​Annars har jag väll tränat mest och även pluggat endel men nu drar snart säsongen igån vilket kommer bli spännande och få se om man utvecklats gentemot dem andra orienteranra och är även äldst i klassen vilket blir till fördel. 

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Tjenna!

I helgen har de nu vart mycket som hänt. Det hela börj med att jag i fredags tog edigt från skolan för att komma hem så jag kunde vara tid till en sjukgymnast som jag hade bokat. Det var på rehabcenter i skövde och andledningen var att jag fått ont i ryggen och även hålfoten när jag springer på hårt underlag och hög intensitet. Så dem klämde och kände lite och kom fram till att jag var väldigt stel mellan skulderbladen vilket kan orsaka att det kniper igen och gör sedan ont. Så nu har jag fått lite övningar som ska hjälpa till och göra ig lite rörligare i ryggen och förhoppningsvis inte få ont mer. Sedan var det inget mer den kvällen utan åkte hem och åt lite och la mig hyfsat tidigt.

Lördag däremot tog jag först en sovmorgon för att sedan gå upp och träna och då jag nu har ont i hålfoten fick det bli cykling som stod för dagens pass och det börja med att jag cykla ut förbi kyrkefalla kyrka och sedan svängde jag in på landsväg efter vandrarhemmet. Jag kom ganska långt bort då jag hittade ett övergivet grustorn som jag klättrade upp och lekte lite i och så blev det med den träningen. När jag sedan hade rullat hem blev det 2.3 mil ändå så ända någon träning fick jag. Där hemma hade dem inomhus-ol vilket innebär att man bygger upp en arena med plintar, bockar och diverse för att sedan kunna köra som en micro sprint där inne och det var mycket klurigt även om det var så kort avstånd. Jag kollade bara på eftersom jag inte skulle springa men körde även en och annan styrke övening under tiden för att ha något att göra.

Senare på kvällen hade Brigitta bjudit hem gäster på middag och då kände jag att jag inte ville vara hemma så jag åkte iväg till skultorp för att köra laserdome med vänner vilket slutade i två vinster för mig då jag var bäst av alla. GG EASY.


​Efter laserdome skulle jag och två vänner äta tillsammans och då bestämde vi att Eurobaugett i stan lätt bra men fick sedan reda på att det inte gick några bussar fören sent hem ikväll och vi ville inte vänta så vi läste på nätet och då stod det att en pizzeri i Tibro stängde klockan 11 så vi kasta oss hem istället men när vi väll stod utanför pizzerian hade den stängt halv 10 istället bara för att det var bröllop och dem skulle iväg på det så där stod vi utanför med kurrande magar och kom inte in. Därefter bestämde vi oss för att åka hem till en av oss för att sedan laga lite nattkäk då vi även kollade på en rulle. 

Idag söndag så har jag inte tränat något men däremot vart på möte med klubben för att diskutera hur vi ska rekrytera nya medlemmar och hej vad idéer det kom och massa förslag. Nu är jag hemma iallafall och håller på och boka min tågbiljett upp till Hallsberg för att sedan göra mig i ordning och gå en vecka med  prao på lindex. 

Vi ses, ciao! 

Likes

Comments

View tracker

Hej allihopa :) 

Idag är det onsdag och löpex vinterserie vilket innebär hets och bomtid i mängder. För er som inte vet vad löpex är så är det en serie vintertävlingar för lokalklubbarna i närke och som sedan utgör en totalställning när alla tävlingar är löpta. Det går under sen höst och slutar runt februari. Det är alltid gemensam start och det finns tre olika klasser med varierad längd. Vi killar på gymnasiet brukar alltid springa långa så det blir en intensiv fight om vem som kan koras bäst på olgy just då medan tjejerna oftast kör mellanbanan. Vi är flera från olgy:t som ställer upp och det brukar alltid snackas väldigt mycket innan om vem som har bäst form och mycket skryt om utklassning vilket är väldigt kul för när sen resultatet visas kan det vara helt otippade som levererar. 

Igår sprang jag intervaller i skogen vilket var riktigt kul då jag inte besökt den på ett tag eftersom det varit så mycket snö och blir då jobbigt att springa. Det gick bra tyckte jag och jag kände mig stark även om det gick lite snett med riktningen då och då. Jag kommer Åka hem tidigare på fredag för att jag ska träffa en sjukgymnast eftersom jag haft lite problem med ryggen och nu även foten. Det gör ont i hålfoten när jag belastar och även ryggen får jag som krampningar när jag springer på hårt underlag och för intensivt. 

Tips: Om ni får ofta ont av att ni löper och känner att ni spänner er mycket testa löpa i skogen vilket är välidigt mjukt och skonsamt för knän och leder. Det funkar bättre för mig och gör att jag kan löpa mycket men fortfarande hålla mig hel. 

Nu vart de slut på händelser men vi hörs igen nästa vecka, Hejdå! 

Likes

Comments

tjenna igen efter ett lite längre uppehåll. Det har nu varit helg och jag har åkt hem till Tibro igen för att softa och träffa familjen igen efter två veckor. Det har varit riktigt skönt och jag känner mig laddad för en ny vecka med nya utmaningar och träning.

I helgen har jag hunnit med att göra en hel del och även haft mycket kul. På fredagen åkte jag hem med tåg sent så var väldigt trött och kollade endast på film och gick sen och la mig. Morgen där på vaknade jag kl 12 för att sedan gå upp och äta frukost och lunch kort där efter. Under lunchen bestämmde vi oss för att åka skidor uppe i rankås som är Tibros fritidsområde efersom väderprognosen visar tö väder i veckan ville vi passa på medan snön låg kvar och var åkbar. Jag åkte två mil totalt och var helt slut efter åt, men det var riktigt kul och kändes rejält i armarna eftersom det var bakhalt och man endast kunde staka. Efter det åkte vi hem och deltog på klubbens fyspass hemma i Tibro där det blev blandade styrkeövningar.

I söndags ville mamma och pappa åka skidor igen för att passa på när det fanns snö men jag kände att jag fick tillräckligt igår och körde backintervallerspecial vilekt innebär att man även springer ner för backen i intervaller så snabbt man kan och inte stannar när man är uppe för backen. Detta var riktigt jobbigt och tog rejält på låren.

När vi kom hem hade jag sett på snapchat att ett par kompisar hade åkt skridskor på örlen som är den lokal sjön i Tibro. Åka skdriskor på örlen har jag inte gjort sen jag var barnsben och kände att detta var något jag ville göra innan isen också försvann. Så vi snöra på oss skridskoran och gav oss ut på sjön som hade ett tjockt dimtäcke över sig så det var inte långt fram man såg. Detta var riktigt skönt och härligt då man bara kunde åka mjukt och njuta av naturen att vara ute.

Ett tips är att göra något lätt när man tränar som återhätmning som att åka skridskor vilket är väldigt skonsamt mot leder och fötter då man inte får riktigt den hårda stötten som när man springer. Du använder ändå musklerna och gör att de blir en blodcirkulation.

I veckan kommer jag träna och åka lite mer skidor men sköt om er och träna smart

Likes

Comments

Äntligen Fredag!

Idag är det fredag som jag tror alla vet att det innebär helg som kommer bli riktigt skönt. Under helgen kommer jag främst att sova länge på morgonen men även slappa och kanske göra lite läxor om det behövs. Utöver allt slappande och läxor kommer jag att träna och försöka åka skidor om det går uppe på billingen. Det är väldigt finna spår där och dem har även konstösnö som är bra packat. Jag kommer troligtvis också att köra styrka med klubben lördag kväll och förhoppningsvis blir det innebandy efter vilket alltid brukar vara kul och uppskattat.

Idag har det inte hänt så mycket utan det börja med att jag vakna klockan 8 för att jag skulle upp och träna men kände att jag var väldigt trött och lite sliten så jag somna om istället för att sedan kunna vakna upp piggare och få en bättre återhämtning. Så ett tips är att om ni känner er väldigt trötta när ni ska träna, överstå och träna sedan när ni känner er piggare. Eftersom träning går ut på att man bryter ner sig och när man vilar återuppbygger man men får en kompensation så man blir med uppbyggd än vad man var innan. Men då är det ju så att om man inte vilar och återhämtar sig bryts man bara ner och blir bara sämre istället för bättre. Så då kan man göra som jag och sova lite extra istället och lägga träningen på eftermiddagen för att få tillräckligt med återhämtning och så är även träning mycket roligare om man är pigg.


Hejdå och och sköt om er men kom ihåg att din träning blir aldrig bättre än din återhämtning.

Likes

Comments

Tja alla bloggläsare där ute. Idag har varit en ganska lung dag med sovmorgon och sedan träning på morgonen.

Jag vakna halv nio och gick upp för att göra mig i ordning och äta frukost. Drack Oboy till dagens frukost för ovanlighetensskull. Detta för att jag skulle känna mig extra pigg för dagens morgon pass som var intevaller inomhus på löpbandet. När jag var på löpbandet började jag med uppvärmning i cirka 15 minuter för att inte bli för stum när jag väl startar intevallerna och dra på mig en massa mjölksyra. Det blev 8 st 2 min intervaller med 1 min vila. Detta gick bra och jag kände att Oboyen gjorde mig piggare. När jag var klar åt jag lunch i skolan för att sedan göra mig redo för nästa pass som blev vattenlöpning på idrotten i skolan. Det gick bra och efter blev det bastuhäng med grabbarna!

​Ett tips för bättre återhämtning efter träning är att du kan massera/knåda vader eller andra muskler i bastun för att spara tid och att du även är varm i muskulaturen vilket leder till att blodcirkulationen ökar och slaggprodukter mm försvinner. När du masserar mjukar du även upp och kan förhindra att man sträcker sig, men är även skönt och bra för hälsan. 

Vill även gratulera Oskar som fyller 18 år idag och är med på bilden i handduk!

Ses snart XOXO. 

Likes

Comments

Jag har nu börjat min blogg där ni kommer få en inblick i min vardag med allt mellan himmel och jord som kan förekomma. Jag kommer ge tips och trix för träning och även hur skolan och min fritid fungerar ihop.

Jag är en orienterande 17 åring från Tibro men studerar nu på orienteringsgymnasiet i Hallsberg där jag bor för tillfället med tretio andra elever från alla delar av Sverige. På elevhemet eller eller "OLGY" som vi interna kallar det bor vi som sagt ca tretio orienterande ungdomar från olika delar av landet. Varför vi alla flyttat hit är för möjligheten av en elitsatsning inom orientering och en bra träningsmiljö.

Alléskolan är skolan jag går på där jag studerar EKonomiprogramet årkurs 2. Detta är en intresant linje där jag får lära mig mycket nya saker men även nyttiga för framtiden. Min inriktning är ekonomi så om ni har juridik frågor ni vill få svar på hänvisar jag till min klasskamrat som går juristprogrammet. (nouw/lifeofhamp)

Nu börjar nästa lektion så vi syns igen imorgon, Hejdå! / RD


Likes

Comments