Seg förkylning i kroppen som inte verkar vilja bryta ut ordentligt har gjort att jag hållit mig borta från gymmet den här veckan. Tränar ju inte med feber i kroppen, men jag har gjort de dagliga övningarna här hemma, tagit det rätt lugnt med bara ett pass per dag och lagt in en extra vilodag, så det känns rätt okej ändå.

Har ju skött maten rätt okej, även fast jag varit krasslig och hur det än är så styr ju kosten mer över vikten än tränandet när man som jag bara är en vanlig vardagsmotionär 😉

Och sen snöfallet då.. Från nästan barbacke så trillade det ner närmare 3 dm snö under loppet av två dagar, vilket jag gärna hade varit utan. Längtar ju tills alla fina små skogsvägar töar fram och är ju ingen vintermänniska alls, men hunden blev som synes väldigt glad i alla fall 😄

Likes

Comments

Sakta, men säkert och trots noll motivation så blir formen så sakteliga bättre. Vilket förvånar mig lite, men jag tackar och tar emot 😉

Sen en liten reflektion; Varför har så många så bråttom med att gå ner i vikt eller bli vältränade att de är villiga att peta i sig mysko preparat eller att svälta sig? Sånt ger ju inte hållbara eller hälsosamma resultat..

Det tar tid att byta vanor, gå ner i vikt och att bygga muskler, så hellre än att tänka att jag ska gå ner x kilo/bli vältränad på x veckor/månader så sätt små delmål, som är nåbara och sätt ingen spikad tidsgräns för när x antal kilon ska vara borta. Det skapar mer stress och känslor av misslyckanden när man då missar målen, vilket nästan är en given att man gör när man tänker så orealistiskt som många faktiskt gör.

Varje kilo ner är ~7000 kcal som ska jobbas bort och sånt tar faktiskt tid. En realistisk och hållbar tanke är att satsa på 0,5 kg ner/ vecka och att inse att man kommer inte nå det målet varje vecka av olika anledningar. Ibland kan man helt stå still oavsett hur bra man sköter kost och träning, nån vecka kan man till och med gå upp lite för att sedan fortsätta ner i vikt eller förbättra formen, men så länge man håller sig till sin plan så blir det resultat på lång sikt.

Träna ska man göra för sin egen skull, för att man mår bra av det, för att det är roligt och för att man vill, inte för att "alla andra" tränar eller att "andra tycker" si eller så och utan hets.

Alla är vi olika, tänk långsiktigt, gör det på rätt sätt och låt det ta den tid det tar så blir resultatet bra, helt oavsett vad man har för mål 💗

Själv inledde jag den här lördagen med ett tidigt första pass på andra utmaningsdelen och en sväng på vågen, som visade att jag nu nått delmål 1 viktmässigt, så nu är siktet inställt på delmål 2 och när är det tänkt att jag når dit?

Vem vet, det tar som sagt den tid det tar 😉

Valpvaktar fortfarande den lilla sötnosen, men efter helgen blir det valpuppehåll på obestämd tid, men jag hoppas hon får vara här mer 😍 då det inte verkar bli några valpa här den här gången. Av allt att döma, så går tiken tom om inte nån enstaka lyckats gömma sig vääääldigt väl..

Likes

Comments

Ja, idag körde jag igång med andra fasen i del 1 av den där utmaningen och det var ju som att gå tillbaka ca 5 steg nivåmässigt = Jag kommer köra dubbla pass iaf ett tag och sen får jag väl se hur många reps som läggs in allt eftersom för även om jag gärna skyndar långsamt, så finns det ju nån måtta på det 😉

Är ju inte så mycket ute efter att gå ner i kilon, även om det försvunnit 2,5 kg senaste månaden. Det är bara en bonus och det viktigaste är ju att jag känner ffa på kläder att kroppen formas om 💃 även om ländryggen fortfarande är svårtränad och svag, men den är ju som den är pga min gamla ryggskada och jag vet att den tar tid och dessutom aldrig går att få till i nån riktig vettig ordning, men tränar den gör jag ändå, eftersom den mår bra av det.

I övrigt händer inte så mycket, försöker komma iväg till gymmet några gånger i veckan, men saknar fortfarande den där riktiga motivationen och känner mest "what is the point?", fast det gör jag å andra sidan med det mesta just nu, men sånt går ju över. Förr eller senare och förhoppningsvis förr 😜

Valpvaktar den här veckan, så en de valpfotande blir det och hon är ju för söt min "lillfarmor" 💗

Vädret är ju dessutom helt galet, +grader i flera dagar nu och knappt nån snö kvar, mest bara blankis överallt och på solsidan är det barbacke 😲😱

Likes

Comments

Ibland -som nu- saknas motivationen för att träna, eller för den delen att göra speciellt mycket alls men jag försöker ändå komma mig iväg till gymmet nån gång i veckan, förutom den där dagliga utmaningen då och nu är det bara 2 dagar kvar på del 1 och trots att jag mest känner "what's the point" så tänker jag fortsätta med del 2 när den här första delen är klar.

Förr eller senare så kommer ju glädjen och motivationen tillbaka och när den dagen kommer så kommer det kännas bra att jag faktiskt hållit igång lite i väntan på att det ska ske, för hur det än är så gör det ju gott även om det mesta just nu bara känns motigt 🌷

Likes

Comments

Träningen fortsätter att gå "sådär" 😒

Har inte riktigt hittat tillbaka till det där rätta engagemanget, vilket mest märks när jag är på gymmet. Jag gör det jag ska och så, men när det där rätta engagemanget saknas så blir det ju inte sådär effektivt som jag skulle önska, men som jag brukar säga; all träning är bra träning.

Förr eller senare lär jag få tillbaka den där "gnistan" och i väntan på det så fortsätter jag bara. Jag vet ju varför det är som det är just nu och därmed vet jag ju också att det går faktiskt över. Frågan är ju bara när..

Utmaningen går bra, det är ju inte speciellt jobbig träning och snart är nivå 1 avklarad, bara 9 dagar kvar nu och sen går jag direkt över på nivå 1-2 ✌

Och sen Club Sandwichen då.. Så goda och så sällan som jag gör sådana, så en sån fick det bli till lunch idag och som det känns just nu lär jag vara mätt resten av helgen 😁 även fast den är utan både pommes och cole slaw.

Hembakat, och i ugnen rostat bröd, 2 lager klassisk dressing, sallad, tomat, kyckling och bacon mättar min mage väldigt bra under lång tid.

Likes

Comments

Har väl varit sådär.

Avslutade förra veckan med en fullständigt vidrig huvudvärk som hängde med en bit in på den här veckan, så förutom den där dagliga utmaningen så har det bara blivit ett gympass, men å andra sidan så uppnådde jag ett nytt pb i benpress, så jag ska väl inte klaga.

Väg och mätdag idag gav vid handen att veckan ändå resulterat i -0,5 kg och 2 cm mindre midjemått, vilket förvånade mig lite 😳

Efter gymmet shoppade jag 2 tröjor på rean. Halva reapriset var de absolut värda och stickade tröjor gillar jag, så det fyndet är jag nöjd med!

I övrigt händer inte så mycket just nu, mest bara väntan på att se hur många valpar det blir den här kullen och nu är det ju bara 3½ vecka kvar tills jag får veta det, så jag börjar så smått förbereda lite här hemma. Bland annat nya valpgrindar som ska passa dörröppningarna i köket här, för de som passade i föregående kök passar inte alls här såklart..

Har förberett allt material, så nu ska de bara skruvas ihop och sättas upp och det blir nog bra när det är klart 😊

Likes

Comments

Fjolåret bestod helt ärligt mest av sjukdom, misär och elände där jag först rasade i vikt pga sjukdom och blev mager som en sticka och medicinerna som jag sedan fick gjorde mig till ett enda stort och energilöst plufs men nu är jag medicinfri, börjar få tillbaka lite mer energi = det värsta över så nu satsar jag på att komma tillbaka i hyfsad form under 2017.

Har börjat träna lite igen och gett mig själv en sån här 30-dagarsutmaning som finns i 3 olika etapper med 2 olika svårighetsgrader per nivå och eftersom jag är hyfsat ur form och tänker mig skynda långsamt så tar jag etapp för etapp och nivå för nivå så den kommer ju sträcka sig fram till sommaren typ. Men jag ska göra en utvärdering i slutet av mars och se var jag är då i fråga om form, ork och energi tänkte jag.

Är inte lika aktiv på gymmet som jag varit innan än heller, men det kommer sig nog det med lite längre fram i vår. För nu så blir det gym nån gång ibland, den dagliga utmaningen och raska promenader. Tränar ju med långsiktiga, hållbara mål, för min egen skull, för att jag ska må bra och trivas i mitt eget skinn och om det tar lite tid så gör det inte mig något. Jag har ingen brådska och viktmässigt så är jag nöjd, behöver egentligen inte gå ner speciellt mycket i kilon utan det är att bygga upp muskelmassan igen som är det primära, då jag ju tappat hyfsat på den fronten.

Med det sagt, så känner jag mig fortfarande lite väl medicinplufsig, vilket jag också är. Speciellt över mage/höfter, men delvis så beror det nog på att hjärnan lurar mig lite också, för det syns ju när jag drar på jeansen som för några månader sedan satt bra att jag gått ner i vikt och tightat till kroppen lite.

Längtar tills det är barmark, då alla små skogsvägar tinat fram och är gångbara igen för hur det än är så föredrar jag såna -att kunna förena motion med den ro i själen som jag får i skogen- framför att traska omkring på vanliga vägen.

All träning som blir av är bra, så det är bara att fortsätta om man vill se en förändring helt oavsett varför man hamnat där man hamnat 💗


En vecka av utmaningen avklarad och eftersom reps och övningar ökar lite dag för dag, så har jag på mina 4 olika pass gjort dessa idag + 2 promenader med hunden 😊

Likes

Comments

Och en krämigt god laxpasta brukar alltid gillas här i huset, även om den som nu blev helt örtfri 😁

Sista stunden får pastan koka ihop med lite grädde och i normala fall färska örter då, men sådana hade jag slut på, så jag kryddade med salt och citronpeppar istället och det funkar ju fint det också 😉

Likes

Comments

Så idag blev det såna, med kokt potatis, svampsås och äppelgelé 😊

Eftersom jag är lite bekväm av mig och ogärna har mer disk än nödvändigt så stekte jag först kotletterna så de var klara, drog ner värmen, spillde i grädde, torkad svamp (just idag tickor), lite salt och lite svartpeppar som fick puttra tills svampen var klar.

Äppelgelén gjorde jag för nån vecka sedan av saft jag majade i höstas, både söt och äppligt syrlig så passar den suveränt till fläskkött.

Likes

Comments

Dels har jag varit sjuk och dels lade minneskortsläsaren av och det tog en stund innan jag hade en ny här hemma, men nu så..

Idag blev det en lite "udda" kombination av ugnsbakade och sen glaze:ade kycklingvingar, hasselbackspotatis på en bädd av romansallad, finstrimlad rödkål och lite finskuren purjolök och gurkstavar. Lite tidskrävande kanske, men så värt den lilla planeringen 😊

Sen en bild jag fotade ute lite tidigare idag, det är ju så vackert när solen skiner på isiga träd i gnistrande kyla 🌟

Likes

Comments