Förkylningen envisas med att hänga sig kvar, så det har inte blivit så mycket tränat den här veckan heller, men jag har mjukstartat lite smått i alla fall 😌

Sen det här med pulled pork, det är ju himla gott och går att göra lika bra på sånt här "spill" från i princip vilken grisdel som helst och som man brukar kunna köpa för billig peng i affären. I en ugnsfast form blandar man sen vatten, soja, lite olja, chilisås, honung och valfria torra kryddor och trycker sedan ner spillbitarna, kletar runt lite så de täcks och sedan folie över och nyp åt den ordentligt så ångan och smakerna håller sig kvar.

Därefter är det bara att ställa in hela härligheten i ugnen och låta det vara i några timmar och när det är klart så drar man isär köttet, rensar bort ev ben och sånt där som man inte vill äta, serverar med valfria tillbehör.

Just idag bakade jag bröd igen och tajmade det så att brödet var redo för ugnen när köttet var klart, så nybakat bröd, krispsallad, gurka, tomat, inlagd rödkål och rökig bbq-sås fick det bli till min nygjorda pulled pork.

Matigt, vackert och nästan läskigt gott blev resultatet 😊

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Lyckades träffa på nån sån där vandrande smitthärd, så senvinterförkylning härjar vilt här just nu, men det känns som att det börjar vända så jag har siktet inställt på att ta mig till gymmet nån gång längre fram i veckan 😃

Alltså, ingen träning men +- 0 på vågen trots en vecka som spenderats i soffan med VM i skidåkning att titta på, sippandes te med honung och mjölk, varvat med lite glassätande för den onda halsen är ju inte nån katastrof direkt 😉

Idag, när nu livet känns återvända så har jag bakat bröd, så till lunch blev det en kyckling, tomat, salladsmacka. Snabbt, enkelt och gott 😍

Likes

Comments

Tredje inlägget för idag, men det är mest för att det blev så mycket hundfotat idag 😁

Länge sen jag fotade nån mat och lade upp, men idag gjorde jag det. paprikan är fullspäckad med ost och chilikryddad köttfärs/linsröra och sen gratinerad i ugnen på ~220 grader tills den börjar bli lite lagom rynkig i skinnet. Till det blev det bara vanlig isbergssallad, gurka och en skivad avokado.

Helt fantastiskt gott 😍

Likes

Comments

Att se lyckan när hon busar omkring i nysnön som kom, är ju bara så underbar 💗

Några valpar blev det som jag misstänkte inte, så det blir omparning på nästa löp vilket, om hon håller sig till "schemat" kommer igång kring mitten av juni, så om allt går enligt plan då så blir det höstvalpar för ovanlighetens skull alltså 😲

Likes

Comments

Seg förkylning i kroppen som inte verkar vilja bryta ut ordentligt har gjort att jag hållit mig borta från gymmet den här veckan. Tränar ju inte med feber i kroppen, men jag har gjort de dagliga övningarna här hemma, tagit det rätt lugnt med bara ett pass per dag och lagt in en extra vilodag, så det känns rätt okej ändå.

Har ju skött maten rätt okej, även fast jag varit krasslig och hur det än är så styr ju kosten mer över vikten än tränandet när man som jag bara är en vanlig vardagsmotionär 😉

Och sen snöfallet då.. Från nästan barbacke så trillade det ner närmare 3 dm snö under loppet av två dagar, vilket jag gärna hade varit utan. Längtar ju tills alla fina små skogsvägar töar fram och är ju ingen vintermänniska alls, men hunden blev som synes väldigt glad i alla fall 😄

Likes

Comments

Sakta, men säkert och trots noll motivation så blir formen så sakteliga bättre. Vilket förvånar mig lite, men jag tackar och tar emot 😉

Sen en liten reflektion; Varför har så många så bråttom med att gå ner i vikt eller bli vältränade att de är villiga att peta i sig mysko preparat eller att svälta sig? Sånt ger ju inte hållbara eller hälsosamma resultat..

Det tar tid att byta vanor, gå ner i vikt och att bygga muskler, så hellre än att tänka att jag ska gå ner x kilo/bli vältränad på x veckor/månader så sätt små delmål, som är nåbara och sätt ingen spikad tidsgräns för när x antal kilon ska vara borta. Det skapar mer stress och känslor av misslyckanden när man då missar målen, vilket nästan är en given att man gör när man tänker så orealistiskt som många faktiskt gör.

Varje kilo ner är ~7000 kcal som ska jobbas bort och sånt tar faktiskt tid. En realistisk och hållbar tanke är att satsa på 0,5 kg ner/ vecka och att inse att man kommer inte nå det målet varje vecka av olika anledningar. Ibland kan man helt stå still oavsett hur bra man sköter kost och träning, nån vecka kan man till och med gå upp lite för att sedan fortsätta ner i vikt eller förbättra formen, men så länge man håller sig till sin plan så blir det resultat på lång sikt.

Träna ska man göra för sin egen skull, för att man mår bra av det, för att det är roligt och för att man vill, inte för att "alla andra" tränar eller att "andra tycker" si eller så och utan hets.

Alla är vi olika, tänk långsiktigt, gör det på rätt sätt och låt det ta den tid det tar så blir resultatet bra, helt oavsett vad man har för mål 💗

Själv inledde jag den här lördagen med ett tidigt första pass på andra utmaningsdelen och en sväng på vågen, som visade att jag nu nått delmål 1 viktmässigt, så nu är siktet inställt på delmål 2 och när är det tänkt att jag når dit?

Vem vet, det tar som sagt den tid det tar 😉

Valpvaktar fortfarande den lilla sötnosen, men efter helgen blir det valpuppehåll på obestämd tid, men jag hoppas hon får vara här mer 😍 då det inte verkar bli några valpa här den här gången. Av allt att döma, så går tiken tom om inte nån enstaka lyckats gömma sig vääääldigt väl..

Likes

Comments

Ja, idag körde jag igång med andra fasen i del 1 av den där utmaningen och det var ju som att gå tillbaka ca 5 steg nivåmässigt = Jag kommer köra dubbla pass iaf ett tag och sen får jag väl se hur många reps som läggs in allt eftersom för även om jag gärna skyndar långsamt, så finns det ju nån måtta på det 😉

Är ju inte så mycket ute efter att gå ner i kilon, även om det försvunnit 2,5 kg senaste månaden. Det är bara en bonus och det viktigaste är ju att jag känner ffa på kläder att kroppen formas om 💃 även om ländryggen fortfarande är svårtränad och svag, men den är ju som den är pga min gamla ryggskada och jag vet att den tar tid och dessutom aldrig går att få till i nån riktig vettig ordning, men tränar den gör jag ändå, eftersom den mår bra av det.

I övrigt händer inte så mycket, försöker komma iväg till gymmet några gånger i veckan, men saknar fortfarande den där riktiga motivationen och känner mest "what is the point?", fast det gör jag å andra sidan med det mesta just nu, men sånt går ju över. Förr eller senare och förhoppningsvis förr 😜

Valpvaktar den här veckan, så en de valpfotande blir det och hon är ju för söt min "lillfarmor" 💗

Vädret är ju dessutom helt galet, +grader i flera dagar nu och knappt nån snö kvar, mest bara blankis överallt och på solsidan är det barbacke 😲😱

Likes

Comments

Ibland -som nu- saknas motivationen för att träna, eller för den delen att göra speciellt mycket alls men jag försöker ändå komma mig iväg till gymmet nån gång i veckan, förutom den där dagliga utmaningen då och nu är det bara 2 dagar kvar på del 1 och trots att jag mest känner "what's the point" så tänker jag fortsätta med del 2 när den här första delen är klar.

Förr eller senare så kommer ju glädjen och motivationen tillbaka och när den dagen kommer så kommer det kännas bra att jag faktiskt hållit igång lite i väntan på att det ska ske, för hur det än är så gör det ju gott även om det mesta just nu bara känns motigt 🌷

Likes

Comments

Träningen fortsätter att gå "sådär" 😒

Har inte riktigt hittat tillbaka till det där rätta engagemanget, vilket mest märks när jag är på gymmet. Jag gör det jag ska och så, men när det där rätta engagemanget saknas så blir det ju inte sådär effektivt som jag skulle önska, men som jag brukar säga; all träning är bra träning.

Förr eller senare lär jag få tillbaka den där "gnistan" och i väntan på det så fortsätter jag bara. Jag vet ju varför det är som det är just nu och därmed vet jag ju också att det går faktiskt över. Frågan är ju bara när..

Utmaningen går bra, det är ju inte speciellt jobbig träning och snart är nivå 1 avklarad, bara 9 dagar kvar nu och sen går jag direkt över på nivå 1-2 ✌

Och sen Club Sandwichen då.. Så goda och så sällan som jag gör sådana, så en sån fick det bli till lunch idag och som det känns just nu lär jag vara mätt resten av helgen 😁 även fast den är utan både pommes och cole slaw.

Hembakat, och i ugnen rostat bröd, 2 lager klassisk dressing, sallad, tomat, kyckling och bacon mättar min mage väldigt bra under lång tid.

Likes

Comments

Har väl varit sådär.

Avslutade förra veckan med en fullständigt vidrig huvudvärk som hängde med en bit in på den här veckan, så förutom den där dagliga utmaningen så har det bara blivit ett gympass, men å andra sidan så uppnådde jag ett nytt pb i benpress, så jag ska väl inte klaga.

Väg och mätdag idag gav vid handen att veckan ändå resulterat i -0,5 kg och 2 cm mindre midjemått, vilket förvånade mig lite 😳

Efter gymmet shoppade jag 2 tröjor på rean. Halva reapriset var de absolut värda och stickade tröjor gillar jag, så det fyndet är jag nöjd med!

I övrigt händer inte så mycket just nu, mest bara väntan på att se hur många valpar det blir den här kullen och nu är det ju bara 3½ vecka kvar tills jag får veta det, så jag börjar så smått förbereda lite här hemma. Bland annat nya valpgrindar som ska passa dörröppningarna i köket här, för de som passade i föregående kök passar inte alls här såklart..

Har förberett allt material, så nu ska de bara skruvas ihop och sättas upp och det blir nog bra när det är klart 😊

Likes

Comments