Här sitter man på golvet i sin surf camp T-shirt där allting på sätt och vis startade för ett halvår sen. Det är en sån vemodig känsla. Allting som hände då känns så långt borta, fast på något sätt är det även som att allt det där hände igår. Denna resan har varit det bästa beslut som jag tagit i hela mitt liv. Så obeskrivligt lärorikt! Detta halvår har varit en berg-och-dalbana(stavning?!). Vissa perioder har varit skit rent utsagt och jag har fått kämpa som aldrig tidigare för att hålla mig på banan och inte ge upp. Men på något sätt har man alltid vetat att ge upp aldrig funnits på kartan. Livet är inte alltid en dans på rosor men då gäller det bara att bestämma sig för att ta sig igenom dagen. Du själv och vad du har för inställning är det enda som kan styra det. Man har alltid ett val.
Det är en annan tjej som kommer hem till Östergötland på onsdag, en så mycket bättre, självsäkrare och lyckligare. Jag har gjort saker och gått igenom saker på denna resan som jag aldrig ens kunnat drömma om att få uppleva när jag stod där på Arlanda i januari. Jag är så jävla stolt över mig själv och vad jag åstadkommit!

Detta kapitel är påväg att avslutas men jag känner mig inte ledsen för det. Jag känner tacksamhet över allt jag fått se och uppleva. Nu längtar jag efter att få krama familjen och kompisarna, att få sova i MIN säng i rena lakan, äta mat i soffan framför tvn, springa runt i Villand matsalar, glida i min pärla till bil, hänga på Ågatan med alla kompisar och bara uppskatta allt sånt där som man tog förgivet innan man åkte hit. Jag gråter som ett spädbarn över att tänka på att få krama om mamma och pappa så det blir nog en tjutfest som heter duga när jag får göra det på riktigt. Men nu är det bara några timmar ifrån. Nu ska jag bara sova en natt här och sen ta mig igenom långa flygresan hem. Ska bli spännande att flyga hem själv, är lite orolig att gå bananas då jag på något konstigt vis fortfarande är skräckslagen inför mina flygresor. Jag hatar att flyga. Det är en stor fobi för mig och jag får dödsångest vid varje start och landning. Så extremt jobbigt och jag ska försöka bota den till nästa resa. Jag vill med kunna njuta och slippa vara rädd för varje ljud jag hör. Men jag är så stolt att jag kunnat övervinna rädslan och ändå åka hit. Vill inte låta det förstöra mina drömmar och det har det inte heller gjort.

Nu ska jag gå och sova. Klockan ringer vid 4.00 hugget imorgon. Julia och jag har ätit avskedsmiddag ikväll. Kommer sakna henne otroligt mycket 😩

Annars vill jag bara tacka er alla som har följt min resa. Om ni vill läsa om vardagslivet i Östergötland kommer jag gå tillbaka till min "vanliga" blogg nu som heter; josefinpalmqvist.blogg.se. Vi hörs hörreni❤️

Dags för vår sista natt här på Nya zeeland. Vi har haft 2 underbara veckor. Jag har haft lite svårt att få in i min skalle att jag är på Nya zeeland, så ofantligt långt hemifrån. Att komma hit har alltid känts så avlägset, så extremt långt borta. Men nu har man klarat av detta också. Är glad att vi valde att hyra vår lilla bil och fått köra genom hela landet och trots pressat schema tycker jag vi har hunnit se riktigt mycket. Jag rekommenderar er alla att ta en sväng till Nya zeeland under er livstid, det finns mycket att se och göra.

Finns något som jag också har riktigt svårt att förstå och det är att jag åker HEM om fyra dagar. Jag kan inte förklara hur mycket jag längtar efter att få träffa alla där hemma igen. Pirrar i hela kroppen av att tänka på det. Men innan jag startar min 40h långa hemresa i min ensamhet ska jag njuta av sista tiden med Julia eftersom vi inte kommer ses på länge då hon ska stanna här nere ett par månader till. Känns konstigt när man i princip umgåtts dagligen i 6,5 månad. Vi känner varandra utan och innan vid detta lag. Men jag är säker på att hon får det bra här nere 💗

Imorgon ska vi lämna in bilen vid 16.00 och sedan kommer vi nog dra till flygplatsen och sova där under natten. Vi måste vara incheckade senast 5.00 på morgonen på söndag så vi känner inte att det är någon idé att slösa pengar på hostel. När vi väl är i Sydney ska vi checka in på Easy go backpackers som är hostlet där detta äventyr på sätt och vis startades. Vi hade dom sjukaste partykvällarna där i början av resan, slösade alldeles för mycket pengar på skit som man inte fattade då och mycket jobbsökande. Hade varit roligt om man kunnat träffa sig själv där, dvs den
Personen jag var då och så den jag utvecklats och blivit under detta halvår här. Två olika personer kan jag svära på att det är i alla fall. På söndagkväll ska vi gå ut en sista gång tillsammans och på måndag flyger Robin hem. Julia och jag ska hänga på stan, darling harbour & opera huset och på kvällen ska jag nog bjuda på en liten avskedsmiddag ute på någon trevlig restaurang. Sen ska jag vara på flygplatsen vid 5.00 på tisdag så jag tar nog en taxi från city där på morgonkvisten. Snart är jag hemma hos er igen 💗

Börjar lida mot sitt slut på denna bloggen. Men något mera inlägg ska ni nog få innan jag får över till min "vanliga" blogg (josefinpalmqvist.blogg.se) 😊 PUSS!

PS. Min gamla mail har blivit hackad och fungerar ej att logg in på längre. Vill ni maila mig är min nya: josefincarinpalmqvist@hotmail.com

Vi har haft toppen dagar här i Queenstown senaste dagarna. Jag har verkligen fastnat för denna lilla stad. Känns nästan lite tråkigt att vi ska åka vidare idag.

I alla fall senaste dagarna har vi haft fullt upp. I tisdags ringde klockan tidigt och Julia och jag stack iväg en hel dag och åkte skidor/snowboard i en skidresort som heter Cardrona. Vi hade en underbar dag! Robin var iväg och gjorde sitt bungy jump i Nevis då. Även han fick en lyckad dag! Igår ringde klockan tidigt igen och vi hade en heldag i buss/båt till Milford sound. Vi fick se mycket fin natur! Tyvärr blev de lite regnigt/dimmigt ute på Milford så man kunde inte se riktigt så mycket som vi ville. Men en härlig dag i alla fall.

Just nu sitter Robin och jag uppe på ett berget ovanför Queenstown. Vi har tagit skylinen upp och ska snart åka några minibilar/go-cart aktigt. Ska bli spännande! Efter det ska vi börja vår resa mot Christchurch. Det är cirka 6h dit så vi får se om vi kör hela idag eller stannar någonstans på vägen och sover. Skönt att ej ha tidspress :) Hör av mig snart igen. Nu ska vi se om vi får börja åka våra bilar! Puss ❤️

Kan inte fatta att jag skriver detta men idag har jag hoppat skydive/fallskärm. Något av det häftigaste jag varit med om! Har mått dåligt över denna dagen ända sen vi bokade det men jag måste erkänna att jag var MYCKET lugnare än vad jag kunnat drömma om. Det var precis innan vi hoppade ut ur planet som jag höll på att dö men det var så himla häftigt!! Själva frittfallet var så häftigt. Det kändes som man låg stilla i luften. 45sek gick hur snabbt som helst! SÅ GLAD ATT JAG GJORDE DET! Efter mådde jag dock illa, det börjar bli bättre nu dock! Tror det var på grund av alla snurrar när vi gled ner. Jag köpte min video så jag har valt ut några som får se den på facebook. Ser så extremt efterbliven ut hahaha.

Annars lär dagarna rulla på här nu. Imorgon ska Julia och jag ta en heldag och åka snowboard/skidor och Robin ska hoppa sitt bangy. På onsdag ska vi på båttur på Milford sound och på torsdag ska Robin och jag köra några bilar innan vi börjar köra mot Christchurch. Spännande! På lördag lämnar vi in bilen och på söndag morgon flyger vi tillbaka till Sydney och om en vecka åker jag hem, GALET!! Men längtar så mycket ❤️❤️ Vi hörs snart!

Då har vi kommit fram till Queenstown. Igår eftermiddag anlände vi. Spenderade dagen på stan och på kvällen gick vi ut och åt eftersom det var min födelsedag. Otroligt god mat! Annars hade jag en kanon födelsedag, tack till alla som uppvaktade mig 😘

Nu ska vi stanna i Queenstown till torsdag eller fredag. Imorgon är det dags för vårat Skydive. Är helt LIVRÄDD, men samtidigt så himla spännande. Längtar tills jag gjort det, kommer vara så stolt över mig själv. Vi får se om vi ska testa på att åka skidor någon dag. Annars är det båttur till Miford sound på onsdag och åka några mini bilar ner för någon backe på torsdag.

Annars är det inte långt kvar tills jag åker hem nu. Känns så lustigt att allt snart är över men GUD vad skönt det ska bli att komma hem. Jag längtar ❤️ vi hörs!

Kostade på mig nya skor som en present till mig själv.

Vilka dagar vi har haft sen jag uppdaterade senast, pjuh!

I måndags lämnade vi Rotoura och gled ner till Wellington. Kollade in stan och hittade en perfekt undangömd parkering där vi sov gratis under natten. Tisdagen blev en dag vi sent kommer glömma. Nu, några dagar efter skrattar jag mest åt det men i tisdags var det kaos. Om jag ska försöka berätta lite snabbt vad som hände så kommer det här. Efter frukosten hade vi tänkt att åka till mataffären som låg nedanför backen från parkeringen där vi övernattat under natten. Sen hade vi tänkt gå ner på stan och ta en mysig fika och bestämma oss om vi skulle sova en natt till där eller ta färjan över till sydön under eftermiddagen. Dagen kom inte att se ut riktigt så.

Vi tog bilen ner för backen och skulle parkera i parkeringshuset som tillhörde butiken. Vi åkte in och PANG, där tog det tvärstopp. Jag fattade ingenting...tills jag såg att det ramlade ner massa små glasfiber bitar på fönsterrutan. "helvete vi har kört in i ett parkeringshus som har för låg entré" där drog kaoset igång. Hjärnan gick på högvarv. Men det var bara att åka till bilhyrfirman och göra rätt för oss. Vi var försäkrade mot allt förutom om taket gick sönder. Så det var bara att betala 30 000 där på plats, 10 000 var. Riktigt tråkigt. Mina skattepengar jag ska få tillbaka här i Australien går alltså till en sån extremt dum sak. Men vad ska man göra? Jag kan i alla fall försvara oss lite med att säga att det EJ fanns någon skylt som sa max höjden. Vi åkte till och med tillbaka och tittade. Dåligt tycker jag, sen givetvis klantigt av oss att inte tänka på det. Men man är ju inte mera än människa..

När vi fått vår nya bil drog vi nästan direkt till färjan och åkte över till sydön. Spenderade en natt i Picton och sen igår åkte vi till Nelson där vi hängde under dagen. Vandrade upp till Nya zeelands mittpunkt med fin utsikt och sedan gick vi och tittade på den RIKTIGA ringen som är med i sagan om ringen, den var tillverkad i Nelson. Framåt eftermiddagen åkte vi vidare och sov i Muchison(något i den stilen iaf, haha död håla). Nu har vi precis kommit fram till Franz Josef där vi ska spendera natten. Bor på en camping inatt första gången på länge. Skönt med dusch, wi-fi och tvättmaskin. Ikväll ska vi mysa här i bilen med film, chips & dipp.

Vi hörs snart igen! Puss ❤️

Vi har precis kommit fram till Wellington efter cirka 6h bilkörande från Rotoura. Vi åkte vid 7 tiden imorse och har kört genom så otroligt fin natur. Man tror att man drömmer ibland. Från bergiga landskap till helt platta och sen dom höga bergen mot horisonten som är helt fyllda med snö, fantastiskt!

Senaste två dagarna har vi alltså spenderat i Rotoura. Igår var vi i Hobbiton som var huvud anledningen till att vi åkte dit. Julia är stort fan av sagan om ringen/hobbit så hon fick med oss alla dit. Det var så himla mysigt och även om jag själv inte är speciellt insatt så var det jättehäftigt!!

I alla fall så är vi här i Wellington nu. Jag körde in till stan vilket var ett äventyr i vänstertrafiken, men de gick bra. Vi sitter och snor gratis wi-fi utanför Mc Donalds, sen är planen att leta upp en plats att parkera och sova på inatt. Imorgon tror jag att vi kommer ta färjan över till sydön.

Uppdaterar er mera när jag kan 😁 ni får lite blandade bilder från igår innan Hobbiton till imorse när vi börjat åka.

Då var det dags för lite uppdatering tänkte jag, man får ju passa på nu när man har internet.

Vi befinner oss i Auckland på Nya zeeland nu. Det blev en bökig resa men vi landade tillslut på Nya zeeländsk mark imorse/natt strax efter klockan 3.00. Robin åkte att annat flygbolag hit så hans plan lyfte 18.30 igårkväll. Vårat plan skulle lyft 15min senare men precis när Robin lämnat Australiensk mark fick vi veta att vårat plan var försenat. Vi kom inte iväg förrän strax efter 22.00 efter världens segaste väntan. Då hade Robin redan landat i Auckland. Men viktigast är ändå att vi kom fram tillslut.

Vi var kvar på flygplatsen och sov fram till 7.00 tiden då tog vi en taxi till vårat hostel som ligger inne i Auckland city. Annars har denna dagen varit väldigt konstig, jag har inte alls mått bra på grund av sömnbrist. Vi sov i tv-rummet på hostlet 2h när vi kom dit och sedan gick vi till Peter pans och styrde upp våran resa lite. Vi har bokat till några aktiviteter och jag höjde mitt skydive till 12000ft. Vi spikade även att vi ska hoppa den 4 aug. Hoppas vädret tillåter oss. Robin har även bokat bungy jump i Nevis som ska vara ett av dom högsta. Vi fick se video och jag och Julia höll på att avlida. Men det där fixar Robin! Får hoppas linan håller 😜 Efter lite planerande åt vi lunch och jag köpte en mössa och en jacka så jag klarar av vintern här och sedan gick jag hem och sov. Ikväll har vi lagat tacos och nu ligger vi redo att sova.

Imorgon ska vi hämta våran campervan och sedan åka till Routora. Det blir första stoppet. På söndag ska vi på Hobbiton movie set tour och den utgår från Routora.

Nu vet ni läget lite. Jag uppdaterar er när jag har hittat wi-fi igen. Nu ska jag sova! Godnatt från andra sidan jorden 😊

Idag är vår sista dag här i Cairns och på östkusten. Tänk att en månad har passerat sen vi lämnade Sydney idag. Vart tog tiden vägen? Vi har hela tiden sagt att denna månad garanterat kommer flyga förbi men man fattar inte riktigt innebörden i FLYGA förbi förrän man står här. Men jag är så himla NÖJD & belåten. En månad har varit helt perfekt. Jag är så evigt tacksam över allt fantastiskt som jag har fått se och vara med om. Jag är så stolt över mig själv och så fantastiskt lycklig som gjort detta. Allt slit hela våren har verkligen varit värt nu när jag ligger här och kan titta tillbaka på allt jag fått se och göra för pengarna jag tjänat. En känsla som är svår att sätta ord på. Men återigen, jag känner sån tacksamhet till livet och stolthet över vad jag/vi klarat av hittills. Alla borde åka till Australien och resa östkusten, det är fantastiskt på alla sätt och vis!

Men äventyret slutar ju faktiskt inte riktigt här. Imorgon lämnar vi Australien och flyger över till Auckland på Nya zeeland. Det ska bli så UNDERBART! Vi landar i Auckland vid midnatt imorgon 24/7 Nya zeeländsk tid sedan kommer vi spendera natten på flygplatsen. Fredag-lördag blir det en hostelnatt och på lördag hämtar vi upp våran Campervan som kommer bli vårat hem dom sista 2 veckorna av detta äventyr. På söndag ska vi till Hobbiton men sen kommer vi försöka dra oss mot sydön så snabbt som möjligt. Vi har bara 2 veckor på oss vilket är ganska lite så vi ska försöka fokusera på sydön eftersom i princip alla säger att den är bäst.

Bloggningen kommer troligtvis tyvärr inte bli lika flitig kommande två veckor på grund av att vi kommer leva i en bil och ej ha internet. Men jag ska försöka ta mycket bilder och uppdatera när vi är i dom stora städerna eller hittar platser med fritt wi-fi.

Nu ska jag njuta av solen här för på nya zeeland väntar vinter med betydligt kallare väder och nere i Queenstown är det till och med snö. Har vi tid ska vi testa åka skidor/snowboard över en dag. Känns ju lite knäppt ;)

Hörs så fort jag kan. Kram

Idag har vi varit ute vid Stora barriärrevet. Så himla vackert och häftigt! Vi åkte på en båt som hette Ocean freedom och vi hade betalat så det ingick ett scuba dive, dvs ett nybörjardyk. Jag var lite tveksam om jag verkligen ville göra det, var livrädd för att få panik när man är där nere. Men vi blev indelade i grupper och tjoff så hade vi fått på oss utrustningen så det var inte så mycket att fundera över. Vi hade en instruktör på två personer och efter en stund i vattnet då man känt på hur det var att andas under vattnet så gick det kanon. Fick lite panik en gång i början så vi fick gå upp..kändes som jag inte kunde andas men efter det höll jag för näsan under hela tiden och då gick de bättre. Jag och Julia delade instruktör och vi fick hålla henne i handen hela tiden så det kändes väldigt tryggt. Vi var nere cirka 6m i sisådär 20 minuter. SÅ häftigt! Korallreven är så vackra och alla färgglada fiskar är helt fantastiska. Vi fick även helt underbar mat!! Räkor som jag och Julia längtat efter flera veckor. Sen fick vi snorkla lite bland reven med. Himla härlig dag!

Nu är vi tillbaka på Gilligans(hostlet). Duschar och slappar så får vi se vad som händer ikväll. Annars vill jag verkligen tipsa om Ocean freedom om ni vill åka ut till reven och testa snorkling/dykning. Super go personal, bra service och mat att dö för 😉