Sista lördagen här i Riga börjar lida mot sitt slut men vi har hunnit med massor idag. Vi började dagen med en lunch på ett av våra favorit ställen som är Skyline. Efter lunchen fortsatte vi till några shoppingcenter och kollade genom lite butiker där. Det är ju våffeldagen idag så vi tänkte att vi måste passa på att gå till Bubble Waffle som just har öppnat i gamla stan för att äta våfflor. Såå otroligt gått. Sen på kvällen blev det middag med skumppa vid Folkklubs Ala Pagrabs. Och där bjöds det även på riktigt god mat. Idag har vi minsann fått äta mycket god mat och det gillar vi.

Fredag kväll spenderades på konsert i PalladiumAstro 'n' out hade sin konsert. Astro 'n' out är ett lettiskt band som sjunger på lettiska. Vi hade hittat att de skulle spela under tiden vi är i Riga, vi tog och kollade vad för musik de hade och den var exakt son att den föll oss båda i smaken. Vi började lyssna lite på deras musik och tog och beställde biljetter till konserten. Att musiken kan vara så bra fast vi int äns fattar vad de sjunger, då undrar jag att hur bra skulle den vara om vi skulle förstå vad de sjunger och att vi skulle kunna texten och sjunga med. Det var också så kul at se hur glada alla i publiken var då de dansade och sjöng med till musiken.
Helt magisk upplevelse!

​Igår var det strålande sol så vi passare på att gå till S:t Peterskyrkan för åka upp i tornet där. Då vi kom upp dit möttes vi av en otroligt fin utsikt över Riga. Så fint! Vi gick bara runt i tornet för att se på den vackra staden uppifrån. Vi är så glada att vi verkligen tog tag i att ta oss till kyrkan. Det var ett minne för livet. Från tornet så vi massor som, gamla stan, Daugava och alla de broar som går över floden, centrum och massor fina byggnader. Vi gick även och kollade på en utställning de hade nere i kyrkan med olika tavlor och målningar, riktigt mysigt. Vi avslutade dagen med ett besök på Wok and walk där vi äntligen fick vår efterlängtade asiatiska mat.

Nu börjar vår sista vecka här i Riga. Vi har ett fullspäckat schema med vad vi ännu vill hinna göra och vad vi vill hinna se fören vi åker tillbaka till Finland.

Sen vi senast har syntes till här på bloggen har vi bowlat med de andra studeranden från Vasa, testat på Rigas nattliv, besökt shoppingcentret Spice, ätit och druckit gott och bara levt storstadslivet.

Idag efter att vi slutat arbetsdagen åkte vi in till stan för vi hade planerat att vi skulle gå till S:t Peterskyrkan i gamla stan för att åka upp i tornet, så vi skulle få se Riga uppifrån. Men vi bestämde oss att vi tar det en annan dag då det blåser mindre. Men vi tänkte att vi kunde passa på att ta en liten promenad och knäppa några bilder. Efter att vi fotograferat klart så gick vi in till ett café för att äta glass och dricka lite kaffe. En riktigt skön och lugn dag.

Idag har Riga bjudit på riktigt fint och soligt väder. Redan i början av veckan hade vi bestämt oss för att vi skulle fara och fota på torsdagen efter att vi slutat, eftersom väderprognosen hade lovat strålande sol. Sagt och gjort. Efter att vi slutat dagen på praktik platsen så hoppade vi på bussen in till centrum för att sedan promenera mot gamla stan. Vi gick runt i gamla stan och fotograferade, beundrade de olika byggnaderna och deras arkitektur. Det är så mysigt att bara gå runt och kolla i gamla stan. Vi gick även ner till floden Daugava som rinner genom Riga. Därifrån fick vi även fina bilder och det var så skönt att bara gå runt och kolla där då solen värmde så skönt.

Vi hoppas på fler soliga och varma dagar här i Riga.

På schemat idag stod det utflykt med de andra studeranden från Vasa. Vi hoppade på vår minibuss och åkte ca 90 kilometer utanför Riga där vårt första stop var på en resturang där vi åt lunch. Efter lunchen fortsatte vi en ännu köra en bit tills vi kom fram till ett choklad museum där fick vi se hur det går till att göra chokladen och så fick vi också testa att göra choklad. Efter att vi hade testat att gör choklad och kollat runt på museet som fanns där så fortsatte vi vår resa mot ett bageri som fanns på vägen tillbaka till Riga. Vid bageriet fick vi se hur det går till att baka bröd och vissa från vår grupp fick även testa på att baka brödet. Vi garnerade också cookies som blev riktigt söta och goda.

Mysig lördag!

Vi började dagen med att besöka marknaden i Kalnciema, det är en typ av marknad på en innergård där man säljer allt från kläder till mat. Byggnaderna som omringar marknaden är också en del av marknaden eller caféer av olika slag. När vi hittade en kvinna som sålde olika vegetariska snacks så drog vi genast fram pengarna, allt såg så tilltalande ut! Vi köpte både sött och salt, riktigt gott var det också.
Efter marknaden tog vi oss till en galleria för lite shopping och mat, och senare gick vi till Skyline bar som låg i närheten. Skyline är en riktigt trevlig bar uppe på 26:e våningen av en byggnad mitt i Riga, verkligen besökvärd. Bästa utsikten, trevlig personal och goda drinkar!

Ny månad, nytt tillfälligt hem.

Riga, charmig stad i närheten av den lettiska kusten - vårt hem för månaden. Vi är Andrea och Jonna från Finlands soligaste stad, Vasa. Hit kom vi för erfarenhet på jobbplatsen, och jobbar med media för ett företag här i Riga. Eftersom vi är här en längre tid tar vi vara på varje dag med nya upplevelser, att se nya områden och hitta på massor av skoj.

Första tiden här har redan varit lärorik, vi har sett mycket av staden på endast några dagar och lärt oss hur vi tar oss från ett ställe till ett annat utan problem. Vackra gamla byggnader, billiga sötsaker vid varje hörn, nedräkningen på trafikljusen, konstanta uppspelningen av barnprogrammet Bernard på bussarna och blickarna man får när man frågar efter smör på brödet... intressant ställe helt enkelt.

Under våra fyra dagar här har vi flyttat in i vår lägenhet, gått runt och beundrat arkitekturen, ätit god mat, varit på ett jobbevent med filmvisning och dans, firat internationella kvinnodagen och bränt pengar redan andra dagen. Massor tid har vi kvar att utnyttja och det har vi planerat göra också, om just du är intresserad av att följa vår resa så hittar du oss här!