Dagens inlägg får handla om en fruktansvärt ilsken kund. Hoppas hans dag blev bättre sen.

För en tid sedan stod jag i kassan, en kund kommer in med snabba steg. Han smäller upp en påse på bordet.

-Jag vill ha pengarna tillbaka, säljer ni verkligen sådan här skit?

Oförstående frågar jag vad som är fel.

Varpå han säger att han köpt en bil till sin son och bilen är nu i sönder efter en vecka.

-Det var tråkigt sa jag. Kan jag få titta på den.

Ut ur påsen ramlar en hög av smådelar. Förvånat undrar jag vad som hänt den stackars bilen. Han säger att den bara ramlat i sönder, helt magiskt nästan (men det kan jag inte säga till honom).Kan jag få se på kvittot frågar jag? Han säger att jag ska skita i det och bara ge honom hans jävla pengar tillbaka. Han är arg, rasande skulle jag vilja säga. Min kollega står nära och tittar även hon sjukt förvånat på bilen. Det är svårt att avgöra vilken det är av alla småbitarna.

-Detta är inte vår bil. säger jag tystlåten då han är stor och hänger över mig.

-Klart som fan de är er bil. jag köpte den här i förra veckan.

-Alltså, det är inte vår bil. säger vi båda nästa gång. Kan vi få se på kvittot.

Han kastar det i mitt ansikte och fnyser. När jag tittar på kvittot blir det svårt att le, jag lägger fram kvittot på disken och pekar på loggan.

-Du är i fel butik.

Mannen börjar se förvånad ut, han tittar på loggan på pappret och sen på vår vägg, när ansiktet är helt vitt tittar han tomt på oss.

-Jaha ja, tack då (tyst packar han ihop smådelarna till bilen tar sitt kvitto och undviker ögonkontakt, plötsligt är han lite röd i ansiktet.)

-Innan du går, ropar jag. Prova att gå in i butiken och säga hej, jag har ett problem, kan ni hjälpa mig. det brukar hjälpa att vara trevlig.

Han nickar och försöker le och är borta inom några sekunder.

En del av mig tycker synd om honom. Han har varit arg och laddat upp hela vägen dit och så är han på fel plats. En annan del av mig är arg, det är min arbetsplats och han har inte rätten att skrika på mig.

Oavsett varför du kom in så arg vill jag bara säga. Hoppas din dag blev bättre.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Så kom dagen när jag sa TADA till en kund.

Man ska aldrig lägga sig på den barnsliga nivån. ALDRIG! Men, när jag inte har ätit och är sen till lunchen kan jag säga att jag kanske borde ha tagit det lugnare. Jag ska vara professionell.

Jag hade precis satt mig ner i lunchrummet och värmt min mat när telefonen ringer. En kund är arg och vill prata med den ansvarige. Jag var den högsta på plats, suckade och gick ut.

Halvvägs igenom butiken hör jag kunden och ser min kollega titta på mig.

Som vanligt presenterar jag mig och frågar vad som är fel. Kunden påpekar argt att min kollega är en idiot som inte låter henne returnera en vara.

Hon har förstört kartongen till varan. Jag visar på kvittot, öppet köp i 30 dagar vid uppvisande av kvitto samt obruten förpackning. Kunden påpekar att hon inte menat ta i sönder kartongen, att det bara hänt.

Lugnt förklarar jag att den är i sönder och att jag inte kan ta tillbaka den. En vara som returneras ska vara i gott skick för att säljas vidare. Kunden blev vid detta laget ännu argare och sa att det inte var hennes fel. När jag frågat hur lappen gått av säger kunden att hon inte ville att prislappen skulle synas. Först blev jag stum, därefter frågade jag, har du provat att täcka den med något? Eller varför inte, (här blir det pinsamt, kunden har skrikit på oss, hytt med nävarna). Jag lyfter upp kartongen, med lätta fingrar drar jag av prislappen och håller den i ena handen och kartongen i den andra och säger: TADA! Hade du gjort så, vilket är mycket lättare hade denna suttit kvar och du hade kunnat byta.

Kunden påpekade att vi var dumma i huvudet och att hon aldrig mer skulle komma tillbaka, hon hade trots allt bara gjort ett misstag!

Såhär i efterhand kom jag fram till att jag skulle hanterat det annorlunda, inte sagt TADA! Och försökt lösa det bättre. NOTE TO SELF! Säg aldrig TADA!


Likes

Comments

Konsten att släppa taget.

Är titeln på min nya bok egentligen. Jag ska skriva en bok om mig själv, nästa år ska jag resa och lära mig att jobbet inte är allt. Jag ska släppa taget, ingen mer ångest! Jag föll för den meningen när doktorn sa till mig, sluta stressa, vila och våga leva lite. Jag har jobbat hårt och länge och insåg att jag höll på att tappa bort det viktigaste, själva livet. Så med denna blogg kommer ni få följa med mig in i vardagen där jag jobbar som butiksbiträde och vid sidan av är jag dramalärare och har eget företag.

Dessutom har jag lovat mig själv att prova på något nytt för varje termin. En aktivitet av något slag (vi får se hur det kommer att gå).

Mina inlägg kommer till stor del vara historier direkt tagna ur min vardag. Jag kommer beskriva det roligaste med att jobba mer service men också det värsta. Aldrig namn, butik eller inblandade, mer än mig såklart. Kanske blir ni lika tokiga som jag!

Likes

Comments